reklama

Myslíte si, že je to vždy zdravé?

Foto: Autor

Asi některým zimním a zejména městským cyklo-dojížděčům tímto článkem trochu pokazím radost. Snad ne moc, protože je to stejně běžně známé.

S přibývajícími zimními mlhami se stává ovzduší ve velkých městech poměrně nezdravým. Je to způsobené kombinací průmyslových exhalací a automobilové dopravy. Někde převládá to a jinde zase ono, ale výsledek je nepříjemný.  Bydlím v Praze a tak popíšu pražskou situaci. Praha od doby plošného zavedení dálkového a plynového topení a s krachem skoro veškerého velkého průmyslu je zamořována hlavně automobilovými výfuky. Od doby kdy i u nás převládla auta s katalyzátorem už výfuky neprodukují primární jed oxid uhelnatý, ale ten zbytek je také nezdravý. Zejména dieselové motory produkují velké množství drobných částic velikosti pod 10ug (píšu um a myslím mí mikrogramy), které snadno pronikají až do plicních sklípků. Dokonce produkují i nanočástice, které umí přejít přes membránu plicních vlásečnic rovnou do krevního oběhu. Množství těchto zplodin v ovzduší, které dýcháme, se měří a je popsáno koncentrací částic menších než 10ug na metr krychlový. V Praze a v celých Čechách má Český Hydrometeorologický ústav několik stanic, které tuto koncentraci kontinuálně měří. Dále má tento ústav naměřenou podrobnou mapu plošné koncentrace zplodin a tuto mapu přepočítává podle lokálně změřených dat. To znamená, že mapu podle nějakého modelu proudění vzduchu upravuje tak, aby vyhověla lokálně naměřeným přesným koncentracím z jednotlivých stanic. Výsledkem je mapa Prahy (Brna, České republiky), která obsahuje barevně rozlišené koncentrace zplodin v ovzduší. Koncentrace na mapě sedí přesně jen v těch změřených bodech, ale jinde není snad odchylka významná. Rozhodně to není podstatné pro rozhodnutí, zda vyjet či nikoliv. No a tuto mapu  Hydrometeorologický ústav poskytuje na svých webových stránkách. Poskytuje nejen mapu Prahy, ale také Plzně, Ostravska, Brna a také republiky jako celku a po hodinách jí upravuje podle naměřených dat.
Mapa celé republiky je zde: http://pr-asv.chmi.cz/IskoPollutionMapView/faces/pollutionmapvw/viewMapImages.jsf

Ostatní mapy si snadno sami navolíte. Maximální přípustná koncetrace PM10 je 50ug/m3, která je vyznačena žlutou barvou. Co je červené a tmavší je už nad přípustnou koncentrací. Rozhodujte se podle hodinových průměrů a ne podle celodenních. V Praze jsou krásně vidět většinou červené hlavní dopravní tahy.

Takže teď si ráno pusťte internet a posuďte, zda vyjet, či nikoliv. A také zvažte, zda vaše trasa cesty nevede náhodou z důvodu rychlosti těmi nejhoršími oblastmi.

Fotogalerie

28.11.2012 vložil/a: Brahma
karma článku: 1.88
Líbil se vám článek? Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé  [+]
Texty uveřejněné v sekci Blogy obsahují osobní názory autorů a nevyjadřují stanovisko redakce. Zveřejňování příspěvků v této sekci se řídí následujícími pravidly.

Svařování blatníků

Technika
Trh cyklistických blatníků se v čase proměňuje a zejména z něj mizí typy, které se obtížněji montují, ale přinášejí mnohem vyšší ochranu…
03.01.2016
Brahma
(5.08)

Proč nás řidiči nevidí?

Z města
Nedávno jsem zažil nepříjemnou chvilku, kdy jsem na silnici přehlédl cyklistu. Naštěstí je na kole dobře slyšet a tak mne výkřikem zastavil…
29.10.2012
Brahma
(1.5)
PR

Ufňukaný Mužík na „Střeše světa“

 (Petr Blahut)
Rozhovor s cestovatelem se svérázným pseudonymem Mužík nejen na téma jeho poslední expedice v oblasti střední Asie.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

305 cyklistů (18 přihlášených)

Expedice Česká Kanada 118

Sakra, proč vlastně jedeme po ose, když nás předjíždí vlak? Napadlo mě, před Ždírcem, když se okolo nás po…
Stanley58 | 08.10.2019

Být králem na cestě ... 6. NDR

Budou to už dva měsíce, a stále jsem nedopsal své vyprávění o poslední části cesty.Nedokážu, jako třeba Peggy…
Jindra8526 | 04.10.2019

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 4 - Koráb, Doubrava

Panuje horké letní odpoledne, potí se mi záda v autě, potí se silnice pod autem a určitě se pěkně opotil i…
JohnyB | 18.09.2019