V životě jsem vazelínu v nábě neměnil. Nikdy jsem ji ani nerozdělával nebo nějak seřizoval. Všechno co jezdím je Shimano XT a nikdy to žádnou údržbu nepotřebovalo. Nikdy žádný vakl, žádné divné zvuky - vždy jen perfektní chod. Po cca čtyřech pěti sezónách ty náby preventivně vyhodím a koupím si nové.
 
  0
 0
                    Tohle hrozně záleží na podmínkách, kde jezdíš. Pokud pouze ve slušných (tzn. málo bahna, vody s pískem, apod.), tak klidně může vydržet náboj v perfektním stavu několik let.
Na druhou stranu při extrémních podmínkách se může stát, že je budeš muset rozebrat po jedné akci.
 
  0
 0
                    já měním když čistím (třeba když tam je slyšet písek) nebo když z nějakého důvodu musím vyndávat kuličky (třeba při výměně konusu). V podstatě pokaždé, když mám rozdělaný náboj. Ale náboje preventivně nikdy nerozebírám, jen když je něco v nepořádku. Staré náboje (třeba torpedo) je třeba rozebírat častějc - snadno se tam dostane prach, nové s gumovým těsněním spíš vyjímečně.
 
  0
 0
                    U kola „letního”, které mně ukradli, jsem měl vpředu i vzadu Hügi (průmyslová ložiska) a protože jsem nejezdil v extrémních podmínkách ani neumýval kolo tlakovou vodou, vůbec jsem na to nechytal. Typický zvuk těchto nábojů, podle kterého se na závodech dali identifikovat dokonce i konkrétní jezdci, se v mírné podobě začal projevovat až kolem 10 000 km.
Na novém „letním” kole dokud nebudu muset, také na to chytat nebudu. Náboje jsou totiž velice citlivé nejen na seřízení, ale i na množství vazeliny na konkrétních místech. Obvyklé je přemazání.
Na „zimním” kole jezdím na sněhu  (spíš v té břečce, co z něj bývá). Tam mám stařičké Shimano STX (kuličky). Kvůli výměně  původní osy s rychloupínákem (proti zlodějům) za šroubovací došlo podle všeho k tomu, že čas od času se zvětšoval odpor při otáčení na volno, takže bylo potřeba čistit, mazat a seřizovat. Od výměny za nový náboj (také STX) s rychloupínákem jsem už několik let na něj nepotřeboval chytnout a přes jízdy v solance se stále točí lehce.
Jinak tomu ale bylo s duralovým pastorkem 24 z. Tomu sůl po několika sezónách rozežrala zuby. Prostřední a největší, také duralové, kupodivu vydržely.
Jestli ´s náboj zatím nemazal a neseřizoval, zajdi do nějakého (dobrého) servisu a nech si ukázat, čím a jak mažou a jak seřizují. Pravděpodobně budeš překvapen, jak málo vazeliny stačí.
 
  0
 0
                    Ačkoliv jsem jezdil už na mnoha typech kol a některé jsem dočista odjezdil, po začátcích s mazáním u závodniček jsem od toho upustil a zdá se, že to nevadí ani při extrémní zátěži 40 kg na nosičích horáků v terénu po 40000 km.
 Problémy se vyskytují ubýváním materiálu jen u domácích vesnických kol, které se parkují na dešti na dvoře po celé roky a mažou se pár kapkami vyjetého oleje pouze tam, kde to právě vrže. A jede se dál.
 
  0
 0
                    v prumeru jednou za 2 sezony...
 
  0
 0
                    ....ale u levnych nab bez prachovek je i jednou za sezonu malo...
 
  0
 0
                    Kdysi, kdyz jsem mel jeste stare naboje bez tesneni,tak jednou za tri, ctyri mesice. Kdyz jsem mel Sh Deore, tak jsem to udelal asi tak po dvou letech (cca 8kkm) a bylo to zjevne zbytecne. Ted mam DT Onyx a nehodlam se tim zabyvat vubec. Uvidim jak mne technika presvedci o vyhodnosti investice :-)
 
  0
 0
                    Díky za odpovědi. Mám 1 1/2 roku starou Meridu Matts s nábama Sh Deore a nedávno, asi po 5 000km jsem zjistil poměrně velkou vůli ložiska osy na zadním kole. Tak jsem to seřídil a drží to, jen jsem si říkal, jestli to nemám, když už na tom pracuju celé rozebrat a namazat novou vazelínou. Z vašich odpovědí je jasné, že zatím ne, z čehož mám radost neb jsem lenoch.
 
  0
 0
                    Tyhle náby mají gumový prachovky, takže není třeba se obávat nečistot. Já je čistil a mazal dvě sezóny, ale brzo mě to přešlo, protože po kontrolním rozhození (dal jsem do nich vodoodpudivou vazelínu) byly jako nový. Stejný to mám i s nezapouzdřeným šlapacím středem a pedály. Dokud není vakl, netřeba zásahu.:-)
 
  0
 0
                    Asi tak.
 
  0
 0
                    mám taky tyhle náby a i přes gumu se tam trocha smetí dostala. Ale, pravda, rozebíral jsem to spíš kvůli rozpadenýmu konusu.
 
  0
 0
                    No ale kdyz uz jsi to mel rozdelany a klice v rukach, to uz jsi to mohl i namazat. To ja jsem taky velkej lenoch, ale asi by mi to nedalo. Alespon bys zkontroloval loziskove drahy na konusech a take zda se nerozpadla nejaka kulicka. Sama od sebe prece vule najednou nevznikne. Ale jestli to jezdi ted dobre.... tak je to asi jedno :-)
 
  0
 0
                    Jo, jezdí to dobře. Když teď to kolo vyndám a chytnu na každé straně náby konec rychloupínáku a kolo roztočím, tak se tiše otáčí kolem duté osy, nemá tendenci osu ložiskem zachytávat a dotočí se zcela plynule dokud se nezastaví v těžišti kola. a vakl se už neobjevil.
 
  0
 0
                    To jsem moc rád, že tady vlastně všichni doporuřujete mou oblíbenou strategii. Funguje to? Nechmatej na to! :o)))
 
  0
 0
                    Už Jerome Klapka Jerome ve "Třech mužích na kole" psal, že na kole můžeme buď jezdit, nebo ho opravovat, ale s jedním kolem se oba sporty dělat nedají.
 
  0
 0
                    JJ, neco jako tri pravidla administratora:
1. Když to funguje, nešahej na to.
2. Nešahej na to ani když víš, že to vylepšíš.
3. Já jsem ti to říkal....
 :-)
 
  0
 0