reklama

Kam s dítětem? Do vozíku!

Když jsem otěhotněla, musela jsem s lítostí kolo načas uklidit do sklepa. Dřív jsem toho najezdila docela dost, a tak bych se ráda co nejdřív dostala zase do formy.

Foto: NaKole.cz

Po narození naší dcerušky jsme občas přece jen vyjeli, ale byli jsme omezeni častým kojením. V praxi to vypadalo tak, že jsme mohli vyrazit maximálně tak na hodinu. Navíc jsem ještě celou dobu nervózně myslela na to, co se děje doma. Takže jsem brzy začala shánět informace o tom, jak s sebou brát malé děti na kolo.

Vyzkoušeli jsme zadní cyklosedačku s dost zoufalým výsledkem. Dcera část cesty prokřičela a snažila se ze sedačky nějak dostat. Zbylou část cesty apaticky seděla a zírala na moje záda. Několikrát jsme se vraceli pro helmu nebo klobouk, které si neustále sundavala z hlavy a házela na zem. Po chvíli jsem to vzdala a vrátila se „na základnu“ s předsevzetím, že budu jezdit radši sama.

Po čase jsme na internetu objevili nabídku přívěsných vozíků pro malé děti. Vždycky jsem je brala spíš jako kuriozitu nebo módní výstřelek. Už první výjezdy ukázaly, že musím trochu přehodnotit svoje předsudky.

Moje hlavní obavy byly:

Přesto jsme vozík vyzkoušeli na cestách i necestách. A realita?

Vozík je těžký?

I když vozík vypadá mohutně, konstrukce je odlehčená a výsledek není těžší než běžný hluboký kočárek. Velmi lehce se s ním manipuluje.

Špatně se s ním zatáčí?

Vozík se dá otočit prakticky na místě. Ke kolu je připevněn pružným spojením (viz obrázek), takže lze vytočit prakticky jakýkoli rozumný úhel.

Budeme se muset držet pouze asfaltových silnic?

Kromě zpevněných cest jsme vyzkoušeli také lesní pěšiny a polní cesty. Vozík zvládnul všechny povrchy, pouze bylo nutné jet opatrně a pomalu (do 10 km/hod). Problém může nastat pouze na velmi úzkých lesních cestách, kdy není možné projet mezi dvěma stromy.

Na silnici jsme více ohroženi projíždějícími auty?

Asi největší překvapení nás čekalo na silnici. Všechna auta nás objížděla uctivým obloukem. Vozík se prostě nedal přehlédnout – od výrobce byl olepený odrazkami ze všech stran a také oranžovou vlaječkou vzadu. Nevím, jestli je to ohleduplnost českých řidičů nebo spíš jejich obavy o škrábance na laku auta. Faktem zůstává, že vozík s dítětem respektovali podstatně víc než běžného cyklistu.

Je to drahé?

Cena se pohybuje na úrovni dětských kočárků a některé z nich se také dají takto použít. Po odmontování přípojné tyče namontujete vepředu třetí kolečko a jedete. To znamená, že místo kočárku prostě koupíte vozík a podle potřeby ho používáte jako kočárek nebo za kolo.
Investice do přívěsného vozíku se asi nevyplatí mamince, která vyjíždí s dítětem dvakrát ročně o dovolené. Pokud ale podnikáte výlety častěji nebo používáte kolo pro běžnou dopravu (na nákup, na koupaliště, …), potom je vozík ideální.

Je to neskladné?

Složený přívěs má výšku zhruba 25 cm a bezpečně se vejde do kufru auta.

Naopak, vozík měl spoustu výhod.

Pohodlí dítěte

Asi nejdůležitější pro mě bylo, že naše dcerka byla ve vozíku naprosto spokojená. Hrála si v něm, prohlížela si knížky, vedle sebe měla položené hračky. Občas jsme zastavili, abychom jí dali něco napít, trochu si pohrát a prozkoumat okolí. Po zastávce byla trochu potíž dostat ji zpátky, ale po pár metrech se utišila a začala sledovat okolí. Oproti cyklosedačce měla velkorysý rozhled – dopředu, nahoru i do stran.
Jízda ve vozíku ji dost často uhoupala, takže snadno usnula. Ani občasné povyskočení vozíku při jízdě přes kořen nebo najetí do díry na silnici ji nevzbudilo. Když usnula, mohli jsme v klidu zajít někam do hospůdky. To vidím jako další výhodu v porovnání s cyklosedačkami – spící dítě není nutné vytahovat a budit, když si chcete někde opřít nebo položit kolo.
Zatím nejdelší etapa, kterou jsme s vozíkem absolvovali, byla 60 km. Časem bychom rádi cesty trochu protahovali, takže tento údaj se určitě ještě změní. Každopádně tuhle vzdálenost jsme zvládli v pohodě pro nás, vozík i naše mimino.

Croozer 535

Ochrana proti počasí

Vozík je standardně opatřen sítí proti hmyzu a pláštěnkou pro případ deště. Navíc pevná konstrukce s potahem chrání dítě před poškrábáním i v případě, že projíždíte lesem nebo stezkou mezi křovinami.

