Elektrokolo – je lepší koupit vcelku nebo postavit s elektrifikační sadou?

Také vás občas ve skrytu duše napadne, že pomoc motorku by se na kole hodila? Máte dvě možnosti – buď koupit elektrokolo hotové, nebo přestavět své stávající jízdní kolo pomocí elektrifikační sady. Výhody i nevýhody obou shrnuje dnešní článek.

Foto: Jiří Juřík, NaKole.cz

Elektrokola jsou nejvíce se rozvíjející segment na světovém cyklistickém trhu. Možná i vy jste již ve skrytu mysli zauvažovali o koupi tohoto stroje, ale… Již přece vlastníte své oblíbené kolo, tak na co pořizovat další stroj. Právě pro vás se nabízí zajímavá cesta, kterou je přestavba běžného kola na elektrokolo.

Co udělá z kola elektrokolo

Předpona elektro- ve spojení s kolem znamená, že při šlapání vám pomáhá malý elektromotorek. K tomu, aby vše správně fungovalo, je potřeba ještě řídící elektronika, akumulátor a ovládání. Dohromady jde o čtyři poměrně kompaktní celky, propojené několika kabely, vše je pak rozmístěno na jízdní kolo. A jsme u zásadního rozdílu: buď jde o originální elektrokolo, které je speciálně zkonstruováno pro tento účel, nebo je zde druhá možnost, kterou je přestavba stávajícího, řekněme starého ve smyslu doposud dobře sloužícího, stroje na elektrokolo. Právě díky oné kompaktnosti je přestavba relativně snadnou záležitostí. Vymění se přední kolo, do brašničky schová elektronika, akumulátor se dá do rámu nebo pod nosič, připevní se ovládací prvky a jede se.

Podívejme se však raději na věc podrobněji.

Pro koho to je?

V případě přestavby běžného kola na elektrokolo vstupují do hry dva faktory, jedním je jezdec, druhým pak stávající kolo, které bude elektrifikováno. O přestavbě kol uvažuje či k ní již přistoupilo poměrně široké spektrum cyklistů, lišících se nejen věkem, ale především osobními důvody, proč přestoupit z kola na elektrokolo. K tomuto kroku přistupují maminky, které často a do stoupání za sebou vozí děti ve vozíku, lidé středního věku, kteří se chtějí pohybovat svižně po ucpaných ulicích a nezpotit se při tom. Velmi početnou skupinu představují aktivní senioři, či lidé s jiným hendikepem, kteří se nevzdávají své obliby v jízdě na kole, ale kteří již nestačí tempu svých kamarádů, a právě výpomoc elektromotorku jim umožňuje tento rozdíl vyrovnat. Přestavbu na elektrokolo ale vyhledávají i lidé v aktivním věku, kteří se těší plné síle a zdraví. „Stále častěji k nám chodí řidiči, kteří přišli o řidičák, buď se vybodovali nebo papíry prostě propili. Bohužel, tato skupina zákazníků se pomalu, ale stále rozrůstá," představuje tuto skupinu elektrokolistů Michal Šorm, který se přestavbami elektrokol zabývá.

Zvládne to mé kolo?

Zdánlivě zásadní otázkou je, zda je vaše kolo pro přestavbu vhodné. Proč zdánlivě? „V podstatě lze přestavět jakékoliv kolo. Přestavovali jsme dokonce i klasickou Libertu, ale také trojkolku či koloběžku," vzpomíná Michal Šorm a na vysvětlenou doplňuje: „Rozdíl je jen v nutnosti nejrůznějších úprav, tedy v pracnosti, a tím i v konečné ceně přestavby."  Podle odborníků je ideální zvolit k přestavbě osvědčené a dobře udržované kolo ve stáří zhruba deset let s chrom-molybdenovým rámem, s V-brzdami, klikami na čtyřhranu a komponenty střední třídy". Pokud si chcete koupit nové kolo a přestavět jej, lze obecně říct, že nejvhodnější kola jsou v cenové skupině nad 10 000 Kč. Levnější kola nezaručují spolehlivost a elektro sada by je mohla přežít. Rovněž příliš drahé kolo se také moc nehodí. Kola z vyšších cenových pater jsou osazena komponenty, které jsou jen obtížně, či vůbec, slučitelné s elektro sadami. Například páčky hydraulických brzd neumožňují vypínání elektropohonu při jejich zmáčknutí.

Jak se to pořizuje?

Předpokládejme, že jste se z jakéhokoliv důvodu definitivně rozhodli pro přestavbu svého oblíbeného a osvědčeného stroje na elektrokolo. Co dál? Možnosti jsou v zásadě dvě: buď si sadu vyberete sami, nebo se obrátíte na „svůj" cykloservis.

