reklama

Cyklostezka podél Ostravice - Od Slezskoostravského hradu přes Komenského sady

Jednosměrný podjezd pod lávkou
Jednosměrný podjezd pod lávkou
Foto: Autor

Podél Ostravice vyrůstají kousky cyklostezek jako houby po dešti a tak je na čase, abychom se na ně blíže podívali. Nejnovější přírůstek dálkové trasy Ostrava - Beskydy, který byl nedávno dokončen, je úsek vedoucí od Slezskoostravského hradu po ulici Muglinovskou. Tato trasa vede přes Komenského sady a má zhruba 3 km.

Význam tohoto úseku nespočívá pouze pro rekreační účely, ale hlavně nabízí možnost dopravní obslužnosti z východní části centra, která má být podle územního plánu rozšířena o páteřní trasu Centrum - Poruba.

Lávka Unie - Havlíčkovo nábřeží

Cestu začínám u lávky Unie vedoucí přes Ostravici u jejího soutoku s Lučinou. Uvažuji zda by lávka nezasloužila nějaký lepší povrch než dřevěné prkna, po kterých to pěkně drkotá. Alespoň, že je lávka vedena jako sdílená stezka pro chodce a cyklisty. Široká je na to dost a cyklisté tak nejsou nuceni sesedat z kola. K hradu je to za lávkou kousek, stačí jen podjet most pod Frýdeckou.
Vyjíždím od lávky směrem ke Komenského sadu a přestože je cyklostezka určena pouze cyklistům, potkávám na ni chodce. Ti sice mají chodníček vedený hned u řeky, ale aby se dostali na lávku, museli by si cestu dost prodloužit, takže raději volí zkratku po cyklostezce. Stezka vede dále pod úrovní vozovky a přes zábradlí nabízí pohled na Ostravici, nově vybudovanou loděnici nebo opalovací mola.
Stezka prochází pod mostem Miloše Sýkory a uhýbá v podobě malého esíčka. Nachází se zde parkoviště a určitě by nebylo na škodu užít sloupky (jako je tomu o kousíček dál), aby auta nemohla zbytečně zasahovat do cyklostezky a zmenšovat tak její šířku.
Před lávkou u ulice Kratochvílova je nutno odbočit doleva a vydat se v jednosměrce k lávce. Zde můžete buď to pokračovat po cyklostezce nebo odbočit do centra. Pokračuji tedy dál a všímám si, že cyklostezka v opačném směru vede pod lávkou a hned za ní je dokonce i stojan pro kola. Vydávám se směrem do Komenského sadu a zastavuji se na visuté galerii Havlíčkova nábřeží.

Odbočení do Husova sadu

Z Havlíčkova nábřeží odbočuji na ulici Matiční, abych se podíval kam až se můžu bezpečně dostat. První část je po Sokolskou třídu obousměrná, pak jednosměrná směrem do Husova sadu až ke křížení s ulicí Dr. Šmerala, přičemž vozovka přechází do úrovně chodníku. Odsud je vedena protisměrka, což mi ale vůbec nevadí, protože je zde také pruh pro cyklisty v mém směru. Přijíždím až na konec Matiční a jsem znova potěšen vyvýšením vozovky do úrovně chodníku, což zmírní rychlost vozidel a cyklistům usnadní jízdu na cyklostezku. Tedy tu budoucí, která je prozatím jen v územním plánu a její stopy najdeme v onom metrovém kousku v Husově sadu.
Vracím se zpátky na Havlíčkovo nábřeží a zjišťuji, že cesta zpátky v jednosměrkách je o mnoho delší, než přímá cesta po Matiční, kterou jsem přijel. Velká škoda, že od Dr. Šmerala po Sokolskou třídu taky není cykloobousměrka.

Přes Komenského sady k Muglinovské

Od visuté galerie vede odděleně stezka pro cyklisty a chodce, jež se pak za mostem Českobratrské rozděluje na dvě samostatné stezky. Jelikož Komenského sady jsou v tuto chvíli uzavřeny kvůli budování cest pro pěší, využívají chodci samostatné cyklostezky. Přijíždím až k nově rekonstruované lávce, která se dočkala i nájezdu pro cyklisty, takže se na ni bez problému dostanu aniž bych musel sesedat. Bohužel to neplatí ze strany od Kamence, zde nacházím pouze schody a rampu pro kočárek. Vracím se po mostu zpět a pokračuji dále v cestě.
Ze smíšené stezky se opět stává pouze stezka pro cyklisty a pěší jsou odvedeni buď do stínu sadu nebo podél řeky k opalovacím molům. Musím říci, že revitalizace se jim opravdu povedla. Je to tu prostě paráda.
Škoda jen, že chodcům se na truc líbí hlavně cyklostezka a tak to na některých úsecích vypadá plněji než na souběžném chodníku. Povzdechnu si, rozezním zvonek a projíždím kolem chodců. Zbývá už jen objet poslední lávku a za ní překonat nejstrmější úsek celé dokončené trasy a pak se můžu kochat výhledy až k ulici Muglinovské, kde trasa E prozatím končí. Vyjíždím ale ještě po mostu za řeku, kde nacházím výstražnou ceduli. Sice mě mrzí, že nemohu pokračovat dál, ale už se těším až cyklostezka odsud povede ke Koblovskému mostu nebo na Kamenec.

