Nouzové opravy v terénu (2.) – Opravy pohonného systému aneb není řetěz jako řetěz

Druhé pokračování Bike školy se týká mechanismu, který celé kolo dává do pohybu – tedy starosti o řetěz. Pokud nevíte, co znamená nýtovačka, jak se pere řetěz či co si počít se zamrzlým řetězem, právě pro vás je určený tento článek.

Oprava pohonného systému
Oprava pohonného systému

Není řetěz jako řetěz

I řetězy se liší. Rozdíl je v jejich šířce, která se odvíjí od počtu pastorků na kazetě. Máme tedy řetězy pro 8, 9 a 10 pastorků. Čím vyšší počet pastorků, tím je řetěz užší. V nouzi můžeme nahradit širší řetěz užším, ale řazení nemusí fungovat na 100%.

Čistota půl zdraví

To platí nejen v životě člověka ale i řetězu. Po každé vyjížďce bychom měli řetěz otřít suchým hadrem od prachu a nečistot a namazat. K mazání řetězu používejte vždy olej určený na řetězy jízdních kol. Mažeme kapátkem, protože olej ve spreji skončí na všem, jen ne na řetězu. Na jeden článek kápneme jednu malou kapku oleje. V praxi to není tak zdlouhavé, jak by se mohlo zdát. Olej totiž musí být uvnitř článků řetězu, nikoliv na jeho povrchu, kde pouze nabaluje nečistoty. Po namazání nechte řetěz chvíli oschnout a přebytečné mazivo setřete hadrem.

čištění řetězu
Řetěz otřeme ideálně po každé vyjížďce.

čištění řetězu
Malým kapátkem se mazání dostane přesně tam, kam má.

Prát na 40° bez aviváže

Důkladnou očistu řetězu zajistí nejlépe pračka na řetěz a čisticí prostředek na řetězy,  a to nejlépe biologicky odbouratelný. Po nasazení pračky s čistidlem na řetěz stačí několikrát protočit pedály směrem dozadu a řetěz je jako nový. Pak už jen opláchnout trochou čisté vody, nechat oschnout a namazat.

čištění řetězu
Pračka na řetěz

čištění řetězu
Stačí několikrát protočit pedály směrem dozadu.

Na znečištěné pastorky, převodníky a kladky přehazovačky používáme stejné čistidlo jako na řetěz, ideálně s rozprašovadlem. Po nastříkání necháme chvíli působit a následně vyčistíme kartáčkem na pastorky.

čištění řetězu
Pastorky vyčistíme nejlépe speciálním kartáčkem.

Správná délka řetězu

Každý řetěz má svoji životnost. Prodloužíme ji pravidelnou očistou a mazáním. Opotřebení vzniká vydíráním vnitřní části článků řetězu. Zvětšují se tak vůle a celý řetěz se prodlužuje. Vytahaný řetěz následně opotřebovává zuby pastorků a převodníků. Nedivte se proto, když vám po nasazení nového řetězu do opotřebeného systému řetěz přeskočí při každém šlápnutí do pedálů.

Pro měření délky řetězu slouží kalibrované měrky. Čas na výměnu řetězu nastane, když „potopíme“ celou ozubenou část měrky (nebo tu část s označením 1.0). Nemáme-li měrku, lze použít posuvné měřidlo – „šupleru“. Měříme délku 11 článků řetězu. Na novém řetězu naměříme 132,2 mm, dosáhneme-li 132,9 mm, je na čase řetěz vyměnit.

čištění řetězu
Měrka na řetěz může vypadat takto…

čištění řetězu
..nebo takto.

Roztržený řetěz

Řetěz se nejčastěji poškodí při současném řazení a šlápnutí do pedálů. Je-li navíc vytahaný, je jen otázkou času kdy praskne úplně. Opravu zahájíme tím, že prasklý řetěz zkrátíme o jeden (poškozený) článek a teprve následně řetěz znovu snýtujeme. Pozor – s kratším řetězem není dobré řadit takzvaného španěla – velký převodník / velký pastorek.

čištění řetězu
Pokud praskne řetěz, zkrátíme ho o jeden článek.

Nýtujeme

Nemáte-li s nýtovačem praxi, doma si nýtování vyzkoušejte na starém řetězu. Ochotně vám ho dají v každém servisu. Nýtování není složité, ale vyžaduje cit. Jak rychle a pohodlně se vám bude nýtovat, ovlivňuje i volba nýtovače. Na trhu existuje mnoho výrobků od velmi malých až po robustní dílenské provedení. U miniverzí se můžete potýkat s krátkou pákou k otáčení čepu, kterou musíte nahradit velkou silou v prstech. Proto doporučujeme provedení spíše větší. Stejně jako u jiného nářadí, dejte na radu zkušenějších. Elegantní design a nízká hmotnost ještě nezaručují, že unavený jezdec se zmrzlými prsty na nýtovačce řetěz úspěšně spraví.

