Hovoříme s panem profesorem MUDr. Havránkem, PhD, přednostou chirurgické kliniky Thomayerovy nemocnice v Praze.
Jen k tomu předcházení: není mi jasné, jak si pan doktor představuje separaci části dopravy od dopravy. Pokud to myslel tak, že hrající si děti se mají oddělit od dopravy, mělo by to tam tak být napsáno. Cyklista je součást dopravy, kolo je dopravní prostředek.
Psal tam separace cyklistiky od dopravy, zřejmě měl na mysli třeba rakouskej system. Cyklistia tam jezdí téměř zcela mimo motorovou dopravu, po cyklostezkách a cyklotrasách, místy společně z běžci a bruslaři. Při celkem hustých provozech v alpských údolích je to velice bezpečný systém.
To chápu, jen mě zaujalo to, jak se u nás chápe cyklistika: není to součást dopravy, kolo není dopravní prostředek, ale sportovní náčiní. Tak přesně ta věta v tom rozhovoru zní, a to je to, co nemám rád, protože mi tenhle "názor většiny" nebo jak to nazvat neustále překáží při ježdění na kole za účelem dopravení se někam, tzn. v normálním civilu jedu do školy a jsem tam dvakrát rychleji než MHD i když se nehoním a podobně, kolo jako dopravní prostředek je v mnoha případech varianta velice výhodná pro všechny strany, včetně motoristů, kterým zkrátí zácpu o jedno auto. Jenže když lidé doporučují "separovat cyklistiku od dopravy", tak se v těch autech asi brzo utopíme a všichni pak umřeme na rakovinu plich nebo tak něco.
Obávám se, že autor výroku to myslel přesně tak, jak to řekl ("separace cyklistiky od dopravy"). Pro něj, jako pro motoristu, je to zřejmě samozřejmé. Ani ho nenapadne, že se vlastně podřekl.
Když si chce puberťák zabajkovat, má naložit zadek do auta a jet do šumavského podhůří (nebo do Alp). Jinak ať se proplejtá mezi kočárkama a bruslařema. Hlavně ať už ty cyklisti nepřekážej na silnici.
"Jako zkušený cyklista - proč jsou nyní úrazy hlavy častější?
Na veřejných komunikacích to je zrychlením dopravy, absencí cyklistických stezek, .."
Je to opravdu tak? Statistiku úrazů hlavy jsem nenašel, avšak policejní statistiky o počtu usmrcených cyklistů hovoří sestupné tendenci. Počet cyklistů usmrcených při dopravních nehodách se snižuje, navzdory zřejmému zvyšování počtu cyklistů. V letech 2000 až 2004 je to 127, 118, 134, 123, 99, letos to zatím vypadá podobně, jako loni (www.mv.cr).
Ne, nic zvláštního z těchto izolovaných údajů nevyvozuji. Je bych od autora očekával, že než se zeptá "proč ..", nejdřív se zeptá "zda vůbec ..". Jediným argumentem svůj předpoklad nepodepřel, hned však pílí k separaci cyklistiky. Přitom jako první příčina by se jistě nabízelo zvýšení počtu jízdních kol a jako první preventivní opatření pak důsledné nošení přilby. To však autor často považuje až za věci druhořadé.
Taky mě to překvapilo, od doktora bych čekal větší důraz právě na přilbu jako na prioritu.
Možná má dojem, že se častěji než dřív setkává v lékařské praxi s úrazem hlavy z kola. Divil bych se, kdyby ne, při tak masivním nárůstu počtu kol u nás, ale mělo by se to dát do vzájemného kontextu, když se to takhle někam píše.