Elektrokola: Výběrem správného elektromotoru ušetříte síly

Elektrokolo se od běžného kola liší dodatečným vybavením, které může vydatně pomoci při šlapání, ale také způsobit potíže.  Elektrická část elektrokola se skládá ze tří základních skupin součástek: elektromotor, řídící jednotka s kabeláží a akumulátor. Tentokrát jsme si vzali pod drobnohled právě elektromotory.

Nejčastěji je k vidění na elektrokolech bezkartáčový motor.
Nejčastěji je k vidění na elektrokolech bezkartáčový motor.
Foto: Petr Vít

Problematika elektrických motorů je všeobecně poměrně širokou oblastí, navíc orientace v tomto oboru vyžaduje již opravdu odborné znalosti. Přesto je dobré při vybírání elektrokola nebo sady pro dodatečnou přestavbu znát určité pojmy.

Rekuperace – ano či ne?

Slovem, s kterým se u elektrokol často setkáte je rekuperace. Jedná se zjednodušeně o zpětné využívání pohybové energie a její přeměnu na energii elektrickou. Rekuperace se například úspěšně využívá u tramvají, kdy souprava při brzdění nebo jízdě z kopce produkuje elektrický proud a dodává jej do troleje. Obdobně se chovají i elektromobily, které využívají rekuperaci k dobíjení akumulátorů. A jak je tomu u elektrokol? Výhody rekuperace jsou vykoupeny zvýšeným odporem, vždyť se využívá při brzdění, což by u lehkého elektrokola bylo nevhodné, zkrátka by se nám v případě vybití akumulátoru špatně šlapalo. Systémy s rekuperací navíc vyžadují další elektroniku. Navíc rekuperace u elektrokola je dobíjením akumulátoru schopna zvýšit dojezd maximálně o 2 až 4 %, což by za tu námahu nestálo. V poslední době se začínají objevovat sice i efektivnější metody rekuperace, které umožní prodloužit dojezd až o 15 %. To jsou ale zatím jen první vlaštovky a zatím platí, že motory s rekuperací se využívají hlavně u dopravních prostředků s vyšší hmotností a silnějším motorem, jako jsou například elektromobily.

Rekuperace prakticky…

Zpětné dobíjení baterie při šlapání se vyplatí všude tam, kde jezdec na kole vyvine dostatečnou rychlost nebo přesněji řečeno kinetickou energii. V praxi to může nastat ve dvou případech:

  1. U sportovních jezdců, kteří potřebují potrénovat silové šlapání. Jízda po rovině se zapnutou rekuperací se podobá plavání proti proudu nebo šlapání v protivětru. K dosažení relativně malé rychlosti je potřeba pořádně se opřít do pedálů a cyklista se přitom docela nadře.
  2. Dobíjení při cestě z kopce. Jde o situaci, kdy člověk vyšlape s pomocí motoru na kopec a cestou dolů zapne rekuperaci. V českých podmínkách je ale rekuperace spíše symbolická, při zdolávání alpských vrcholků ale už může hrát docela slušnou roli.
  3. Motor jako brzda. Jakkoli se to může zdát, že motor a brzda mají působit proti sobě, ve výjimečných situacích se mohou stát jedním, a to právě díky rekuperaci. Ocení to hlavně jezdci na tandemech, plně naložených nákladních kolech a podobně. U takových strojů vůbec není výjimkou situace, kdy se podařilo „uvařit“ brzdy a vyhlídky cyklisty v takovém případě jsou velmi neradostné. Pomocná brzda v podobě zapnuté rekuperace velmi ulevi namáhaným brzdným špalkům nebo kotoučům a může doslovat zachránit život.

Typy motorů

V zásadě si moc vybírat nemůžete, protože prodejci vám moc na výběr nedají a prodají vám vše již hotové, a to buď jako kompletní elekrokolo nebo elektrifikační sadu. Nicméně je dobré vědět, že jsou tři varianty pomocných motorků pro elektrokola:

  1. Elektromotor s planetovou převodovkou.
    Motor určený pro vpletení do předního nebo zadního kola. Převodovka je součástí elektromotorku a pomáhá při jízdě do kopce. Naopak při běžném šlapání klade mechanický odpor.
  2. Motor pohání řetěz kola.
    Tento přídavný motor se umísťuje nejčastěji do středu kola u klik, kde působí přímo na řetěz kola. Ve šlapání vám pomáhá běžná přehazovačka. Řešení je výhodné tím, že veškerá přídavná zařízení jsou umístěná u středu kola a nekomplikují tak sejmutí a opětovné namontování ráfku v případě píchnuté duše. Manipulace s kolem je tak o poznání jednodušší.
  3. Bezkartáčové motory.
    Nejmodernější motory pro vpletení do předního i zadního kola jsou vybavené kvalitními permanentními magnety, díky nimž mají vysokou účinnost, až 87%. Nově se tyto motory vyrábí s velkým průměrem přes 20 cm, díky čemuž mají vysoký točivý moment i při nižších otáčkách.

Další otázky

Instalace elektromotoru do kola se musí poprat s více problémy, než se na první pohled zdá. Tak například šířka motoru musí odpovídat šířce vidlic. Proto se nové motory konstruují co nejužší a u špičkových modelů se vzadu vejde i šestikolečko a disková brzda.

