Přívěsné vozíky čekají už jen na podpis prezidenta

Majitelé dětských přívěsných vozíků budou moci vyjíždět se svými dětmi na silnice i cyklostezky bez obav z postihů a pokut. Poslanecká sněmovna definitivně stvrdila novelu silničního zákona. Projednávání zákona trvalo celkem devět měsíců, zákon se tedy doslova rodil, a to stejnou dobu, která uplyne od početí k porodu dítěte.

Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Maminka, která otěhotněla vloni v srpnu, ještě nemohla podle tehdejšího zákona počítat s cyklovýlety s dítětem ve vozíku. Dnes je situace jiná, díky novele silničního zákona podané právě před devíti měsíci. Poslanecká sněmovna dnes dopoledne definitivně stvrdila návrh Senátu, který počítá s přepravou dětí v cyklopřívěsech. Senát se v březnu  letošního roku rozhodl vrátit zákon k novému projednání do Sněmovny, a to kvůli jedné klauzuli, která vůbec s cyklisty nesouvisela. „Jsem přesvědčen, že cyklovozíky jsou tou nejbezpečnější přepravou dítěte na méně rušných komunikacích. Musí ovšem dbát na bezpečnost," řekl po schválení jeden z předkladatelů zákona Václav Cempírek.

Přívěsné vozíky za jízdní kola a přívěsné tyče sloužící k přepravě dětí mohou nakonec jezdit po všech cestách, kam mají povolení jezdit cyklisté. Rozhodnutí o volbě trasy je tak na dospělém, který cyklopřívěs veze. Zároveň zákon vyžaduje, aby takový cyklis­ta byl plnoletý, a tedy právně zodpovědný. Ve vozíku se mohou vézt maximálně dvě děti, které nepřesahují věk 10 let

Další podmínkou, která se nově dostala do zákona, je maximální přípustná šířka vozíku 90 cm a jeho označení praporkem. Tyto podmínky se přidaly k už existujícím požadavkům na pevné připojení ke kolu a odrazovým materiálům na vozíku. Bezpečnost za snížené viditelnosti zase sleduje požadavek na viditelné červené zadní světlo na jízdním kole nebo vozíku.

I když úvodní rozpravy vypadaly spíše na zamítnutí návrhu, ve finálním hlasování vozíky schválily tři čtvrtiny z přítomných 160 poslanců. To bohatě stačilo na schválení zákona, který musela podle ústavy odsouhlasit nadpoloviční většina přítomných. Nový zákon vejde v platnost po podpisu prezidenta. Ten má na stvrzení ze zákona lhůtu 30 dnů.

Další informace:

• Sněmovní tisk č. 463 - historie projednávání novely, pozměňovací návrhy a stenografický záznam diskusí v Poslanecké sněmovně (oficiální stránky Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR)
  • Přeprava osob v přívěsných vozících - souhrn problematiky přívěsných vozíků na serveru Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy

Přečtěte si také

Redakce NaKole.cz, 04.05.2012

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku nechali v zádech a najednou to bylo krásné! Zelené kopce, jurty, krávy, koně. Konečně tak, jak jsem si to vysnila. V kamenitém sjezdu, kdy to kluci napálili a my se s Šárkou naopak zpozdily,…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme peníze na obživu, tak se nedivte, že se nám po jídle nechtělo „civilizaci" hned zase opouštět. Ještě jsme si chtěli někam zajít na kafe (tedy na čaj) a trochu otdychať. Moc možností tu…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti alespoň malou satisfakci - byl tu jediný McDonald za celou cestu. Tedy - v Almatě jsou celkem asi čtyři a nám stačil jenom jeden, zas takoví fanoušci nejsme :-) ale mám na mysli, že pak nikde…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…