Na co si dát pozor při nákupu levných elektrokol

Před novou cyklistickou sezónou mnoho z nás uvažuje o výměně nebo vylepšení svého kola. Nízké ceny některých kol jsou sice lákavé, ve výsledku se ale ukvapená koupě může vymstít. Dvakrát to platí u elektrokol, která jsou oproti běžným kolům náročnější na údržbu i kvalitní provedení. Dnes se tedy podíváme na zoubek elektrokolům v nejnižších cenových patrech.

Foto: NaKole.cz

Nejsem tak bohatý …

Jistě znáte toto věky osvědčené pravidlo, které pokračuje: „ …abych kupoval levné věci." To pravidlo je sice stále platné, ale doba se mění a s ní i ekonomika a strategie trhu. Jsou skutečně případy, kdy ani vysoká cena nezaručuje odpovídající kvalitu a technickou spolehlivost. Totéž platí i naopak, jsou příppaady, kdy levnější výrobky spolehlivě fungují řadu let. Druhý případ těží z masové výroby ve velkých sériích a v paralelní výrobě značkového a neznačkového zboží u stejných výrobců.

Zanechme pro mnohé nudné ekonomie a podívejme se, jak se tato obecná pravidla  projevují speciálně v případě levných elektrokol.

Již od …

Levná elektrokola

Definujme si nejprve, co znamená „levné elektrokolo" v kategorii originálních elektrokol. Dodatečné elektrosady a přestavby elektrokol tvoří zvláštní kapitolu, pro jednoduchost tentokrát ponecháme stranou. Cenové možnosti každého z nás jsou odlišné, a tím je odlišná i dostupnost daného zboží. Další kriterium při výběru zboží, elektrokola zvláště, je skutečnost, k čemu a jak intenzivně jej chcete využívat. Rozdělit proto elektrokola na „levná" a „drahá" proto není takřka možné.  Na českém trhu se prodává několik set typů elektrokol, které nabízí desítky prodejců.

Pokusili jsme se proto částečně prozkoumat nabídku na trhu a porovnat ceny za vás. Nejlevnější elektrokola (nezahrnujeme výprodeje a akční slevy), která jsme nalezli, začínají na bezmála devíti tisících korun:

Model Seance od značky e-totem lze pořídit už za bezmála devět tisíc korun.
Model Seance od značky e-totem lze pořídit už za bezmála devět tisíc korun.

  • E-totem Seance za 8 999 Kč
  • EB 10 za 10 580 Kč
  • EB 8 za 12 200 Kč.

Ceny postupně stoupají až k úrovni okolo 17 000 Kč, kde je již výběr větší. Cenová hladina, kde začíná nejširší nabídka elektrokol je nad částkou 20 000 Kč.

Lze tedy říci, že levné elektrokolo se dá pořídit v ceně do 20 000 Kč. A právě těmito koly se budeme zabývat.

Důvěřuj, ale prověřuj

Ani osvědčená značka, natož velký obchodní řetězec nezaručují kvalitu nabízeného zboží. V rámci zvyšování zisku, zvýšení obratu atd., se šetří, kde se dá a někdy i na nepravém místě. Nevhodné úspory jsou pak mnohdy vydávány za projev technické inovace. Toto platí při výběru levného elektrokola obzvlášť. Na otázku: „Na co si dát pozor při nákupu levného elektrokola?„, existuje poněkud pesimistická odpověď: „Na vše.“ Pro větší přehlednost si toto vše rozdělíme na následující skupiny:

Rám

Při posuzování kvality rámu elektrokola platí totéž, jako u běžného kola. V uvedené cenové kategorii vám bude nabídnut ocelový rám, případně rám s označením hliník (myšleno dural). Zde nastává první navýšení hmotnosti oproti dražším modelům, protože jak ocel, tak i nekvalitní duralové rámy jsou prostě těžší. Kupodivu v této kategorii je výhodnější ocelový rám, protože ten je v případě poškození či prasknutí lépe opravitelný. Z oceli bude rovněž sedlovka a představec.

Při vybírání jakéhokoliv rámu sledujte kvalitu, tedy pravidelnost a dokončení housenek svarů. Podívejte se na provedení patek u ocelového rámu a pevné vidlice, zda jsou lisované, či kované. U duralového, pokud je, zda je výměnná patka pro přehazovačku. Podívejte se na provedení čepů V-brzd, návarků na nosiče, dynamo, blatníky atd.

