reklama

Retro-Direct – dva převody bez přehazovačky, aneb pocta důmyslu našich pradědů

Foto: Autor

Rád bych se podělil o zkušenost se zajímavým historickým řešením měnitelných převodů, které mě nedávno zaujalo natolik, že jsem ho instaloval na staršího favorita. Toto je výňatek z článku na adrese http://matej.boha.cz/ , kde naleznete podrobnější technické detaily a fotodokumentaci ze stavby.

Z mé oblíbené dětské knížky o historii jízdních kol od Kamila Lhotáka jsem měl léta vtisknutý v paměti obrázek jakéhosi nepochopitelného zpřevodování s podivně propleteným řetězem. Společný popisek několika ilustrací pravil „starší systémy měnitelných převodů“, bez jakéhokoliv přiblížení funkce. Před pár lety jsem se dostal do muzea cyklistiky ve francouzském Saint-Étienne, kde jsem tajuplný převod uviděl znovu - tentokrát ovšem s vysvětlením a funkční ukázkou - a užasl jsem. Patent se nazývá Retro-Direct a patřil ke specialitě dodávané v prvních desetiletích 20.stol. místním výrobcem kol Hirondelle (Vlašťovka). Kolo má dva převody – těžký když otáčíme klikami dopředu, lehký když otáčíme vzad. V obou případech se kolo samozřejmě pohybuje vpřed. Geniální technická řešení zkrátka spočívají v jednoduchosti.

Od té chvíle jsem byl rozhodnutý, že si takové kolo musím vyzkoušet. Fascinovala mě představa změny převodu v nulovém čase, bez jakýchkoliv dalších mechanismů. Princip je skutečně velmi jednoduchý – na jedné nábě jsou dvě nezávislá volnoběžná kolečka. Řetěz je veden tak, že při šlapání vpřed zabírá menší kolečko a větší se v opačném směru protáčí na volnoběh. Při změně smyslu otáčení zabírá větší a menší běží na volnoběh. Pokud při jízdě nešlapeme, běží volnoběžně obě kolečka. Akorát s kolem nelze couvat, volnoběžky se kousnou přes převodník proti sobě – čehož si ovšem všimneme maximálně při parkování.

Vratná část řetězu je vedena přes rolničku, která se dělala posuvná a zároveň sloužila k napínání řetězu. Pozdější modely Hirondelle byly vybaveny přesmykačem a rolnička byla na pružině – ve výsledku mělo tedy kolo čtyři převody, dva vpřed a dva vzad. Z mého pohledu toto řešení ale už ztrácí jednoduchou eleganci, když jsem se rozhodl si kolo postavit, neuvažoval jsem o jiné, než klasické dvoupřevodové variantě... popis stavby kola na http://matej.boha.cz/

Zkušenosti s provozem

Zpočátku jsem si chtěl především vyzkoušet, jaký je pocit šlapat do kopce dozadu, vychutnat si konstruktérské opojení a také trochu oživit a docenit dávno překonanou a zapomenutou důmyslnou konstrukci. No a navíc je to bezva recese. Nakonec jsem ale zjistil, že mě používání kola nejen baví, ale že mi i celkem vyhovuje, a již jsem na něm najezdil stovky kilometrů. Bezstarostný rozjezd na křižovatce, kde stačí párkrát šlápnout dozadu a pak pokračovat dopředu, okamžitě a hladce, bez páček, lanek a bowdenů, mě doposud nepřestal naplňovat radostí! Kolo zbavené přehazovačky a přesmykače získá na eleganci a lehkosti, a přesto můžete vydupat i strmé kopce.

Zezačátku je to sice nezvyk a strašně bolí svaly, o kterých tělo dosud nevědělo, ale to se poddá rychle. Převody 51/18 vpřed a 51/28 vzad mi vyhovují a jsou dostatečně univerzální, i když je samozřejmě často nutné zabrat vestoje. Určitě doporučuju klipsny, které pomohou nejen při šlapání vzad, ale především v prudších kopcích při silovém tahání. Skutečně si nemyslím, že by se někdy mohlo vrátit praktické všeobecné využití Retro-Directu, ale je to prostě náramná sranda :-)

Fotogalerie

11.04.2011 vložil/a: Magyal
karma článku: 5.34
Líbil se vám článek? Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé  [+]
Texty uveřejněné v sekci Blogy obsahují osobní názory autorů a nevyjadřují stanovisko redakce. Zveřejňování příspěvků v této sekci se řídí následujícími pravidly.

PR

Jak kombinovat cyklistiku a zábavu: Tipy na aktivní dovolenou se vším všudy

 (licence NATALIS / shutterstock.com)
Cyklistika je jedním z nejoblíbenějších způsobů, jak aktivně trávit dovolenou. Přináší nejen pohyb na čerstvém vzduchu, ale také možnost poznávat nová místa. Co však dělat, když den na kole skončí? Jak využít večer tak, aby byl stejně zážitkový jako jízda přes den?

Tipy na výlety, které propojují přírodu, pohyb a chuťový zážitek

 (licencia NATALIS/ shutterstock.com)
Když člověk šlape do pedálů, cítí svobodu. Když projíždí krajinou, vnímá detaily, které by z auta přehlédl. A když pak dorazí do cíle, kde ho čeká poctivé řemeslné pivo, vznikne dokonalý den. Cyklistika a pivní kultura k sobě prostě pasují – ne jako výmluva pro konzumaci alkoholu, ale jako způsob, jak si po výkonu vychutnat místní atmosféru, posedět venku a poznat region i chuťově.

Online sázení na sport: Měli bychom sázet i na cyklistiku?

 (EyeEm - Freepik.com)
Ve světě online sázek dominuje fotbal, tenis a hokej. Tyto sporty jsou hojně sledované a sázkaři k nim mají přístup k množství statistik. V posledních letech se ale objevuje méně tradiční, zato čím dál atraktivnější disciplína, tedy cyklistika. Zatímco běžný fanoušek sleduje Tour de France jen jako sportovní zážitek, někteří v ní vidí i zajímavou příležitost k zábavě a potenciálnímu výdělku v podobě sázek.
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

162 cyklistů (8 přihlášených)

Z Brna na Lago di Garda a kousek zpět

Po loňském úspěchu s cestou do Říma přemýšlíme s Radkem kam dál. Padají divoké návrhy ("Zbláznil jsi se? Tam…
Monolema | 10.06.2025

Pobaltí 2023 - 2. část

...s mírným zpožděním... Z Litvy do Lotyšska Tuto cestu jsem si poprvé ani nepsala žádný deníček, ani nic…
Peggy | 24.04.2025

Norsko 2024 aneb za tučňáky a pižmoni

Dovrefjell Dovrefjell je pohoří v jižním Norsku v krajích Møre a Romsdal, Trøndelag, Innlandet. Na severu je…
šíp | 23.04.2025