Vim,ze to tady bylo nejmin 100x, ale kdyz nevis,tak se ptej. Furt mam kolo zasrany od mazu a takovych veci..hlavne retez,pastorek,saltr atd,atd...pak se o to otru je vymalovany..ted sem to vycistil a co s tim ted?Nastrikat sprejem a utrit? A nesetru to?Nebude to potom vrzat?Nebo co stim?Nebo to mam po kazdy jizde cistit a znova mazat?
Jasně, že nastříkat.Chvilku počkat než se olej dostane všude a pak jemně otřít přebytek.
0
Tak, jak ti uz odpovedel "Binke"- po namazani utrit do sucha, ani nemusis tak jemne :o) . Mazivo na volne otevrene plose je na nic, nema zadnou funkci krome te, ze na sebe nabira b...el. Takze namazat predevsim vsechny soucastky, co se hybou (jmenoval jsi je sam), a nejlip je rozhybat. Pomuzes tim oleji, aby navzlinal lip tam, kam je potreba- takze nekolikrat pred utrenim protocit retez, saltr a presmyk procvakat do krajnich poloh apod. . I kdyz prebyvajici mazivo setres, v zahybech, cepech, kluznych loziscich apod. stejne zustane, to bys musel kolo vylozene prolivat benzinem nebo lihem, aby se to setrelo.
0
Dobry kluci,tak snad to uz budu met cisty a nebudu vzdycky od toho mazu...nastrikat,utrit,vyjet,prijet..jasny:)
0
Pak je jeste velka magie CIM to nastrikat. :) Na to jsou ruzne nazory, uz se to tu resilo urcite aspon v peti vlaknech. Ruzne veci ruzne mazou, ruzne dlouho vydrzi tam, kde maji, ruzne na sebe chytaji bordel atd... vetsinou jde asi o to, najit si pro sebe vyhovujici pomet mezi temi vlastnostmi. Ale to uz je jine tema. :)
0
otrit ano, ono neco na tom retezu zustane, ale retez by mel bejt lehce namazanej i zvenku.....ne ze ne
0
No, třeba proto aby řetěz nerezl ;-) Nějakým nedopatřením jsem si naposledy nechal vnutit IG51 a ta je asi bez jakékoli povrchové úpravy... Protože ačkoli jsem s ním nikdy vysloveně nezmokl, tak přeci jenom na povrchu už chytal pěkně rezavou barvu... Přitom čepy byly namazané dostatečně, ještě nerachtal... Asi jsem to s tím utíráním přehnal ;-)))
0
On je ten retez vzdycky trochu mastnej i zvenku, i kdyz ho clovek poradne vytre hadrou "do sucha". To bych ho musel znova odmastit, aby na nem ani z boku nic nezustalo. Ale mazat jej zvenku, to uz je asi o necem jinym.
Kdyz jezdis i v desti nebo bahne, brody, v soli v zime atd., je pochopitelny, ze pece nejenom o ten retez proste musi byt mnohem vyssi, nez kdyz si vyjedes po silnici v lete a na slunicku.
0
Samozřejmě.
Také ho úmyslně nemažu zvenku, protože jezdím, pokud možno, jen za sucha. Pokud mne tedy na cestě nepřekvapí nějaký lijavec... Jen se mi už dvakrát stalo, že i za absolutního suchého počasí, bez průjezdů bahnem nebo brodem, prostě řetěz začal chytat pěkně rezavou barvu. Přitom jsem ho po namazání jen otřel čistým hadrem...
0
Mne se zda, ze to tu uz moc resime. Ja jezdim porad, takze porad umyvam, susim, mazu, utiram, umyvam, ... :o)
A dokupuju a menim :o(
0
Vždyť jo ;-)
Mažu jen když už dost skřípe nebo rachtá o kladky přehazky ;-) Moc práce ;-)))
0
Nejlepší mazadlo je voda, k Vánocům jako dárek pár kapek oleje. Hlavně se do ničeho "nevrtat".;-)
0
Mě se osvědčil následující postup. Pomocí štětce nanesu pěnu Cyklostar úplně na celé kolo, kam se dostanu.
I do řetězu, tam se snažím pěnu dostat mezi články.
Pak ostříkám vodou zahradní hadicí.
Osuším vše hadrem a nechám cca hodinku doschnout i zbytek.
A pak to nejdůležitější - olej nikdy nestříkat - je pak všude, kde ho nechceš a lepí se na něj prach a písek.
Je potřeba sehnat olejničku s co nejužším ústím - trubičkou - pro přesné dávkování oleje jen tam, kam patří.
A chvilku tomu věnovat - každý článek řetěze a pohyblivé části příslušenství zvlášť.
Po pár hodinách, kdy olej zateče kam má, zbytek otřít hadrem a je to.
Takhle ošetřené mi vydrží 150-200 km a prach se lepí minimálně.
