Nouzové opravy v terénu (1.) - Oprava duše a pláště, nouzové postupy

Známe lidi, kteří se upřímně diví tomu, že někdo může píchnut kolo. Vždyť jim se nikdy nic takové ještě nestalo, a vozit s sebou nářadí natož pumpičku proto považují za úplně zbytečné. Stejně jako známe pár šťastlivců, kteří vyhráli ve sportce, nepatříme mezi tyto vyvolené a tak jsme měli mnohokrát příležitost si vyzkoušet opravu kola i v těch nejméně vhodných a příjemných podmínkách. (Aktualizováno 8. 3. 2012)

Oprava duše a pláště
Oprava duše a pláště

Co sebou na vyjížďku

V batůžku či podsedlové brašničce by žádnému cyklistovi rozhodně nemělo chybět několik drobností, které dovedou ušetřit dlouhou a potupnou procházku domů vedle kola.

  • Náhradní duše – nová, nelepená a taková, kterou používáte (zkontrolujte si průměr kola a druh ventilku)
  • 2 pevné montpáky
  • Sada lepení obsahující lepidlo (nevyschlé), různé rozměry záplat a smirkový papír
  • Nýtovač řetězu
  • Základní imbusové klíče – 4, 5, 6 + případně další které máte na kole
  • Rychlospojka řetězu
  • Několik článků řetězu, které vám zbudou po nýtování nového
  • Náhradní patka rámu

Na rám nebo do batohu patří spolehlivá pumpička, se kterou rychle nafoukáte kolo na potřebný tlak.

Sada nářadí na cyklistickou vyjížďku
Na vyjížďku

Ventilky – není jeden jako druhý

Na jízdních kolech najdeme tři nejběžnější druhy ventilků. Můžete-li si vybrat, vozte ventilek galuskový. Máte-li duše z autoventilkem, při první příležitosti je vyměňte za ty s ventilkem galuskovým. Už jen tímto drobným úkonem si ušetříte potenciální horor s pumpováním.

  • Galuskový ventilek (označení FV) -  z vyjmenovaných ventilků má nejmenší průměr. Pro použití na kole je ideální – je vhodný i pro vysoké tlaky, nezanášíte si duši nepořádkem a nemusíte přefukovat pružinku držící tlak v duši. Máte-li v ráfku široký otvor pro auto ventilek, kupte si vložku, která průměr zmenší a galuskový ventilek bude v ráfku pevně usazen.
  • Auto ventilek (označení AV) – má průměr největší. Jak název napovídá, obvykle se s tímto typem setkáte u auta či motorky. Jeho hlavní výhodou je robustní konstrukce a možnost nafouknout duši na kterékoliv benzínce. Ta se v lesích či na horách nehledá vždy snadno. Nafukování autoventilku ruční pumpičkou je často velmi namáhavé.
  • Velo ventilek (označení DV) – je původní Dunlopův ventilek, který se dnes již prakticky nepoužívá a najdete ho jen na některých kočárcích a starších kolech. Pro velo ventilek je potřeba stejná šířka otvoru v ráfku jako pro auto ventilek.

Galuskový ventilek a autoventilek
Galuskový a autoventilek

Oprava defektu

Kdo někdy kolo píchnul, dobře zná ten pocit při jízdě, kdy je něco špatně a záhy je jeden nebo druhý plášť prázdný.  Pokoušet se smutnou skutečnost ignorovat je dobrá cesta ke zničení pláště, duše i ráfku, takže se pojďme postavit k problému čelem.

Vyndat kolo z rámu

Pokud máte ráfkové brzdy, je potřeba před vymontováním kola brzdu rozpojit, aby kolo šlo vyndat. Stačí vyháknout stříbrné vodítko z opěrky, brzda se rozevře a můžete kolo vyndat. U kotoučových brzd nemusíte dělat nic, stačí povolit rychloupínák a kolo vytáhnout. Jen nemačkejte brzdovou páku, pokud je kolo vymontované.
Při defektu zadního kola odřadíme na nejmenší pastorek a teprve potom kolo vyndáme z rámu. Při nasazování kola zpět nebudeme složitě řešit, na kterém pastorku jsme původně řetěz měli. Nasazení pak proběhne úplně hladce.

