reklama

Dětské vozíky za kola dostanou na stůl čeští poslanci

Přívěsné vozíky za kola budou možná již v příští cyklistické sezóně moci legálně vyjet na české silnice a cyklostezky. Počítá s tím návrh novely zákona, který včera večer posvětila vláda. Definici vozíků v zákoně vyžadují již delší dobu uživatelé a některé neziskové organizace.

Jízda na kole s přívěsným vozíkem je legální ve většině sousedních států
Jízda na kole s přívěsným vozíkem je legální ve většině sousedních států
Foto: NaKole.cz

Diskuse o tom, zda si vozíky zaslouží své právo na slunci, se blíží ke konci. Dvojice poslanců Václav Cempírek a Jana Kaslová podali návrh novely silničního zákona, která upravuje provoz přívěsných vozíků za kola na českých silnicích a cyklostezkách. Včerejší zasedání vlády návrh odsouhlasilo a nyní jej tedy čeká legislativní „kolečko“ v Poslanecké sněmovně. Česká republika by touto novelou dohnala nejen státy západní Evropy, kde vozíky jezdí zcela běžně, ale nově také Polsko či Slovensko (tady prošel zákon Parlamentem, čeká pouze na schválení prezidenta).

Proč legalizace?

Přívěsné vozíky za kola, které umožňují přepravu dětí, u nás získaly velkou oblibu. Od roku 2003, kdy se přívěsné vozíky začaly v ČR prodávat, se jich prodalo přes 18 000 a Česko se tak stalo třetím největším trhem v Evropě. Dlouho však nebyl zákon, který by určoval jejich parametry a podmínky provozu. Přestože právníci se nemohou dohodnout, zda současné právní vakuum přepravu dětí ve vozících umožňuje nebo ne, oficiální stanovisko zní „zakázáno“. Není možné ponechat cyklisty v nejistotě, zda porušují či neporušují právní předpisy,„ zdůvodnil tak svůj návrh jeden z předkladatelů zákona Václav Cempírek, který působí na katedře technologie a řízení dopravy dopravní fakulty pardubické univerzity. Na návrhu zákona se podílela také Komise pro začlenění rozvoje cyklistické dopravy do silniční legislativy, kterou zřídilo Ministerstvo dopravy. „Vozíky jsou bezpečným a pohodlným způsobem přepravy dětí, který je běžný ve většině Evropy. Proto jsme se na toto téma přednostně zaměřili při jednání Cykloskupiny,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek.

Přestože policisté by měli vozíky na silnicích trestat až dvoutisícovou pokutou, většinou je tolerují. Podle oficiálního výkladu současného zákona by totiž cyklopřívěsy s dětmi nesměly jezdit po silnicích, ale ani po cyklostezkách.

Za urychlenou legalizaci vozíků bojuje iniciativa jejich uživatelů, pro novelizaci zákona se vyslovily i některé známé osobnosti. „Vozíky považuji za bezpečnější řešení než cyklosedačky,„ říká k tomu například moderátorka Ester Janečková a doplňuje: „Manžel je chirurg a poté, co několikrát ošetřoval dítě po pádu z cyklosedačky, zvolili jsme po narození naší nejmladší dcery vozík.“ Celý rozhovor s Ester Janečkovou si můžete přečíst zde.

Co říká nový zákon

Poslanecký návrh definuje podmínky, za kterých je možné vézt dítě za jízdním kolem v přívěsném vozíku nebo na přípojné tyči. Podle jeho znění budou lidé starší 18 let moci přepravovat děti mladší 10 let v přívěsném vozíku nebo na dětském kole připojeném k jízdnímu kolu spojovací tyčí. Podobně jako v Rakousku bude vozík muset být vybaven bezpečnostními prvky, jako jsou červené odrazky, vlaječka pro lepší viditelnost a pevné spojení s kolem řidiče.

Otákou stále zůstává, zda bude povolena jízda s vozíky všude tam, kde mohou i jízdní kola. Na toto téma se totiž stále vedou diskuze. Některé hlasy doporučují zakázat jízdu přívěsných vozíků na silnicích I. tříd. To by však podle expertů mohlo vyvolat problémy, protože mnoho cyklistů se z místa svého bydliště jinak než po silnici I. třídy na klidnější komunikace nedostane. 

Podle urbanisty a odborníka na cyklodopravu Tomáše Cacha by pro vozíky měla platit stejná pravidla jako pro jízdní kola, podobně jako je tomu například i ve Francii, Rakousku, Německu, Polsku, Švédsku, Švýcarsku a brzy také v sousedním Slovensku. „V Česku jsou stovky obcí, kterými vede pouze silnice I. třídy a mnohdy je jízda po těchto komunikacích s širšími krajnicemi bezpečnější než po silnici III. třídy," říká k tomu Cach.

