Zjistil jsem náhodou, že nerez špice na kole jsou magnetické. Větší překvapení bylo, že ne všechny, asi polovina v jednom výpletu.
Záhada se brzo vyjasnila - namíchali mi tam špice dvou různých značek, ať už je to jakkoliv neobvyklé.
Když dávám do sběru nějakou tu rozebranou pračku, myčku a podobně, tak už jsem poučený, že není nerez jako nerez, tu magnetickou nemá cenu třídit a čistit - šupnou to do obyčejného železa za nejnižší cenu.
Což samozřejmě neznamená, že čím dražší kov, tím vhodnější pro špice.
Tak se teda ptám - které jsou lepší, nebo co je v tom za vědu?
Karbonové (kompozit) :-))
Vozím nerezové na obou kolech a za 8 a 6 let jsem neměnil ani jednu špici.
0
To je ono, tak teď už jenom je zkus nějakým tím magnetem.
0
Lehce magnetické.
0
Obešel jsem kola, co tu mám po ruce. Zadní 26" výplety na Oceláči i Azubu magnetické, přední 20" výplety nemagnetické. 12" výplet koloběžky nemagnetický. Výplety levných zábradlí nemagnetické. 28" Sapim CX-Ray, co mám na Slonovi, jsou magnetické.
Budu-li soudit podle toho nejlepšího, co tu mám, tak magnetická ocel je ta lepší na špice. Což sedí i tím, co mám na Oceláči. Jestli si to dobře pamatuji, tak tam je vzadu také nějaký obyč Sapim a vepředu špice ze šroubárny Marek.
0
Vyndej jednu magnetickou a jednu nemagnetickou stejné délky a zvaž je. Potom je v trhačce otestuj na výdrž napětí a délku protažení. Nakonec je na týden ponoř do solného roztoku a posuď stupeň koroze. Pak můžeš posuzovat. :)
0
Tak jsem jen zvědavý na další blog od Tebe s tématem porovnávání špic :-D
0
Pro dráty si jezdím osobně do šroubárny Marek v Hvězdonicích. Jsou nemagnetické, výplety si dělám sám. Používám systém křížení přes 4 dráty, ráfek R-Panther 622x19 36děr. Délky drátů 295 a 297 mm. Poslední na zadním kole (s kotoučovou brzdou) přes 40tis žádný prasklý drát.
Obrázek je 4 roky starý, kdy jsem si postavil nové kolo.
0
Ten adapter k pridelani nosice mas samodomo nebo nekde kupovany? Z jak silneho plechu to prosim je? :)
0
Ten na obrázku je myslím od Sportarzenálu, ale dlouho nevydržel, brzo prasknul (na potvoru zrovna v zahraničí). Tak jsem si vyrobil festovnější z trojky nerezové pásovice. A ten už drží.
0
díky moc :-)
zkusím se domluvit s kamarádem, že by mi to změřil a v práci vypálil z nějakého silnějšího nerezu :-)
0
Mistr mě povídá "Zajděte do skladu pro plech, jeřábem si ho naložte a přivezte sem, do dílny!"
Já, co vyučený automontér znám plech maximálně 3 mm tlustý. Takový ve skladě nebyl.
Mistrovi se mě nakonec zželelo a zašel tam se mnou. "Tady je, dyť jsem vám to říkal!"
Na zemi ležel kus kovu 120 mm tlustý o rozměrech 3000 x 1 500 mm
0
a na cos potřeboval jeřáb? to nezvedneš?
0
Jeřáb chápu, nechápu co se dá s takovým "plechem" dělat.
0
Něco hezkýho z něj vypálit ?
0
Z 12cm tlusté desky? To je tlouštka pancíře pro tank. Netušil jsem, že tank je plechovej :D
0
Že ty si něco neumíš představut ještě ale neznamená, že se něco takového běžně nedělá.
Fůra strojírenských dílů se běžně vypálí z tlustého plechu a následně se opracuje do požadovaného tvaru.
Jo a jakej jinej je tank, když ne plechovej ? Prkennej ? ;-)
0
To samozřejmě souhlasím. Jen mne to překvapilo.
A vypálení míníš elektrickým obloukem?
0
Ne, tohle se běžně řeže plazmou. Tenčí běžně laserem, vodou - nevím jestli i tyhle silné.
0
Plazmou = obloukem hořícím v plazmové atmosféře odpařované elektrody. Nebo v atmosféře ionizovaného přifukovaného plynu. Nebo nějak úplně jinak? Jen mne to zajímá, tohle jsem nikdy neviděl.
0
Přesnou technologii neznám, na velkém pálení jsem byl vždycky jen jako zákazník. Menší věci na place kluci pálili velkým hořákem autogenu. Na velkém plechu to bude obdoba, taky tank s plynem a kyslíkem, nebo baterie lahví a plamen.
0
Aha, takže jde hlavně o oxidaci toho železa, to je to hoření.
0
Řekl bych spíš o odtavení materiálu z řezu.
0
Také znám historku jak pro ložisko do kulového mlýna v elektrárně jel referent osobákem za nadávání, že ho posílají pro jedno jediné ložisko.
0
Otázkou je, zda v takovémhle výpletu má špice vůbec šanci prasknout. 36 špič, čtyřikrát křížené, to mi přijde jako hodně nerozbitný výplet.
0
Ano, máš pravdu. Myslím si, že je tam menší namáhání v tahu při záběru i brždění (kolmější úhel k radiále náboje).
0
Ze zvědavosti jsem to také vyzkoušel.
Na všech kolech jsou nemagnetické, jen na cyklokrosce je to napůl. U zadního kola jsou dráty u kazety magnetické, na druhé straně ne.
Ale neřeším to - zatím všechny dráty drží. Stejně za chvíli vyhodím celé zadní kolo - budu mít probržděný ráfek.
0
Poslední zjištění - všude mám jenom DT Swiss nebo H - to budou ty Hvězdonice.
Na obou lehokolech byly striktně H a všechny nemagnetické.
Až na novém zadním výpletu od Azubu jsou pomíchané s magnetickými DT, ale jenom na jedné straně, na druhé jsou ještě všechny H.
Na novém předním od místního servisu jsou už jenom DT.
Na ostatních kolech jsou všechny DT a magnetické, až na jednu polovinu jednoho zadního výpletu u kazety, kde jsou výjimečně nemagnetické a přitom taky DT, zvláštní.
Na stránkách DT Swiss píšou, že používají pouze nerez ocel 18/10 a ta magnetická není.
Asi je u nás k mání nějaká "východní" verze.
Nicméně loni mi praskly dvě H - jedna v ohybu, druhá u závitu.
Takže závěr z toho asi žádný nebude.
0
Jen aby ti to při jízdě ve směru sever jih neovlivňovalo řízení, když máš půlku výpletu magentickou a druhou půlku nikoliv. Raději v tomto směru nepouštěj řídítka z rukou. :D
Teď koukám, že to je na zadním kole, tak to snad nebude tak citlivé.
0