Sundáváme plášť a duši

Abychom se k píchlé duši vůbec dostali, musíme nejdřív sundat plášť z ráfku. Duši proto nejdřív úplně vypustíme a následně uvolníme patku pláště z ráfku, aby jím bylo možné volně pohybovat. Plášť jde sundat i holýma rukama, ale chce to grif. Na jedné straně ráfku stlačíme patku doprostřed ráfku a natahujeme plášť jedním pohybem na druhou stranu. Tady se nám část pláště uvolní a je možné přetáhnout patku pláště přes hranu ráfku. A je to.

Odšroubovat krytku a pojistnou matku
Odšroubovat krytku a pojistnou matku

Pojistná matka a krytka ventilku
Aby se neztratila pojistná matka a krytka ventilku

Zmáčknout plášť a vyfouknout vzduch
Zmáčknout plášť a vyfouknout vzduch

Posunout plášť po ráfku – od tělaNakonec je plášť na ráfku volný
Bez montpák: Posunout plášť po ráfku – od těla; Bez montpák: Nakonec je plášť na ráfku volný

Patku pláště přetáhnout palci
Bez montpák: Patku pláště přetáhnout palci

Pokud tento postup nepomůže, přijdou ke slovu montpáky. Zasuneme montpáku plochým koncem pod hranu pláště, vypáčíme a zajistíme háčkem o drát výpletu. O kousek dál postup opakujeme s druhou montpákou a pokračujeme, dokud se plášť neuvolní.

První monpákou vypáčíme patku pláště
První monpákou vypáčíme patku pláště

Zaháknout montpáku
Zaháknout montpáku

Druhou montpákou vyndáme patku pláště
Druhou montpákou vyndáme patku pláště

Kde je v duši díra

Abychom duši neopravili a po pár desítkách metrů nejeli s prázdným kolem znovu, je nutné se přesvědčit, jak k defektu došlo. Prvním krokem je nalezení místa, odkud vzduch uniká. Není-li otvor jasně patrný a ani z pláště v místě defektu nekouká hřebík, duši pořádně nahustíme a sluchem či hmatem hledáme inkriminovaný vpich. Přiložte si duši k obličeji – kůže na tvářích je na proudění vzduchu velmi citlivá a také ho lépe uslyšíte.

Snake bit
Snake bit

Duši pak stačí přiložit zpět ke k plášti (ventilek k otvoru v ráfku) a snadno najdete místo, kde k defektu došlo. Často zde najdeme zapíchnutý trn, střep nebo jiný ostrý předmět. Došlo-li k tzv. procvaknutí duše např. při přejíždění obrubníku, s největší pravděpodobností najdete na duši v těsné blízkosti otvory dva. V branži se tomuto druhu defektu trefně říká „snake bit“.

Lepení defektu

Použít se dají jak klasická lepení, tak i samolepící záplaty. Vždy je vhodné lepené místo odmastit a trochu zdrsnit smirkovým papírem. Lepidlo naneste ve velmi tenké vrstvě a nechte chvilku zaschnout (cca 60 s), dokud se lepidlo nebude zdát úplně zaschlé. Čím tenčí vrstva tím rychlejší schnutí. Ze záplaty odstraňte ochrannou fólii a přitlačte na místo s lepidlem. Stačí chvíli stisknout mezi prsty a pak 5 minut nechat zaschnout, než můžeme znovu hustit. Pozor – v teplotách vzduchu pod 10°C lepidlo příliš dobře neschne.

