Co byste měli vědět, než sednete na elektrokolo

Není kolo, jako kolo, natož když se k němu přidá elektrická asistence, tedy výpomoc motoru poháněného energií z baterie. Chování stroje s motorem má svoje zvláštnosti, a proto se jeho ovládání a řízení trochu liší od jízdy na běžném jízdním kole. Zde jsou zkušenosti našich testerů, kteří se na elektrokola specializují.

Foto: Petr Vít, Nakole.cz

Základ poznáte na první pohled

Elektromotor může být umístěn v zásadě na třech místech, a to vpleten v předním či zadním kole, nebo vestavěn do rámu na úrovni středového složení (klik).

baterie, která svojí nezanedbatelnou hmotností rovněž značně ovlivňuje ovládání elektrokola, jsou následující možnosti: přichycení k trubkám uvnitř rámového trojúhelníku, dále se akumulátor umísťuje mezi sedlovou trubku a zadní kolo a nakonec do nosiče nad zadní kolo.

Naše praktické zkušenosti při testování nejrůznějších typů těchto strojů prokázaly, že opravdu není elektrokolo jako elektrokolo. První, co musíte udělat, než usednete na elektrokolo, je rozpoznat, jaké má uložení elektromotoru a akumulátoru. Od tohoto jednoduchého faktoru se budou odvíjet jízdní vlastnosti vašeho kola.

Máme za sebou první seznámení s elektrokolem a rozjíždíme se. V tomto okamžiku ponechme stranou samotnou elektroniku, její ovládání, reakci asistence a další elektro parametry. Zásadní pravidla chování elektrokol se odvíjí od předchozího odstavce. V praxi se setkáte nejčastěji s těmito kombinacemi:


Umístění baterie uprostřed, mezi sedlovou trubkou a zadním kolem.

  • První model: Pokud máte elektromotor v předním kole a akumulátor nad zadním kolem, máte dobře vyvážené hmotnosti a kolo se ovládá snadno, pouze s ohledem na celkovou hmotnost. Nevýhodou tohoto uspořádání je náchylnost prokluzování předního (hnaného) kola v prudších stoupáních a na kluzkém povrchu.
  • Druhý model: Motor je umístěn v zadním kole a akumulátor uprostřed rámu. Zde máte opět výhodu rovnoměrného rozložení hmotností a odpadá nebezpečí prokluzu poháněného kola.
  • Třetí model: Motor i akumulátor jsou u zadního kola. Zde se projevuje nárůst hmotnosti na jednom místě, takže se jízda na tomto kole podobá jízdě s naloženými brašnami na zadním nosiči. U tohoto modelu se snadno odlehčuje přední kolo před překážkou.
  • Čtvrtý model: Motor je u středového složení a akumulátor uprostřed rámu. Toto rozložení vychází, vzhledem k jízdním vlastnostem, asi nejlépe. V podstatě při jízdě ani o „oněch těžkých věcech navíc" nevíte. Vše je nízko v těžišti a nijak zásadně neovlivňuje jízdu.

V létě chladí, v zimě přitápí

Možná se to zdá na první pohled překvapivé, ale na elektrokole může být opravdu člověku zima! V létě může být ochlazení příjemné, od podzimu do jara ale raději zapomeňte na oblečení, na které jste zvyklí z běžného kola. S elektrikou se v kopci nezpotíte. Tedy když si jí úmyslně nevypnete, případně pokud vám nedopatřením nedojde energie v akumulátoru.   těchto „nestandardních" případech si naopak užijete silového šlapání do sytosti, a to díky vyšší hmotnosti elektrokol. Naštěstí je většina elektrokol vybavena regulátorem přípomoci. Pokud je vám tedy zima, stačí snížit výkon motoru a rázem se zahřejete.

Dalším ochlazovacím faktorem je vyšší průměrná rychlost, která podle sklonu terénu kolísá nejčastěji okolo 25 km/hod, kdy to již opravdu docela fouká, zvláště pokud nemusíte intenzivně šlapat. Z výše uvedeného vyplývá výhoda elektrokol, že na nich nemusíte jezdit ve funkčních dresech, naopak civilní až společenský oblek je vítán. Tomu jsou přizpůsobena mnohá elektrokola, která na nějaké to deko navíc nehledí a obsahují v základní výbavě kryt řetězu, masivní nosič nebo integrovaný zámek. Na elektrokole dojedete přes celé město na schůzku včas a elegantně.

