reklama

BikeMi Milano

Stanoviště Duomo
Stanoviště Duomo
Foto: Autor

Hned jak jsem je zahlédl, bylo mi jasné, že to musím zkusit.
Alespoň na chvilku.

Protože jsem nezlobil a byl hodný chlapec, byl mi s ním nakonec dopřán celý nedělní den.
Už dlouho před cestou jsem si prohlížel všechny on-line průvodce, studoval mapy, ale o systému BikeMi jsem se nikde nedočetl, a kdybych ta kola neuviděl ve stojanech na náměstí před milánským dómem, nevěděl bych a nevyzkoušel, a byla by to škoda.

Protože do hlavního města Lombardie Milána je to od nás kousek, a nízkonákladové lety, když koupíte letenku dost dlouho předem, jsou opravdu levné, může se stát, že brzo někoho z vás taky napadne prodloužit si víkend v městě designu a módy, umění a památek a pak byste o možnosti BikeMi měli vědět.

Jak to funguje?
Inspirace pařížským Velibem snadno postřehnutelná, jen kola místo šedé jsou žlutobílá a systém kotvení ve stojanech jiný, jinak vlastně totéž.

Na stránce www.bikemi.it se zaregistrujete jako „Temporary subscriptors", zvolíte svůj"password" což je vlastně čtyřmístný číselný PIN, zadáte emailovou adresu, zaplatíte jednodenní pronájem kola za 2,50 EUR on line kartou, buď Visa nebo MasterCard, a systém vám přidělí šestimístné registrační číslo. Opište si jej !
Systém BikeMi, na rozdíl od pařížského Velibu nezašle potvrzovací email, tedy přesněji, mě ho nezaslal a tak pro sichr zapsat.
A máte předplaceno na 24 hodin.

U stojanu s koly na klávesnici nejprve zadáte šestimístné registrační číslo, potvrdíte zeleným čudlem, pak váš PIN, a zase zelený čudl, chvilku se v tom něco převaluje, a pak se na obrazovce stojanu objeví číslo bicyklu, který si můžete vyzvednout. Kolo je zakotveno takovými dvěma ocelovými kly vepředu, tedy zvednout nahoru za řídítka a je vaše.
Tedy je potřeba docela dost zabrat silou a pak kolo je vaše. Po Miláně je rozmístěno 203 stanic, na kterékoliv z nich můžete kolo do stojanu zase zakotvit, kousek pochodit, a pak zase u jiné stanice vyzvednout, prostě pohodička bez starosti, jestli mi někdo kolo neukradne.
Přesto, příště až pojedu, určitě si s sebou z domova vezmu řetěz na kolo.
Stojany jsou sice v centru rozmístěny velmi hustě, ale stejně, nejsou všude, a tak se hodí si občas kolo zamknout k zábradlí.

Jak kolo vypadá asi bude nejlépe vidět na obrázcích, a z toho co jsem vyzkoušel, bych řekl, že ta kola jsou v lepším stavu než ta pařížská. Tři rychlosti, ale Miláno je na absolutní rovině, řadit asi netřeba. Přesto se mi stalo, že na jedné ze stanic mi bylo přiděleno kolo, které mi nějak nesedělo, špatně brzdilo a divně v něm chrastilo, žádný problém vyměnit, za jiné, ale pozor!
Když kolo vrátíte do stojanu, nemůžete okamžitě vyzvednout jiné, ale musíte 10 minut počkat, než vám systém nějaké kolo zase uvolní. A skutečně, nedá vám ho dřív než za těch 10 minut, což sice vůbec nic neznamená, ale stejně je to trochu otrava.

