Elektrokolo jako tahač i mikrobus

O využitelnosti elektrokol jako pomocníků v obtížných cyklistických situacích nebo při zdravotních obtížích jsme psali již dříve. Elektrokola se v Česku rychle ujímají jako pomocníci při převozu těžkých nákladů nebo dokonce osob. Dnes se podíváme, jak vypadá provoz takového „tahače“ v praxi.

Foto: Citybikes

Kolo jako mikrobus

Dítě na zadní cyklosedačce
Foto: NaKole.cz

Bez diskuse, nejvzácnějším nákladem, který lze na kole převážet, jsou děti. Právě rodiče pravidelně přepravující své ratolesti ze školek, kurzů, kroužků a hřišť se často uchylují právě k elektrické výpomoci. Elektromotor, jako pomocník je obzvláště vítaným pracantem, pokud domov a školku nebo školu od sebe dělí několik desítek výškových metrů, které je potřeba nastoupat s přívěsným vozíčkem, sedačkou nebo dokonce s nákladním kolem. I když tatínek to ještě ušlape, drobná maminka elektrickou přípomoc jistě neodmítne, zvlášť když se k dítěti ještě přidá nákup na víkend a celá nákladní souprava opravdu ztěžkne.

Drobnosti mohou rozhodnout

Na první pohled to vypadá jednoduše. Osvědčenou sedačku máme již z dřívějška, stačí koupit nebo přidat ke stávajícímu kolu elektrickou přípomoc, sedačka se přidělá a jede se…
Pozor, ve skutečnosti tomu může předcházet řada komplikací.

U přestaveb vadí hlavně kabely

Podívejme se nejprve na elektrokola – přestavby. Teoreticky by vše mělo sedět, sedačka se přimontuje na kolo, na kterém vždy jezdila, přibude pouze přídavný pohon. U dodatečných přestaveb je ale veškerá kabeláž tažená venkem a mnohdy právě po rámových trubkách, kde by měla být přidělána sedačka. Uchycení sedaček se tak může křížit s vedením kabelu  a ve výsledku je tak upevnění sedačky doslova technickým oříškem. Akumulátor bývá navíc často umístěný vzadu na nosiči. Souboj o místo mezi zadní cyklosedačkou a baterií může montáž také pěkně zkomplikovat, nebo dokonce znemožnit.

Futuristický vzhled si nerozumí s cyklosedačkami

U originálních elektrokol s největší pravděpodobností odpadne přiskřípnutí vodičů objímkou sedačky. U speciálních rámů originálních elektrokol se velmi často používají netypické profily trubek, které mnohdy nejsou ani zdaleka kruhové. Ba naopak, právě v místech, kde se nejčastěji dětská sedačka montuje, bývá často ukryt akumulátor a sedačku se sem prostě namontovat nepodaří.

Jediným řešením je důkladný výběr, který počítá už předem s kombinací sedačky a elektrokola. Rodiče ale v každém případě musí počítat s tím, že úchyt pro připevnění sedačky může razantně zúžit sortiment potenciálního nákupu elektrokol.

Elektrokolo s cyklopřívěsem

Dalším řešením převozu dětí na kole je přívěsný vozík. Největší část u nás prodávaných vozíků se montuje na střed zadního kola. U elektrokol s motorem v zadním kole ale bývá střed masivní a výrobci jednoduše s připevněním vozíku nepočítají. Téměř s jistotou to však bude možné u elektrokol s předním pohonem nebo s motorem umístěným ve středu kola. Právě u přívěsných vozíků se vyplatí ještě před koupí se prodejce důkladně vyptat, případně i osobně vyzkoušet možnost uchycení. Právě u přívěsného vozíku je pomoc elektromotoru více než vhodná.

Prudké stoupání
Na výletě s dětmi se pomoc elektromotoru opravdu vyplatí…
Foto: NaKole.cz

Kolo jako náklaďák

Cargo bike
S pomocí nákladního kola lze převážet i nábytek, jak ukazuje obrázek z dánské Kodaně.
Foto: NaKole.cz

Posuňme se o kus dále, od živého nákladu k převážení nákladů skutečných. Může jít o hromady letáků či jiných tiskovin, krabice s pizzami, nářadím a materiálem pro řemeslníky atd. Zde odpadá jeden problém, který jsme řešili u přepravy dětí, a to maximální bezpečnost a komfort. Nářadí a materiálu je v zásadě jedno, jak jsou vezeny, pokud je ovšem cestou nepoztrácíme. Možností jak převážet náklad je mnohem více, než jak spolehlivě přepravit na elektrokole dítě. Většina elektrokol je již od výrobce vybavena bytelným nosičem, který je připraven nést nejen akumulátor, ale i vaše zavazadla. Další nákladní prostor nabízí košík před řídítky a zapomenout bychom neměli ani na přívěsné nákladní vozíky.

Cargo kult

Nyní se dostáváme do zajímavé a v Čechách poměrně nevyzkoušené oblasti tzv. cargo kol, čili nákladních kol, která sem pozvolna pronikají z Holandska a Dánska, a dokonce jsou již vyráběna i u nás. Provedení je různé, od prodloužených kol, s nákladní korbičkou před řídítky, která přední kolo ovládají pomocí převodů, až po trojkolky s úložným prostorem mezi zadními koly. Co však mají tyto skutečné náklaďáky společného, je jejich takřka předurčení k přestavbě na elektrokolo, a to především pro mnohem jednodušší a elegantnější spojení části elektro a cargo, tedy nákladního prostoru. Tato kola jsou již primárně stavěna k větší zátěži, takže elektrifikační sadu ani „nepoznají".