Používám Motorex Dry Lube jako mnoho jiných bikerů, ale určitě dobře poslouží i jiné značky.
Za mokra moc nejezdím, ale bude to obdobné, jen bude asi vhodnější jiný olej.
Takže hlavně žádný sprej !!!
0
No vidíš, já neřeším žádné složité mytí, pouze většinou hadrem řetěz a pokud je moc bahna, tak jen to nejhorší bahno, aby mě nepadalo po bytě (kola mám v komoře v bytě).
Když je kolo v bahnitém období už delší dobu sakra od bahna, tak 2-3 krát do roka ho osprchuju a umeju pořádně (většinou před tím, než dávám na pravidelný servis vidlici a tlumič a čepy zadní stavby).
Jakékoliv další mytí je zbytečná práce, raději jezdím než meju.
Řetěz stříkám sprejem, je to hned (utření řetězu hadrem + nastříkání mě trvá 20s), je to na řetězu tam kde chci (pokud to někomu nejde, asi neumí stříkat), maximálně použiju hadr přes ráfek a plášť (ale ani to není nutné). A protože sprej je hodně vzlínavý, tak se dostane kam má a na povrchu řetězu, kde nemá co dělat není ani třeba otírat, tam se stejně rychle odpaří. A bordel se nechytá.
Vše funguje jak má, výdrž řetězů velká.
No a hlavně mě to celé zabere asi 20x méně času než tobě.
Takže naopak nemám rád žádná mazadla jako používáš, sice jsou taky dobrý, ale zabere to s nimi mnohem více času.
Navíc metoda cyklostar na řetěz akorát odmastí řetěz, tam kde by mastný měl zůstat a je ho třeba mazat mnohem více potom.
0
Na údržbu kola je nejlepší mít dva lidi, pak to jde jak po másle. Já osobně kolo nemeju vůbec, to vždycky zvládnou v servisu, když ho tam dávám na kompletku (brzdy, vidle atd.), ostatně jsou za to placený :o)) Ostatně špína, co na kolo nepatří, opadá sama.
Řetěz je to jediné, co řeším. A to tak, že se ženou vezmeme obě naše kola před dům, tam hezky pračkou (jeden drží kolo ve vzduchu, druhý drží pračku a točí klikami (napřed otřít hadrem, pak benzín, pak mýdlová voda, pak čistá voda a nakonec nastříkat teflonovým olejem ze spreje, z druhé strany řetězu držím k tomu určený hadr, aby to nešlo kam nemá)). A hotovo, celkově jednou za cca. 100-300 km (dle povahy cest) 20 minut na 2 kola, plus 2x do roka velký servis u profíků tak za 500-2000 dle toho co je třeba.
0
A když vynecháš tu pračku, tak řetěz vydrží stejně nebo možná i víc a ještě ušetříš čas.
0
A co všudypřítomný jemný prach a písek, který se na mazivo nabaluje a který hadrem z řetězu rozhodně nedostaneš ... není to náhodou to, co postupně způsobí natažení řetězu vedoucí k jeho výměně ?
0
Jak mažu jen málo, tak tam téměř žádný prach nemám, pokaždé jen přetřu řetěz hadrem před mazáním a udržuju ho tedy celkem čistý po celou dobu.
Natahování řetězu to určitě nezpůsobuje, možná o malinko větší opotřebení pastorků a převodníků. Ale hlavně tam prach téměř žádný nemám, nepatrně ho tam samozřejmě zůstává, ale to neřeším.
A o hodně horší to z výdrží nebude, když mě vydrží řetězy extra dlouho, v okolí všem mnohem méně. Ta výdrž ale podle mě závisí i více od stylu jízdy, křížení řetězu, kadence, ...
Mě vydrží HG73 (žádný extra řetěz) kolem 3,5tis. km s tím, že měním včas a kazeta mi přežije cca 4-5 řetězů.
0
Před lety jsem asi 2 roky také pravidelně čistil řetěz v pračce + dokonce občas sundaval a odmašťoval a výdrž byla cca stejná nebo možná dokonce menší.
Základem je, aby na řetězu bylo maziva co nejmíň, ať se nelepí žádný bordel. Taky při mojem způsobu mazání přes letní vedra a při celodenním výletu, tak na konci už je občas slyšet, jak je řetěz malinko hlučnější (samozřejmě nevrže, jen začíná více šustit), jak už tam není mazivo téměř žádné.
0
Tak to mě nenapadlo .... zkusím a uvidím, jestli máš pravdu, ušetří mi to práci, pokud ne, tak holt vyměním řetěz o malinko dřív :o)) ... btw, jaký používáš hadr na to otření ? .. mě se všechny co jsem zkoušel měly tendenci třepit a zanechávat v řetězu vlákna či cucky
0
Staré bavlněné věci a nesmí to být příliš tenké, ideální např. povlečení a pod. Cucky nenechává nikdy, vlákna jen když je moc tenký nebo blbě ustřižený. Dobrý hadr vydrží, když řetěz v hadru zmáčknu vší silou a točím klikama, to je pak hned.
