reklama

Dálka je oponou 5 – Voda do kopce neteče

TGV
TGV
Foto: Autor

Do Saverne jsem nedojel, zakempoval jsem v alsaském Haguenau, s deficitem 35 km proti plánu. Ráno tedy hned za svítání na silnici, protože čas je mým největším soupeřem.
Tedy čas nutný k nabíjení akumulátorů.

Je to tak dávno a přitom tak až hmatatelně blizko.
Ten kopec s dlažbou, vzhůru kolem kasáren a pořád nahoru serpentinami v Saverne si budu pamatovat celý život. Na úseku 3 kilometrů převýšení zhruba 250 metrů, vyjel jsem do dvou třetin a pak tlačil - strkat kolo zatížené vším, co člověk potřebuje na 20 dní cesty k bydlení a stravování, není žádná procházka. To bylo před třiceti lety.
Dneska stejnou chybu neudělám, i když mě pomáhá motorek.

Pojedu podle kanálu Marna-Rýn a protože do kopce voda neteče, protáhnu se Vogézami do Lotrinska jako lasička do kurníku. Dvacet kilometrů rovinky podél kanálu, ve vzdálenosti zhruba tak dvou kilometrů jsou na kanálech zdymadla, která zvedají hladinu o nějakých pět, šest metrů, raduji se, jak chytře jsem to vymyslel.
Voda do kopce neteče!
Jak prosté milý Watsone.

Tohle moudro věděli v první polovině devatenáctého století i projektanti jednoho z nejdelších a nejfrekventovanějších kanálů ve Francii a s kopcem si poradili. Prohnali kanál pod horou zhruba 2.5 km dlouhým tunelem a mě odklonili do kopce, ale nic tak zdrcujícího jako stoupák v Saverne. Druhá baterie fuč a schovat se není kam. Napravo hora, nalevo železnice, po které pravidelně sviští TGV z Strasbourgu na Paříž.
Paříž, už jen 450 km, usínám na polním lehátku na železničním náspu, u nohou vrčící elektrocentrálu a každou půlhodinu se kousek ode mne s ohromným rachotem přežene rychlovlak. Sním o tom, jak objedu jako tenkrát třikráte Vítězný oblouk a podjedu mezi nohama věže pana Eifella.
Už mi nevadí, že jsem se uvelebil na náspu jak ve vitríně, spím, dokud mě nevzbudí náhlé ticho. Elektrocentrále došel benzín, doleju litr a půl z petky, a už zase vrčí.

A jede se dál, kopcovitým Lotrinskem, vesnice a města končící na „-heim", střídají ty s koncovkou „-viller", která za Sarrebourgem přechází do „-ing" až v městečku s konečně francouzsky znějícím názvem Vic-sur-Seile nacházím čtyřhvězdičkový kempink, bohužel v něm právě předělávají elektroinstalaci, takže totálně bez proudu.

Dožaduji se s výrazně hrdelním „r" abych nebyl považován za nepřátelského Němce či studeného Angličana „elekrrrisité purrr veló baterrrí" a ten dobrý muž co tam dělal správce, zdrcen naléhavostí mé prosby mě vystrčil ze skladu prodlužovačku a elektřinu mi neúčtoval.

Jsem už jen 400 kilometrů od Elysejských polí, když se nic nepokazí, za tři dny jsem tam!

Jak je to krásné počítat dny do tří a míjeti město po městě..."
Jak je to krásné. Jak je krásné býti kadeřavým."

Jindra 3.7. 2012

Fotogalerie

19.07.2012 vložil/a: Jindra8526
karma článku: 5.04
Líbil se vám článek? Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé  [+]
Texty uveřejněné v sekci Blogy obsahují osobní názory autorů a nevyjadřují stanovisko redakce. Zveřejňování příspěvků v této sekci se řídí následujícími pravidly.

Být králem na cestě ... 6. NDR

Cestování
Budou to už dva měsíce, a stále jsem nedopsal své vyprávění o poslední části cesty.Nedokážu, jako třeba Peggy, sepsat to po pár měsících,…
04.10.2019
Jindra8526
(5.07)

Být králem na cestě ... 5. Do Hamburku

Cestování
Čas, který potřebuji k tomu, abych se ráno vypravil jsem za ty dva týdny v sedle dokázal zkrátit na půl hodiny. Večer zbytečně nekrámuji,…
24.08.2019
Jindra8526
(3.64)

Být králem na cestě ... 4. Holandsko

Cestování
Cesta z frankofonního Bruselu do holandských Flander vede prostě přes arabsky mluvící Střední východ. Přijede-li člověk po dálnici, nemá…
10.08.2019
Jindra8526
(5.33)
Tip na letošní dovolenou
 (CK Mamut tour)

Provence na kole

Francie
17.05.2022 - 7 dní
cyklistický
Autobusem
12 500 Kč
 (CK Extrem Tour)

Korsika na kole – Eurosedla

Francie
25.05.2022 - 12 dní
cyklistický
Autobusem
14 990 Kč
 (CK Extrem Tour)
plavba na lodi
Autobusem
18 990 Kč
PR

Jak vybrat ideální zimní bundu pro chladné dny na sport i do města?

 (everydaytextures / Shutterstock.com)
S příchodem podzimu a zimy je třeba vybavit svůj šatník kvalitní bundou, která vás zahřeje. Může přitom být složité vybrat si ty správné parametry, díky kterým se i v zimě budete cítit pohodlně. Nabízí se několik základních tipů, na co se při výběru nové bundy zaměřit.

Tenisky jako obuv na kolo?

 (In Green / Shutterstock.com)
Již sto padesát let jsou tenisky jedním z nejoblíbenějších typů obuvi určené pro sport a trávení volného času. Právě toto určení je pro tenisky typické i nyní, ačkoliv se začínají prosazovat i jako obuv pro formální příležitosti a s trochou nadsázky lze říci, že poslední příležitostí, pro kterou se tenisky opravdu nehodí, je návštěva Národního divadla nebo opery. Jak je to ale s teniskami pro jízdu na kole? Je něco takového přijatelné nebo nikoliv?

Elektrické koloběžky ovládají svět: Jak se na jejich provoz dívá legislativa?

 (zdroj: Unsplash)
Elektrické koloběžky se za posledních pár let staly jedním z nejoblíbenějších dopravních prostředků napříč světem. Setkat se s nimi můžeme nejen ve městě, ale i na výletech v přírodě. Jak už tomu ale bývá, s rostoucí oblibou přišly na řadu i jejich regulace. Jak se k používání elektronických koloběžek staví česká legislativa?
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

196 cyklistů (21 přihlášených)

Československo s dětmi - kapitola 9.

Vzpomínky na Stříbro Nedávno jsme koukali na soutěž Kde domov můj. Padla v ní otázka ze západních Čech, už…
Peggy | 18.01.2022

Československo s dětmi - kapitola 8.

Vlastivěda pro naše dva puberťáky Šumavský samotář Znáte knihu rozhovorů se šumavskými samotáři Raději…
Peggy | 10.01.2022

Československo s dětmi - kapitola 7.

Československo s dětmi - rok 2020 2. část Vlastivěda pro naše dva puberťákyKapitola 3 Nocleh pod Velharticemi…
Peggy | 03.01.2022