Několikrát se zde diskutovalo o tom, zda je cyklista povinnen použít stezku pro chodce a cyklisty. Jak je to podle zákona doopravdy??
Někteří diskutující zde (v diskusi o některých "povedených" "stezkách" à la Evropská citovali zákon 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích:
§ 57 Jízda na jízdním kole
(1) Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen
jich užít.
A z toho usuzovali, že se tato povinnost netýká stezek pro chodce a cyklisty.
0
Ale je to (bohužel jinak) - povinnost použít i stezku pro chodce a cyklisty (ať už dělenou nebo společnou) jednoznačně určuje prováděcí vyhláška 30/2001 Sb:
§ 10 Příkazové značky
(1) Příkazové značky jsou
k) "Stezka pro cyklisty" (č. C 8a), která přikazuje cyklistům užít v daném směru takto označeného pruhu nebo stezky; pruhu nebo stezky smí užít i osoba vedoucí jízdní kolo; pruh nebo
stezku pro cyklisty lze v jejím průběhu rovněž vyznačit barevně odlišeným povrchem nebo odlišným provedením povrchu; jiným účastníkům provozu na pozemních komunikacích, než pro které je tento pruh nebo stezka určena, je jejich užívání zakázáno,
m) "Stezka pro chodce a cyklisty" (č. C 9a), která přikazuje chodcům a cyklistům užít v daném směru takto označeného společného pruhu nebo stezky; chodci a cyklisté se nesmějí navzájem ohrozit; značka ukončuje platnost značek č. C 7a, č. C 8a a č. C 10a,
o) "Stezka pro chodce a cyklisty" (č. C 10a), která přikazuje chodcům a cyklistům užít v daném směru vyznačeného samostatného pruhu nebo stezky a označuje jejich situování; chodci a cyklisté smějí sousedního pruhu užít jen při obcházení nebo objíždění překážky; značka ukončuje platnost značek č. C 7a, č. C 8a a č. C 9a,
0
To nevypadá dobře. Stezka pro chodce a cyklisty může být pro cyklistickou dopravu nevhodná. V konkrétním případě stejně bude asi záležet na umístění značky. Pokud není umístěna přímo u vozovky, tak se o žádné stezce nedozvím a použít ji tedy zřejmě nemusím.
Ono je to nakonec někdy jedno. V Kralupech to vyřešili tak, že místo jedné značky "stezka pro chodce a cyklisty s odděleným pruhem" umístili vedle sebe dvě značky "stezka pro cyklisty" a "stezka pro chodce". A na vozovku ještě pro jistotu zákaz pro cyklisty. Jenže když tam přijedu normálně po silnici, tak se zarazím až o ten zákaz.
Taky bych si mohl na kolo pořídit modelářský motorek pro letadýlka a tvrdit, že jsem motorka. Řidičák mám (zatím).
0
Teď mi dochází - je-li tvůj výklad správný - ono už to začíná fungovat! Třeba z Podbaby podél Vltavy na sever. KDE TEĎ SOU TY POKRYTECKÝ KRETÉNI, CO FURT NĚKOMU VNUCUJOU SVÉ CYKLOSTEZKY? Kdo jel na výlet s dětma, vždy bez problémů používal chodník, dospělí cyklisté pak bez problémů vozovku spolu s ostatními řidiči. Už neé. Už je tam vybojovaná stezka pro chodce a cyklisty, tedy se ZÁKAZEM POUŽÍT VOZOVKU.
0
.. a je mi srdečně jedno jestli to tak maj ve Vídni či ve Lhotě. A je mi srdečně jedno, že se zas někdo bude vymlouvat, že to chtěl tak, onak a jinak. Předevšim je to zbytečný! Jestli tedy ti lživí bojovníci za rozvoj cyklistiky neuměj jezdit na kole a bojej se na silnici, tak ať se to učej za domem na dvorečku. Ale proč k tomu nutěj ostatní? A že prej by magistrát měl stezek udělat víc, snad všude, snad všude cyklisty vyhnat.
.. fuj to sem se nasral. Nevěděl jsem, že se jim to bude dařit tak rychle. A zejtra ráno tamtudy chci jet. To tak, drncat se kvůli slávě ňákejch pitomejch náfuků po chodníčku. Rozvoj cyklistiky, prej, hm. Kecy jsou to.
0
A tos mi udělal radost, už jsem se bál, že tyhle fekální výrazy jsou ti cizí. Ale k věci. Snad sis nedělal o cyklostezkách a všeho kolem nich iluze. Stejně si budeme jezdit, kudy to není zakázaný nebo vyloženě o hubu. U nás v Liberci budování cyklostezek probíhá tak, že se natlučou tabulky kolem starejch okresek nebo letitejch cest a prachy se rozfofrujou jinde. Jo, je tady jedna nová "cyklostezka", která vede kolem stadionu Slovanu a když se hraje, tak je několik hodin zavřená. A když je volná, tak to stejně není žádný svezení, protože je plná čoklařů a matek s dětma. Jako by sis šel zaplavat do přeplněnýho bazénu.
0
V Německu po létech zjistili, že určitá část (zvláště těch starších) stezek je prakticky nepoužitelná.
Takže postupně dělají revizi všech stezek. Tam kde kvalitativně vyhovujou zachovávají povinnost je použít.
U těch horších, které nenabízejí příliš plynulou a komfortní jízdu, dávají značku "Stezka pro chodce" s dodatkovou tabulkou "Jízdy cyklistů povolena", takže zdatnější cyklisty smí jet po vozovce a rodiče z dětma jsou rádi, že můžou jet po chodníku.
Jenže toho než se dočkáme...
Konkrétně u Podbabské, která už v době vzniku pochopitelně absolutně neodpovídala ani zastaralým českým normám, byly dokonce pokusy stezku jako nevyhovující zrušit, ale pochopitelně to "nejde".
0
Nezbývá než se modlit, aby policajti nečetli tuhle diskuzi. Nenechám se zabít na nějaké "stezce" při přejíždění z jednoho jejího kousku přes ulici na další takový kousek a nehodlám každých sto metrů sesedat, to je pitomost. A obzvláště v případě, že vedle je relativně málo frekventovaná silnice se čtyřmetrovými pruhy v obou směrech. Takže až mě tam stopnou potřetí, tak znovu zkusím trik z paragrafem 57 a třeba zabere i do třetice. A i kdyby ne, tak v průměru stovku za půl roku není zas tak velké předplatné, pořád ještě to stojí míň než šalinkarta.
0