Bezpečnost

Při jízdě s cyklosedačkou je více zatíženo zadní kolo bicyklu. To znamená že při jízdě do kopce se přední kolo může neúměrně odlehčit nebo se dokonce začít zvedat.
Když dítě sedí za vámi na nosiči, každý pohyb kola do stran vás „rozhodí“. Kolo s vyšším těžištěm je hůře ovladatelné a snadněji se dostane do smyku.
Pokud máte připojen vozík, odpadá nadměrné zatížení zadního kola. Nižší těžiště navíc znamená lepší stabilitu a tedy lepší možnost ovládat kolo.
Kromě toho, vozík je konstruován pro maximální bezpečnost pasažéra, tedy vašeho dítěte. To je upoutáno bezpečnostními pásy a v případě nárazu ještě chráněno konstrukcí vozíku.

Croozer 737

Věk dítěte

Vozík je použitelný i pro zcela malé kojence, kteří ještě sami nesedí. Po vložení bezpečnostní sedačky (pro děti do 10 měsíců věku) můžete bez obav vozit i miminko novorozenecké­ho věku.

Uložení věcí

Kdo jednou vyjel s malým dítětem, ví, co všechno je potřeba vzít s sebou. Pitíčka, přebalovací potřeby, ubrousky, hračky, lahvičky, dudlíky… U zadních cyklosedaček je jedinou možností batoh, který táhnete na zádech. Vozíky nabízejí obvykle úložný prostor. Při výjezdu na dvoudenní výlet s přespáním jsme ani celý „kufr“ nezaplnili.

Nevýhody

A nakonec několik omezení: Pokud nemáte auto, budou pro vás přesuny vozíku trochu obtížné. Je přece jen větší než běžný kočárek a přepravovat ho v dopravních prostředcích není dvakrát příjemné.
Při jízdě na kole s vozíkem cítíte trochu větší zátěž – je těžší než běžná cyklosedačka, a tak je potřeba citlivěji brzdit a více trénovat své svaly při jízdě do kopce.

A závěr?

Rozhodli jsme se pořídit si vozík Croozer 737 a nelitujeme. Celá naše rodina teď vyráží na výlety bez obav o bezpečí nebo pohodlí naší dcery.

Jitka Vrtalová, 27.09.2003
Blogy

Dámská proti proudu Ohře a podle tří řek

 ()
Dámská měla být čtyřčlenná, podle čtyř řek a ke třem soutokům, ale nemoci nechodí po horách, ale po lidech, takže jsme zůstaly ve stejné sestavě jako vloni, ve třech a vynechaly jsme i čtvrtou řeku a minuly i dva soutoky. Často jsem slyšela o úžasné cyklostezce podél Vltavy i Labe, tak proč ji…
HMS | 20.07.2017

Rumunský Maramureš a kláštery

 ()
Nastal čas pozrieť si nové miesta a lokality – čas dovolenkový. Na tento rok pôvodne plánovaná návšteva Balkánu bola – pre narušenie pôvodného termínu odjazdu – odložená z dôvodu vysokých horúčav v neskoršom čase a nahradená cestou po kláštoroch a maľovaných drevených kostoloch rumunského…
bi-cyklista | 20.07.2017

Podél Ohře na kole

 ()
Tak začal první prázdninový měsíc a ještě jsem v červenci nebyl na žádném vícedenním cyklovýletě. Využil jsem toho, že vnoučata přijedou na prázdniny až další týden a od 9.7. jsem vyrazil zdolat na kole řeku Ohře. Byla to neděle a vlakem cestovalo dost cyklistů. Do Ústí nad Labem bylo v oddělení 10…
vlakr | 15.07.2017

Na Výsluní

 ()
Díky našim svatým víru zvěstovatelům a náboženskému reformátorovi, kterého si církev svatá sama upálila, jsme získali darem několik krásných volných dnů, které člověk může využít dle svého přání a podle svých představ. Naše představa byla odpočinout si aktivně, ale v klídku, nejlépe někde v lesích…
Lanna | 11.07.2017

S kolem po kolejích ostrovního království, aneb jak Čert zpozdil Pendolino

 ()
Dobrá zpráva na začátek - za převoz kol se na britských železnicích neplatí, stejně tak je zdarma i jejich rezervace. Uvážíme-li však prostředí kde vedle sebe funguje víc jak 20 vlakových společností - každá se svými specifickými pravidly a podmínkami ohledně převozu bicyklů, plus to že na…
cyklo-poustevnik | 08.07.2017

O čem se mluví:

Trénink a zdraví Co se dá dělat s "křuplým" kolenem... před 7 minutami
NEcyklo Nastal čas cuket před 10 minutami
Technické rady Triatlonova hrazda na treka před 13 minutami
Lehokola Homebuilders lehokol 12 před 16 minutami
NEcyklo Co vás zaujalo 163 dnes v 21:48
Technické rady Stavba tříkolky ze starého kola dnes v 20:04
NEcyklo Co vás vytočilo 114 dnes v 19:43
Komentáře k blogu Podél Ohře na kole dnes v 18:29
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

268 cyklistů (17 přihlášených)

Dámská proti proudu Ohře a podle tří řek

Dámská měla být čtyřčlenná, podle čtyř řek a ke třem soutokům, ale nemoci nechodí po horách, ale po lidech,…
HMS | 20.07.2017

Rumunský Maramureš a kláštery

Nastal čas pozrieť si nové miesta a lokality – čas dovolenkový. Na tento rok pôvodne plánovaná návšteva…
bi-cyklista | 20.07.2017

Podél Ohře na kole

Tak začal první prázdninový měsíc a ještě jsem v červenci nebyl na žádném vícedenním cyklovýletě. Využil jsem…
vlakr | 15.07.2017