Tip pro vás:

Letos proběhne v Centru energetického poradenství PRE v období duben – červen již 4. ročník výstavy e-mobility, která je největší svého druhu v České republice. V roce 2012 tu bylo možné důkladně si prohlédnout také elektrifikované cargo kolo. Vstup na výstavu je pro všechny zdarma.

Pozor na rozmístění nákladu

Na závěr se zastavíme ještě u jedné problematiky, která spojuje všechna elektrokola používaná pro přepravu libovolného nákladu. Zde je nutné připomenout tři základní typy umístění elektrotoru a jejich výhody a především nevýhody, které se s naložením nákladu znásobují.

  • Motor v předním kole
    Pokud takovéto kolo zatížíte vzadu, kde obvykle je i akumulátor, dojde k dalšímu odlehčení předního, tedy hnacího kola a k jeho častějšímu prokluzování.
  • Motor v zadním kole
    Takřka veškerá váha (akumulátor, motor, náklad) bude vzadu, kolo bude značně nevyvážené, bude se obtížněji ovládat. Zvláště ženy pravděpodobně budou mít problém dostat takto nevyvážené kolo na vyšší obrubník, či přes jinou překážku. Navíc ráfek a výplet přetíženého zadního kola dostává zabrat. Je tedy dobré s tím počítat a použít masivnější díly.
  • Motor uprostřed
    Zřejmě nejideálnější řešení z hlediska rozložení nákladu, připojení přívěsů. Toto řešení bývá ovšem vykoupeno nejvyšší cenou. Pohon navíc působí přímo na řetěz, který je tak mnohem více namáhán.

Jak z toho ven (nebo jak úspěšně dovnitř)

---Komerční sdělení---

Vyzkoušejte jízdu na elektrokole od PRE! Vybraná elektrokola je možné si zapůjčit včetně dětské sedačky a dalšího příslušenství. 

Navštivte www.prekolo.cz a dozvíte se více.

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE
Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1

Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
[email protected]

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

 

Především s chladnou hlavou a po zralé úvaze. Tedy porovnávat, zkoušet, kombinovat. Bezhlavý nákup v nadšení nebo v časové tísni se může vymstít. Vyplatí se promyslet a případně i napsat na papír, co od tohoto způsobu dopravy očekávám, kde budu nejčastěji jezdit, co budu převážet, jaké překážky budu na cestě nejčastěji potkávat. Náš článek rozhodně neměl nikoho odradit, spíš jen upozornit na úskalí, která nemusí být hned na první pohled patrná, ale jsou určitě řešitelná. Elektrokolo je při přepravě dětí a nákladů nesmírně užitečným pomocníkem a setkáme se s ním určitě stále častěji.

Video Liz Canningové ukazuje komunitu uživatel cargo kol ze Spojených států, která může být počátkem nové revoluce v dopravě:

 

Přečtete si také:

Fotogalerie

Na výletě s dětmi a vozíkem v Bavorském lese elektrokolo určitě oceníte... Nákladní kola v Holandsku běžně používají například pekaři. Jednostopá nákladní kola značky Gazelle zvládnou přepravu dětí i nákladu. Elektrifikované nákladní kolo od firmy Citybikes v Praze rozváží zeleninu do restaurací i soukromým zákazníkům.
Světlana Jasná, 06.02.2013
Blogy

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

 ()
Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska, Kroměřížska a Zlínska.  Začnu v Holešově, který se pro mě, v tuto chvíli, stal přechodným „domovem." Samotný Holešov vybízí k návštěvě zámku či přilehlého parku. Mimo jiné je zde i židovský hřbitov.…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

 ()
Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro cyklodovolenou část naší země, kde jsme ještě nebyli a to Českou Sibiř. Jako základní kemp byl zvolen Kemp Orion, který se skládal asi z 30ti chatek, sociálek a restaurace. O České Sibiři jsem věděl…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

 ()
Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle, muzeum SNP V Banské Bystrici, Jankov Vršok a některé další, ale mohyla spoluzakladatele Československa M. R. Štefánika na Bradle se mým cestám nějak vyhýbala. V minulém režimu, kdy se…
jarpal | 05.11.2016

Expedice 112 Z Mnichova do Petrohradu

 ()
Prší! Jak jinak. Prší celý týden. Předpověď na víkend je ale poměrně příznivá a tak jsme vyrazili. Tedy zatím jsem vyrazil sám, soused Pepa se připojí. Je 16. června 2016. Vystoupil jsem z Pendolina v Plané u Mariánských Lázní a teď tu stojím pod stromem u nádraží a přemýšlím, co dál. Zdá se, že…
Stanley58 | 12.10.2016

Trasa Praha – Brno za čtyři hodiny

Na kole, po lesních cestách a s blouděním. Myslíte si, že není možné ujet na horském kole trasu Praha – Brno (Navíc přes Rokycany) s blouděním v lesích za čtyři hodiny? Je to možné! Až dočtete, pochopíte. Ale od začátku. Ten začátek je kousek pod Prahou, v Nepomuku. (Znalci jednoho nejmenovaného…
Stanley58 | 05.10.2016

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás vytočilo 109 dnes v 12:49
Ostatní – cyklo Zaujalo 145 dnes v 12:38
NEcyklo Co pobavilo/Co potěšilo 116 dnes v 10:50
Cestování na kole Bělorusko na kole? dnes v 10:15
S dětmi na kole Kolo pro děti na Vánoce dnes v 08:09
Vyjížďky, srazy, akce Nepetche XIII. dnes v 07:22
Technické rady Jaka 20"-skladacka na vylety včera v 23:16
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

159 cyklistů (10 přihlášených)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016