reklama

Dětské vozíky: „zákaz“ z opomenutí?

Jsou dětské vozíky zakázané? Má policie právo pokutovat rodiče, které své děti ve vozíku vezou? A má k tomu státní orgán morální kredit, když jiný státní orgán (Ministerstvo dopravy) nechává situaci už několik let vyhnít? Zdá se, že Policie ČR vytáhla do boje proti zdravému rozumu – jinak si snad ani nelze kampaň proti vozíkům vysvětlit.

Foto: NaKole.cz

Nejprve výklad práva

Právní výklady Ministerstva dopravy z roku 2008, či tajemníka Asociace výrobců a dovozců jízdních kol, vyvozující, že vozík s dítětem nesmí na pozemní komunikace (což jsou mimo jiné i cyklostezky), jsou postavené na spojení dvou samo o sobě naprosto zvrácených předpokladů:

  1. Protože zákon nepředpokládá přepravu osob ve vozíku za jízdním kolem, platí pro dětské vozíky za jízdní kolo stejné podmínky, jako pro přívěsy za motorová vozidla.
  2. Ježto se na vozíky za jízdní kolo vztahují požadavky platné pro přívěsy za motorová vozidla, platí pro ně také zákaz přepravy osob.

Na tento alibistický výklad se pak věší ono strašení zákazy vjezdu na pozemní komunikace, potažmo pokutou, která má být udělena za blíže neurčené porušení blíže neurčeného ustanovení.

Podívejme se nyní blíže na první předpoklad.

§ 58 odst. 6 zákona č. 361/2000 Sb. uvádí:
Za jízdní kolo se smí připojit přívěsný vozík, který není širší než 800 mm, má na zádi dvě červené odrazky netrojúhelníkového tvaru umístěné co nejblíže k bočním obrysům vozíku a je spojen s jízdním kolem pevným spojovacím zařízením. Zakrývá-li přívěsný vozík nebo jeho náklad za snížené viditelnosti zadní obrysové červené světlo jízdního kola, musí být přívěsný vozík opatřen vlevo na zádi červeným neoslňujícím světlem.

Podle výkladu Ministerstva dopravy z tohoto ustanovení vyplývá, že zákonodárce rozhodně nepředpokládá přepravu osob v přívěsných vozících. Podle některých právníků existuje ale i jiná možnost výkladu zákona:

  1. O tom, že ve vozíku za kolo nesmí být přepravovaná osoba, není v daném ustanovení (ani jinde v české legislativě) ani slovo.
    Není to tudíž explicitně zakázáno.
  2. Ani ze znění paragrafu 58 nevyplývá, že by zákonodárce nepředpokládal přepravu osob ve vozících.
    Jinými slovy, tento paragraf nechává přepravu osob v přívěsných vozících jako otevřenou možnost, i když ji výslovně nezmiňuje. Dětské vozíky za kolo jsou obvykle zastřešené a jejich konstrukce pasažéra zcela zakrývá. Ve větě popisující podmínky pro instalaci obrysového světla tak nemusí být pasažér vůbec zmíněn.

Výsledek je zřejmý: Na pozemní komunikace nesmí pouze dětské vozíky nesplňující požadavky § 58 odst. 6 zákona č. 361/2000, zejména tedy šířku 80 cm.

A záleží na tom?

A i kdyby byl výklad MD ČR správnější, záleží na tom? Jsou snad dětské vozíky tak nebezpečné, že má smysl za jejich použití na veřejné komunikaci ukládat pokutu?

Děti jsou ve vozících při přepravě ve větším bezpečí než na sedačkách. Pád kola zpravidla vozík nepřevrátí, zatímco na sedačce dítě okamžitě padá z poměrně značné výšky. Děti jsou ve vozíku připoutány a kryty pevnou konstrukcí, není tak dokonce ani nezbytné používání přilby. V České republice se pohybuje přibližně 12 000 dětských vozíků za kolo (třetí největší trh v Evropě). Není zaznamenána jediná smrtelná nehoda dítěte ve vozíku. Zato existuje případ, kdy opilý řidič vletěl do rodiny s dětským kolem a vozíkem a nehodu nepřežila dívka na kole, zatímco dítě ve vozíku ano.

Podíváme-li se do okolních zemí, v naprosté většině jsou dětské vozíky za kolo povolené (zpravidla i v šířce do 100 cm, která zaručuje jejich větší stabilitu a možnost umístit vedle sebe dvě děti). Evropský parlament v současnosti projednává legislativu pro provoz dětských vozíků za kolo, která vejde v platnost na jaře. Poté bude Ministerstvo dopravy povinno tato pravidla do zákona zapracovat.

Ministerstvo dopravy tři roky nekoná. Proč?

