reklama

Přední nebo zadní pohon elektrokol - co je lepší?

Umístění elektromotoru je tématem mnoha diskusí. Motor v předním nebo zadním kole rozděluje tyto stroje na dva tábory, stejně jako jejich příznivce a odpůrce. Pojďme je navštívit a podívat se, jaké výhody a nevýhody mají obě varianty.

Přední kolo s elektromotorem
Přední kolo s elektromotorem
Foto: Jiří Juřík, NaKole.cz

Motor vpředu

Největší výhodou umístění motoru do předního kola, je rovnoměrné rozložení hmotností, kdy motor vpředu vyvažuje hmotnost akumulátoru, který bývá nejčastěji umístěn těsně za sedadlem. Těžiště kola tak zůstává přibližně ve stejném místě, jako byste jeli na běžném jízdním kole, tedy uprostřed. Pohon v předním kole však přináší i nevýhody, nejčastěji zmiňovanou je riziko prokluzování předního kola například na kluzkém či nerovném terénu. Další nevýhodou je zvýšená hmotnost předního kola, které si někteří jezdci rádi „nadhodí" například při přejíždění nerovností, například obrubníku. S několikakilovým elektromotorem se přední kolo zdvihá opravdu obtížně. Otázkou je, jaký vliv na chod a životnost odpružené přední vidlice bude mít váha elektromotoru, kterou musí zvládat. Rovněž prudší manipulace s předním kolem bude díky hmotnosti motoru a gyroskopickému efektu rotující hmoty kola poněkud náročnější.

Motor vzadu

Výhody a nevýhody tohoto řešení jsou vlastně opakem výhod a nevýhod umístění motoru v předním kole. Takže zadní pohon má lepší přenos točivého momentu na terén a nehrozí zde tolik proklouznutí. Rovněž manipulace s předním kolem a tím i ovládání stroje bude snazší, než u pohonu vpředu, s tímto obrubník přejedete snadno. Samozřejmě nevýhodou je nerovnoměrné umístění vyšších hmotností elektromotoru a akumulátoru do zadní části kola. Toto lze částečně řešit instalací akumulátoru do rámového trojúhelníku, tedy do míst, kde se vozí bidon.

Třetí cesta

Kromě dvou hlavních táborů, jejichž výhody a nevýhody jsme si představili, je zde ještě jedna skupina elektrokol, která si jedou svojí třetí cestou. U těchto strojů je elektromotor umístěn jinde, než vpletený v předním či zadním kole – nejčastěji jej naleznete v rámu u středového složení. Technickou lahůdkou je pak umístění elektromotoru přímo do sedlové trubky rámu, kde je ukryt štíhlý a dlouhý rotor, který přes ozubení působí na středové složení. Takovéto elektrokolo na první pohled nerozeznáte od kola běžného a rovněž jeho hmotnost je značně nižší. Umístění motoru jinam než do výpletu kol přináší jednu výhodu, kterou oceníte při demontáži kola, například při defektu. Pokud se vám podaří píchnout právě to kolo, kde je elektromotor, setkáte se s nutností povolit matice (rychloupínáky by motor neudržely) a odpojit přívod k motoru. Nízká hmotnost, elegantní vzhled a snadná manipulace při demontáži kol, to vše je ale draze zaplaceno, protože cena těchto kol dosahuje násobků cen běžných elektrokol.

Dobrá rada nad zlato

---Komerční sdělení---

Máte-li zájem si sami vyzkoušet výhody a nevýhody různých pohonů, můžete si zapůjčit elektrokola v půjčovně PREkolo – Půjčovně elektrokol Pražské energetiky.

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE

Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1


Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
poradce@pre.cz

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

Rčení sice pravdivé, ale s výběrem umístění motoru u elektrokol vám zde jednoznačnou radu nedáme. Výše uvedené lze však stručně shrnout do několika pravidel:

  • Zvažte, pro jaký styl jízdy budete elektrokolo využívat.
  • Do terénu je vhodnější zadní pohon.
  • Pro klidnou jízdu ve městě je příhodnější elektromotor v předním kole.
  • V současnosti není problém si různé typy elektrokol zapůjčit a vyzkoušet.

