O využitelnosti elektrokol jako pomocníků v obtížných cyklistických situacích nebo při zdravotních obtížích jsme psali již dříve. Elektrokola se v Česku rychle ujímají jako pomocníci při převozu těžkých nákladů nebo dokonce osob. Dnes se podíváme, jak vypadá provoz takového „tahače“ v praxi.
Foto: NaKole.cz
Bez diskuse, nejvzácnějším nákladem, který lze na kole převážet, jsou děti. Právě rodiče pravidelně přepravující své ratolesti ze školek, kurzů, kroužků a hřišť se často uchylují právě k elektrické výpomoci. Elektromotor, jako pomocník je obzvláště vítaným pracantem, pokud domov a školku nebo školu od sebe dělí několik desítek výškových metrů, které je potřeba nastoupat s přívěsným vozíčkem, sedačkou nebo dokonce s nákladním kolem. I když tatínek to ještě ušlape, drobná maminka elektrickou přípomoc jistě neodmítne, zvlášť když se k dítěti ještě přidá nákup na víkend a celá nákladní souprava opravdu ztěžkne.
Na první pohled to vypadá jednoduše. Osvědčenou
sedačku máme již z dřívějška, stačí koupit nebo
přidat ke stávajícímu kolu elektrickou přípomoc, sedačka se přidělá a
jede se…
Pozor, ve skutečnosti tomu může předcházet řada komplikací.
Podívejme se nejprve na elektrokola – přestavby. Teoreticky by vše mělo sedět, sedačka se přimontuje na kolo, na kterém vždy jezdila, přibude pouze přídavný pohon. U dodatečných přestaveb je ale veškerá kabeláž tažená venkem a mnohdy právě po rámových trubkách, kde by měla být přidělána sedačka. Uchycení sedaček se tak může křížit s vedením kabelu a ve výsledku je tak upevnění sedačky doslova technickým oříškem. Akumulátor bývá navíc často umístěný vzadu na nosiči. Souboj o místo mezi zadní cyklosedačkou a baterií může montáž také pěkně zkomplikovat, nebo dokonce znemožnit.
U originálních elektrokol s největší pravděpodobností odpadne přiskřípnutí vodičů objímkou sedačky. U speciálních rámů originálních elektrokol se velmi často používají netypické profily trubek, které mnohdy nejsou ani zdaleka kruhové. Ba naopak, právě v místech, kde se nejčastěji dětská sedačka montuje, bývá často ukryt akumulátor a sedačku se sem prostě namontovat nepodaří.
Jediným řešením je důkladný výběr, který počítá už předem s kombinací sedačky a elektrokola. Rodiče ale v každém případě musí počítat s tím, že úchyt pro připevnění sedačky může razantně zúžit sortiment potenciálního nákupu elektrokol.
Dalším řešením převozu dětí na kole je přívěsný vozík. Největší část u nás prodávaných vozíků se montuje na střed zadního kola. U elektrokol s motorem v zadním kole ale bývá střed masivní a výrobci jednoduše s připevněním vozíku nepočítají. Téměř s jistotou to však bude možné u elektrokol s předním pohonem nebo s motorem umístěným ve středu kola. Právě u přívěsných vozíků se vyplatí ještě před koupí se prodejce důkladně vyptat, případně i osobně vyzkoušet možnost uchycení. Právě u přívěsného vozíku je pomoc elektromotoru více než vhodná.
Na výletě s dětmi se pomoc elektromotoru opravdu vyplatí…
Foto: NaKole.cz
S pomocí nákladního kola lze převážet i nábytek, jak ukazuje obrázek
z dánské Kodaně.
Foto: NaKole.cz
Posuňme se o kus dále, od živého nákladu k převážení nákladů skutečných. Může jít o hromady letáků či jiných tiskovin, krabice s pizzami, nářadím a materiálem pro řemeslníky atd. Zde odpadá jeden problém, který jsme řešili u přepravy dětí, a to maximální bezpečnost a komfort. Nářadí a materiálu je v zásadě jedno, jak jsou vezeny, pokud je ovšem cestou nepoztrácíme. Možností jak převážet náklad je mnohem více, než jak spolehlivě přepravit na elektrokole dítě. Většina elektrokol je již od výrobce vybavena bytelným nosičem, který je připraven nést nejen akumulátor, ale i vaše zavazadla. Další nákladní prostor nabízí košík před řídítky a zapomenout bychom neměli ani na přívěsné nákladní vozíky.
Nyní se dostáváme do zajímavé a v Čechách poměrně nevyzkoušené oblasti tzv. cargo kol, čili nákladních kol, která sem pozvolna pronikají z Holandska a Dánska, a dokonce jsou již vyráběna i u nás. Provedení je různé, od prodloužených kol, s nákladní korbičkou před řídítky, která přední kolo ovládají pomocí převodů, až po trojkolky s úložným prostorem mezi zadními koly. Co však mají tyto skutečné náklaďáky společného, je jejich takřka předurčení k přestavbě na elektrokolo, a to především pro mnohem jednodušší a elegantnější spojení části elektro a cargo, tedy nákladního prostoru. Tato kola jsou již primárně stavěna k větší zátěži, takže elektrifikační sadu ani „nepoznají".
Letos proběhne v Centru energetického poradenství PRE v období duben – červen již 4. ročník výstavy e-mobility, která je největší svého druhu v České republice. V roce 2012 tu bylo možné důkladně si prohlédnout také elektrifikované cargo kolo. Vstup na výstavu je pro všechny zdarma.
Na závěr se zastavíme ještě u jedné problematiky, která spojuje všechna elektrokola používaná pro přepravu libovolného nákladu. Zde je nutné připomenout tři základní typy umístění elektrotoru a jejich výhody a především nevýhody, které se s naložením nákladu znásobují.
Vyzkoušejte jízdu na elektrokole od PRE! Vybraná elektrokola je možné si zapůjčit včetně dětské sedačky a dalšího příslušenství.
Navštivte www.prekolo.cz a dozvíte se více.
Centrum energetického poradenství PRE
Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1
Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00
Tel.: 734 234 832
[email protected]
www.prekolo.cz
www.facebook.com/prekolo
Především s chladnou hlavou a po zralé úvaze. Tedy porovnávat, zkoušet, kombinovat. Bezhlavý nákup v nadšení nebo v časové tísni se může vymstít. Vyplatí se promyslet a případně i napsat na papír, co od tohoto způsobu dopravy očekávám, kde budu nejčastěji jezdit, co budu převážet, jaké překážky budu na cestě nejčastěji potkávat. Náš článek rozhodně neměl nikoho odradit, spíš jen upozornit na úskalí, která nemusí být hned na první pohled patrná, ale jsou určitě řešitelná. Elektrokolo je při přepravě dětí a nákladů nesmírně užitečným pomocníkem a setkáme se s ním určitě stále častěji.
Video Liz Canningové ukazuje komunitu uživatel cargo kol ze Spojených států, která může být počátkem nové revoluce v dopravě: