reklama

Dětské vozíky za kola dostanou na stůl čeští poslanci

Přívěsné vozíky za kola budou možná již v příští cyklistické sezóně moci legálně vyjet na české silnice a cyklostezky. Počítá s tím návrh novely zákona, který včera večer posvětila vláda. Definici vozíků v zákoně vyžadují již delší dobu uživatelé a některé neziskové organizace.

Jízda na kole s přívěsným vozíkem je legální ve většině sousedních států
Jízda na kole s přívěsným vozíkem je legální ve většině sousedních států
Foto: NaKole.cz

Diskuse o tom, zda si vozíky zaslouží své právo na slunci, se blíží ke konci. Dvojice poslanců Václav Cempírek a Jana Kaslová podali návrh novely silničního zákona, která upravuje provoz přívěsných vozíků za kola na českých silnicích a cyklostezkách. Včerejší zasedání vlády návrh odsouhlasilo a nyní jej tedy čeká legislativní „kolečko“ v Poslanecké sněmovně. Česká republika by touto novelou dohnala nejen státy západní Evropy, kde vozíky jezdí zcela běžně, ale nově také Polsko či Slovensko (tady prošel zákon Parlamentem, čeká pouze na schválení prezidenta).

Proč legalizace?

Přívěsné vozíky za kola, které umožňují přepravu dětí, u nás získaly velkou oblibu. Od roku 2003, kdy se přívěsné vozíky začaly v ČR prodávat, se jich prodalo přes 18 000 a Česko se tak stalo třetím největším trhem v Evropě. Dlouho však nebyl zákon, který by určoval jejich parametry a podmínky provozu. Přestože právníci se nemohou dohodnout, zda současné právní vakuum přepravu dětí ve vozících umožňuje nebo ne, oficiální stanovisko zní „zakázáno“. Není možné ponechat cyklisty v nejistotě, zda porušují či neporušují právní předpisy,„ zdůvodnil tak svůj návrh jeden z předkladatelů zákona Václav Cempírek, který působí na katedře technologie a řízení dopravy dopravní fakulty pardubické univerzity. Na návrhu zákona se podílela také Komise pro začlenění rozvoje cyklistické dopravy do silniční legislativy, kterou zřídilo Ministerstvo dopravy. „Vozíky jsou bezpečným a pohodlným způsobem přepravy dětí, který je běžný ve většině Evropy. Proto jsme se na toto téma přednostně zaměřili při jednání Cykloskupiny,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek.

Přestože policisté by měli vozíky na silnicích trestat až dvoutisícovou pokutou, většinou je tolerují. Podle oficiálního výkladu současného zákona by totiž cyklopřívěsy s dětmi nesměly jezdit po silnicích, ale ani po cyklostezkách.

Za urychlenou legalizaci vozíků bojuje iniciativa jejich uživatelů, pro novelizaci zákona se vyslovily i některé známé osobnosti. „Vozíky považuji za bezpečnější řešení než cyklosedačky,„ říká k tomu například moderátorka Ester Janečková a doplňuje: „Manžel je chirurg a poté, co několikrát ošetřoval dítě po pádu z cyklosedačky, zvolili jsme po narození naší nejmladší dcery vozík.“ Celý rozhovor s Ester Janečkovou si můžete přečíst zde.

Co říká nový zákon

Poslanecký návrh definuje podmínky, za kterých je možné vézt dítě za jízdním kolem v přívěsném vozíku nebo na přípojné tyči. Podle jeho znění budou lidé starší 18 let moci přepravovat děti mladší 10 let v přívěsném vozíku nebo na dětském kole připojeném k jízdnímu kolu spojovací tyčí. Podobně jako v Rakousku bude vozík muset být vybaven bezpečnostními prvky, jako jsou červené odrazky, vlaječka pro lepší viditelnost a pevné spojení s kolem řidiče.

Otákou stále zůstává, zda bude povolena jízda s vozíky všude tam, kde mohou i jízdní kola. Na toto téma se totiž stále vedou diskuze. Některé hlasy doporučují zakázat jízdu přívěsných vozíků na silnicích I. tříd. To by však podle expertů mohlo vyvolat problémy, protože mnoho cyklistů se z místa svého bydliště jinak než po silnici I. třídy na klidnější komunikace nedostane. 