Přední pohon

  • Lepší rozložení hmotností
  • Horší ovladatelnost předního kola
  • Možnost prokluzu

Zadní pohon

  • Lepší přenos energie
  • Lepší ovladatelnost předního kola
  • Nerovnoměrné rozložení hmotností

 

Přečtete si také:

Světlana Jasná, NaKole.cz, 03.10.2012
Blogy

Jak jsem nedokončil Půlželezňák

 ()
Jelikož moje videa zatím úspěchy neslaví, zkusím opět napsat nějakou pohádku a uvidím, zda to dopadne lépe... Pohádka Bylo nebylo jedno lehokolo a to chtělo jezdit na triatlony... dobře, tak ne, lehokolu by stačilo jezdit po silnici, to spíš lehokolista nepochopil, proč mu v dětství zakázali běhat…
Jrr | včera

Pěší zóny na Praze 1

Někteří z Vás jste možná už tuto kauzu zaznameli. Jedná se o to, že Radní Prahy 1 chtějí zakázat jízdní kola a koloběžky v pěších zónách od 10:00 - 18:00. Cyklisté celou dobu nevadili, bohužel se po zákazu segwaye podnikatelé přeorientovali na elektrické koloběžky. Problém můžou být i velké skupiny…
Simi184 | 05.05.2017

Poutník a Elphi

 ()
Já vím, že název zní trochu jako pohádka, ale vlastně to byl takový pohádkový víkend. Vždycky jsem chtěl do Hamburku, který kluk by nechtěl, jako malý jsem si prozpěvoval písničku W+V Strýček Jack a při plánování cesty podél Labe jsem si říkal, že konečně k tomu dojde. Pak to s Labskou bylo jinak…
petrp | 04.05.2017

Vrchařská koruna Valašska

 ()
VKV - Vrchařská koruna Valašska ...VKV poprvé a určitě ne naposled... Téměř hned po novém roce jsem začal opět plánovat akce na nový rok. Rok 2017. A to i přes to, že letošní zima byla „delší" jako obvykle a nakonec se ani v druhé polovině dubna nechce vzdát své vlády. O tom ale ještě později...Asi…
Marťas004 | 02.05.2017

Maďarsko a Chorvatsko na kole

 ()
Skončila zima nezima. Vypnul jsem lyžařský vlek, naštípal dříví na zimu příští, zabalil vše potřebné, rozloučil se z Gorolemi... „paždziernik dowidzenia"... a usednul natěšený na bicykl. Má mysl je již týdny někde na cestách... První kilometry vedou Moravou V kalendáři je datum 8. května 2014.…
pavelv | 20.04.2017

O čem se mluví:

Technické rady Čerpání technických poznatků před 2 minutami
Komentáře k blogu Jak jsem nedokončil Půlželezňák před 2 minutami
NEcyklo Pobavilo, potěšilo 125. dnes v 14:38
Co Vás zaujalo 158 dnes v 14:33
Chci vylepšit NaKole.cz Docela nuda, co? dnes v 14:16
NEcyklo Co právě čtete II . dnes v 14:15
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 65. dnes v 13:45
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

284 cyklistů (28 přihlášených)

Jak jsem nedokončil Půlželezňák

Jelikož moje videa zatím úspěchy neslaví, zkusím opět napsat nějakou pohádku a uvidím, zda to dopadne lépe...…
Jrr | včera

Pěší zóny na Praze 1

Někteří z Vás jste možná už tuto kauzu zaznameli. Jedná se o to, že Radní Prahy 1 chtějí zakázat jízdní kola…
Simi184 | 05.05.2017

Poutník a Elphi

Já vím, že název zní trochu jako pohádka, ale vlastně to byl takový pohádkový víkend. Vždycky jsem chtěl do…
petrp | 04.05.2017