reklama

Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepší cy

Nejlepší IT diplomovou prací roku 2015 v soutěži ACM SPY a cenu veřejnosti získal projekt s názvem Multikriteriální cykloplánování studenta ČVUT Pavola Žileckého. Při plánování nejvhodnější trasy řeší cykloplánovač například i hladinu stresu cyklisty při průjezdu křižovatkou.

Datum: 08.12.2015
Autor: Redakce

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Ještě by bylo dobré mít možnost nějak přehledně zobrazit, které oblasti aplikace umí plánovat. Takhle si musím píchnout jeden špendlík např. do Liberce a pak zkoušet až kde to ukáže "Požadovaná trasa vede mimo naši mapu".

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Autor: petrp
Hodnocení: +5 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Taky jsem si zkusil - UL, abych viděl co to umí. Je to dobrý s tou nabídkou různých tras.
K tomu "ohraničení" bych ještě doporučil "zjemnit" zobrazení tras, neni pod nima moc vidět po čem na podkladové mapě vedou - překrejou zobrazení typu komunikace. Při šmejdění kurzorem po profilu by po trase mohl běhat nějaký bod, aby se dalo poznat kde je třeba to "kurevský" stoupání atd.
Vlastní úprava trasy, přidáním nějakého průjezdního bodu by se taky hodila.

Teda, pokud to bude někdy rozšířený na větší území, zatim to mám mimo rajón ...

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Autor: PepikW
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

...výborný i pro pprůjezd městy!!!

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Povrch, to je to co mi v navigačních sw chybí.
Stoupání má třeba navigace v Teasi, ale zvládnu jej odhadnout i z mapy, zapnu-li si vrtstevnice nebo stínování.

Přidat ke všem silnicím a cestám povrch, jo a ještě k silnicím i parametr "jen pro motorová vozidla" nebo "zákaz vjezdu cyklistům" a je vyřešeno. Volbu plánování pak rozšířit o další možnosti, to není nic revolučního, jen logický požadavek na cyklonavigaci.
Doplnit program o pár parametrů a rozhodnutí problém nebude.


Problém bude jinde, doplnit ty stávající mapy o ta data o povrchu stezky či vozovky. To je ohromný úkol. Hodně z toho by se zřejmě dalo udělat od stolu, pomocí Street View, ale ještě víc se od stolu udělat nedá a ty úseky musí někdo projet a data získat.

Při dobře navrženém rozhraní a za spolupráce masy dobrovolníkůby to mělo jít. Každý, kdo trochu jezdíme na kole a kamarádíme se s navigacema, bychom měli býtschopni sehnat potřebná data o každé cestičce v okolí poměrně rychle.

Jde o to, jestli chtějí opravdu vytvořit cyklonavigaci, nebo jde jen o politiku "kolo je dopravou".

A pochopitelně, pokud jde o doplnění map o ty povrchy, nechce to zůstat jen v ČR, pouze s tím tam začít.

Naopak jako slepou uličku vidím jakýsi paradoxní výpočet "hladiny stresu při průjezdu křižovatkou". To je vycucané z prstu, navíc, i kdybychom připustili, že na křižovatce s intenzivnějším provozem je stresu víc, chtělo by to on-line sbírat data, on-line vyhodnocovat a to se málo úspěšně daří i automobilovým navigacím.

Jednou navigace budou umět reagovat na hustotu provozu, ale to chce mnohem víc měřích stanovišť v poli, nebo naopak "velkého bratra" do každého vozidla.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Autor: Jindra8526
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Jednou jsem v mladické nerozvážnosti koketoval s myšlenkou mapovat ten povrch a zjistil jsem, že ideální by na to byl přistroj, kde bych měl x tlačítek podle povrchu a vždycky bych ho zmáčkl, pak bych to podle času sesynchronizoval s GPS záznamem. Dneska by to mohla být aplikace ve smartfounu.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Autor: petrp
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

To mě nenapadlo do toho zapojit techniku, říkal jsem si, že tohle by šlo udělat ruskou methodou "nas mnógo"

Prostě mít přístupnou na netu tu mapu, na té mapě jsou už vyznačeny všechny ty cestičky, já bych do té mapy mohl vkládat (pouze na ty cestičky) body a úseku mezi dvěma body bych mohl přisoudit nějaký ten povrch, z nabízené sady atributů.