Zdrsnit smirkem
Zdrsnit smirkem

Zdrsnit škrabkou
Zdrsnit škrabkou

Nanést lepidlo
Nanést lepidlo

Na lepidlo záplatu
Na lepidlo záplatu

Podržet v prstech
Podržet v prstech

Na závěr strhneme vnější fólii
Na závěr strhneme vnější fólii

V dešti, sněhu, v příliš velké zimě a mnoha dalších situacích bude lepší si nechat lepení duše na doma a do ráfku nasadit duši náhradní. Jsou defekty, které se ani zalepit nedají. Např. utržený ventilek, netěsnící záplata apod. Proto náhradní duši vždy s sebou!

  • Tip: Vyzkoušejte i samolepící záplaty. Nemusíte s nimi čekat na zaschnutí lepidla.

Jak duši nasadit

Nejprve nasadíme jednu patku pláště na ráfek a druhou si necháme volnou. Mírně nafouknutou duši následně vložíme do pláště. Nejprve ventilek do otvoru a potom zbytek duše. Plášť nasazujeme také nejprve od ventilku směrem k protilehlé straně. Plášť by měl jít usadit vždy rukama, ve výjimečných případech si pomůžeme montpákou (hrozí procvaknutí). Po nasazení si zkontrolujeme, že patka pláště je rovnoměrně usazena po celém obvodu kola a plášť nikde nehází. Znovu zkontrolujeme i po nafouknutí.

Mírně nahustit
Mírně nahustit

Navlékneme ventilek do ráfku
Navlékneme ventilek do ráfku

Pokračujeme od ventilku po obvodu
Pokračujeme od ventilku po obvodu

Navléct duši do pláště
Navléct duši do pláště

Končíme naproti ventilku
Končíme naproti ventilku

Nafouknout a jet

Na trhu najdeme celou řadu pumpiček, jejichž praktické použití je diskutabilní. Před nákupem si zkuste představit, že s vybranou pumpou budete kolo hustit i několikrát po sobě a to v situaci, kdy budete zaručeně spěchat. Jasným kritériem potom nebude jen hmotnost nebo velikost, ale především objem stlačeného vzduchu na jeden zátah a pohodlnost úchopu. Poptejte se vašich známých, který tip a značka se jim opravdu osvědčila.

Nahustit ruční pumpičkou
Nahustit ruční pumpičkou

Co když jsem si proříznul i plášť?

Pokud jste si při defektu poškodili i plášť, je ideální použít speciální záplatu na plášť obsahující textilii bránící vyboulení v místě poškození. Pokud ji nemáme, musíme plášť v místě poškození podložit – k tomu se hodí kus staré duše, vizitka anebo i bankovka.

Na expedicích, kdy není možné sehnat náhradní plášť, je nutná trvalejší forma opravy. Hrubou nití zašijeme poškozené místo a zvenku i zevnitř podlepíme záplatou.

Záplata pláště
Záplata pláště

Nouzové možnosti opravy

Píchli jste už počtvrté za sebou a došly vám náhradní duše i lepení? Nezbývá, než se uchýlit k méně elegantním řešením:

  1. Duši je možné v místě poškození rozříznout, oba konce zavázat a vzniklé jelito vložit zpět do ráfku a nafouknout. K rozříznutí se dá výhodně použít ostrá hrana kotouče brzdy. Pozor! Po této opravě bude plášť drncat a házet a je potřeba jet extrémně opatrně a pomalu.
  2. Další možností je plášť důkladně vycpat trávou či listím a tentokrát již bez duše dojet domů. Pokud to podmínky dovolí, první způsob je určitě lepší.

Obě tyto techniky jsou vhodné jen v nouzi nejvyšší a rozhodně se na jejich využití nespoléhejte!

Zavázat na koncích a nahustit.
Zavázat na koncích a nahustit.

Těšíme se na vás opět příště, tentokrát u tématu „Opravy pohonného systému“.