Osazení

Je logické, že i zde získáte jen absolutní základ smíchaný z levnějších sad Shimano nebo SRAM a neznačkových komponentů. Pokud bude kolo mít odpruženou přední vidlici, je otázkou zda a jak bude fungovat. K řazení se u této kategorie elektrokol často využívá třírychlostní sada Shimano Nexus, případně šestikolečko a základní přehazovačka. O zastavení se starají v-brzdy, vzadu může být bubnová brzda.  Počítejte s plastovými pedály, ocelovými klikami, řazením otočným či páčkou, plastovými brzdovými páčkami atd. Jistou výhodou v případě poruchy těchto levnějších komponentů je snadná možnost jejich výměny.

Vybavení

Je zajímavé, že nejlevnější elektrokola jsou, oproti některým dražším strojům, u kterých se očekává sportovní design, v průměru solidně vybavena. Standardem jsou oba blatníky (bývají často kovové), nosič nad zadním kolem, který někdy bývá přímo součástí rámu. Nezbytností je solidní stojánek, který musí ustát vyšší hmotnost elektrokola. Obvyklý je rovněž buď masivní kryt řetězu nebo alespoň dvojitý kryt převodníku. Rozdíly jsou v osvětlení, jím jsou sice kola vybavena, ale někdy jde o nezávislé klasické osvětlení napájené dynamem, jinde jsou LED světla, napájená z baterie, někdo nasazuje autonomní LED blikačky. Kuriozitou u modelu EB 10 jsou zadní blinkry. Jiný stroj pak v základu nabízí jak přední košík, zadní box, ale i elektrický klakson.

Akumulátor, alias baterie

Až doposud byly parametry společné s „obyčejnými" koly, nyní se tedy dostáváme ke specifikům elektrokol. Konstrukční uspořádání rámu a elektrických součástí, tedy především, kde je umístěn akumulátor (někdo používá baterie), se značně liší, v této kategorii je nejčastěji umístěn za  sedlovkovou trubkou, případně pod či nad nosičem. Zde si zkontrolujte kvalitu připevnění, a to především ve vztahu k nepříjemnému rachocení uvolněné baterie za jízdy. Výraznější vůle a následné narážení baterie na tvrdý rám, může časem způsobit její poškození, ale ohrožuje i konektor.

Pokud se týká samotného akumulátoru, u levnějších kol můžete narazit i na jinak zcela výjimečné akumulátory olověné, které jsou těžší, mají delší nabíjecí dobu (6 až 8 hodin) a jejich životnost se pohybuje v rozmezí 350 až 500 cyklů. Obecně mají levnější akumulátory nižší kapacitu, musíte tedy počítat s kratším dojezdem.

Motor

Zde se toho od prodejců levnějších elektrokol mnoho nedozvíte. Obvykle je uvedeno, že motor je bezkartáčový a bezúdržbový, ale to jsou snad všechny současné pohonné jednotky. Zajímavým údajem, ovšem není jisté nakolik pravdivým, je výkon motoru. U námi nalezeného nejlevnějšího kola bylo uvedeno 180 W, ale již u druhého byl bez jakéhokoliv upřesnění údaj 500/350 W. V každém případě nezapomeňte na legislativní omezení, které je u kol stanoveno na 250 W. Umístění elektromotoru u levných kole je v předním či zadním kole. Střed kola je vyhrazen dražším strojům.

Elektronika

---Komerční sdělení---

Chtěli byste vyzkoušet jízdu na elektrokole, ale pořizovací cena se vám zdá vysoká? Nebo si chcete vybrat elektrokolo na míru a vyzkoušet různé značky a provedení? Anebo máte zájem se jen tak projet na elektrokole, protože o nich slyšíte ze všech stran? Navštivte PREkolo – půjčovnu elektrokol Pražské energetiky!

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE
Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1

Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
poradce@pre.cz

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo
www.gplus.to/pre­kolo

www.twitter.com/pre­kolo

 

A jsme u poslední části elektrokola, kterou jsou řídící elektronika a propojující kabeláž. Zde je dobré sledovat nejen samotné funkce, ale i mechanické provedení. U řídící jednotky se setkáte s opravdu širokou nabídkou toho, co umí, či nikoliv. Základem je otočný akcelerátor na rukojeti, kde chybí jakékoliv další ovládání, ale i informace z LCD displeje. Naopak jsou i elektrokola do námi nastavené hranice 20 000 Kč, u kterých se můžete setkat se systémem Pedelek (nebo též PAS = Power Assist System, tedy v češtině kola s asistovaným šlapáním) s několika, obvykle třemi, stupni přípomoci a samozřejmě i s příslušným informačním a ovládacím panelem. U některých modelů se pak obě možnosti kombinují, máte k dispozici jak akcelerátor na rukojeti, tak i PAS.