Jestli bych to dělal on line v poli tabletem nebo z mobilu, nebo až doma v klidu u počítače, je už celkem fuk.

Mnohým cestám bychom mohli přisoudit atribut popaměti, ani bychom nemuseli sedat na oře - jen tenhle systém zpřístupnit dobrovolným přispěvovatelům.

Pochopitelně by nad tím musela být nějaká administrace, kontrola, protože se můžou vyskytnout kazisvěti, kteří pro plezír budou systém znehodnocovat lživými daty.

Ale protože "nás mnógo" šlo by asi tyhle pokusy eliminovat tím, že stejnému úseku patnáct dobrovolníků přisoudí kategorii "polňačka" a pouze jeden kategorii "asfalt jak dětská prdelka". A to by šlo dělat také softwarem.

Jen velmi sporná místa by vyžadovala prověření spolehlivou autoritou, a těch by zřejmě bylo minimum.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Autor: Jindra8526
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Ty jsi skoro tak geniální, až jsi vynašel OSM. Samozřejmě tam příslušný tag mají, akorát neexistuje nějaká jednotná metodika co a jak značit. Hodila by se norma, ale ti normotvůrci jsou zcela zbyteční...

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Autor: Hrabosh
Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Ne, jen si říkám, jak bych do toho šel, kdybych takový soft měl dělat já se svým týmem.

Norma potřeba není, a normotvůrci v tomto případě jsou zbyteční.

Byl jsem u toho od samého počátku, kdy dnešní standard, jak sw vyvíjíme vznikal.

Tedy v našem případě šlo o Widle.

Programy v DOSu, a některé měly i slušné grafické rozhraní standard němely žádný. Každý se ovládal jinak, používalo se hojně funkčních kláves, ale jeden soft ti na F1 prováděl save, druhý volal help.

Postupně se to vylaďovalo, až standard MS Widle převládnul, a všechen soft psaný pro widle má podobné ovládání. Šlo to bez normy, ale hlavně bez státního bumbrlíčka....

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Autor: Jindra8526
Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Normotvůrce opravdu potřeba není. Takže v Británii si pro jejich silnice udělají vlastní kategorizaci povrchů, Češi také. Pak zkus dělat mapovou aplikaci, která bude tyto rozdílné kategorie agregovat a jednotně zobrazovat.

Výsledek znáš- buď extra aplikace pro každý stát, nebo povrch není zobrazen.

Ale norma potřeba není :-)

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Autor: Hrabosh
Hodnocení: +5 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Ty jsi fakt na palici....

Ano, v Británii jezdí dokonce na nezvyklé straně vozovky....

Pokud autor cyklonavigace provede vlastní kategorizaci
- vymezí co rozumí pojmem dlažba, hladký asfalt, polní cesta, zámková dlažba - to jen pro příklad, aby ses zase nechytal každého slovíčka, tak každáý uživatel navigačního systému bude vědět, jaké parametry zadat, aby se vyhnul tomu, co mu nevyhovuje.


Na to není potřeba fakt žádná normalizace, ústav, schvalovací a připoínkové řízení, prostě ten byrokratický aparát, který věci jen zdržuje a prodražuje.

Jsi tohle schopen pochopit?

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Autor: Jindra8526
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Ty předpokládáš, že ty kategorie budou definované podle toho jak ty potřebuješ. Ale co když budou definované jinak?