čištění řetězu
Různé druhy nýtovaček

Chceme-li vytlačit – vynýtovat vnitřní váleček řetězu:

1. vložíme řetěz do nýtovačky

čištění řetězu
Vložení řetězu do nýtovačky.

2. pokud je vybavena vymezovací maticí naproti jehle nýtovače, tak ji dotáhneme

3. otáčíme páčkou nýtovače a vytlačujeme vnitřní váleček

čištění řetězu
Postupným otáčením vytlačujeme vnitřní váleček.

Máme-li tímto válečkem (nýtem) řetěz zase spojit, váleček nesmíme vytlačit z vnější části článku!

čištění řetězu
Váleček musí zůstat částečně uchycený ve vnějším článku řetězu.

čištění řetězu

Při práci „naostro“ je důležité řetěz před nýtování povolit, což znamená odřadit na malý pastorek a na malý převodník. Pokud by byl v řetězu stále patrný tah vodítka přehazovačky, sundáme řetěz z převodníků úplně.

čištění řetězu
Pokud řetěz zůstane na kole, musí být povolený, aby nebyl cítit tah přehazovačky.

Nýtování probíhá opačným postupem. Celý spojovaný článek poskládáme v nýtovačce dohromady, tak, aby čep byl jehlou nýtovače vtlačen dovnitř článku řetězu.

čištění řetězu
Spojování článků dohromady

čištění řetězu
Pomocí nýtovačky vtlačíme spojovací článek dovnitř

čištění řetězu

Spojky řetězu

Namísto nýtování je mnohem jednodušší a rychlejší použití rychlospojky. Při správném spojení nehrozí ani jejich rozpojení. Před spojkováním si řetěz připravíme tak, aby na obou koncích řetězu zůstala vnitřní část článku. Do každé vložíme jednu polovinu spojky a ty spojíme. Do provozní pozice ji roztáhneme šlápnutím do pedálu. Rozpojení spojky někdy nejde hladce. Doma v dílně se mohou hodit speciální kleště. V terénu někdy nezbývá, než se obrnit trpělivostí a silou.

čištění řetězu
Doma pomohou speciální kleště.

čištění řetězu
Rychlospojka řetězu.

čištění řetězu
Při správném spojení by řetěz měla udržet.

čištění řetězu
Do provozní polohy ji roztáhneme šlápnutím do pedálu.

Zamrzli jsme

Může se stát, že snýtovaný článek řetězu takzvaně zamrzne = přestane se volně ohýbat. Zamrzlý článek rozhýbeme citlivým zkroucením. Stačí síla rukou. Nepřežeňte to, ať nemusíte nýtovat znovu.

čištění řetězu
Zamrzlý řetěz

čištění řetězu
Většinou postačí síla rukou, hlavní je citlivost.

čištění řetězu
Řetěz opatrně rozhýbeme.

Ohnutý řetěz

Někdy se řetěz jen podélně zkroutí a nepraskne. Špatně potom nabíhá na zuby a přeskakuje. Srovnání provedeme pomocí dvou inbusových klíčů, kterými jej vrátíme do požadovaného tvaru. Pozor, takto zprovozněný řetěz může při troše smůly prasknout. Proto ho co nejdříve vyměňte.

čištění řetězu
Zkroucený řetěz opatrně narovnáme pomocí inbusových klíčů.

Ohnutá patka

Patka rámu, někdy nazývaná jako hák přehazovačky, slouží jako mezikus mezi rámem a přehazovačkou. Jedná se o jediný komponent na kole určený k destrukci. To proto, abychom případně nemuseli měnit mnohem dražší přehazovačku anebo dokonce opravovat rám.

čištění řetězu
Lepší je vyměnit patku, než celý rám.

Patku vozíme náhradní, abychom ji mohli okamžitě vyměnit. Pozor – patky nejsou normované a nikdo vám nezaručí, že tu správnou jen tak lehce seženete. Zvláště na starší rám nebo na dovolené v tramtárii. Ideální je nákup provést rovnou s novým kolem.

čištění řetězu
Co kolo, to jiný tvar patky. Proto je lepší pořídit si náhradní současně s koupí nového kola.

Jak poznáte ohnutou patku? Podívejte se zezadu na vodítko přehazovačky. Není-li svisle k zemi, příčinou je obvykle ohnutá patka. V servisech se používá velká rovnačka, v divočině si budete muset poradit sami. Stačí do šroubu držícího přehazovačku vložit odpovídající inbusový klíč, zatlačit na něj a spolu s tím i na přehazovačku. Rovná patka je základem správné funkce řazení.

čištění řetězu
Rovnání patky

čištění řetězu
Rovnání patky

Móda singlespeedu

Nezadaří-li se srovnání patky rámu anebo přehazovačky, pro cestu domů musíme vyrobit kolo o jedné rychlosti. Stačí si vybrat vhodný převodník, nejčastěji prostřední, zařadit na něj přesmykač a řetěz natáhnout na zvolený pastorek tak, aby byl co nejnapnutější. Zároveň by mělo být minimální i křížení řetězu, aby řetěz nepadal. Přehazovačka není vůbec potřeba.


Tento seriál vznikl ve spolupráci s Alpským klubem Brno, který organizuje pro veřejnost projekt Bikové školy, otevřené všem zájemcům o zlepšení jejich jezdecké techniky a dovedností.
Biková škola, to jsou nejen lekce jízdy v terénu, ale také workshopy zaměřené na ukázky, respektive instruktáž základních servisních úkonů pro bezproblémový provoz jízdního kola a jeho případné nouzové opravy v terénu. Své místo zde mají také rady pro výběr nového kola, jeho přizpůsobení proporcím postavy (nastavení posedu), stejně tak i správné nastavení klíčových komponentů, jako jsou kotoučové brzdy anebo odpružení. Pořádá Alpský klub Brno, partnerem školy je Cyklo World, síť prodejen nabízejících cyklistické zboží a jízdní kola.

Seriál „Nouzové opravy v terénu“:

(1.) – Oprava duše a pláště
(2.) – Opravy pohonného systému
(3.) – Opravy a seřízení brzd – ráfkové brzdy
(4.) – Opravy a seřízení brzd – kotoučové brzdy
(5.) – Poškození ráfku a výpletu kola 
(6.) – Seřízení přehazovačky a přesmykače

Fotogalerie

Oprava pohonného systému Řetěz otřeme ideálně po každé vyjížďce Malým kapátkem se mazání dostane přesně tam, kam má. Pračka na řetěz Stačí několikrát protočit pedály směrem dozadu Pastorky vyčistíme nejlépe speciálním kartáčkem. Měrka na řetěz může vypadat takto… ..nebo takto. Pokud praskne řetěz, zkrátíme ho o jeden článek. Různé druhy nýtovaček Vložení řetězu do nýtovačky Postupným otáčením vytlačujeme vnitřní váleček Váleček musí zůstat částečně uchycený ve vnějším článku řetězu. Pokud řetěz zůstane na kole, musí být povolený, aby nebyl cítit tah přehazovačky. Spojování článků dohromady Pomocí nýtovačky vtlačíme spojovací článek dovnitř Doma pomohou speciální kleště. Rychlospojka řetězu Při správném spojení by řetěz měla udržet Do provozní polohy ji roztáhneme šlápnutím do pedálu. Zamrzlý řetěz Většinou postačí síla rukou, hlavní je citlivost. Řetěz opatrně rozhýbeme. Zkroucený řetěz opatrně narovnáme pomocí imbusových klíčů. Lepší je vyměnit patku, než celý rám. Co kolo, to jiný tvar patky. Proto je lepší pořídit si náhradní současně s koupí nového kola. Rovnání patky Rovnání patky
Jakub Kmínek, Michael Pokorný, 17.03.2012
Blogy

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

 ()
Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska, Kroměřížska a Zlínska.  Začnu v Holešově, který se pro mě, v tuto chvíli, stal přechodným „domovem." Samotný Holešov vybízí k návštěvě zámku či přilehlého parku. Mimo jiné je zde i židovský hřbitov.…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

 ()
Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro cyklodovolenou část naší země, kde jsme ještě nebyli a to Českou Sibiř. Jako základní kemp byl zvolen Kemp Orion, který se skládal asi z 30ti chatek, sociálek a restaurace. O České Sibiři jsem věděl…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

 ()
Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle, muzeum SNP V Banské Bystrici, Jankov Vršok a některé další, ale mohyla spoluzakladatele Československa M. R. Štefánika na Bradle se mým cestám nějak vyhýbala. V minulém režimu, kdy se…
jarpal | 05.11.2016

Expedice 112 Z Mnichova do Petrohradu

 ()
Prší! Jak jinak. Prší celý týden. Předpověď na víkend je ale poměrně příznivá a tak jsme vyrazili. Tedy zatím jsem vyrazil sám, soused Pepa se připojí. Je 16. června 2016. Vystoupil jsem z Pendolina v Plané u Mariánských Lázní a teď tu stojím pod stromem u nádraží a přemýšlím, co dál. Zdá se, že…
Stanley58 | 12.10.2016

Trasa Praha – Brno za čtyři hodiny

Na kole, po lesních cestách a s blouděním. Myslíte si, že není možné ujet na horském kole trasu Praha – Brno (Navíc přes Rokycany) s blouděním v lesích za čtyři hodiny? Je to možné! Až dočtete, pochopíte. Ale od začátku. Ten začátek je kousek pod Prahou, v Nepomuku. (Znalci jednoho nejmenovaného…
Stanley58 | 05.10.2016

O čem se mluví:

Nepetche XIII. dnes v 07:22
Technické rady Jaka 20"-skladacka na vylety včera v 23:16
Komentáře k článkům Bikesharing Rekola v roce 2017 poroste, investuje do nich… včera v 22:49
Cestování na kole Bělorusko na kole? včera v 21:32
NEcyklo Co pobavilo/Co potěšilo 116 včera v 20:09
Co vás vytočilo 109 včera v 19:34
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

112 cyklistů (5 přihlášených)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016