Jak se v Miláně na kole jezdí?
Dobře, lehko, pohodlně, i když většinou po dlažbě z ohromných kamenných desek. V historickém centru je aut skutečně málo a jezdí pomalu, ale moje zkušenost je z nedělního provozu, tak to může zkreslovat. Kol hodně a všude, některé jednosměrky jsou oficielně průjezdné pro cyklisty v protisměru, u jiných to nějak zvláštní značkou povoleno není, ale v protisměru se jezdí, stejně jako na červenou, po přechodech pro chodce, po pěších zónách, chodnících, prostě všude. Jezdí se v civilu, pomalu a ohleduplně.
Na Corsu Venezia je asi 300 metrů cyklostezky, pak ještě kolem Castello Sforcesco taky asi 200 metrů a tím končí veškeré městské cykloopatření.

Nejlépe asi zase na obrázku: https://picasaweb.google.com/…

Památky ze seznamu „musí se vidět" lze v Miláně na kole zvládnout pohodlně za jediný den.
Tedy zvenku, pochopitelně. Ale příště, až půjdu dovnitř se kouknout da Vincimu na zoubek, bude stát můj BikeMi kousek od vchodu, to jsem si jist.

Cyklotolerantní atmosféru města bych dokreslil touto příhodou.
Jedu v protisměru jednosměrné ulice, potřebuji doprava, ulice tam není, hodím to na chodník, že projedu parkem. A přímo do rány policajtovi. Něco na mě volá, chápu, že se po chodníku nejezdí, seskakuji, že povedu.
Soňa jede kousek za mnou, se ho ptá svojí španělskou italštinou jako bloncka: „To se nesmí?" A policajt se jen usmál, mávnul rukou dopředu a řekl jen „Si piano! Arrivederci!" a drandili jsme po chodníku dál.

Arrivederci! Brzy na shledanou!
Opravdu rád.

Jindra Pařík 7.1.2013

Fotogalerie

07.01.2013 vložil/a: Jindra8526
karma článku: 6.49
Líbil se vám článek? Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé  [+]
Texty uveřejněné v sekci Blogy obsahují osobní názory autorů a nevyjadřují stanovisko redakce. Zveřejňování příspěvků v této sekci se řídí následujícími pravidly.

Být králem na cestě ... 6. NDR

Cestování
Budou to už dva měsíce, a stále jsem nedopsal své vyprávění o poslední části cesty.Nedokážu, jako třeba Peggy, sepsat to po pár měsících,…
04.10.2019
Jindra8526
(5.08)

Být králem na cestě ... 5. Do Hamburku

Cestování
Čas, který potřebuji k tomu, abych se ráno vypravil jsem za ty dva týdny v sedle dokázal zkrátit na půl hodiny. Večer zbytečně nekrámuji,…
24.08.2019
Jindra8526
(3.64)

Být králem na cestě ... 4. Holandsko

Cestování
Cesta z frankofonního Bruselu do holandských Flander vede prostě přes arabsky mluvící Střední východ. Přijede-li člověk po dálnici, nemá…
10.08.2019
Jindra8526
(5.34)
Tip na letošní dovolenou
 (CK Extrem Tour)

Toskánsko na kole – agrofarma s polopenzí

Itálie
03.05.2024 - 10 dní
cyklistický
Autobusem
13 990 Kč
 (CK Victoria)

Napoleonův ostrov Elba na kole

Itálie
05.05.2024 - 8 dní
cyklistický
Autobusem
9 990 Kč
 (CK Extrem Tour)

Toskánsko na kole – agrofarma s polopenzí

Itálie
17.05.2024 - 10 dní
cyklistický
Autobusem
14 990 Kč 12 990 Kč
PR

Cascara aneb čaj z kávových třešní: Proč si ho dopřávat co nejčastěji?

 (kofishop.cz)
Myslíte si, že už jste ze světa kávy ochutnali všechno? Pak jste možná zapomněli na cascaru – pochoutku s dlouhou tradicí, která ale zatím stále stojí tak trochu ve stínu tradiční kávy. O co se vlastně jedná a proč byste měli cascaru pustit i do svého šálku?
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

346 cyklistů (8 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly…
Peggy | včera

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024