Například pro silničáře:
hladký asfalt
hrubý asfalt
záplatovaný asfalt
chodníková dlažba
dlažba 10cm
kočičí hlavy
nezpevněný/nesjízdný povrch


a pro bikera:

Asfalt
dlažba
hrubá dlažba
polní/lesní cesta
pěšina
trail

Třetí:

ve vozovce s auty - silný provoz
ve vozovce s auty - normální provoz
ve vozovce s auty - minimální provoz
stezka s chodci
samostatná stezka

A a jeden najíždí podle jedné kategorie, druhý podle druhé a třetí kombinuje. A zkus nad těmi daty napsat nějakou civilizovanou aplikaci.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Autor: Hrabosh
Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

18 options?

to má být nějaký issue?

Třeba 50 options - jednoduché check boxy, pokud je chceš grupovat to skupin "pro bikera" "pro silnicku" proč ne, ale to je jen input issue.

Pokud u každého z 50 options bude jasno, co to znamená, není složité ta data pořídit a podle nich pak třídit.

Co je v tom kurnik za vědu?
Požebuju definovat parametry, potřebuju je umět dobře a srozumitelně popsat, a pak ty parametry do mapy naplnit.

Jestli budeš rozhodovat přes 3 nebo přes 1000 parametrů je pak už lhostejno.

Furt ovšem nevidím potřebu nějaké centrální normalizace, options necht jsou definovány v aplikaci a autory aplikace.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Autor: Jindra8526
Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Jo. Ty kategorie totiž nejsou ani disjunktní ani konjunktivní (částečně se překrývají).

Takže stejná komunikace může zapadnout do tří kategorií, ale každý uživatel vyznačí jen jednu (používá jen "svojí" sadu značek a s těmi ostatními se nebaví). A když máš pro jednu oblast podle jedné metodiky a pro druhou podle druhé, tak jsi v pytli a nebude to fungovat.

Například v oblasti pokryté "hustotou automobilového provozu" si začekneš, že chceš jet po "zpevněných cestách (asfalt/dlažba)". Jenže OSM nemá tento příznak pro cesty z této oblasti (klasifikováno podle "hustoty"), takže vyhodí "cesta nenalezena" i když přímo před sebou budeš mít krásnou asfaltovou cyklostezku.

Co tě znám, tak pak začneš řvát, že aplikace je na hovno. :-/

Dalo by se to vyřešit tím, že by byly všechny myslitelné kategorie vymyšleny nějakým normotvůrcem a při mapování by se zapisovaly všechny a jednotliví (národní) uživatelé by nesměli vytvářet vlastní kategorie.

Teď pomíjím takové blbosti, jako třeba že by někoho mohlo napadnout kategorie jenom očíslovat a jinde by si je taky očíslovali, ale jinak. A jak pak poznáš podle které "národní úmluvy" to je kategorizováno?

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Autor: Hrabosh
Hodnocení: +5 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Hustotu provozu do toho nepleť, vznikne v tom guláš a navíc je to kategorie, která je výrazně proměnná v čase.

V zásadě jde o dvě věci:

1) smím tam na kole (tohle nemá vyřešeno žádná automobilová navigace a je to škoda) a úprava by měla být triviální.

2) Jde o povrch.

Kategorizaci povrchu, po krátké debatě lidí co na kole jezdí, lze provést celkem snadno, a lze jednotlivé kategorie pojmenovat, očíslovat, to už je fuk, jen uživatel musí vědět, co to znamená.

Do on-line manuálu bych přiložil i representativní fotečky, aby bylo jasno co je tím míněno.

Emotivní hodnocení - "sjízdné, nesjízdné" sem nepatří, to je věc každého jednoho soudruha jak si to vyhodnotí.

Vyškrtám si cesty typu obr. č 1, vyhledám a vyrazím.

Pokud někdo mermocí v tom chce mít zanesen provoz, a je možné, že se někdo chce programově vyhýbat frekventovaným úsekům, vytvořím si kategorie "Provoz"

a tase přesně definuji.

Provoz a povrch jsou na sobě nezávislé parametry, jiná atributová sada.

Vyhledám přes všechny navolené atributy.

Takže mám atributové sady:

Povrch vozovky
Hustota provozu
Sklony a stoupání (třeba)

ale mohu mít i jiné parametry jako
Výhledy do krajiny
Památky
Občerstvovací stanice


co tě napadne, ale jde o nzávislé atributové sady, které si nadefinuješ, nebo jejich existenci ignoruješ a přes ně projedeš ten design.

