Mám otázku jestli je lpší kolo (hardtail) co má zdvih 130mm, ale má pružinovou vidlici (rock machine blizz 40-27+) anebo kolo (hardtail) se zdvihem 120mm, ale s vzduchovou vidlicí (GT pantera elite 2017). Předem děkuji za symsluplné odpovědi.
Jestli s tím chceš jezdit po asfaltu, tak stačí pružina, jinak vzduchová.
-1
Díky za odpověď.:)
0
Vzduchová vidlice i když ta z nejnižší řady je kvalitativně mnohem lepší. Koupil jsem si takové kolo a 1/2 roku jsem se z té vidlice těšil, než jsem jí natlakoval na správný tlak do terénu. Jezdil jsem s tím přes hrby a těšil se z toho, jak skvěle to žehlí.
-1
Díky za odpověď.:)
0
"Pružina se ukázala jako daleko citlivější na podněty, které na ni přicházely od zadního kola. Reaguje o něco rychleji než vzduch."
https://www.trailhunter.cz/jak-funguje...
-1
Řeklo se A, mělo by se říct i B.
Není vzduchovka jako vzduchovka a už vůbec není pružinovka jako pružinovka.
A pro běžného smrtelníka má pružinovka nevýhodu jednak v obtížnější optimalizaci (profík může nákladně čarovat s různými pružinami), druhak v tom, že většina pružinovek na levnějších kolech jsou demoverze s obyčejnou konfekční pružinou. Takže trefit citlivost je spíš loterie než co jiného. Skutečně funkční pružinovky hledej ve vyšších cenových hladinách a pak si k tomu dokupuj různě dimenzované a různě progresivní pružiny. Bez toho budeš mít jen houpací křeslo.
Naproti tomu na běžném kole má vzduchovka výhodu variability. Dá se v poměrně širokých mezích mezích možností čarovat jak s tlakem, tak i s progresivitou.
Prostě, že nějaká špičková pružinovka má nějaké špičkové vlastnosti ještě neznamená, že je mají i ty konfekční.
-1
Co tě vede k přezdívce Covid 19? Proč se rovnou nenazveš nepřítel lidstva a společnosti? Kdybych si to dříve přečetl, tak jsem tě místo odpovědi proklel.
0
proklít můžeš kdykoliv. Otázka je proč raději nedobrořečit.
0
Poprosím zdejší odborníky o radu ohledně životnosti, údržby a servisu u systému pružina versus vzduch. Děkuji za vysvětlení
0
Nejsem odborník, jen oboje už delší dobu provozuju a dělám si i údržbu.
Obecně, čistit, promazávat, jako všechno.
Záleží jakou máš pružinovku a jakou vzduchovku.
Jestli pružinovku (jak je obvykle zvykem) na nějakém laciném kole, tak jednou za delší čas rozebrat, omýt z pružiny zaschlou vazelínu, namáznout a jede se dál. Kluzáky se čistí a lahce přimazávají proto, aby se nevydřela horní manžeta, nedostal se bordel dovnitř a nevydřely se pouzdra v kterých pendlují kluzáky. Jednak by se vidlice přidírala, taky by chytla vakl a byla by na vyhození.
U vzduchovky to o čištění platí totéž. Navíc záleží, co je to za vidlici. Některé mají tlumící olejovou patronu, jiné volnou tlumící olejovou náplň, která se mění a pod stíracíma manžetama jsou ještě přimazávací "filcové" kroužky.
Životnost - Jak se o to staráš, tak ti to vydrží a tak to bude fungovat. Když na to budu kašlat, můžu vidli vydřít a zničit za pár sezón. Při rozumné péči (dost je zanedbávám, ale přece jenom...) udržuju na fullech dvě cca čtrnáctileté vzduchovky bez zřetelného vaklu a rozumně citlivé.
Zanedbanou pružinovku se zaschlou vazelínou jsem zažil u známých. Ani nezhoupla, jak pevná vidle. Dalo práci to vyďoubat a umýt, ale zas houpala jak nová.
0
Dík za vyčerpávající odpověď
0
Pružina z roku 2007 bez jakékoliv údržby.
Když se o to na dvoře opřu, tak to propruží o necelé tři centimetry (2,8 cm). Jezdím se zamčenou, nepoužívám ju, pro mě je to zbytečný těžký balast.
0
Tak takovouhle prasečinu bych zrovna od Tebe nečekal.
0
Myslíš to rezavý? Co mám dělat? Stojí to celou zimu ve forhauzu, každý den na tom v zimě jezdím, ve sračkách, Rez stačí jednou, dvakrát do roka opucovat torem, za to nemůžu, že to nic nevydrží :-)
0
Ta bude mít zejména dobré tlumení.
0
Ty tam nevidíš, kam to propružilo? Jsem to vytáhla dnes na slunko, odemkla vidlicu a opřela se o to, stojíc nohama na zemi. Na tom zasviněným sloupku je krásně vidět, kam se to prohouplo.
0
Vidím, také tam vidím tu namáčklou prohlubeň v tom kluzáku a spoustu odřenin a prasklin v tom chromu. Už z toho obrázku je jasné, že ta vidle je jako pružící na odpis.
0
A myslíš, že to má nějakej vliv na potřebu údržby té pružiny vevnitř?
0
Nemá, ta pružiňa je nezničitelná. Co se ničí a potřebuje mazat jsou ty kluzáky. A ty tvoje jsou dost KO.
0
Taky si myslím, že ta pružina údržbu nepotřebuje. A nevím, na co by jí byla vazelína v množství, které by jí ucpalo mezery mezi závitama a zatuhlo to tam, že by se ani nehla..., možná tak naolejovat, aby nerezavěla. V té mojí za 13 let nic nezatvrdlo, pořád pruží.
Možná se tam může dostat nějak bordel, nevím, jsem s tím x-krát brodila vodu až k hlavě, jezdí to celou zimu a nezdá se, že by tam něčeho nalezlo tolik, aby se to ucpalo.
Moje kluzáky nejsou dost, ale zcela KO. Jsem to před lety zamkla a považuju to za pevnou vidicu, akorát teda místo laku má chrom a rezaví...
Ale už dělají karbonový náhražky těchto vidlic. Za 4 a půl litru :-(
0
Všechno co se hejbe potřebuje nějakou přiměřenou údržbu. Vazelíny nepotřebuje metrák, ale máznout to, co se o sebe odírá. A vyčistit a namáznout pouzdra a nahoře manžety. Jinak se tam zadírá prach, vyhobluje pouzdra a vidlice má vakl. Hůř se pak ovládá a při brzdění kope, je nestabilní. Jasně, když úplně zatuhne a zatemuje se, vakl nemá :-)) Jenže pak je zbytečné tam vozit kilo železa navíc. Stejně poslouží i lehoučká pevná vidle. Ta je pak opravdu bezúdržbová.
0