Cyklotýden z Břeclavi přes Malé Karpaty a Pováží na NaKolácký sraz v Nivnici

část Tomky-odpočinek

PONDĚLÍ 24.09.2012 až 29.09.2012 SOBOTA

ÚVOD - Po úspěšný květnový cykloakci okolo Bílých Karpat,kterou jsem absolvoval se svým dlouholetým kamarádem Karlem V, mi Karel několikrát připomínal,že na podzim musíme zase něco podniknout.Zrodil se mi v hlavě nápad skoulet dohromady dvě záležitosti.A to projet kousek světa a zároveň se zůčastnit podzimního srazu NaKoláků.Týden před odjezdem zvedám telefon a na druhým konci mi s lítostí kámoš oznamuje,že si při nějakejch hrátkách (prý s dětma)...,udělal zranění v oblasti ramene a že to bude i s drobnou operací,tudíž bude minimálně jeden měsíc natuti mimo provoz.No co s tím? Já pojedu klidně i sám,nebude to poprvé.Na serveru se ještě pokouším o nějakého spolucestujícího,týden je však dosti krátká doba,takže to dopadlo,jak jsem předpokládal.

PONDĚLÍ 24.09.2012.- Ráno vstávám o čtvrté hodině a po půl pátý šlapu ve tmě na vlakáč do Havlíčkova Brodu.Rychlíkem v 06.03.hodin do Brna a v 08.36.hod z Brna do Břeclavi.
Jsem to tak trochu lajdák,na nějakejch 500km co mám před sebou jedu se sjetým zadním pláštěm. Jenže doma,v obchodě kde mám pláštík už vybraný,bylo celý minulý týden zavřeno.S tím jsem tedy nepočítal.Takže přezouvám v Břeclavi. A jako na potvoru nemají žádný velký výběr.Nechce se mi hledat jiný obchod a beru co mají.Takže jdu otestovat i to,co bych si na bike jinak nedal.
Po desáté to beru naložený natěžko a šlapu přes Lanžhot,státní hranice na Slovensko a do Kút.
Z Kút jedu takovou horší starou silnicí,jsem tu více schovaný před protivětrem,který byl doteď docela výrazný.No a co se nestane.Tam někde mezi Kúty a Borským Svätým Jurem něco velkýho zašramotilo v rákosí vedle cesty.Tak jsem si myslel,to bude muset bejt pěknej divočák.A ejhle.Tak patnáct metrů přede mnou přeběhl statný jelen.To byl kus!Na zlomek vteřiny mi ztuhla krev v žilách.Pro jistotu se hned v první obci,to je Borský Svätý Jur,ptám dvou usedlíků,co jsem viděl a jestli je to možný.Prý,že jo,že tu jsou i jeleni,ale co ještě?!Předevčírem prý kousek odtud na dálnici srazilo auto medvěda!Jak mi řekl jeden z místních chlapů - No,už tu není tak bezpečno,ako bývalo!Medvídci se přemnožují a chodí,kam by neměli.
Dál cyklobikuju přes turistickou oblast okolo vodních nádrží Dolná a Horná Studená voda,přes Mikulášov a za ním projíždím po silnici vojenským prostorem do Plaveckého Mikuláše.

Průjezd tím vojenským prostorem je převážně z kopce dolů,ale fouká takový protivítr,až mě to opravdu sere.Do uší to jen hučí,téměř nic okolo není slyšet,z kopce dupeš jak mongol a sotva se hneš z místa.To je dřina a houby zábava.Hvězdy mi nejsou zcela nakloněný.Ještě,že je celkem teplo a slunečno.Ve dvě odpoledne jsem utrápenej,utahanej a ošlehanej větrem v obci Plavecký Petr. Dávám si chvilku oddechu a pak to šlapu k vodní nádrži Buková.Taková malá louže,dost chatek,ale už je po sezoně,je to tady z většiny opuštěný.V případě nouze by se tu nechalo přenocovat,ale jedu dál.Už se to bikuje líp,vítr nejde úplně proti.Přes Bukovou,Trstín a Smolenice vyšlapávám do turistické oblasti Jahodník.Co je to tu za cedulky?!Na stromě u silnice.To je šílený.Pozor na medvědy!Do lesa vstup jen na vlastní nebezpečí.No kurňa,kde budu dnes spát?Když tu žádný kemp není.Ale naštěstí objevuju opuštěnou restauračku s přístřeškem na venkovní posezení.A hned vedle je další restauračka otevřená.Tak dobrý.Večer jdu na pivko a za setmění se jdu obytovat.Je to dobrý místo,ani nepotřebuju stan.
Dnes mám našlapáno 76 km + ze zdomu na vlakáč do Havlíčkova Brodu 20 km = 96 km.
Dal jsem si dva gambáče,polivku zelňačku.Je tu klid a prý proto,že je pondělí a místní zpřístupněná jeskyně Drína je v pondělí uzavřená.Tak mám aspoň klid.
Noc jsem měl ale neklidnou - ne,že bych se pral s medvědem,jenže po setmění se začal zvedat vítr a o půl desátý mírně sprchlo.Pod hustě listnatým bukem mi to až tak nevadilo.O půlnoci už foukal vítr jako prdlej a asi ve tři ráno začalo pršet tak,že jsem byl donucen se přestěhovat pod přístřešek tak deset metrů vedle.Ještě,že mám takový zázemí!