V podstatě se to moc neliší od toho co děláme léta my.....

Než začnu softík psát, musím dlouho přemýšlet, diskutovat s uživateli, hledat optimální řešení, a stejně to k něčemu bude, až ve třetí verzi.
Co má v sobě OSM nebo nemá není podstatné, podstatné je to, že každý metr jakékoliv cesty na mapě kterou použiji jako podklad pro navigaci by měl mít možnost přiřadit jisté, raději větší, množství atributů, přes které pak budu hledat.
Jaké ty atributy budou mapu moc zajímat nemusí, a ni předem je nevíme. Budou se časem doplňovat a měnit.
No, nic, zadarmo tu vysvětluju, jak psát soft, to je hloupost, poperte se s tím

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Autor: Jindra8526
Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Hustotu provozu (respektive "cyklistickou vlídnost komunikace") do toho plést budu, protože, jestli se nepletu, tak přesně tohle do dat naprali Britové.

To xml je částečně normované, ale nic ti nebrání, aby sis udělal národní značky.

Co má v sobě OSM je klíčové. Protože nejsi génius a podobný nápad měli i jiní lidé. Podobný... A kategorie si udělali podle sebe. Zkus vymyslet kategorie podle sebe a vnutit je Francouzům, pošlou tě k šípku a udělají si vlastní. Normotvůrce je potřeba.

Je to stejné jako s kolejema. Je blbost, kdyby v každé zemi byl rozchod kolejí o pár mm jiný.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Autor: Hrabosh
Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Rozchod kolejí ale JE v mnoha zemích o pár mm jiný než normální rozchod 1435 mm. Takže opět uvádíš naprosto blbej příklad, který je naprosto mimo.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Autor: hekynen
Hodnocení: +5 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Podobný nápad měli i jiní, protože takhle se soft píše, a já se návrhem aplikací zabývám už od té doby co se první privátně použitelné programovatelné stroječky objevily.

ty si pleteš, a může to být i jazyková záložitost, standardizaci a normalizaci.

Norma je zákon, který schvalují tlupy ducatých bubrlíčků, a pokud jde o Euronormy, tak jde spíš o armády bumrlíčků.


Standard klidně určí výrobce, a třeba MS nám všem vnutil standard toho, jak má aplikace ve Widlích vypadat, a žádnou normalizační komisy na to nepotřeboval.

Pokud si navrhneš atributové sady rozumně, budeš přes ně rozumně, hledat, uděláš užitečnou aplikaci, a zvládneš marketing a prodej, můžeš vlastní standard světu vnutit i ty.

Na to nepotřebuješ žádné normy, žádné státní úřady, žádná razítka.


Zase, vlastně je to hodně odobné tomu, co děláme my. Navigační problémy jsou všude stejné, všude dlažba drncá podobně, hladký povrch je hladký všude stejně, a jak se to nazývá je nepodstatné, uživatel se chce vyhnout třeba polním cestám.
Zaškrtne check box vyhnout se polním cestám stejně tak, jako ti dnešní navigace nabízá třeba vyhnout se placeným úsekům, trajektům a pod.

Pak jde do jiné atributové sady a zaškrtne, vyhýbat se cestám s hustým automobilovým provozem, v další atributové sadě naspecigikuje, že mu vadí kopce, atd.

polňačky jsou podobné u nás i ve Francii, kopce taky, a hustý provoz taky. Uživatel nemá důvod "tě někam posílat" když ho to povede dobře.

Ale to je práce pro děcka, největší záhul je ty attributy v terénu získat, a pokud budeš dostatečně silný hráč na trhum podaří se ti vytvořit komunitu dobrovolníků, co ti v tom pomohou. Dělají to pro sebe.

Jen nesmíš sedět na zadku a kvákat o potřebě "normalizace" pojmenování nějakých atributů, ale prostě je nadefinovat, naplnit co se ti povede (to street view pomůže odlišit dlažbu od asfaltu) a rozjet to.

