reklama

Myslíte si, že je to vždy zdravé?

Foto: Autor

Asi některým zimním a zejména městským cyklo-dojížděčům tímto článkem trochu pokazím radost. Snad ne moc, protože je to stejně běžně známé.

S přibývajícími zimními mlhami se stává ovzduší ve velkých městech poměrně nezdravým. Je to způsobené kombinací průmyslových exhalací a automobilové dopravy. Někde převládá to a jinde zase ono, ale výsledek je nepříjemný.  Bydlím v Praze a tak popíšu pražskou situaci. Praha od doby plošného zavedení dálkového a plynového topení a s krachem skoro veškerého velkého průmyslu je zamořována hlavně automobilovými výfuky. Od doby kdy i u nás převládla auta s katalyzátorem už výfuky neprodukují primární jed oxid uhelnatý, ale ten zbytek je také nezdravý. Zejména dieselové motory produkují velké množství drobných částic velikosti pod 10ug (píšu um a myslím mí mikrogramy), které snadno pronikají až do plicních sklípků. Dokonce produkují i nanočástice, které umí přejít přes membránu plicních vlásečnic rovnou do krevního oběhu. Množství těchto zplodin v ovzduší, které dýcháme, se měří a je popsáno koncentrací částic menších než 10ug na metr krychlový. V Praze a v celých Čechách má Český Hydrometeorologický ústav několik stanic, které tuto koncentraci kontinuálně měří. Dále má tento ústav naměřenou podrobnou mapu plošné koncentrace zplodin a tuto mapu přepočítává podle lokálně změřených dat. To znamená, že mapu podle nějakého modelu proudění vzduchu upravuje tak, aby vyhověla lokálně naměřeným přesným koncentracím z jednotlivých stanic. Výsledkem je mapa Prahy (Brna, České republiky), která obsahuje barevně rozlišené koncentrace zplodin v ovzduší. Koncentrace na mapě sedí přesně jen v těch změřených bodech, ale jinde není snad odchylka významná. Rozhodně to není podstatné pro rozhodnutí, zda vyjet či nikoliv. No a tuto mapu  Hydrometeorologický ústav poskytuje na svých webových stránkách. Poskytuje nejen mapu Prahy, ale také Plzně, Ostravska, Brna a také republiky jako celku a po hodinách jí upravuje podle naměřených dat.
Mapa celé republiky je zde: http://pr-asv.chmi.cz/IskoPollutionMapView/faces/pollutionmapvw/viewMapImages.jsf

Ostatní mapy si snadno sami navolíte. Maximální přípustná koncetrace PM10 je 50ug/m3, která je vyznačena žlutou barvou. Co je červené a tmavší je už nad přípustnou koncentrací. Rozhodujte se podle hodinových průměrů a ne podle celodenních. V Praze jsou krásně vidět většinou červené hlavní dopravní tahy.

Takže teď si ráno pusťte internet a posuďte, zda vyjet, či nikoliv. A také zvažte, zda vaše trasa cesty nevede náhodou z důvodu rychlosti těmi nejhoršími oblastmi.

Fotogalerie

28.11.2012 vložil/a: Brahma
karma článku: 1.88
Líbil se vám článek? Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé  [+]
Texty uveřejněné v sekci Blogy obsahují osobní názory autorů a nevyjadřují stanovisko redakce. Zveřejňování příspěvků v této sekci se řídí následujícími pravidly.

Přesmykač pro Favorita, třípřevodník a indexové řazení

Technika
Na mém Favoritu se mi po 20 až 30 letech probrousila kladka presmykače na straně co shazuje řetěz z větších převodníků na menší. Je to…
18.10.2020
Brahma
(2.98)

Kolo jako pták Fénix

Technika
Někdy těsně po revoluci se v kolokrámu v Praze na Karlově náměstí konečně objevila kola. Do té doby to byla těžká podpultovka a já jsem se…
14.06.2020
Brahma
(3.64)

Svařování blatníků

Technika
Trh cyklistických blatníků se v čase proměňuje a zejména z něj mizí typy, které se obtížněji montují, ale přinášejí mnohem vyšší ochranu…
03.01.2016
Brahma
(5.34)
PR

Připojte se k nám a stavte kola Canyon

 ()
Přijmeme zaměstnance pro montáž a servis kol a elektrokol. Brno-Slatina, tel: 533 445 421

Jak vybrat ideální zimní bundu pro chladné dny na sport i do města?

 (everydaytextures / Shutterstock.com)
S příchodem podzimu a zimy je třeba vybavit svůj šatník kvalitní bundou, která vás zahřeje. Může přitom být složité vybrat si ty správné parametry, díky kterým se i v zimě budete cítit pohodlně. Nabízí se několik základních tipů, na co se při výběru nové bundy zaměřit.

Tenisky jako obuv na kolo?

 (In Green / Shutterstock.com)
Již sto padesát let jsou tenisky jedním z nejoblíbenějších typů obuvi určené pro sport a trávení volného času. Právě toto určení je pro tenisky typické i nyní, ačkoliv se začínají prosazovat i jako obuv pro formální příležitosti a s trochou nadsázky lze říci, že poslední příležitostí, pro kterou se tenisky opravdu nehodí, je návštěva Národního divadla nebo opery. Jak je to ale s teniskami pro jízdu na kole? Je něco takového přijatelné nebo nikoliv?

Elektrické koloběžky ovládají svět: Jak se na jejich provoz dívá legislativa?

 (zdroj: Unsplash)
Elektrické koloběžky se za posledních pár let staly jedním z nejoblíbenějších dopravních prostředků napříč světem. Setkat se s nimi můžeme nejen ve městě, ale i na výletech v přírodě. Jak už tomu ale bývá, s rostoucí oblibou přišly na řadu i jejich regulace. Jak se k používání elektronických koloběžek staví česká legislativa?
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

168 cyklistů (4 přihlášení)

Československo s dětmi - kapitola 9.

Vzpomínky na Stříbro Nedávno jsme koukali na soutěž Kde domov můj. Padla v ní otázka ze západních Čech, už…
Peggy | 18.01.2022

Československo s dětmi - kapitola 8.

Vlastivěda pro naše dva puberťáky Šumavský samotář Znáte knihu rozhovorů se šumavskými samotáři Raději…
Peggy | 10.01.2022

Československo s dětmi - kapitola 7.

Československo s dětmi - rok 2020 2. část Vlastivěda pro naše dva puberťákyKapitola 3 Nocleh pod Velharticemi…
Peggy | 03.01.2022