Zdravím,
pár lidi si v naši partičce během letošního roků pořídilo karbonové kolo.
Od té doby se začali bát. To je opravdu karbon tak háklivý na prodření?
Mám kolo na ježdění ne na ozdobu. A nemusí být člověk ani nemehlo, někdy shodí kolo na zem poryv větru, sem tam překvapení ukryté v trávě, občas nějaký odražený šutr od kol a ve vlaku taky lidi moc na cizí kola nehledí.
Například tady : https://youtu.be/FpwvXDwUY58?t=1358
A nebo na mnoha jiných místech na trubce.
0
Od průšvihu Volkswagenu s emisemi už nevěřím ničemu, co si nemohu osahat (změřit vyzkoušet) sám. Ty rámy měli upevněné na tak dlouhém rameni, aby většinu energie pohltily v rámci pružné deformace, jak držáku (včetně málo utaženého spoje, který umožnil pootočení rámu). Do toho duralového řezal s mnohem větší intenzitou.
Jo, lákalo by mě jezdit s rámem, který komplet váží 600g. Alespoň tak to tvrdí Trek u svého modelu, který ustrojený váží 4,6kg. Ale co jsem viděl při jedné etapě Tour, jak závodník po už jen lehkém kontaktu se svodidly, přes ně přepadl, a ulomil celý vrch kola v místě pod upevněním sedlovky, tak za to ty prachy nedám. Naštěstí to nemusím řešit, protože chci zústat u trojkolky.
0
V tom nejběžnějším provozu jsou už tisíce kol s karbonovými rámy nejrůznější (i nejhrůznější) kvality a provedení. A nevídám nikde hromady zlámaných a roztříštěných rámů. Že se občas něco povede, to určitě - viděl jsem prasklé i Al nebo Fe. Nějak vybočovat v četnosti to asi nebude.
No a dělat si obrázek podle nějaké ultragramařiny na Tour je nesmysl. Pro ně je to spotřebák. Setince vteřiny obětují výdrž rámu. Když praskne, vezmou další. S tím se ty nám dostupné ingoty nedají srovnávat.
0
Ten "lehký" kontakt se svodidly byla rána jak z děla a určitě bys takto podobný lehký kontakt nechtěl zažít ani náhodou. Většina z běžných cyklistů by ho hodně blbě rozdejchávala.
0
Karbonu se neboj (možná noname rámů z PRC), je to technologie velmi dobře zvládnutá. Mám karbonového sjezďáka a dostává zabrat stokrát víc, než běžná kola "do lesa". Přesto na něm není nic prodřeného a nějaký pád při poryvu větru je oproti ranám, které schytá na sjezdovce spíše k úsměvu.
Máš-li dostatek financí na rám od kvalitního výrobce tak se nerozpakuj a pořiď si ho.
0
No ale k původní otázce. Co když se rám poškrábe? Snižuje to jeho pevnost?
0
Není přece důvod. Poškrábání je jen poškození povrchové úpravy, které na pevnost materiálu nemá žádný vliv.
0
Přesně jak píše Lelek. Pokud se poškrábe lak, je to jen estetická vada. Pokud se škrábne pryskyřice a neporuší vlákna, taky to nevadí. Pokud je vryp takový, že jsou porušena vlákna, je třeba rám opravit. Jde to, jsou na to specializované firmy.
Pokud opravíš díru v karbonu, je oprava 100%. Pokud opravíš díru v hlíně, časem to zase na 95% praskne.
0
Díra v karbonu není jen díra, ale i praskliny paprskovitě se rozbíhající. Píšeš o specializovaných firmách, no, snad to funguje.
O díře v hliníku (leda prasklině z přetížení) jsem neslyšel (jsem ovšem nedoslýchavý ...)
Jinak jsem zastáncem a uživatelem Cr-Mo
0
Teď mne ještě kolega upozornil na jednu věc že na karbon nedám nosiče na brašny. Je to tak?
0
Pokud je na to kolo uzpůsobené tak dáš. je plno kol karbonových kol s nosiči. Rám kola pro nosič musí být vyrobený nebo použiješ nosič pro takový druh kola.
0