Byrokrat za tebe nic nevyřeší

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Autor: Jindra8526
Hodnocení: +5 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -3

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Aha. Takže když chci vytvořit šikovnou aplikaci a udělat data pro ČR, tak musím vytvořit produkt, který bude mít ve světě víceméně monopolní postavení.

Tak jo :-)

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Autor: Hrabosh
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -4

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Ne, když chceš určivat standardy....

Psát aplikaci na navigaci, která nemá dostatečně prozkoumány slabiny ostatních, a skutečně nepřinese radikální a úplně novou kvalitu, a tedy nemá ambici být na světě v oboru na špici, nemá smysl.

Konkurence je mohutná, a i oni mají své plány a fest progamují.


Já vím, lepší by byli dostat grant, a snažit se vytvářet nějakou normu, jak třídit povrchy pro cyklisty, setkávat se tu v Paříži, tu v Římě, to by bylo fajn...

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Autor: Jindra8526
Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -3

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Jestli v oboru navigace uvažuješ pouze o ČR, zabal to, proděláš kalhoty.

Ten trh je moc malý a programátoři moc drazí.
Aplikace musí mít minimálně celoevropskou ambici

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Autor: Jindra8526
Hodnocení: +5 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

S těma kolejema je to sice blbost, ale bohužel tak vypadá realita. A nejsou to jenom koleje, ale i zab. zař., návěstidla a napájecí soustavy. Dnes se za strašné peníze standardizuje a vyrábějí se vícesystémová vozidla...

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Autor: Radler
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Na kolejích se dokázali, naštěstí, ve většině shodnout. Ale když železnice v Británii začínala, tak tam měli snad deset různých rozchodů. Od 75mm do asi 2100 :-)

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Autor: Hrabosh
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Já bych s dovolením do té debaty zasáhl. Jak píše Hrabosch, v OSM tohle všechno je připravené. Spíš chybí síla, aby to tam také bylo správně.
Myslím, že pro ty, kteří neznají editor OSM dat je užitečné ukázat, jak se taková cesta popisuje:

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Autor: petrp
Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Pokud to tam je, Petře, proč pro Boha to nevyužijí.

Hraboš chce normalizaci, já atributovou sadu.

Doplňte "atribut povrch" dejte mi definované možnosti, a za pár týdnů naplním databázi daty.

Proč by do toho měl kecat státem živený normalizační úředník (spíš mnoho jich) totálně nechápu.

Jinak, Petře, nehodlám se učit editor OSM, ale pomohl bych rád.

Takže někdo musí napsat aplikaci tak, abych já, blbeček, mohl zadávat úsekům cest předvolené atributy velmi komfortně.

Data jsou to, co má cenu, ne nějaký soft co něco třídí. Pokud chci získat masu dobrovolných poskytovatelů dat, musím jim to naservírovat tak, aby se nemuseli moc učit.


Ale před tím, někdo musí ty atributy, co chce o daném úseku trasy vědět, definovat, a čekat na to, až to udělá normalizační ústav mě připadá hloupé.

Říkáš, že OSM to má, tu možnost atributů.
Tak fajn, máme solver, teď ho jen nakrmit daty. A nečekej, že se kdokoliv z dobrovolníků bude učit protokol OSM...

Trivialní úloha, tedy.
UI.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Autor: Jindra8526
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -3

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Ale ten editor OSM je teď ve stavu, kdy to zvládne i můj táta.
Sice nemám představu jak bys to chtěl zadávat, ale zkus se na OSM zaregistrovat, můžeš třeba zkusit doplnit pár věcí okolo Perly a bude jasné, jestli je to s tebou myšlenkově kompatibilní nebo ne.
Když si uvědomíš, že z OSM čerpá data mrak dalších projektů (bikemap, gpsies, osmand, mapy na seznamu,...) tak i pár tebou dodaných informací může být pro někoho užitečných.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 09.12.2015
Autor: petrp
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Mapy.cz berou data z OSM jen v zahraničí.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 09.12.2015
Autor: snilard
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Já mám celkem konkrétní představu:

1) Kliknu kdekoliv na jakoukoliv komunikaci a vložím tam bod

2) Kliknu na tu samou komunikaci, a zadám druhý bod

3) Úseku mezi těmi dvěma body přisoudím jednu položku z atributové sady "Povrch"

A jedu dál....

