reklama

Budou cyklovozíky v ČR legální?

Přečetl jsem si pozměňovací návrh poslance poslanecké sněmovny Jiřího Petrů (ČSSD) k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích („zákon o silničním provozu") a o změnách některých dalších souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk 463).

Rád bych jako uživatel cyklovozíků pro děti reagoval na některé pasáže, které pan poslanec navrhuje změnit. Podle mne je tento pozměňovací návrh nekoncepční.

Pan poslanec Petrů navrhuje zákaz používání cyklovozíků a přívěsné tyči na silnicích 1 a 2 třídy.

1) Tento návrh není v souladu s legislativou okolních zemí a může způsobovat značné problémy zahraničím turistům a také zbytečně velké náklady pro ČR. Bude nutné osadit všechny hraniční přechody značkou na tento zákaz upozorňující. Podobné značky budou muset být umístěny na všechny křižovatky silnic 1 a 2 třídy s komunikacemi tříd nižších a účelových komunikací. Bylo by nutné tuto značku teprve navrhnout, vyrobit, schválit.

2) V České republice je také vyznačeno mnoho kilometrů cyklotras po méně frekventovaných cestách 1. a 2. třídy (oblast Jeseníků, Jižních Čech, Vysočiny, pár takových úseků máme i v Libereckém kraji). Rodiče jedoucí po této trase by ji tedy nemohli využít, do doby než na všech těchto místech bude vybudována souběžná cyklostezka. (po vybudování cyklostezek kolem všech silnic 1 a 2 tříd bych proti tomuto zákazu nic nenamítal).

3) Některé silnice vyšších tříd se širšími krajnicemi bývají v obcích využívány pro vyhrazení samostatného jízdního pruhu pro cyklisty. Jak by se měl řidič s cyklovozíkem chovat zde? Někde je to jediná možnost jak se dostat z jedné strany vesnice na druhou či do střediskové obce.

4) V případě že by prošel tento pozměňovací návrh a nesměly by se používat tažné tyče pro děti na silnicích 1 a 2 třídy, dostali bychom se do paradoxní situace, kdy by malé dítě mohlo po této cestě jet samo, což je podle mne nebezpečnější než když je vedeno na tyči za rodičem.

5) Některé silnice jsou stále silnicemi 1. a 2 třídy i když je několik let vybudován kolem obcí obchvat a na původní komunikaci je provoz minimální. Naopak některé silnice nižších tříd v okolí velkým měst mají provoz řádově vyšší než silnice 1 tříd v odlehlých koutech republiky.

Jsem rodičem dvou malých dětí a mohu Vás ubezpečit, že pokud mám možnost, rád se silnici vyšší třídy vyhnu. Jet po některých silnicích nižší třídy si netroufnu. Mnoho míst objíždím zajíždkou, abych své děti nevystavoval provozu. Auto nemáme a tak je právě kolo s cyklovozíčkem pro nás doplněním hromadné dopravy.

Podle mne je jediné možné řešení povolit jízdu s cyklovozíky a tažnými tyčemi všude tam, kde je povolena jízda na kole a zároveň budovat kvalitní cyklistickou infrastrukturu.

Je mi líto, že zrovna poslanec sociální demokracie, která má v programu podporu mladých rodin s dětmi, dává tento pozměňovací návrh.

Petici požadující začlenění cyklovozíků do legislativy podepsalo více než 3 tisíce občanů. (zde http://www.petice.nazory.cz/petice/petice-detail.php?id=374)

V případě, že by prošel tento pozměňovací návrh, nebo byly cyklovozíky v ČR zcela zakázány (jako v jediné zemi EU) budu si muset na kolo namontovat dvě sedačky (to je povoleno), což mi nepřijde bezpečnější ani pohodlnější pro děti než vozík.

Zkuste se zeptat svých poslanců na jejich názor. Hlasovat o cyklovozících by měli příští týden.

Více info: http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=6&T=463
http://www.cyklostrategie.cz/pro-media/

Mgr. Pavel Matějka
Zmocněnec petičního výboru Za urychlené zapracování cyklovozíků do legislativy ČR

02.02.2012 vložil/a: pavelm
karma článku: 3.29
Líbil se vám článek? Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé  [+]
Texty uveřejněné v sekci Blogy obsahují osobní názory autorů a nevyjadřují stanovisko redakce. Zveřejňování příspěvků v této sekci se řídí následujícími pravidly.

Do manželství na kole

Ze života
Slunečné říjnové sobotní ráno. Stoupáme na kolech klidnými ulicemi Liberce. Míříme ke kostelíku nad Ruprechticemi. Já mám zapřažený vozíček…
24.06.2011
pavelm
(4.8)
Tip na letošní dovolenou
 (CK Frčíme)

Šumava na kole

Česko
17.05.2024 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 900 Kč
 (CK Frčíme)

Šumava na kole

Česko
12.07.2024 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 900 Kč
 (CK Frčíme)

Teplické cyklostezky na pohodu

Česko
20.08.2024 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
10 500 Kč
PR

Cyklistické legendy a hazard: Příběhy slavných cyklistů a jejich vášně pro hazard

 (shutterstock.com licence NATALIS)
Cyklistika je sport plný hrdinství, vytrvalosti a odhodlání. Je to sport, který oslavuje sílu lidského ducha a schopnost překonávat překážky. Ale za lesklou fasádou profesionální cyklistiky se skrývá i temnější stránka: vášeň pro hazard.

Cascara aneb čaj z kávových třešní: Proč si ho dopřávat co nejčastěji?

 (kofishop.cz)
Myslíte si, že už jste ze světa kávy ochutnali všechno? Pak jste možná zapomněli na cascaru – pochoutku s dlouhou tradicí, která ale zatím stále stojí tak trochu ve stínu tradiční kávy. O co se vlastně jedná a proč byste měli cascaru pustit i do svého šálku?

Nová značka skládacích kol v ČR – Montague kola (nejen) amerických výsadkářů

Skládací kola Montague (Citybikes)
Skládací kola si již dávno našla cestu k zákazníkům. Není divu. Jsou praktická a zásadně rozšiřují možnosti rekreační a městské cyklistiky. Díky lehkosti a skladnosti jsou používána při cestách vlakem, autobusem, letadlem, karavanem, osobním autem a dokonce i ultra-light letadlem či vrtulníkem.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

697 cyklistů (6 přihlášených)

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023,…
Stanley58 | 02.01.2024