reklama

Myslíte si, že je to vždy zdravé?

Foto: Autor

Asi některým zimním a zejména městským cyklo-dojížděčům tímto článkem trochu pokazím radost. Snad ne moc, protože je to stejně běžně známé.

S přibývajícími zimními mlhami se stává ovzduší ve velkých městech poměrně nezdravým. Je to způsobené kombinací průmyslových exhalací a automobilové dopravy. Někde převládá to a jinde zase ono, ale výsledek je nepříjemný.  Bydlím v Praze a tak popíšu pražskou situaci. Praha od doby plošného zavedení dálkového a plynového topení a s krachem skoro veškerého velkého průmyslu je zamořována hlavně automobilovými výfuky. Od doby kdy i u nás převládla auta s katalyzátorem už výfuky neprodukují primární jed oxid uhelnatý, ale ten zbytek je také nezdravý. Zejména dieselové motory produkují velké množství drobných částic velikosti pod 10ug (píšu um a myslím mí mikrogramy), které snadno pronikají až do plicních sklípků. Dokonce produkují i nanočástice, které umí přejít přes membránu plicních vlásečnic rovnou do krevního oběhu. Množství těchto zplodin v ovzduší, které dýcháme, se měří a je popsáno koncentrací částic menších než 10ug na metr krychlový. V Praze a v celých Čechách má Český Hydrometeorologický ústav několik stanic, které tuto koncentraci kontinuálně měří. Dále má tento ústav naměřenou podrobnou mapu plošné koncentrace zplodin a tuto mapu přepočítává podle lokálně změřených dat. To znamená, že mapu podle nějakého modelu proudění vzduchu upravuje tak, aby vyhověla lokálně naměřeným přesným koncentracím z jednotlivých stanic. Výsledkem je mapa Prahy (Brna, České republiky), která obsahuje barevně rozlišené koncentrace zplodin v ovzduší. Koncentrace na mapě sedí přesně jen v těch změřených bodech, ale jinde není snad odchylka významná. Rozhodně to není podstatné pro rozhodnutí, zda vyjet či nikoliv. No a tuto mapu  Hydrometeorologický ústav poskytuje na svých webových stránkách. Poskytuje nejen mapu Prahy, ale také Plzně, Ostravska, Brna a také republiky jako celku a po hodinách jí upravuje podle naměřených dat.
Mapa celé republiky je zde: http://pr-asv.chmi.cz/IskoPollutionMapView/faces/pollutionmapvw/viewMapImages.jsf

Ostatní mapy si snadno sami navolíte. Maximální přípustná koncetrace PM10 je 50ug/m3, která je vyznačena žlutou barvou. Co je červené a tmavší je už nad přípustnou koncentrací. Rozhodujte se podle hodinových průměrů a ne podle celodenních. V Praze jsou krásně vidět většinou červené hlavní dopravní tahy.

Takže teď si ráno pusťte internet a posuďte, zda vyjet, či nikoliv. A také zvažte, zda vaše trasa cesty nevede náhodou z důvodu rychlosti těmi nejhoršími oblastmi.

Fotogalerie

28.11.2012 vložil/a: Brahma
karma článku: 1.89
Líbil se vám článek? Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé  [+]
Texty uveřejněné v sekci Blogy obsahují osobní názory autorů a nevyjadřují stanovisko redakce. Zveřejňování příspěvků v této sekci se řídí následujícími pravidly.

Přesmykač pro Favorita, třípřevodník a indexové řazení

Technika
Na mém Favoritu se mi po 20 až 30 letech probrousila kladka presmykače na straně co shazuje řetěz z větších převodníků na menší. Je to…
18.10.2020
Brahma
(2.64)

Kolo jako pták Fénix

Technika
Někdy těsně po revoluci se v kolokrámu v Praze na Karlově náměstí konečně objevila kola. Do té doby to byla těžká podpultovka a já jsem se…
14.06.2020
Brahma
(3.64)

Svařování blatníků

Technika
Trh cyklistických blatníků se v čase proměňuje a zejména z něj mizí typy, které se obtížněji montují, ale přinášejí mnohem vyšší ochranu…
03.01.2016
Brahma
(5.34)
PR

Nová značka skládacích kol v ČR – Montague kola (nejen) amerických výsadkářů

Skládací kola Montague (Citybikes)
Skládací kola si již dávno našla cestu k zákazníkům. Není divu. Jsou praktická a zásadně rozšiřují možnosti rekreační a městské cyklistiky. Díky lehkosti a skladnosti jsou používána při cestách vlakem, autobusem, letadlem, karavanem, osobním autem a dokonce i ultra-light letadlem či vrtulníkem.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

233 cyklistů (15 přihlášených)

Východní Balkán - 4. část - Bulharsko - Rodopy

Na pěkné noclehy si člověk rychle zvykne. Prostě jsme ty krásné přístřešky začali brát jako standard, až jsem…
Peggy | 22.09.2023

Východní Balkán - 3. část - Rozžhavený nejjižnější bod

Na úvod jsem zapomněla na pár důležitých informací: - Dětem už je (rok 2021) 12 a 14 let (ano, nočník jsme už…
Peggy | 11.09.2023

Z Čech k moři – Alpe – Adria

PŘÍPRAVY KAM SE VYDAT? Nějaký čas ve mně zrála myšlenka nechat letos, až budou děti na táboře, doma obytňák…
PetrVobo | 11.07.2023