reklama

Zimní jízda (1.) – Zima v jednom kole, zima a naše stroje

Přestože se letos skutečná zima dlouho někde toulala, anebo právě proto, že se zimní počasí do půlky ledna jaksi nedostavilo, můžeme stále na cestách potkat řadu cyklistů a je více než jisté, že je budeme potkávat i nadále. Co taková zimní jízda vlastně obnáší?

Foto: Václav Vrtal, NaKole.cz

Chemie není inertní

Začneme u stroje, tedy u kola. Pro nasazení v zimě je dobré zvážit, jaké kolo osedláme. Pokud máte karbonovou silničku, ultralehký treking, či nablýskané elektrokolo, tak již tušíte, kam mířím – do přesolené kaše rozbředlého sněhu se vám s nimi moc chtít nebude. Běžné nečistoty, které známe z jaro – letně – podzimního provozu nejsou chemicky agresivní. Pravým opakem pak je to nechutné rozbředlo na silnicích a ulicích, kterým často jezdíme v zimě. Navíc málo kdo má možnost po zimní vyjížďce kolo důkladně vyčistit tekoucí vodou. Ostatně obdobné problémy řeší i majitelé osobních automobilů. Rovněž pro jejich plechové miláčky je největším zlem zaparkovat s prosoleným podvozkem a podběhy do vytopené garáže, kde si začne samovolně účinkovat chemická reakce, nastoupí koroze a je to. Stejně dopadne i kolo pouze otřené od toho nejhoršího – stále totiž zbude mnoho míst, kde chemicky agresivní roztok ze silnice zůstane. Takto „ošetřené“ kolo uskladněné v přetopeném sklepě nebo sušárno – kolárně si rovněž začne rychle žít svým korozivním životem.

Dalším nepříliš vítaným doplňkem zimních vyjížděk je všudypřítomný inertní posypový materiál v podobě nadrobno nadrceného štěrku. Jemné cinkání odletujícího stěrku do spodní trubky doprovázené pravidelným křupáním v řetězu a kladce přehazovačky také není tou pravou rajskou hudbou pro ucho cyklisty.

A přece se jede

Zatím jsme jen malovali čerty, kam se podíváš, nicméně zimní jízda má i své zastánce a velké množství cyklistů jezdí celoročně. Samozřejmě to chce mít to pěkně české „nou – hau“, čili vědět jak na to. Zimní cyklista se musí umět obléci, musí vědět jak se stravovat a jaký dodržovat pitný režim, musí si umět naplánovat trasu výletu ve vztahu k zimnímu počasí. V neposlední řadě pak musí umět řešit nečekané situace, nejlépe přítelem na telefonu, ale o tom až v dalších pokračováních seriálu. Vraťme se však na samý začátek, k našim kolům. Správný zimní cyklista totiž má v rukávu zimní eso v podobě druhého kola – můžeme s klidem říct, že má o kolečko víc…

Zimák je když …

Malý kvíz. Zimák je: a) zimní pneumatika b) pořádný kabát c) kolo pro zimní sezónu d) zimní stadion. Jednoduché až naivní, všechny odpovědi jsou správně, ale v případě tohoto článku je řešením c). Kolo určené pro jízdu v zimním počasí, tedy zimák, bývá obvykle zasloužilým kusem z cyklistovy stáje, který má již hodně za sebou a jistě vlastní mladšího, blýskavějšího kolegu, kterému je v zimě zima, proto to zimák všechno odře za něj. Kolo pro zimu poznáte podle pořádných blatníků, protože při našich klimatických podmínkách a podivných průbězích zim by se spíš mělo jmenovat bahňák. Jeho osazení má již také něco za sebou, takže díky větším vůlím není zcela přesné, ale přechroupne i nějaký ten inertní posyp v soukolí. Dalším atributem zimáků jsou pláště, které jsou širší a s hrubším vzorkem. Do extrémních podmínek si můžete pořídit pláště s ocelovými hřeby. Zimáci nemívají odpruženou vidlici, naopak mají obvykle více odrazek – holt to zimní šero není pro viditelnost a bezpečnost to pravé. Na zimním kole rovněž nebývají nášlapné pedály, jednak zamrzají, a také v zimě mnozí raději jezdí v teplejších botách. Zimák často mívá i celoroční poslání, kdy plní funkci kola pro dojíždění za nákupy, na poštu atd. O dovolené, pak poslouží jako kolo expediční, když se na něj přimontuje nosič a navěsí brašny. Zkrátka je to pracant, otužilec, geroj.

