Bydlím 3km od nádraží kde jede vlak jednou za dvě hodiny a 5km od autobusu,který jezdí častěji. Chci si pořídit levnou a lehkou skládačku, co bych si ji mohl přepravovat vlakem či autobusem bez příplatku za kolo -na denní dojíždění, snadno složit a v cílové stanici zase rozložit a dojet do práce.Nosnost cca 130kg. Co doporučíte:
https://www.cyklospeciality.cz/skladaci-kolo...
https://www.kolomotion.cz/ultra-kompaktni...
Tak to jsou jediné skládačky, co se vejdou složené rozměrama podle přepravců, ale mají je dost stejné. Levné asi jen pro určité sociální skupiny.
Ten tern vypadá podle mne o dost líp.
U těch ostatních nic pro rozměry nevyšpekuluješ. Zbytek jen okecáš nebo to jen přehlédnou.
Jestli to má být levné, tak bych doplnil kategorii o název spolehlivé podle "test od Bilíčka" :-D
Takže zase Tern.
• LEVNÁ,
• LEHKÁ,
• NOSNOST 130 kg a
• SNADNO složit a SNADNO rozložit
jsou vzájemně neslučitelné požadavky.
Já si před lety k tomuhle účelu koupil malou skládací koloběžku z Decathlonu Oxelo 9.
Můj pohled je takový, že tahle koloběžka není na rovině o moc pomalejší než kolo (zvládnu 15 km/h), složení/rozložení trvá vteřinu, cena i hmotnost byla přijatelná.
Když jsem ji kupoval, byla v okolí koloběžka raritou, teď zase lidi přemýšlí, kde asi mám baterii? :-)
Nicméně zatímco ve vlaku není s kolobrndou problém (ani elektrickou), tak v autobusech si to chce pročíst konkrétní přepravní podmínky, protože rozměry příručního zavazadla bývají hrozně malé, pochybuji, že by se tam skládací kolo vešlo.
S koloběžkou jsem zatím nenarazil, záložní plán je pověsit na řidítka batoh a tvrdit, že je to taška na kolečkách... :-)
Nicméně nejde jen o vzdálenost, ale i trasu. Malá skládací koloběžka s tvrdými koly je super na rovinu po hladkém asfaltu. Do kopců, na dlažební kostky nebo štěrk se nehodí...
Koloběžka Kostka Rubik - nebo jak se teď jmenuje je taky skládací na malé rozměry, ve futrálu ani není poznat, že jde o koloběžku. A snese horší povrch než Oxelo. Taky bych spíš volil koloběžku než kolo.
Jasně, záleží na trase. Kolobrnda s nafukovacími koly snese mnohem horší povrch, zatímco po cyklostezce s hladkým asfaltem jedou pevná (inlinová) kolečka parádně.
Nicméně třeba IREDO má limit pro příruční zavazadlo 20×30×50 cm, což je i na složenou koloběžku hrozně málo.
A co dvě šrotokola, která budeš parkovat u zastávek? Nevyhovovalo by to nakonec víc?
Že se mísím.
To jsem měl něco přes rok. Ale snědá tíseň jim nedala pokoj.
Nejlepší je elektro koloběžka. Do 10 palců se neplatí.
Ale vůbec nejlepší je jezdit přímo na elektrokoloběžce a vlak vynechat. Mám to celkem 50 km denně. Těch dnů, kdy se mi nechce protože sněží je minimum.
Ale Ty máš turbo kolobežku.
"Do 10 palců se neplatí."
Ve vlaku ČD se neplatí až do 12 palců, ale v autobuse, pokud se nevejdeš do limitu příručního zavazadla (což s elektrem určitě nedáš, respektive možná jak kde), tak tě zkasírovat můžou, záleží na řidiči!
Stát dvakrát denně hodinu bez pohybu na e-mopedu bych nejlepší možností nenazval... přinejmenším ne z pohledu cyklisty.
Teď jsem koupil kamarádce malou koloběžku Concept a je zde velká šance, že by prošla i v autobuse. A to jsou i daleko menší elektrické koloběžky.