Přívěsný vozík za kolo
Foto: NaKole.cz

Stav v legislativě kolem dětských vozíků je nicméně sporný. Podle datování výkladu, který mám k dispozici, je tato skutečnost MD známa přinejmenším od března 2008, tedy minimálně už tři roky. To je dosti dlouhá doba na to, aby byla česká legislativa uvedena do souladu s evropskou praxí a dětské vozíky za kolo na pozemních komunikacích povoleny tak, jako je tomu v okolních zemích a civilizované Evropě vůbec.

Ministerstvo dopravy mohlo již dávno iniciovat změnu zákona, která by vozíky jednoznačně legalizovala. Silniční zákon byl od roku 2008 již dvakrát novelizován, z toho jednou (2011) šlo zčásti o cíleně „cyklistickou“ novelu. Ze strany MD je tak patrná zjevná vůle ponechat dětské vozíky v právním vakuu tak dlouho, jak to jen půjde.

Je možné, že důvodem pro nezabývání se vozíky byla obava z toho, že v případě „vrtání“ do této legislativy by mohly být vozíky vlivem parlamentní tvořivosti přímo zakázány. To je ovšem jen domněnka. Stejně tak se můžeme jen domnívat, co vedlo MD k náhlé aktivitě uprostřed okurkové sezóny.

Sklopit uši a jít

Zodpovědnost na současné hysterii je tedy zcela jasně na straně státních orgánů, potažmo MD, které mohlo předpokládat, že k takové situaci jednou dojde a vozíky v klidu legalizovat (a nebo zakázat, i když to bych rozhodně neradil), než kolem toho vypukne taková hysterie. Že takovým postupem mohou být postihovány tisíce lidí, kteří si vozík z nejrůznějších důvodů pořídili, je jen příznakem chaosu v české legislativě a dalším důvodem pro to, brát zákony této země s velkou rezervou.

Jediným čestným řešením celé věci ze strany Ministerstva dopravy by nyní bylo sklopit uši a přislíbit jasné stanovení statutu vozíků za kolo v souladu s praxí EU v nejbližším možném termínu. Ze strany Policie ČR pak očekávám slib, že příslušníci PČR se nebudou do té doby pokoušet o stíhání uživatelů dětských vozíků za kolo tak, jako tomu bylo doposud.

Přečtěte si také

Autor je redaktorem serveru prahounakole.cz.

Vratislav Filler, 12.07.2011
Blogy

Galdhøpiggen 2017

 ()
Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když loď si razí cestu k cíli. Naším cílem byl Galdhøpiggen. Po 502 km na kole jsme si postavili stan ve vřesovišti na břehu řeky Visa kousek před Spiterstulenem, který je 1100 m n. m. V pondělí…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z Vrchlabí do Hřenska. Do Vrchlabí jsem se vypravil vlakem v pondělí 12.6. Cesta byla pestrá, protože cestovalo hodně školáků na školních výletech. Byl jsem jenom pozorovatel a moc jsem se…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

 ()
Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava), jsme se s kamarádem Radimem rozhodli, že zkusíme něco lehce delšího, než 3 - 4 denní výlet. A tak se v našich hlavách, a pak i v mapě zrodil cyklovýlet po Maďarsku. Den 1., 3. 6. 2017, sobota…
fractal | 14.06.2017

Jak jsem nedokončil Půlželezňák

 ()
Jelikož moje videa zatím úspěchy neslaví, zkusím opět napsat nějakou pohádku a uvidím, zda to dopadne lépe... Pohádka Bylo nebylo jedno lehokolo a to chtělo jezdit na triatlony... dobře, tak ne, lehokolu by stačilo jezdit po silnici, to spíš lehokolista nepochopil, proč mu v dětství zakázali běhat…
Jrr | 29.05.2017

Pěší zóny na Praze 1

Někteří z Vás jste možná už tuto kauzu zaznameli. Jedná se o to, že Radní Prahy 1 chtějí zakázat jízdní kola a koloběžky v pěších zónách od 10:00 - 18:00. Cyklisté celou dobu nevadili, bohužel se po zákazu segwaye podnikatelé přeorientovali na elektrické koloběžky. Problém můžou být i velké skupiny…
Simi184 | 05.05.2017

O čem se mluví:

Silniční kola délka představce dnes v 17:24
Elektrokola motor bosch nebo ev bike dnes v 16:49
Komentáře k blogu Maďarsko cyklistům (ne)přející dnes v 16:46
Cestování na kole přejezd Česka dnes v 16:39
NEcyklo CO VÁS ZAUJALO 160 dnes v 16:15
Komentáře k článkům Velo-City 2017: Jak být bohatý a šťastný dnes v 14:57
NEcyklo Nejlepší vtip XXXVIII dnes v 14:31
Ostatní – cyklo Jezdí někdo na tadnemu? dnes v 13:54
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

286 cyklistů (26 přihlášených)

Galdhøpiggen 2017

Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava),…
fractal | 14.06.2017