Při výběru elektrokola se rovněž zaměřte na kvalitu provedení elektroniky a kabeláže. Sledujte její umístění, zda nehrozí snadné poškození při manipulaci či pádu. Rovněž se informujte na nutnost a komplikovanost rozpojování při demontáži kol. Zajímejte se o odolnost proti povětrnostním vlivům.

Za málo peněz …

… hodně muziky. Jsme u konce, tím i u posledního rčení, jehož pravdivost je v případě nákupu elektrokola spíše přáním, než realitou. Na druhou stranu, při dobrém výběru se i za relativně méně peněz dá vybrat solidní elektrokolo, které poskytne nenáročnému až středně náročnému uživateli standardní služby po několik roků.

Úskalí nejlevnějších elektrokol:

  • Vyšší hmotnost
  • Horší dílenské zpracování a design
  • Nižší dojezd
  • Delší dobíjecí doba akumulátoru
  • Pomalejší reakce přípomoci
  • Menší možnosti v ovládání elektroniky
  • Osazení levnějšími komponenty

Přečtete si také:

Světlana Jasná, 18.02.2013
Blogy

Paříž

 ()
Paříž je vždycky dobrá volba, asi tak nějak zní věta z jednoho romantického filmu, je to klišé nebo pravda? Každý to vnímá jinak, když se mi naskytla příležitost odjet v polovině února na pár dní do Paříže, neváhala jsem ani chvilku. Vstávání uprostřed noci není příjemné, ale termoska s kávou se na…
HMS | 19.03.2017

Oravareitti - Veverčí stezka na kánoi - Finsko 2016

 ()
Pro oživení poněkud pochmurné atmosféry způsobené cyklistickou mimosezónou si dovoluji uveřejnit ryze vodácký příspěvek. Předem se omlouvám ortodoxním bikerům. Oravareitti Veverčí trasa je systém vodních cest mezi osadami Juva a Sulkava v délce 57 km v srdci jezerní oblasti. Tato stezka je…
šíp | 13.02.2017

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

 ()
Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar Planinu a vydali se na Prokletije. Přišel deštivý večer, někde blízko už musí být albánská hranice, stan se moc stavět nechtělo a vysoko v horách byla salaš. Bača v mohutném kožichu. „Za što ty…
mirekbik | 14.01.2017

Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí

 ()
Bruslařská sezóna 2016/2017 na LipněanebLedová magistrála hlásí a informuje Byly takové doby, kdy se zdejší (tehdy bikerská) komunita nezabývala planetárními problémy, ale konala. Tak se v roce 2009 uskutečnil nákolácký zájezd bez kol na zamrzlé Lipno. Byla to tehdy výborná bruslařská sezona. Letos…
mirekbik | 11.01.2017

7001

 ()
3. (poslední) část trilogie Prosinec tentokrát mému Hobby Nr. 2 příliš nepřál. Taky proč by přál, když v prosinci se má jezdit na lyžích. Počtem kilometrů jsem se však přiblížila mým rekordům v posledních dvou letech, to mě nenechalo klidnou a magická trojka ze mě učinila na konci roku…
Quatsch | 04.01.2017

O čem se mluví:

Hirtshals včera v 22:31
Komentáře k blogu Paříž včera v 22:08
NEcyklo Co na klouby Ii včera v 21:38
Chci vylepšit NaKole.cz Co chci vylepšit na Kole VII. včera v 21:30
Ostatní – cyklo Blikačka na přilbu včera v 21:27
Lehokola Homebuilders lehokol 11 včera v 21:07
Elektrokola Oprava BBS02 včera v 20:12
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

102 cyklistů (5 přihlášených)

Paříž

Paříž je vždycky dobrá volba, asi tak nějak zní věta z jednoho romantického filmu, je to klišé nebo pravda?…
HMS | 19.03.2017

Oravareitti - Veverčí stezka na kánoi - Finsko 2016

Pro oživení poněkud pochmurné atmosféry způsobené cyklistickou mimosezónou si dovoluji uveřejnit ryze vodácký…
šíp | 13.02.2017

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar…
mirekbik | 14.01.2017