A fakt ji dokážeš složit do rozměru 20×30×50 cm?
To je docela přísné, PID má bezplatné zavazadlo do 25 x 45 x 70, placená zavazadla jsou max do 50 x 60 x 80. Složené skládací kolo navíc může ten rozměry v jednom směru překročit, ale řidič tě z důvodu obsazenosti nemusí vzít.
Zase má IREDO dost benevolentní pravidla pro koloběžky včetně elektrických:
a) Složená i nesložená koloběžka, jejíž délka (horizontální rozměr rovnoběžný s rozvorem) nepřekročí 70 cm, je přepravována jako ruční zavazadlo.
b) Složená koloběžka, jejíž nejdelší rozměr ve složeném stavu nepřesahuje 120 cm, je přepravována jako spoluzavazadlo.
Pro skládací kola tam nic takového není, jen že složené kolo se může považovat za spoluzavazadlo.
Aha, to, že v IREDO může být koloběžka dlouhá až 70 cm a zůstane ručním zavazadlem, mi nějak uniklo. Mám podezření, že před lety tam tyhle odstavce ještě nebyly, proto jsem koukal jen na rozměry ručního zavazadla.
Bohužel moje Oxelo 9 se ani do 70cm nevejde, ale jen o kousek, to už by člověk musel narazit na pořádného pitomce, který by to přeměřoval...
Prakticky to dělám už roky a nevidim nejmenší problém. 25 km je asi 40 minut, ale ne jenom tupého stání. Je to prostě zábava.
Jestli jezdíš rychlostí 40 km/h, tak je to moped, nikoliv koloběžka... a její provoz je na silnici v ČR pravděpodobně nelegální... ;-)
Jezdim 70 km/h max a to naprosto legálně.
Ale téhle diskuzí je plný net, už mě nebaví.
Jen pro doplnění podmínky na přepravu koloběžek v jihomoravském kraji (IDS JMK):
Přeprava koloběžek
Přeprava koloběžek je ve vozidlech IDS JMK je povolena. Koloběžka do 120 cm se přepravuje zdarma, koloběžka nad 120 cm se přepravuje za jízdenky pro zavazadlo (zlevněné A). Držitelé předplatních jízdenek pro zóny 100 + 101 přepravují všechny koloběžky v těchto zónách bezplatně. Přeprava je povolena pouze v případě dostatečné kapacity ve vozidle!
Přeprava elektrokoloběžek je ve vozidlech Dopravního podniku města Brna na území zón 100 + 101 zakázána.
Ty zákazy elektro vymýšlí úplní zoufalci. Když si tak lítám po Evropě, většinou jsou elektro v metru a pozemní dopravě naprosto běžné. Občas ale obří cedule s přísným zákazem. A jsou to pořád ty samé dopravní prostředky.
Připomíná mi to všelijaké konspirační teorie, třeba tu blbost o škodlivosti 5G síti.
Mě osobně to ale nijak neomezuje.
Jasně, možnost to je, ale má několik úskalí.
1) Z práce by musel volit stejnou variantu jako do práce, tedy nemohl by jet ráno vlakem a odpoledne autobusem.
2) Né každá zastávka je k parkování kola (byť nízké hodnoty) použitelná. Před lety jsem takhle jezdil na šrotokole na autobus k jedné odlehlé zastávce. Časově to tehdy dávalo větší smysl než vlak.
Půl roku to fungovalo, pak mi někdo ukradnul matici, co drží páčku přehazovačky... zanadával jsem si, nějak to opravil a jezdil dál.
Po necelém týdnu někdo skácel označník zastávky na to kolo (bylo k němu zamčené) a určitě to nebyla náhoda... škody převážně kosmetické.
O další cca týden později zmizely ventilky i s převlečnými maticemi...
To už jsem pochopil, že nemá cenu zkoušet, co ten kretén vymyslí příště a tenhle způsob cestování jsem vzdal. ;-(
Taky mě to na kole přestalo bavit. Spousta problémů, o kterých píšeš, navíc se mi ráno ani nechce makat, chcu spát. A taky se v tom oblečení blbe šlape.
