reklama

Elektrokola - jak na baterie

Jako každé jaro, i letos se ve zvýšené míře objevují potíže s bateriemi poškozenými zanedbanou péčí během zimního odstavení elektrokola. Přestože v návodech k obsluze je uváděno jak s bateriemi nakládat při provozu a skladování, majitelé často tyto věci nečtou, nebo zapomenou. Následkem je zničená baterie , která představuje podstatnou část hodnoty elektrokola - obvyklá cena běžné baterie Li-ion 36V / 10 Ah se pohybuje kolem 10 tisíc Kč. Repas takové baterie bývá vzhledem ke konstrukčnímu řešení často problematický, pokud vůbec lze provést.
Proto uvedu několik zásad pro správnou péči o Li-ion baterii pro elektrokola.
1) Po jízdě vždy nechte baterii vždy plně nabít.
-velmi často se stane , že uživatel po ukončení jízdy kolo odstaví a zapomene dobít. Pokud je baterie vybitá na 40% a méně, dochází ke zvýšenému samovybíjení a pokud navíc zůstane baterie připojená k systému elektrokola, může být zatížena i napájením systému v pohotovostním režimu. Může se proto stát, že podbití článků pod bezpečný limit nastane už za několik málo dní, přestože plně nabitá baterie vydrží uskladněná i několik měsíců.

Příklad: Uživatel má elektrokolo na chatě. V neděli se vrátí z výletu a nemá už čas nabíjet, odjíždí domů. Baterii nechá v kole neodpojí od systému. Příští víkend je špatné počasí, tak na chatu nejede. Za 14 dní je baterie podbitá, bezpečnostní elektronika již nedovolí aktivaci nabíječky. Články s napětím pod 2,5 Voltu se začínají vlivem chemického procesu rychle rozkládat, dochází k nevratnému poškození.

2) Vždy vypněte hlavní vypínač pohonu, nebo vyjměte baterii mimo kontakty systému.
-většina pohonů po vypnutí pomocí ovladače na řídítkách zůstává pod napětím. To znamená určitý odběr proudu, který je sice krátkodobě zanedbatelný, ale dlouhodobě velmi urychlí samovolné vybití baterie. Ověřte si proto v návodu k obsluze, zda Vaše elektrokolo má hlavní vypínač a používejte jej. Pokud hlavní vypínač nemá, vyjměte po odstavení kola baterii mimo kontakt.

Příklad: Uživatel počítá s tím, že každé dva měsíce přes zimu bude dobíjet baterii. Kolo má v teple, suchu, ale baterii ponechal v kole a nevypnul . Po dvou měsících zjistí, že baterie již je zcela vybitá , v horším případě trvale poškozená.

3) Zaznamenáte-li výraznější ztrátu kapacity, včas kontaktujte prodejce. Jestliže se preventivně provede údržba baterie, nedojde k jejímu trvalému poškození.
-profesionální prodejci elektrokol napojení na servisní síť výrobce většinou mají možnost Vám baterii odeslat na preventivní údržbu a diagnostiku. Tento úkon spočívá v tom, že pomocí speciálního zařízení dojde k vyrovnání (tzv. vybalancování) hodnot jednotlivých článků baterie. Díky tomu se výrazně zvýší využitelnost kapacity baterie. Tato služba bývá zpoplatněna a proces trvá i několik dní.Rozdílné hodnoty článků jsou velmi častý jev u některých typů baterií. Vliv rozdílu při nabíjení je, že pokud jeden ze článků dosáhne plného nabití, automatika vypne nabíječku, ačkoli ostatní články ještě nabité nejsou. Naopak při vybíjení (jízdě) automaticky elektronika vypne baterii v okamžiku, kdy některý článek dosáhl minima, přesto že ostatní ještě mají napětí vyšší. Tím využitelná kapacita klesá, ačkoliv články nejsou poškozené. Hrozí i riziko situace popsané v bodě 1 , protože některé články se nedobijí naplno.
Příklad:majitel používá elektrokolo jen zřídka, občas zapomene nabít, nebo někdy cestou nabíjí jen částečně na dojetí. S novou baterií najížděl 70 km, ale po několika měsících se dojezd zkrátí na podobné trase na polovinu. Po návštěvě servisu a provedení údržby se jeho dojezd přiblíží k původním hodnotám. Také životnost baterie se prodlužuje a především klesá riziko podbití při dlouhodobém skladování jako v bodě 1.

4) Při nákupu elektrokola se pečlivě informujte o možnostech údržby a servisu baterie. Zkontrolujte návod k obsluze a případně si nechte vše prodejcem podrobně vysvětlit.
Striktně dodržujte pokyny v návodu. Některé baterie jsou vybaveny pokročilým systémem BMS (Battery Management System ) s vestavěným balancerem článků, pomocí kterého můžete provádět údržbu kdykoliv sami bez nutnosti odesílat baterii do servisu. V takovém případě tento úkon provádějte kdykoliv dle potřeby, ale čím častěji, tím lépe.
Pokud obsahuje pouze běžný BMS, dohodněte se s prodejcem nebo servisem a odešlete baterii na kontrolu vždy, když zaznamenáte opakovaně citelné zkrácení dojezdu, nebo jiné potíže, pokud možno co nejdříve.Do odeslání v takovém případě průběžne kontrolujte stav nabití a i při malém poklesu nabíjejte. Pokud se baterie zablokuje a nejde nabíjet, nečekejte a snažte se ji dopravit do servisu co možná nejdříve, stav článků se každým dnem zhoršuje.
Velmi vhodné je provést preventivní údržbu před dlouhodobým uskladněním baterie, a to i v případě že její kapacita je ještě přijatelná, získáte tak vyšší jistotu udržení kapacity.
Během skladování pravidelně kontrolujte stav nabití, nejlépe alespoň jednou za 14 dní zkontrolovat indikátor nabití a jednou za měsíc nabít bez ohledu na údaj indikátoru. U baterií s možností uživatelského provedení údržby je vhodné údržbu udělat po cca třech měsících skladování .
Máte- li možnost měřit napětí na výstupních kontaktech Vaší baterie, pak pro 36 V Lithiové platí následující:
-Pokud hodinu po nabití naměříte napětí v rozmezí 41 až 42 Voltů, baterie je v pořádku a v dobré kondici.
-Jestliže je hodinu po nabití napětí 40 +/- 0,5 Voltu, je vhodné provést preventivní údržbu, do provedení zkrátit intervaly kontroly a nabíjení při skladování.
-Pokud zjistíte hodinu po nabití, že napětí je nižší než 40 Voltů, je servis neodkladný, do předání servisu pozorně kontrolujte a nabíjejte.
Tyto údaje platí při teplotě cca 10 až 20°C.

27.05.2013 vložil/a: e-totem
karma článku: 5.08
Líbil se vám článek? Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé  [+]
Texty uveřejněné v sekci Blogy obsahují osobní názory autorů a nevyjadřují stanovisko redakce. Zveřejňování příspěvků v této sekci se řídí následujícími pravidly.

PR

Cascara aneb čaj z kávových třešní: Proč si ho dopřávat co nejčastěji?

 (kofishop.cz)
Myslíte si, že už jste ze světa kávy ochutnali všechno? Pak jste možná zapomněli na cascaru – pochoutku s dlouhou tradicí, která ale zatím stále stojí tak trochu ve stínu tradiční kávy. O co se vlastně jedná a proč byste měli cascaru pustit i do svého šálku?
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

332 cyklistů (12 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024