ÚTERÝ 25.09.2012.- Ráno sice ještě fouká vítr,ale svítí slunko.Ze „soukromé noclehárny" odjíždím v devět hodin.Proti včerejšku se to jede... to je rozdíl.A hned ta cyklistika více baví.Na hrad Červený Kameň,který je od Jahodníku vzdálen 20 km jsem to vzal hupky dupky v pohodě za hodinu,a to jsem ještě při cestě fotil.Na hradě je naprostý klid a pohoda.Něco málo turistů,je ještě brzo.Dávám si v taverně Staropramen,byla to asi dvanáctka a na sluníčku bych hned spal.Očíčka se mi přivírají a kdybych se nestyděl,tak spím.Ono jsem toho v noci asi opravdu moc nenaspal.To furt citujete všechny možný i nemožný zvuky,vítr,déšť,drobná zvířátka,možná zvěř,na šelmy jsem měl vedle sebe otevřenej zavírací nůž.Stejně by mi byl k prdu.
V 11 hodin sjíždím z hradu přes vesničku Pila a takovou zkratečkou okolo v.n. Budmerice a přes ves Budmerice a Báhoň si dávám velice chutný obídek v restauračce v Pustých Úľanech.

Doma jsem si našel na internetu místo nocování v kempu u Sládkovičova.A termální koupaliště. V kempu Vincův Les.Psali tam,že mají mít otevřeno do konce tohoto měsíce.Jenže ouha,v kempu nacházím jen dva údržbáře a ty se diví,že jdu pod stan.Vždyť už je zima.Jsou tu zřejmě zvyklí na jiný teploty a já si sem jedu na týden ještě prodloužit léto.Jediný,co funguje,jestli dobře nebo hůře, to nevím,je erotik klub ve vilce za kempem.Ale tam to půjde dost do peněz.Takže mi chlapíci poradili se vrátit přes Sládkovičovo směrem na Velké Úľany,tam je prý nějaký kempík,co je otevřený.No,ještě že ty kilometry dnes tolik nebolí,jako včera.Ten kemp je kempík teprve v zárodku,takový kojeneček,jediná voda je hadice s kohoutkem uprostřed dvora,no já si představoval více hygieny.Tohle si můžu dopřát jinde u vody a zadarmo.Takže se rozhoduju jet k přehradě Kráľová.Už potřetí během tohoto odpoledne projíždím celé Sládkovičovo a po silnici s docela velkým provozem projíždím přes Galantu směrem na Sereď.V Dolnej Stredě uhýbám doprava na Váhovce.V obchodě dokupuju potraviny,abych vyšel až do rána a jdu hledat místo někde u přehrady k nocování.Od Váhovců vede kolem v.n.Kráľová štěrkovaná cesta,nechá se po ní jet a za chvilku,jedu jižním směrem,už si to tráduju po krásný asfaltce na vytvořeném valu okolo přehrady.Hodně tady toho využívají bruslaři a samozřejmě cyklisti.Dojel jsem od Váhovců asi 5 km až do turistického místa zvané Kaskády.Je tu přístaviště,tenisové kurty,hotel,pro děti skákací trampolíny atd.atd.,ale je září a jak už jsem se výše zmínil,je po hlavní sezoně.U vody na břehu rybaří,i stanují,nějací ti rybáři a tak po zkouknutí Kaskád se vracím zpět a tam kde končí asfaltka a začíná šotolinová cesta si stavím stan.Myslím,že nepůsobím nikterak provokativně,poněvadž a jelikož na břehu,podél této cesty, mají postavený stany ty tichý blázni.