Podle urbanisty a odborníka na cyklodopravu Tomáše Cacha by pro vozíky měla platit stejná pravidla jako pro jízdní kola, podobně jako je tomu například i ve Francii, Rakousku, Německu, Polsku, Švédsku, Švýcarsku a brzy také v sousedním Slovensku. „V Česku jsou stovky obcí, kterými vede pouze silnice I. třídy a mnohdy je jízda po těchto komunikacích s širšími krajnicemi bezpečnější než po silnici III. třídy," říká k tomu Cach.

Podle odhadu kartografické společnosti PLANstudio, která provozuje plánovač tras pro jízdní kola, vede po silnicích I. tříd více než 200 km cyklotras. „Pokud zákonem zakážeme vozíkům vjezd na komunikace I. třídy, bude to znamenat nejen 200 km nepoužitelných přímo, ale minimálně jednou tolik kilometrů se stane slepými cestami právě pro cyklisty s přívěsnými vozíky," říká člen pracovní skupiny pro začlenění cyklistické dopravy do silniční legislativy a současně expert na cyklistickou dopravu Květoslav Syrový. Podle jeho odhadu se tak celkem stane neprůjezdných 500 km cyklotras. Správce komunikací by následně musel slepé úseky nějakým způsobem vyznačit a upozornit tak cyklisty s vozíky, že mají použít objízdnou trasu.

Co vy na to?

A jaký je váš názor?
Měly by vozíky jezdit všude, kam mohou jízdní kola, nebo by to měl zákon omezovat?
Už vás policisté pokutovali za jízdu s vozíkem?
Co soudíte o bezpečnosti vozíků a cyklosedaček?
Napište nám své názory do diskuse k tomuto článku.

Přečtěte si také

Užitečné odkazy

  • Sněmovní tisk č. 463 – návrh novely zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích poslanců Václava Cempírka a Jany Kaslové
redakce NaKole.cz, 22.09.2011
Blogy

Galdhøpiggen 2017

 ()
Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když loď si razí cestu k cíli. Naším cílem byl Galdhøpiggen. Po 502 km na kole jsme si postavili stan ve vřesovišti na břehu řeky Visa kousek před Spiterstulenem, který je 1100 m n. m. V pondělí…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z Vrchlabí do Hřenska. Do Vrchlabí jsem se vypravil vlakem v pondělí 12.6. Cesta byla pestrá, protože cestovalo hodně školáků na školních výletech. Byl jsem jenom pozorovatel a moc jsem se…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

 ()
Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava), jsme se s kamarádem Radimem rozhodli, že zkusíme něco lehce delšího, než 3 - 4 denní výlet. A tak se v našich hlavách, a pak i v mapě zrodil cyklovýlet po Maďarsku. Den 1., 3. 6. 2017, sobota…
fractal | 14.06.2017

Jak jsem nedokončil Půlželezňák

 ()
Jelikož moje videa zatím úspěchy neslaví, zkusím opět napsat nějakou pohádku a uvidím, zda to dopadne lépe... Pohádka Bylo nebylo jedno lehokolo a to chtělo jezdit na triatlony... dobře, tak ne, lehokolu by stačilo jezdit po silnici, to spíš lehokolista nepochopil, proč mu v dětství zakázali běhat…
Jrr | 29.05.2017

Pěší zóny na Praze 1

Někteří z Vás jste možná už tuto kauzu zaznameli. Jedná se o to, že Radní Prahy 1 chtějí zakázat jízdní kola a koloběžky v pěších zónách od 10:00 - 18:00. Cyklisté celou dobu nevadili, bohužel se po zákazu segwaye podnikatelé přeorientovali na elektrické koloběžky. Problém můžou být i velké skupiny…
Simi184 | 05.05.2017

O čem se mluví:

Cestování na kole přejezd Česka před 4 minutami
Silniční kola délka představce dnes v 17:24
Elektrokola motor bosch nebo ev bike dnes v 16:49
Komentáře k blogu Maďarsko cyklistům (ne)přející dnes v 16:46
NEcyklo CO VÁS ZAUJALO 160 dnes v 16:15
Komentáře k článkům Velo-City 2017: Jak být bohatý a šťastný dnes v 14:57
NEcyklo Nejlepší vtip XXXVIII dnes v 14:31
Ostatní – cyklo Jezdí někdo na tadnemu? dnes v 13:54
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

279 cyklistů (24 přihlášených)

Galdhøpiggen 2017

Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava),…
fractal | 14.06.2017