Závěr

Jedná se o velmi příjemnou cyklostezku, u které můžete využít chládku pod stromy nebo naopak dojet až k opalovacím molům a zchladit se v Ostravici. Revitalizace kolem Ostravice včetně průjezdnosti cyklostezky se velmi vyvedla.

Plusy

  • Rychlá, dlouhá a bez stoupání
  • Dobrý povrch
  • Možnost skoro kdekoliv odbočit do centra nebo se přes lávku dostat za Ostravici
  • Většina této 3 km trasy vede po samostatné cyklostezce, tam kde je chodník dostatečně široký je vedena stezka v samostaných pruzích pro chodce a cyklisty
  • Visuté galerie v celé své šířce umožňují smíšený provoz cyklistů s chodci
  • Mimo krátký úsek u Havlíčkova nábřeží (nepočítám-li cestu po Matiční) je cyklostezka vedena zcela mimo automobilový provoz
  • cykloobousměrka na Matiční od Husova sadu po Dr. Šmerala
  • Retardéry v křižovatkách na Matiční
  • Nově vybudovaný nájezd na lávku za radniční věží

Mínusy

  • Lávka Unie by zasloužila celistvý povrch, jako je tomu u těch ostatních
  • Nízké respektování samostatných cyklostezek chodci, kteří je využívajíi přes souběžné vedení chodníku
  • Esíčko za mostem Miloše Sýkory by zasloužilo lepší průjezdnost, šířka cyklostezky je zde navíc snížena stojícími auty, které do cyklostezky zasahují. Sloupky mezi parkovištěm a cyklostezkou by zde rozhodně prospěly
  • Chybějící cykloobousměrka na Matiční od Dr. Šmerala po Sokolskou třídu. Cyklisté si budou buď ke Komenského sadu zajíždět oklikou nebo užívat chodníku v protisměrném úseku
  • Přestože se na lávku za radnicí dá vjet z jedné strany po nájezdu, z druhé strany jsou stále ještě jen schody s rampou pro kočárky

Fotogalerie

 

Fotogalerie

27.07.2013 vložil/a: Minas
karma článku: 2.98
Líbil se vám článek? Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé  [+]
Texty uveřejněné v sekci Blogy obsahují osobní názory autorů a nevyjadřují stanovisko redakce. Zveřejňování příspěvků v této sekci se řídí následujícími pravidly.

PR

Cestovní pojištění na kolo

 ()
Možná se vám zdá, že cyklistická sezóna je ještě daleko. Opak je ale pravdou. Kolo je narozdíl od jiných sportů asi to jediné, co s jistotou budete moci hned na jaře využít. Pokud se navíc rozjedete za hranice, nezapomeňte si sjednat cestovní pojištění online.

Dovolená s nápadem? Vydejte se na cyklovýlety po naší republice

Milotice (m-ARK)
Hledáte aktivní dovolenou nebo jen program na víkend? Vydejte se na cyklovýlety. Díky nové ediční řadě Dovolená s nápadem od olomoucké agentury m-ARK dostanete ověřené a zároveň atraktivní tipy, kam vyrazit.

Stoneman Miriquidi. Žádné zaklínadlo, ale jedinečná trasa po hřebenech Krušných hor

 (Zdroj: Unsplash)
Oblast jako dělaná pro túry na horských kolech. Čedičové sloupy, vonící lesy, památky po sopečné činnosti s bohatými výskyty kovových rud a léčivých pramenů. Germánské hrdinské ságy popisují ten Krušnohoří jako neproniknutelnou výzvu.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

256 cyklistů (20 přihlášených)

Kavkazská odysea aneb Gruzie, Arménie a Náhorní Karabach s dětmi - část 1.

léto 2019Markéta, Luděk, Víťa a Šárka Zigáčkovi Pocity, které se mi honily hlavou, když se po dvoudenní…
Peggy | 14.04.2021

Jak jsem očuchával bikepacking - podruhé

První „zkouška bikepackingu" nebyla kdovíjaká a ani nepřinesla očekávané nadšení. Přesto po dvou týdnech,…
JohnyB | 20.03.2021

Jak jsem očuchával bikepacking - poprvé

Bikepacking je stále ještě novým a pro mnohé neznámým pojmem. Je to zcela zvláštní odvětví cyklistiky. Dalo…
JohnyB | 14.02.2021