Je pět odpoledne,krásně svítí sluníčko,takže jsem se bez obav opláchnul ve Váhu-v.n.Kráľová je postavená na řece Váh.A voda je tu čisťounká,skoro jako doma ve vaně-úplná paráda.
Dnešní stav tachometru,i proto,že jsem si občas zajel,je 106 km.A to jsem míň utahanej,než včera.
O půl desátý u mě byla přepadovka.Reflektory automobilu Lada Niva mi prošpikovaly stan zkrz nazkrz,tak vykouknu ven.Rybářská hlídka hledala,jestli mám pruty,ale když zjistili,že jsem cyklista,jeli dál.To se vše událo velice rychle,několik málo vteřin,a jak už jsem hezky spinkal.Vítr se zvedal a foukal čím dál víc.Až jsem musel o půl třetí ráno vylíst ven a stan lépe ukotvit.A vzal jsem si na sebe dlouhý rukáv,tepláky a ponožky,už se krapet ochladilo,ale ve spacáku nespím,mám ho jen přes sebe hozený.

STŘEDA 26.09.2012.- Poránu stále fouká,ale jak silně.Jsem zvědav,jak budu balit stan.Pozitivní je,že svítí slunko a je teplo.Dnes pojedu severním směrem,tak mi to bude fučet převážně do zad.Zase mi to vyšlo tak,že odjíždím v devět hodin.Vracím se do Váhovců,do Dolnej Stredy.Tady už jsem včera byl.A pak projíždím Seredí,okolo vlakáče s bezhousama.Na chvíli jsem se tu zastavil,
že bych si dal pivko a dobral si vodu.Ale na radu jednoho z nich,snad nebyl ještě zkaženej,že zamčený kolo vůbec nic neznamená,prý jsou tu schopný ukrást druhýmu i oko z hlavy,když se zrovna nedívá,tak nasedám a mizím dál do Súrovců.V obchodě si dávám lahvana,jdu se posadit a převlíct ven,už začíná být na kraťasy a krátký rukáv.Přijeli dvá důchodový cyklisti,ale dobrý chlapi,dobrou půl hoďku jsme žvejkali.Dneska po ránu je to nějaký ukecaný.No,ale vo tom to taky je,že?
Dalším mým cílem je Hlohovský zámek.Kdybych to věděl,tak tam do kopce nejedu.Neudržovaný, chátrající asi původní hrad,vedle je nějaká ozdravovna pro ty,co se furt přežíraj a nesportujou. Akorát zámecký park je jakž takž,ale už jsou všechny kytky odkvetlý a mají takovou nějakou unavenou barvu.Po silnici do Leopoldova to je jedno auto za druhým,ještě že je to kousek.A pak ještě chvíli do Madunic a tam už se nechá jet po váhovským valu,nebo přesněji,Drahovským kanálu, až do Piešťan.

V Piešťanech jsem zkouknul lázně,"občerstvil se" 60°C teplým sirnatým vřídlem - čekal jsem to horší,docela mi to přišlo k chuti.Projel jsem se téměř dokola okolo Slňavy,v jednom kempu se osprchoval studenou vodou.Já,kterej normálně do studený nevlezu,ale tělo už si to žádalo.No a v klídku a v pohodě asi teda pojedu dál.Původně jsem tu chtěl kempovat,ale večer je ještě daleko.
Takže něco po třetí hodině odpoledne pokračuju na Nové Mesto nad Váhom.Vítr mi celý den fičí do zad,takže to je super cyklistika.Z Piešťan do Nového Mesta je urobená slušná cyklostezka.Většinou asfalt,ale od Považan je to šotolina.Něco málo po čtvrtý hoďce jsem V Novým Mestě u pivka v restauračce u kempu Zelená Louka.S kamarádem KarlemV.,mimochodem je to ten,se kterým jsem měl toto jet,kdyby si nezmařil rameno,jsme tu letos v květnu nocovali.Ale kemp je už mimo provoz - má po sezoně.Kdybych byl hóóódně drzej,tak tam projedu a dalo by se tam nocovat,ale co kdyby na mě někdo dneska nebo zítra poránu přišel.Nechci nějaký takový komplikace.Takže jdu hledat nocování.Potraviny mám nakoupený,vody plný PET lahve.Zkouším to dál proti proudu Váhu,ale nelíbí se mi to.Rozhoduju se jet směrem,jaký mám původně v plánu a to už je směrem na Moravu.Chytám směr Dolné Srnie a někde v místě u Tureckýho vrchu,ze silnice skoro kilák šotolinou do kopce stojí vodárna a u její branky je vhodné místo pro mě a můj stan.V 18 hodin si konečně můžu oddáchnout,však jsem to zase natáh,dnes mám najeto 103 km.