Elektrika s vlastním mozkem

Evropská legislativa rozlišuje dle daných norem dva typy elektrokol:

pedelek (anglicky pedelec) - elektrokolo, u kterého nelze motor používat samostatně, cyklista musí pomáhat šlapáním (tzv. asistované šlapání)

e-kolo (anglicky e-bike) - elektrokolo, u kterého lze motor používat samostatně, tedy aniž by cyklista musel šlapat (jako plyn na motocyklu).

Zdroj: Newsletter koordinátora rozvoje cyklistické dopravy v ČR

Podstatná pro řízení bude také skutečnost, zda jezdec používá pohon typu MOFA (tedy elekromopedu, kdy se síla motoru ovládá pouze na řídítkách) nebo zda je kolo vybaveno systémem pedelec. U něj je motor aktivní pouze, pokud cyklista šlape do pedálů. V dalším textu budeme hovořit pouze o pedelecích, na které se obvykle vztahuje termín „elektrokola" a která mohou podle současné legislativy ve většině evropských zemích jezdit na cyklostezkách.

U pedeleků jsou velké rozdíly v tom, kdy a jak vám elektromotor při jízdě či rozjíždění pomůže. Do asistence můžete u většiny kol sami zasáhnout a nastavit si různé parametry. Nejčastěji si běžný uživatel může nastavit sílu přípomoci, tedy nakolik vám elektromotor při šlapání pomůže. U vyšších modelů pak můžete nastavit i rychlost, při které se kolo s asistencí rozjede.

Na trhu se postupně zvětšuje i počet kol vybavených inteligentním PAS systémem, který se dá označit s trochou nadsázky jako „automatická převodovka". Torzní snímač šlapání sleduje, jakou silou se jezdec opírá do pedálů a přidává motoru sílu v případě, že odpor se zvyšuje. Tyto pokročilejší systémy jsou pro jezdce mnohem příjemnější a navíc díky úspoře energie kolo má větší dojezd při stejné kapacitě baterky. Systém lze nastavit pro sportovní vyžití, kdy se člověk při šlapání celkem kvalitně zahřeje, na druhou stranu kolo při silném stoupání pomáhá naprosto dostatečně.

Pokud jde o pedeleky, obvykle kola „startují" po druhém až třetím otočení pedálů. Výjimkou ale nejsou ani kola, která vyrážejí i při bezděčném opření se o pedál.

---Komerční sdělení---

 

Chtěli byste vyzkoušet jízdu na elektrokole, ale pořizovací cena se vám zdá vysoká? Nebo si chcete vybrat elektrokolo na míru a vyzkoušet různé značky a provedení? Anebo máte zájem se jen tak projet na elektrokole, protože o nich slyšíte ze všech stran? Navštivte PREkolo – půjčovnu elektrokol Pražské energetiky!

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE
Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1

Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
poradce@pre.cz

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

 

U běžných elektrokol se nebezpečí může skrývat právě v intenzitě asistence. Ve snaze užít si co nejvíce elektro-asistence zařadíte maximální výkon a šlápnete do pedálů. Pokud nemáte své kolo ještě plně „v ruce" může vás nečekaný nástup asistence doslova vystřelit vpřed, a to možná i směrem, kterým nechcete. Rychlost a plynulost nástupu asistence se u jednotlivých modelů elektrokol opravdu značně liší, proto si vše raději nejprve vyzkoušejte například na prázdném parkovišti. Neočekávaný nástup asistence je zvláště nebezpečný například při jízdě po frekventovaných cyklostezkách, kde budete kličkovat mezi pomalejšími cyklisty, in-line bruslaři apod.

Nechceme však zbytečně strašit, elektrokolo, které odpovídá požadavkům předpisů opravdu není motocyklem, výkon motoru je omezen na 250 W a motor se podle současné platné legislativy musí vypnout u elektrokola při dosažení rychlosti 25 km/hod. Jízda na elektrokole bývá přesto zvláštním zážitkem svého druhu.