Podle odhadu kartografické společnosti PLANstudio, která provozuje plánovač tras pro jízdní kola, vede po silnicích I. tříd více než 200 km cyklotras. „Pokud zákonem zakážeme vozíkům vjezd na komunikace I. třídy, bude to znamenat nejen 200 km nepoužitelných přímo, ale minimálně jednou tolik kilometrů se stane slepými cestami právě pro cyklisty s přívěsnými vozíky," říká člen pracovní skupiny pro začlenění cyklistické dopravy do silniční legislativy a současně expert na cyklistickou dopravu Květoslav Syrový. Podle jeho odhadu se tak celkem stane neprůjezdných 500 km cyklotras. Správce komunikací by následně musel slepé úseky nějakým způsobem vyznačit a upozornit tak cyklisty s vozíky, že mají použít objízdnou trasu.

Co vy na to?

A jaký je váš názor?
Měly by vozíky jezdit všude, kam mohou jízdní kola, nebo by to měl zákon omezovat?
Už vás policisté pokutovali za jízdu s vozíkem?
Co soudíte o bezpečnosti vozíků a cyklosedaček?
Napište nám své názory do diskuse k tomuto článku.

Přečtěte si také

Užitečné odkazy

  • Sněmovní tisk č. 463 – návrh novely zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích poslanců Václava Cempírka a Jany Kaslové
redakce NaKole.cz, 22.09.2011
Blogy

Poslední cesta

 ()
S Pavlem, s mým úžasným manželem, cestovatelem tělem i duší jsme letos plánovali cestu do Persie, k Perskému zálivu a zpátky, 4 až 5 měsíců na kole. Nedostala jsem neplacené volno, rozhodli jsme se cestu odložit na příští rok a letos vyrazili "jenom" na Balkán, Řecko mělo být otočným bodem. Během…
pavelv | 15.11.2017

Vzpomínka na Krále LP 2013

V návaznosti na známý kultovní článek „Jak jsem jel Krále Šumavy" bych ráda zveřejnila svůj pohled na „věc", jíž bezesporu tato sadomasochistická akce je. Naštěstí se mi zmíněný článek dostal do ruky až po absolvování mého prvního ročníku. Vše v něm popisované je totiž pravda pravdoucí, ale nejsem…
Martynka | 09.11.2017

Nejsou Chřiby jako Chřiby

Chřiby jsou krásné a pro kolo i zajímavé, proto mě docela mrzelo, že jsou pro mě docela z ruky. Nějak před třemi týdny jsem se chtěl alespoň na mapě podívat kde a jaké by se tam daly naplánovat nové trasy a pokud by bylo opravdu hezky tak bych si tam kolem …
Lelek-nakole | 05.11.2017

Expedice 114 - Jizerské hory

Je čtvrtek , 22. června, okolo čtvrt na jedenáct, když vystupujeme se sousedem Pepou v Tanvaldu, z lehce zpožděného rychlíku od Prahy. V tu dobu už máme za sebou pár hodin cesty. Z našeho města X jsme vyrazili časně ráno, přesněji v půl páté. Při tom jsme zavzpomínali, jak jsme jezdili, oba,…
Stanley58 | 29.10.2017

Reportáž psaná na kole 1.

 ()
Jezdím do práce na kole. Pokud máte takového kolegu nebo kolegyni, prosím, ušetřete je soucitných pohledů a poznámek, a to i když prší nebo mrzne. Máme pro to určitě svoje důvody. Třeba se nám nechce řídit, nemáme na autobus, přináší nám to radost z pohybu, z překonání sebe samého nebo jsme nějak…
Martynka | 04.10.2017

O čem se mluví:

NEcyklo Zaujalo 178. před 15 minutami
Myanmar neboli Barma dnes v 21:13
Technické rady Jak vybrat pedály dnes v 21:04
Cestování na kole Jaké to bylo dneska 70. dnes v 20:59
NEcyklo Radování ze sněhu 2017 - 2018 dnes v 20:52
Lehokola Životnost rámu lehokola dnes v 19:56
Vyjížďky, srazy, akce Nepetche 2017 dnes v 19:36
Trénink a zdraví diplomka, help! dnes v 17:35
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

190 cyklistů (24 přihlášených)

Poslední cesta

S Pavlem, s mým úžasným manželem, cestovatelem tělem i duší jsme letos plánovali cestu do Persie, k Perskému…
pavelv | 15.11.2017

Vzpomínka na Krále LP 2013

V návaznosti na známý kultovní článek „Jak jsem jel Krále Šumavy" bych ráda zveřejnila svůj pohled na „věc",…
Martynka | 09.11.2017

Nejsou Chřiby jako Chřiby

Chřiby jsou krásné a pro kolo i zajímavé, proto mě docela mrzelo, že jsou pro mě docela z ruky.…
Lelek-nakole | 05.11.2017