ČTVRTEK 27.09.2012.- Spalo se mi nádherně.Zprvu řádili dvá cvrčci,pak je to muzicírování přestalo bavit.Po ránu,to už jsem vzhůru a snídám,se nahoru k vodárně žene bílá dodávka.Dva chlapi od trenčianské vodohospodárské spoločnosti šli dělat svou každodenní rutinnou práci. Pozdravili jsme se,ani stan jim nepřekážel,takže v poho.
Na dnešek mám v plánu hlavně dojet do Nivnice na Nakolácký sraz.Po silnici je to asi 40 km.
To toho na celej den moc není.Tak koukám do mapy,že na Moravu se dají státní hranice přejet taky přes Velkou Javorinu.Její vrchol je sice nějakých 970 m.n.m.,ale mám na to celej den.Takže přes Dolné Srnie a Moravské Lieskové to jde,či jede zatím dobře.

Pak se začíná stoupat.Po těch Vážských rovinkách je to zase něco jiného.Přes obce Brestové a Cetuna se šplhám finálním kopcem hore.Po novým asfaltovým povrchu se jede sice lépe,ale i tak je to slušná zabíračka.Z Dolného Srnie až na vrchol Velkej Javoriny je to hodinu a půl „těžké práce". Nějak se tu ochladilo a se slušným větrem je skoro i zima,takže si beru dlouhý rukáv a větrovku na sebe.Při sjezdu dolů směrem na Strání,už na moravské straně,no koho to potkám.Parta Nakoláků to šplhá nahoru proti mně.Tak se zdravíme,a já to pak sjíždím hrubou lesní cestou až na hlavní silnici.
Velkým sjezdem přes Korytnou vjíždím do Nivnice.Dávám si oběd v restauračce a jdu se ubytovat do místního kempu,kde je Nakolácký sraz.
Takže dneska to mám 47 km přes jeden velkej kopec.

PÁTEK 28.09.2012 - Zúčastňuju se Nakolácké naplánované jízdy pod vedením Strejdy Fido.
Přibližně jen - z kempu v Nivnici přes Bánov,Bojkovice,Petrůvka a letošním rekordním sjezdem,asi nejenom pro mě,k Luhačovické přehradě jsem to mastil v maximu 78 km/hod.Je to fofr a dole na brzdy,páč je tam téčko křižovatka.V Luhačovicích si dáváme obídek,procházka po lázních a kafíčko se zmrzlinkou v lázeňské kavárničce.Pak se jede přes Uherský Brod do kempu v Nivnici.
Dnes mám na tachometru načítáno 63 km.

SOBOTA 29.09.2012 - Dnešní den už mám naplánovaný návrat domů k rodině.Z kempu vyjíždím v deset hodin.To už jsou všici na sobotních trasách,jen Céva tu ještě zevluje,takže je poslední se kterým se loučím.Jedu,či mám doteď v plánu jet do Brna na vlak.Z Hluku už je to cesta,kterou jsme na jaře v květnu absolvovali s Karlem V. To jsme se tehdá přesouvali z Bojkovic na vlakáč do Bzence.A nějak mě ta octárna v Bzenci naproti vlakáči znovu přitáhla,mě se přestalo chtít šlapat dál až do Brna.Ztratil jsem inspiraci,zlenivěl jsem,odešel ode mne cyklistický duch,přestal býti cyklistou.Vlakem ve 12.05.hod. odjíždím do Brna a z Brna ve 14.20.hod. rychlíkem do Světlé nad Sázavou.Domů do Dolního Města,ještě 7 km od vlaku,začalo poprchávat a později,to už jsem seděl doma s rodinou u „rodinného krbu" se spustil déšť.Jak to Holfi ráno v kempu předpovídal,tak se stalo.Začalo o půl páté pršet.Akorát přibližně o 200 km vedle.A nebo nejenom tady u nás?To už nevím.
Dneska mám našlapáno 36 km do Bzence + 7 km do Dolního Města = 43 km.
Celkový součet našlapaných i sjetých km za tento cyklotýden se rovná 458 km.

06.10.2012 vložil/a: LadisCh

Želivka, Vltava, Berounka, Sázava

30.06.2014 - 03.07.2014 (pondělí - čtvrtek) Jen těžko se najde někdo, a to docela narychlo, pokud zjistíte, že máte několik dní volna.…