0
Můžeš nejak rozvést proč by měl vydžet míň, pokud používám pračku...
0
Přesně se to prokázet nedá (to by musel být nějaký test za přesně stejných podmínek po celou životnost řetězu, což je nemožné) a rozdíly nejsou tak zásadní, ale důvod je jednoduchý. Dojde k úplnému odmaštění řetězu a ani po pořádném znovunamazání se to už do čepů tak perfektně nedostane, kromě metod typu namočit do oleje na celou noc.
A pokud k úplnému odmaštění nedojde, tak je to buď blbá pračka nebo nějaký špatný čistič nalitý v pračce, pak to ale zase ten řetěz vůbec moc nevyčistí (na povrchu se může zdát čistý úplně, ale stejně tam bordel zůstane).
V každém případě časté čištění v pračce řetězu určitě nepřinese výrazné zvýšení životnosti. A podle mě je to tedy úplně zbytečná práce (kterou jsem ale také 2 roky provozoval a to fakt pečlivě s tím, že jsem se snažil vždy velmi pečlivě po vyčištění řetěz namazat, ale ne metodou namáčení na celou noc do oleje a bylo to moje nejhorší období s výdrží řetězu, ale nebyl rozdíl nijak velký).
0
A když to vezmu z čistě ekonomického hlediska, tak cena mycí kapaliny a větší spotřeba mazadla -- o trochu kratší životnost řetězu se nakonec vyplatí. O čase stráveném čištěním nemluvě. Občas otřít, když je potřeba domáznout a jedem.
Udivuje mne ten interval 150 - 200 km. Asi se jedná o horáka v extrémním humusu, ne? Při běžné jízdě se mi to zdá přehnané.
0
O horáka ve standardním humusu ;o) ... na favecu jsem řetěz nikdy nijak neudržoval, a na crossu jen podobně jako píše Mlok ... pračka přišla až s MTB a jízdou mimo zpevněné cesty
0
V extremnim humusu? :o) V zime a bahne jsem retez musel prohanet prackou po kazde vyjizdce, takze klidne i po 40 km, kdyz jsem nechtel s kazdym retezem menit zrovna i kazetu s prevodniky. Ale to jsem jezdil obcas v pocasi, kdy vetsina lidi nevyjde ani pesky do obchodu. Fakt hrozne zalezi na podminkach, v jakych se jezdi.
Stejne tak na silnicce mi vydrzel retez kupodivu jenom cca 2500 km, i kdyz by mel treba i trojnasobne tolik. To bylo tim neustalym destem a soli ze silnice.
0
Podle první věty jsem zadoufal, že žena maká podle tvých pokynů a tys to úplně zkazil.:-)))
0
to by asi taky šlo, ale pak by to nebylo efektivní, ale jen efektní :o)))
0
Jenom poznámka k tomu Cyklostaru na řetězu. Výhoda Cyklostaru je IMHO právě v tom, že není tak "silný" aby ten řetěz odmastil tak dokonale jako např. benzin.
0
To můžu potvrdit. Prach a šutříčky jsem smyl, po opláchnutí řetěz ncm zcela odmaštěný nebyl.
Uvidíme, co vydrží.
0
Očista kola mi trvá:
nanesení pěny 10 min.
Oplach 1 min.
Sušení 5 min.
Mazání 15 min.
Takže asi tak jednou za měsíc půl hodinky; za ten pocit, kdy má kolo zvuk jak má, mi to stojí.
Mám ale na to zázemí rodinného domku, tak jsem asi ve výhodě, v bytě bych asi na to šel stejně jako ty.
Jezdím na jižní Moravě, lesy, polní cesty, samý prach a jemný písek.
Ten Cyklostar na řetěz mi poradil nějaký pan Hynčica ...
0
To pokaždé roznýtuješ řetěz, nebo to provádíš přímo na kole ?
0
Na kole, na kole.
Řetěz i s převodníky, pastorky
0
Hmm, zajímavé .. musím rozhodně alespoň vyzkoušet, doma nemohu (byt v Praze), ale vcelku často jezdím na chalupu, tak jsem zvědav.
0
Já čistím v pračce řetězu a dávám tam obyčejnou naftu,řetěz očistí a hlavně namaže poté jej přejedu pořádně hadrem a je to.Jelikož jezdím hlavně po písku(Moravská Sahara)tak nikdy nemažu žádným olejem.Samozdřejmě se to nedá dělat doma v obýváku,ale na dvoře a starý hadr pod kolo,chvilku to smrdí ale stačí trochu projet a pohoda.
0