Dalším problémem je chlazení jak motoru, tak i řídící jednotky, která může být v něm umístěna. Zde pak nastupuje vzduchové chlazení a žebrování, které nabízí velký prostor designérům.

Pokud zvolíte motor s kartáčky, musíte počítat, s jejich údržbou, odstraňováním nečistot a posléze i s jejich výměnou, je tedy dobré se ubezpečit, že příslušné náhradní díly budou k dostání i po létech.

Další komplikace může přinést planetová převodovka, jejíž kolečka bývají z plastu. Zde rovněž hrozí jejich opotřebení, ale také problémy s mazáním.

Dobrá rada nad zlato

---Komerční sdělení---

Chtěli byste vyzkoušet jízdu na elektrokole, ale pořizovací cena se vám zdá vysoká? Nebo si chcete vybrat elektrokolo na míru a vyzkoušet různé značky a provedení? Anebo máte zájem se jen tak projet na elektrokole, protože o nich slyšíte ze všech stran? Navštivte PREkolo – půjčovnu elektrokol Pražské energetiky!

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE
Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1

Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
[email protected]

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

 

Jak již bylo naznačeno, pro laika je orientace při výběru motoru u elektrokol, poněkud složitou problematikou. Je proto vhodné při výběru obrátit se na odborníky a osvědčené značky. I zde platí neoblíbené pravidlo, že vyšší cena obvykle znamená i vyšší kvalitu a technickou inovaci.

Na závěr ještě upozornění týkající se legislativy, která pro využití elektrokol v běžném provozu omezuje výkon elektromotoru na 250 W. V nabídce na internetu jsou však nabízeny elektromotory s výkony vyššími, mnohdy až přes 1 000 W. Obvykle je součástí těchto neodolatelných nabídek drobným písmem psaná poznámka, že kolo není schváleno pro provoz na pozemních komunikacích.

Na závěr tedy připojujeme několik základních rad a pravidel pro výběr elektromotoru:

  • vybírejte motor s minimem mechanických částí
  • pozor na plastové planetové převodovky, mají nižší životnost
  • kartáčové motory jsou náchylné na nečistoty
  • vybírejte jen z osvědčených značek
  • pokud sami nejste znalci, nechte si poradit

Přečtete si také:

    Fotogalerie

    Nejčastěji je k vidění na elektrokolech bezkartáčový motor. Bezkartáčový motor Motor umístěný ve středu u klik.
    Světlana Jasná, 23.01.2013
    Blogy

    U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

     ()
    Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska, Kroměřížska a Zlínska.  Začnu v Holešově, který se pro mě, v tuto chvíli, stal přechodným „domovem." Samotný Holešov vybízí k návštěvě zámku či přilehlého parku. Mimo jiné je zde i židovský hřbitov.…
    Marťas004 | 12.11.2016

    Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

     ()
    Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro cyklodovolenou část naší země, kde jsme ještě nebyli a to Českou Sibiř. Jako základní kemp byl zvolen Kemp Orion, který se skládal asi z 30ti chatek, sociálek a restaurace. O České Sibiři jsem věděl…
    ondrapisklak | 09.11.2016

    Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

     ()
    Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle, muzeum SNP V Banské Bystrici, Jankov Vršok a některé další, ale mohyla spoluzakladatele Československa M. R. Štefánika na Bradle se mým cestám nějak vyhýbala. V minulém režimu, kdy se…
    jarpal | 05.11.2016

    Expedice 112 Z Mnichova do Petrohradu

     ()
    Prší! Jak jinak. Prší celý týden. Předpověď na víkend je ale poměrně příznivá a tak jsme vyrazili. Tedy zatím jsem vyrazil sám, soused Pepa se připojí. Je 16. června 2016. Vystoupil jsem z Pendolina v Plané u Mariánských Lázní a teď tu stojím pod stromem u nádraží a přemýšlím, co dál. Zdá se, že…
    Stanley58 | 12.10.2016

    Trasa Praha – Brno za čtyři hodiny

    Na kole, po lesních cestách a s blouděním. Myslíte si, že není možné ujet na horském kole trasu Praha – Brno (Navíc přes Rokycany) s blouděním v lesích za čtyři hodiny? Je to možné! Až dočtete, pochopíte. Ale od začátku. Ten začátek je kousek pod Prahou, v Nepomuku. (Znalci jednoho nejmenovaného…
    Stanley58 | 05.10.2016

    O čem se mluví:

    Zaujalo 143 dnes v 22:49
    Elektrokola Baterie a cokoliv o nich dnes v 22:41
    Máte někdo dron? dnes v 22:03
    Lehokola Homebuilders lehokol 10 dnes v 19:32
    Vyjížďky, srazy, akce Nepetche XIII. dnes v 19:17
    [ Nahoru ]
    e-mail:
    heslo:
      zapamatovat

    NaKole.cz se právě projíždí

    147 cyklistů (17 přihlášených)

    U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

    Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
    Marťas004 | 12.11.2016

    Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

    Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
    ondrapisklak | 09.11.2016

    Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

    Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
    jarpal | 05.11.2016