Základní rady pro jízdu na elektrokole:

  • Oblékejte se více, než jste zvyklí z běžného kola.
  • Seznamte se s jízdními vlastnostmi svého elektrokola.
  • V bezpečí si vyzkoušejte jednotlivé úrovně asistence.
  • Sledujte kapacitu akumulátoru, pravidelně jej dobíjejte, ať nezůstanete „viset" bez elektrické energie daleko od nabíječky.

Přečtete si také:

Světlana Jasná, NaKole.cz, 28.11.2012
Blogy

Balkán 3/2016

Pokračujem v spoznávaní zaujímavostí a obyvateľov tohto kúta- tentoraz to bude Bosna a Chorvatsko. Trasa je vybratá a veci pobalené, vyrážam na cestu v nedeľu 19.6. - pre úsporu času a síl vlakom po desiatej hodine. Cesta ubehla a po pol jednej opúšťam N. Zámky - do piatej dorazím do Zem. Olče a…
bi-cyklista | včera

Na kole k moři a kousek zpátky

 ()
Po zdolání všech severočeských hor na naší loňské cyklotour jsme začali pokukovat po dalším, ambicioznějším plánu pro letošní rok. Nápad dojet na kole k moři padl celkem záhy. Možností, ke kterému a kudy jet, bylo více. Nakonec zvítězila severní Itálie. Alpy po cestě slibovaly překrásné pohledy,…
hanelik | včera

Cyklotrip do Rumunska

 ()
CYKLOTRIP 2016MAĎARSKO, SRBSKO, RUMUNSKO - BANÁT I před touto cestou jsem byl nervózní. Přece jen jsem měl v plánu navštívit Země, které nejsou zrovna TOP. Země, které nejsou na vrcholu návštěvnosti. I přes to nebo právě proto, padla letos volba na Srbsko a Rumunsko. Přičemž většinu trasy pojedu…
Marťas004 | 20.07.2016

Hornettlon 2016

 ()
Letos jsem na Hornettlon vlastně ani jet nechtěl. Věděl jsem, že se termín kryje se závodem Orlický tvrďák a potom, co jsem v únoru přemluvil k účasti kamarádku, přihlásili jsme se jako tým (závodí dvojice) a zaplatili startovné, nebyl důvod o Hornettlonu přemýšlet, obojí stihnout nešlo. Život je…
Jrr | 17.07.2016

Hostýnské vrchy – Rozhledna Kelčovský Javorník

 ()
Jeden z mých dalších výletů směřoval právě na Kelčovský Javorník (865 m. n. m.). Ten zejména v poslední době láká turisty a cyklisty na novou rozhlednu. Ta je 35 metrů vysoká a bezpochyby zapadá do okolní přírody. Na horu vede točité schodiště se 156 schody. Slavnostně otevřena byla 15. září 2015 a…
Marťas004 | 26.06.2016

O čem se mluví:

NEcyklo Necyklo - co právě teď posloucháte IX před 13 minutami
Nové elektrokolo dnes v 11:54
Ostatní – cyklo Tak jaké to bylo dneska 57. dnes v 10:57
NEcyklo CO VÁS ZAUJALO 132 dnes v 10:45
Silniční kola Nosič Randonneur Seat Post Rack dnes v 10:43
Technické rady Plášť na treka dnes v 10:17
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

307 cyklistů (27 přihlášených)

Balkán 3/2016

Pokračujem v spoznávaní zaujímavostí a obyvateľov tohto kúta- tentoraz to bude Bosna a Chorvatsko. Trasa je…
bi-cyklista | včera

Na kole k moři a kousek zpátky

Po zdolání všech severočeských hor na naší loňské cyklotour jsme začali pokukovat po dalším, ambicioznějším…
hanelik | včera

Cyklotrip do Rumunska

CYKLOTRIP 2016MAĎARSKO, SRBSKO, RUMUNSKO - BANÁT I před touto cestou jsem byl nervózní. Přece jen jsem měl v…
Marťas004 | 20.07.2016