Tento seriál vznikl ve spolupráci s Alpským klubem Brno, který organizuje pro veřejnost projekt Bikové školy, otevřené všem zájemcům o zlepšení jejich jezdecké techniky a dovedností.
Biková škola, to jsou nejen lekce jízdy v terénu, ale také workshopy zaměřené na ukázky, respektive instruktáž základních servisních úkonů pro bezproblémový provoz jízdního kola a jeho případné nouzové opravy v terénu. Své místo zde mají také rady pro výběr nového kola, jeho přizpůsobení proporcím postavy (nastavení posedu), stejně tak i správné nastavení klíčových komponentů, jako jsou kotoučové brzdy anebo odpružení. Pořádá Alpský klub Brno, partnerem školy je Cyklo World, síť prodejen nabízejících cyklistické zboží a jízdní kola.

Seriál „Nouzové opravy v terénu“:

(1.) – Oprava duše a pláště
(2.) – Opravy pohonného systému
(3.) – Opravy a seřízení brzd – ráfkové brzdy
(4.) – Opravy a seřízení brzd – kotoučové brzdy
(5.) – Poškození ráfku a výpletu kola 
(6.) – Seřízení přehazovačky a přesmykače

Fotogalerie

Oprava duše a pláště Na vyjížďku Galuskový a autoventilek Odšroubovat krytku a pojistnou matku Aby se neztratila pojistná matka a krytka ventilku Zmáčknout plášť a vyfouknout vzduch Bez montpák: Posunout plášť po ráfku – od těla Bez montpák: Nakonec je plášť na ráfku volný Bez montpák: Patku pláště přetáhnout palci První monpákou vypáčíme patku pláště Zaháknout monpáku Druhou montpákou vyndáme patku pláště Zdrsnit smirkem Zdrsnit škrabkou Nanést lepidlo Na lepidlo záplatu Podržet v prstech Na závěr strhneme vnější fólii Mírně nahustit Navlékneme ventilek do ráfku Pokračujeme od ventilku po obvodu Navléct duši do pláště Končíme naproti ventilku Nahustit ruční pumpičkou Záplata pláště Zavázat na koncích a nahustit.
Jakub Kmínek, Michael Pokorný, 03.03.2012
Blogy

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

 ()
Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska, Kroměřížska a Zlínska.  Začnu v Holešově, který se pro mě, v tuto chvíli, stal přechodným „domovem." Samotný Holešov vybízí k návštěvě zámku či přilehlého parku. Mimo jiné je zde i židovský hřbitov.…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

 ()
Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro cyklodovolenou část naší země, kde jsme ještě nebyli a to Českou Sibiř. Jako základní kemp byl zvolen Kemp Orion, který se skládal asi z 30ti chatek, sociálek a restaurace. O České Sibiři jsem věděl…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

 ()
Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle, muzeum SNP V Banské Bystrici, Jankov Vršok a některé další, ale mohyla spoluzakladatele Československa M. R. Štefánika na Bradle se mým cestám nějak vyhýbala. V minulém režimu, kdy se…
jarpal | 05.11.2016

Expedice 112 Z Mnichova do Petrohradu

 ()
Prší! Jak jinak. Prší celý týden. Předpověď na víkend je ale poměrně příznivá a tak jsme vyrazili. Tedy zatím jsem vyrazil sám, soused Pepa se připojí. Je 16. června 2016. Vystoupil jsem z Pendolina v Plané u Mariánských Lázní a teď tu stojím pod stromem u nádraží a přemýšlím, co dál. Zdá se, že…
Stanley58 | 12.10.2016

Trasa Praha – Brno za čtyři hodiny

Na kole, po lesních cestách a s blouděním. Myslíte si, že není možné ujet na horském kole trasu Praha – Brno (Navíc přes Rokycany) s blouděním v lesích za čtyři hodiny? Je to možné! Až dočtete, pochopíte. Ale od začátku. Ten začátek je kousek pod Prahou, v Nepomuku. (Znalci jednoho nejmenovaného…
Stanley58 | 05.10.2016

O čem se mluví:

[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

194 cyklistů (27 přihlášených)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016