V případě prvním máte sice možnost svobodné volby, ale na druhou stranu, kdo se v tom má vyznat. Po zadání „sady pro elektrokola" vám ve vyhledávači vyskočí 330 000 nabídek…

V případě druhém pak musíte věřit mechanikovi, který vám cosi nabídne a s největší pravděpodobností vám nabídne ze sortimentu spřátelené firmy. Na druhou stranu i toto může být výhoda, protože obchodník nebude spolupracovat s firmou, která by mu dodávala šmejdy. Výši vzájemně dohodnuté marže ponechme stranou, obchod byl, je a bude hrou. Ceny sad pro elektrifikaci kola se pohybují od 7 000 Kč až do několika desítek tisíc. Ovšem pozor! Nejlevnější sady nejsou kompletní, neobsahují akumulátor a především nejsou určeny pro provoz na veřejných komunikacích, protože nesplňují zákonné podmínky kladené na elektrokola.

Kdo to udělá?

Dalším rozhodnutím, které musíte udělat, je způsob montáže. Jednoduše řečeno jde o to, zda si vše namontujete sami doma, nebo využijete služeb mechanika v obchodě, kde jste si sadu zakoupili. Kvalitní sada obsahuje vše, co je k montáži zapotřebí, samozřejmě včetně podrobného manuálu. Instalaci by měl zvládnout každý středně zdatný cyklista. Odborníci na přestavby nicméně varují před nečekanými komplikacemi: „Při montáži elektrosady mohou nastat problémy například s integrovanými páčkami s řazením, které budete muset vyměnit. Mnohdy se musí upravovat nosiče pro umístění baterií. V servisu si prostě pro potřebný díl dojdu do skladu, tuto možnost doma nemáte," vyjmenovává nejčastější komplikace podle své zkušenosti pan Šorm. Další nevýhodou domácí montáže je skutečnost, že sice něco ušetříte, ale případný neúspěch padá čistě na vaši hlavu. Pokud se svěříte do péče odborného servisu, ten přebírá záruku za svoji práci a v případě, že jste si sadu zde i zakoupili, pak i za ní.

Přestavba ano či ne?

Samozřejmě, nic není ideální. Přestavba obyčejného kola na elektrokolo je vždy otázkou určitého kompromisu. Začněme nevýhodami. Musíte mít kolo, které co nejvíce vyhovuje přestavbě, všechny odlišnosti se projeví ve v dodatečných úpravách nebo ve výměně dílů, tedy v ceně montáže. Nemáte možnost předchozí testovací jízdy. Vaše kolo změní jízdní vlastnosti, na které jste byli doposud zvyklí. U přestaveb máte omezené možnosti volby komponentů, například se budete muset nejspíš rozloučit s hydraulickými brzdami. Na vašem kole se náhle objeví zvenku vedené kabely a konektory, kterým vadí voda při dešti nebo mytí. Někam musíte umístit řídící elektroniku a akumulátor.

A výhody. Stále jezdíte na svém kole, které znáte. Pokud by došlo k fatální poruše elektro součástky, stačí ji demontovat a máte zpět běžné kolo. Samozřejmě je zde i finanční úspora. Za největší výhodu považujeme variabilitu, kterou kvalitní elektrosady nabízí. Můžete si zvolit mezi způsoby ovládání elektrické přípomoci, mezi umístěním a typy akumulátorů atd. Elektrokolo si tak doslova můžete „ušít" na míru vlastní a svého oblíbeného kola.

Na zkušenosti s přestavbami elektrokol jsme se zeptali Miloslava Kloze z půjčovny elektrokol PREkolo:

 


Miloslav Kloz

vedoucí Centra energetického poradenství PRE

Máte nějakou zkušenost s „přestavěnými" elektrokoly?
Ano, jedno „klasické" kolo jsme nechali přestavět na elektrokolo.

Proč jste se rozhodli pro přestavbu? Na trhu je přece velký výběr hotových elektrokol…
Udělali jsme to po opakovaných žádostech klientů Centra energetického poradenství PRE. Také na výstavách, kterých se účastníme, se nás zájemci o elektromobilitu často ptali právě na to, jak funguje dodatečně instalovaný elektroset a jak se takové přestavby liší od nabízených klasických elektrokol. Proto jsme se rozhodli v rámci naší půjčovny PREkolo nabízet kromě elektrokol také jedno přestavěné kolo.

Jaký je o půjčování přestavěného kola zájem?
Kolo s přestavbovou sadou jsme do výpůjček zařadili před třemi měsíci. Z dosavadních statistik můžeme jednoznačně říci, že v konkurenci 22 elektrokol si vede velmi dobře a že patří v půjčovně k nejčastěji půjčovaným elektrokolům. Dá se říci, že tento typ je mezi zákazníky půjčovny dost oblíbený.