Navigační soft pak přes attribut povrch bude selectit

Nevím jak to má OSM a ani OSM moc nepoužívám, protože to sežere strašně moc místa.

Pro mé účely by bohatě stačilo, kdyby safra v nějaké té automobilové navigaci už někdo označil ty silnice, kam nesmím na kole.....

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 09.12.2015
Autor: Jindra8526
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Editory se dají přehazovat vidlema: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Editors

A každý umožňuje editovat různé věci, různé příznaky. Takže když si chceš přidat nějaký vlastní příznak, tak si ho prostě přidáš do editoru.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 09.12.2015
Autor: Hrabosh
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Propána Boha, tak proč toho někdo nevyužije, a nenandá tam ty povrchy a nepustí přes to navigaci a dojedu po asfaltu až do Brusele?

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 09.12.2015
Autor: Jindra8526
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Mimochodem - tohle je velmi zajímavý nápad.

Mobilní apklikace, ktreá měří:
- gps a rychlost
- drncání přes akcelometr

Toto posílá na server, kde se provede trocha daminingu
- koeficient drncání
- přepočet na sklon jízdy (tedy tento člověk jezdí po rovině kde je málo drncání 20kmh. Tento povrch má stejný sklon, drncání 7/10 a průměrná rychlost je tam jen 15km/h)
- zpoždění na křižovatkách

Ve výsledku by z toho mohl vzniknout slusny odhad povrchu a ten by to mohlo lít na OSM.

Jsem skoro ready toto zkusit napsat.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 09.12.2015
Autor: lester
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

To fungovat nebude.

Jinak to drncá na fullu s podhuštěnými pneumatikami a jinak na 10ATM galdách na hliníkovém rámu a jinak na Roubaix s 28mm na 5ATM. A to, prosím, uvažuji, že je telefon na řidítkách a nikoliv v zadní kapse dresu.

Zpoždění na křižovatkách je taky ošemetná. Běžně projíždím křižovatkou o 30s rychleji než jiní.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 09.12.2015
Autor: Hrabosh
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Big data rules.

Minimálně sesbírat a poslat na další hackatlon.

Pracoval jsem teď s datasety z 3D-akcelerometrů telefonů. S cílem detekce kroku, běhu, stoupání, klesní apod. A jde toho hodně. Kdyby appku používali třeba jen všichni v rámi akce do práce na kole, tak to bude velmi zajímavé.

U křižovatky mi něšlo ani tak o průjezd jako o čekání.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 09.12.2015
Autor: lester
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

To jsem myslel. Někdo vykysne mezi auty a sune se k hraně křižovatky mezi nimi a někdo se zas proplete až k V19.

Stoupání/klesání nemusíš brát z rychlosti, ale ze změny tlaku. Barometr má dnes skoro každý telefon a je to mnohem přesnější a nezávislé na rychlosti.

Přidání stoupání/klesání do OSM z barometrických dat by nemělo být složité. Nemusíš to mít zkalibrované na nadmořskou výšku, stačí brát změnu.

Těm povrchům z akcelerometru nevěřím.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 09.12.2015
Autor: Hrabosh
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Nejsme první, kdo se tomu věnuje:
http://ceur-ws.org/Vol-1088/paper7.pdf

+ řada dalších. Myslím, že minimálně základní klasifikace by šla. Nechám si to uležet a uvidíme.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 09.12.2015
Autor: lester
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Podobnou myšlenku jsem už psal o kus níže :)

Myslím si, že by to mohlo fungovat. Sice různé konfigurace vytvoří pro stejný úsek různou úroveň vibrací, ale to by se dalo statisticky zpracovat, pokud by bylo dost dat a pro každý záznam identifikace konkrétního jezdce, kola a telefonu. Úseky s hodně měřeními by se daly používat k normalizaci úrovní vibrací napříč záznamy. Kmitání od šlapány by se jednoduše vyfiltrovalo high-pass filtrem.