Zima a technika

O technice zimní jízdy nyní nechci psát, každému je jasné, že to víc klouže, a také že pod sněhem nebo břečkou může být ukryto mnoho nečekaných a obvykle nemilých překvapení až pastí. Podívejme se na samotnou techniku, ve smyslu komponentů a jejich fungování v zimě. Především, i z jiných oblastí života je známo, že v mrazu mnoho věcí ztuhne, místy až zmrzne. U bicyklu to může být takřka vše, co bylo namazáno nekvalitním mazivem. Mastné nečistoty zpravidla najdeme v bovdenech, kladkách, páčkách, čelistech, zkrátka ve všech pohyblivých částech. Před zimou je proto vhodné pohyblivé komponenty vyčistit a promazat mazivy s příměsí teflonu nebo grafitu. Spolehlivě platí pravidlo: zamrzlé brzdy bezpečně způsobují mráz na zádech až zamrznutí úsměvu. Při nízkých teplotách se rovněž mění vlastnosti odpružení, zvláště u levnějších modelů. Na zimu lze proto na kluzáky nohou vidlic nasadit speciální neoprenové chrániče.

Dojeli jsme

Po návratu ze zimní projížďky se svému kolu musíte věnovat poněkud důkladněji, než v létě. Pokud jste neměli to štěstí a nedojeli suší, prvním krokem je důkladné umytí kola a následné pořádné osušení. Dalším krokem by mělo být očistění řetězu a jeho prostříknutí sprejem s teflonem. Je vhodné vysunout sedlovku, otřít ji a nechat vytaženou, aby se z vnitřku rámu snadněji odpařila vlhkost. Rovněž je rozumné povolit, vyčistit a promazat všechny rychloupínáky.

Po zimní projížďce:

  • umyjte kolo
  • důkladně jej osušte
  • vyčistěte řetěz a prostříkněte sprejem
  • povolte a vyčistěte rychloupínáky
    (používejte speciální maziva, která v chladu netuhnou)
  • vytáhněte a nechte „vyvětrat“ vnitřek rámu

Seriál „Zimní jízda“:

(1.) – Zima v jednom kole, zima a naše stroje
(2.) – Cyklista a zima – abychom v zimě nezamrzli
(3.) – Technika jízdy
(4.) – Zkušenosti z hor

Světlana Jasná, 16.01.2013
Blogy

Dunajská cyklostezka s dětmi nejen ve vozíku

 ()
Kam vyrazíme v létě na rodinnou dovolenou řešíme většinou už v zimě
PetuVan | včera

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (3.)

 ()
Bělorusko Měli jsme před sebou druhou zemi, Bělorusko. Již jsme v minulosti tento nepříliš známý a málo oblíbený stát na kolech navštívili. Psal se rok 2003 a my přes něj mířili do pobaltských republik. Již tenkrát se nám v Bělorusku líbilo. Zemi „sosen a berjoz" s lehce zvlněnou krajinou plnou…
Peggy | 18.01.2018

Polsko 2014 - 4.část

 ()
13. den (28 km, Jája 20 km)Neměli jsme nastavený budík a vstáváme dost pozdě - skoro v devět. Ono to ale zas tolik nevadí. K autu to máme nějakých sto třicet kilometrů vzdušnou čarou a času dostatek. Na modré obloze se opět začínají objevovat osamocené černé mraky a stále hodně fouká. Odjíždíme až…
Santi | 14.01.2018

Za sluníčkem na Hebridy (2017)

 ()
Celý měsíc kolmo-tlačmo-pěšmo po ostrovech západní Vysočiny, krásné počasí skoro bez deště, žádné úmorné tropy, žádné kousavé midges, úžasná krajina, divoká příroda, daleko od přelidněné civilizace, klid, pohoda,... Byl by hřích tu spěchat a jen nahánět kilometry, nezastavit, neposedět, nevychutnat…
cyklo-poustevnik | 14.01.2018

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (2.)

 ()
... aneb co tam, kurwa, będziecie szukać v tej Rosiji? (část 2) Wieliczka, Krakow a Szlak Orlich gniazd Projíždět jihovýchodním Polskem a nezastavit se v bývalém solném dole Wieliczka nebo v historickém Krakově? Nemožné! Wieliczka byla první na řadě. Vystáli jsme frontu na prohlídku v polském…
Peggy | 10.01.2018

O čem se mluví:

[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

177 cyklistů (18 přihlášených)

Dunajská cyklostezka s dětmi nejen ve vozíku

Kam vyrazíme v létě na rodinnou dovolenou řešíme většinou už v zimě
PetuVan | včera

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (3.)

Bělorusko Měli jsme před sebou druhou zemi, Bělorusko. Již jsme v minulosti tento nepříliš známý a málo…
Peggy | 18.01.2018

Polsko 2014 - 4.část

13. den (28 km, Jája 20 km)Neměli jsme nastavený budík a vstáváme dost pozdě - skoro v devět. Ono to ale zas…
Santi | 14.01.2018