Kdo chce, ať si vyzkouší. Ale pokud mám v tomto případě na výběr, tak jednoznačně koloběžka. A nemusí být v krajnim případě ani elektrická. Proti normalni z Decathlonu a navic v tašce nebude ani řidič autobusu nic namítat.
Tern, tady je v akci
https://photos.app.goo.gl/Ed1pj6Th6TetFCTs7
Alebosazeno je to celkem šrotově, dost věcí jsem hned měnil. Taky si nejsem jist 130 kg.
Ale je to vlastnw 26" kolo, dá se na tom lecos ujet
Mají nyní už i verzi s lepší výbavou, na které už se toho nemusí tolik měnit.
Ještě mě napadla Strida, to už je spíš takové přibližovadlo, ale funguje, 5-10 km v pohodě.
Ta se vejde všude a nikdo ani nepozná, že je to kolo když se složí.
Nevím jak nové modely ale 130 kg asi nedá
Ještě jedna věc, kolegové Marin a Jrr.
Kolobrnda(elektrická) je jistě skvělá věc pro dopravu na kratší vzdálenosti a proto je jich všude plno. Tady zmizely ty sdílené, ale každý si jede na své.
Ale je tu jeden problém, klouby nás starců.
Usedět 170 km na ekole není problém, ale pár kolometrů stát na koloběžce, se strachem, jestli mě bolest v kotníku umožní zabrzdit, to fakt nedám.
Koloběžka je skvělá věc, ale chápu kolegy, proč preferují kolo
Já zase u e-koloběžky mám strach z prudkého brždění. Přeci jen na kole to umím líp a člověk hned nejde na hubu.
Nepochybuji, že koloběžka nemusí vyhovovat každému, přitom nemusí jít jen o věk.
Člověk sedící na (klasickým) kole je s ním spojen ve třech bodech (nohy, ruce a zadek), na koloběžce jen ve dvou, což je na stabilitě dost znát. Například chtít na křižovatce ukázat rukou odbočování doleva, je na koloběžce VELMI obtížný úkol!
Jízda na koloběžce do prudkého kopce taky není žádná radost, možná pro někoho fyzicky zdatného, ale pro mě než se snažit do kopce koloběžkovat, vychází lépe sesednout a kopec vyjít, při nedostatku času vyběhnout...
Nicméně jako alternativa ke skládacímu kolu to pro spoustu lidí smysl rozhodně dává...
Ne každý má dnu.
Strýc kolem 78 let si na moje doporučení koupil elektrokolobezku. Bylo to za covidu a před dvěma lety zemřel. Velice si ji chválil, protože nemohl dobře chodit.
Vlastně si koupil dvě. Na té prvni najel asi 8 tisic km, na druhé méně.
Jezdil denně na zahrádku a zpět, tipuji tak 20 km.
Takže chodil špatně, ale jezdil dobře. Chodit nemohl skoro vůbec.
Na tu kolobku si dal sedátko.
Děkuji všem za tipy, no něco jsem včera koupil na inzerát, uvidím jak dlouho to vydrží, problém je, že jsem krapet přerostlej do všech stran a sedím na tom jako "koza na brusu", no těch pár kilometrů jsem na tom včera dal. Ano, s necháváním plečky na zastávce mám svoje zkušenosti, bohužel ani fakt hrozná plečka nezabrání někomu se štípačkama, aby na ní odjel, zvlášť když jsem v práci pár dní za sebou a ona tam stojí opuštěná. Když je hezky, tak dojíždím 40km na elektrokole až do práce a rád :-) Ale jednak už se blíží zima a léta přibývají, tak mě napadlo tohle řešení, abych mohl jednou jet na nádraží a pak zase přijet zpátky autobusem a vzít kolo s sebou, protože autobus a vlak staví někde úplně jinde (od mého bydliště cca 3-4km, ale na druhou stranu). No problém jsou jak říkám moje rozměry a váha, někomu menšímu by ta skládačka seděla lépe, ale zase koupit větší znamená že se nevejdu do rozměrů spoluzavazadla....