Případně si dovedu představit i nějaký specializovaný HW, který se dá co nejblíže k náboji, který by přes ANT+ nebo BLE odesílal data o vibracích do telefonu. Sice bych toasi i dokázal vyrobit, ale rozhodně na něco takového nemám čas :-)

Pokud by se do toho zapojil ještě někdo další, byl bych ochoten pomoct, asi hlavně se zpracováním dal.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 09.12.2015
Autor: snilard
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Ano, reagoval jsem dříve než jsem dočetl diskusi.

Zkusím to rozvinout. V práci děláme tyhle věci (web, appky, bigdata, IoT). Bylo by to dost pěkný demo.

Zkusím probrat a kdyžtak se ozvu.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 09.12.2015
Autor: lester
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

O tom monitorování stavu povrchu jsem kdysi uvažoval. Jako nejjednodušší způsob by mi přišlo, že by se měřily vibrace. Akcelerometr mají dneska pomalu i obyčejné tachometry.
Někdo by musel vytvořit platformu a knihovny pro různé jazyky. Data by se sbírala jak v telefonech, tak v různých GPS zařízeních. Dneska už se to všechno synchronizuje na internet, takže by nebylo složité, aby se data o vibracích posílala na nějaký centrální server, kde by se anonymně zpracovávala a pak by se z nich vyhodnocovala kvalita silnic.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Autor: snilard
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

To je dobré asi na silnice, ale na polní cesty, či cyklostezky moc ne.

Hladká udupaná země mi dá stejný výsledek jako asfalt, po dešti je tam však safra ...

Taky si nejsem jist, že by jen tak nahodile někdo projel všechny cestičky.

Systematická práce tisíců dobrovolníků by problém řešila.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Autor: Jindra8526
Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Kdyby to implementovali výrobci aplikaci a GPS do svých přístrojů, rázem by bylo hromada dat.

Tak mně zajímá jen silnice :-)

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Autor: snilard
Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Já bych klidně jel i mimo silnici, ale měl by tam být hlaďounký asfalt a nějaká zámková dlažba nebo nedej bože štěrk...

Právě taková trasovací aplikace by se mi hodila, a ne aby mě honil po všech dírách jen proto, že podle autorů mám mít stres z toho, že vedle mě jede plechovka....


A ještš odlišit ty silnice pro motorová vozidla, dálnice to umí eliminovat, ale tyhle rychlostní, kam na kole nesmím, mi žádná navigace ani mapa neprozradí.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Autor: Jindra8526
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Multikriteriální cykloplánovač: Revoluce v plánování nejlepš

     

Jinak zajímavý nápad, možná by stačila malá appka do founu, kterou si stáhnou dobrovolníci do founů a data se posílala přes wifi kamsi, byl by okamžitý přehled o stavu našich silnic.

Někde jsem četl, jakýmsi periferním vnímáním, že naši ouřadové koupili nějaký superstroj, který bude schopen stav silnic posuzovat, tohle by mohlo vyjít docela levněji a nasazení by pak mohlo být masové.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.12.2015
Autor: Jindra8526
Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Cykloputování červenec

Hledám: Cykloputování červenec
11.06.2024
Ahoj. Přibližně v termínu 16.-31.7.2024 se chystám vyrazit na nějaké vícedenní cykloputování natěžko, destinace…

Hledám: Holčinu na vyjížďky

09.06.2024
Najde se tu nějaká žena nejlépe nekuřačka z Prahy nebo blízkého okolí se zájmem o cyklistiku? Na věku nezáleží a…

Hledám: kamarádku

06.06.2024
Ahoj, hledám kamarádku okolo 45 let z Prahy a okolí, která také ráda (cyklo)cestuje a nemá s kým. Jsem muž z Prahy.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

8090 cyklistů (128 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11…
Peggy | 02.06.2024