Můžete srovnat vaši zkušenost s tímto typem kola z hlediska provozu (například poruchovost, jiné chování, případně stížnosti zákazníků)?
Za čtvrt roku provozu jsme nezaznamenali žádné větší problémy. Jednalo se jen o rutinní záležitosti spo­jené s půjčováním široké veřejnosti, se kterými se setkáváme i u jiných modelů elektrokol, jako je například defekt, ulomená páčka brzdy po pádu a podobně. Jednu nevýhodu však tato přestavba má. Spočívá v celkové hmotnosti. Samotná přestavbová sada váží přibližně 12 kg. V porovnání s tím náš nejlehčí středový elektropohon Bosch má hmotnost 6,5 kg. Pokud je elektrokolo nabité, není to až takovým hendikepem, ale v momentě vybití baterie nebo potřeby manipulace s kolem (nakládka, vykládka, uschování) je však vyšší hmotnost znát. Hmotnost elektrokol spolu s dojezdem jsou pro naše zákazníky dva nejdůležitější parametry, které při výběru elektrokola nejčastěji zmiňují.
Zároveň ale přestavba, kterou máme u nás v půjčovně PREkolo, patří vzhledem k výkonu, kterým model disponuje, k nejdynamičtějším elektrokolům, a proto se těší takové oblibě.

Kde tedy mají zájemci možnost vyzkoušet si rozdíl mezi „normálním" a přestavěným elektrokolem?
V půjčovně elektrokol PREkolo, která je součástí Centra energetického poradenství PRE. Půjčovnu najdou zájemci v Jungmannově ulici 747/28 na Praze 1, rezervovat kolo je možné on-line, osobně v půjčovně nebo telefonicky na čísle 840 550 055 (volba č. 5).

 


 

Výhody a nevýhody přestaveb

 

  • Kolo na míru – množství voleb pro typy akumulátorů, umístění, způsob ovládání apod.
  • Kolo dobře znáte
  • Případnou poruchu elektrosady lze lépe řešit (snadnější demontáž)
  • Je to levnější
  • Kolo mění jízdní vlastnosti, není možné předem vyzkoušet
  • Omezený výběr komponentů (např. vyloučeny jsou hydraulické brzdy)
  • Externí kabely jsou citlivější na nepřízeň počasí
  • Řídící elektronika a akumulátor zabírá místo (běžná kola s nimi nepočítají)

 

Přečtete si také:

Fotogalerie

Takhle  vypadá přestavěné kolo Toto není bidon, ale elegantní akumulátor Další způsob umístění akumulátoru Kompletní sada elektroniky a ovládání Přední kolo s elektromotorem Do brašničky se již nic nevejde, je plná elektroniky Elektromotor vpletený do 26palcového kola Ovládání elektrické části na řidítkách Detail senzoru šlapání
Světlana Jasná, NaKole.cz, 12.09.2012
Blogy

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

 ()
Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska, Kroměřížska a Zlínska.  Začnu v Holešově, který se pro mě, v tuto chvíli, stal přechodným „domovem." Samotný Holešov vybízí k návštěvě zámku či přilehlého parku. Mimo jiné je zde i židovský hřbitov.…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

 ()
Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro cyklodovolenou část naší země, kde jsme ještě nebyli a to Českou Sibiř. Jako základní kemp byl zvolen Kemp Orion, který se skládal asi z 30ti chatek, sociálek a restaurace. O České Sibiři jsem věděl…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

 ()
Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle, muzeum SNP V Banské Bystrici, Jankov Vršok a některé další, ale mohyla spoluzakladatele Československa M. R. Štefánika na Bradle se mým cestám nějak vyhýbala. V minulém režimu, kdy se…
jarpal | 05.11.2016

Expedice 112 Z Mnichova do Petrohradu

 ()
Prší! Jak jinak. Prší celý týden. Předpověď na víkend je ale poměrně příznivá a tak jsme vyrazili. Tedy zatím jsem vyrazil sám, soused Pepa se připojí. Je 16. června 2016. Vystoupil jsem z Pendolina v Plané u Mariánských Lázní a teď tu stojím pod stromem u nádraží a přemýšlím, co dál. Zdá se, že…
Stanley58 | 12.10.2016

Trasa Praha – Brno za čtyři hodiny

Na kole, po lesních cestách a s blouděním. Myslíte si, že není možné ujet na horském kole trasu Praha – Brno (Navíc přes Rokycany) s blouděním v lesích za čtyři hodiny? Je to možné! Až dočtete, pochopíte. Ale od začátku. Ten začátek je kousek pod Prahou, v Nepomuku. (Znalci jednoho nejmenovaného…
Stanley58 | 05.10.2016

O čem se mluví:

Technické rady Jaka 20"-skladacka na vylety včera v 23:16
Komentáře k článkům Bikesharing Rekola v roce 2017 poroste, investuje do nich… včera v 22:49
Vyjížďky, srazy, akce Antivánoční anticyklojízda 2016 aneb Hekynenův memoriál včera v 21:40
Cestování na kole Bělorusko na kole? včera v 21:32
NEcyklo Co pobavilo/Co potěšilo 116 včera v 20:09
Co vás vytočilo 109 včera v 19:34
Ostatní – cyklo Zaujalo 145 včera v 19:19
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

101 cyklistů (3 přihlášení)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016