Dětské vozíky: „zákaz“ z opomenutí?

Jsou dětské vozíky zakázané? Má policie právo pokutovat rodiče, které své děti ve vozíku vezou? A má k tomu státní orgán morální kredit, když jiný státní orgán (Ministerstvo dopravy) nechává situaci už několik let vyhnít? Zdá se, že Policie ČR vytáhla do boje proti zdravému rozumu – jinak si snad ani nelze kampaň proti vozíkům vysvětlit.

Foto: NaKole.cz

Nejprve výklad práva

Právní výklady Ministerstva dopravy z roku 2008, či tajemníka Asociace výrobců a dovozců jízdních kol, vyvozující, že vozík s dítětem nesmí na pozemní komunikace (což jsou mimo jiné i cyklostezky), jsou postavené na spojení dvou samo o sobě naprosto zvrácených předpokladů:

  1. Protože zákon nepředpokládá přepravu osob ve vozíku za jízdním kolem, platí pro dětské vozíky za jízdní kolo stejné podmínky, jako pro přívěsy za motorová vozidla.
  2. Ježto se na vozíky za jízdní kolo vztahují požadavky platné pro přívěsy za motorová vozidla, platí pro ně také zákaz přepravy osob.

Na tento alibistický výklad se pak věší ono strašení zákazy vjezdu na pozemní komunikace, potažmo pokutou, která má být udělena za blíže neurčené porušení blíže neurčeného ustanovení.

Podívejme se nyní blíže na první předpoklad.

§ 58 odst. 6 zákona č. 361/2000 Sb. uvádí:
Za jízdní kolo se smí připojit přívěsný vozík, který není širší než 800 mm, má na zádi dvě červené odrazky netrojúhelníkového tvaru umístěné co nejblíže k bočním obrysům vozíku a je spojen s jízdním kolem pevným spojovacím zařízením. Zakrývá-li přívěsný vozík nebo jeho náklad za snížené viditelnosti zadní obrysové červené světlo jízdního kola, musí být přívěsný vozík opatřen vlevo na zádi červeným neoslňujícím světlem.

Podle výkladu Ministerstva dopravy z tohoto ustanovení vyplývá, že zákonodárce rozhodně nepředpokládá přepravu osob v přívěsných vozících. Podle některých právníků existuje ale i jiná možnost výkladu zákona:

  1. O tom, že ve vozíku za kolo nesmí být přepravovaná osoba, není v daném ustanovení (ani jinde v české legislativě) ani slovo.
    Není to tudíž explicitně zakázáno.
  2. Ani ze znění paragrafu 58 nevyplývá, že by zákonodárce nepředpokládal přepravu osob ve vozících.
    Jinými slovy, tento paragraf nechává přepravu osob v přívěsných vozících jako otevřenou možnost, i když ji výslovně nezmiňuje. Dětské vozíky za kolo jsou obvykle zastřešené a jejich konstrukce pasažéra zcela zakrývá. Ve větě popisující podmínky pro instalaci obrysového světla tak nemusí být pasažér vůbec zmíněn.

Výsledek je zřejmý: Na pozemní komunikace nesmí pouze dětské vozíky nesplňující požadavky § 58 odst. 6 zákona č. 361/2000, zejména tedy šířku 80 cm.

A záleží na tom?

A i kdyby byl výklad MD ČR správnější, záleží na tom? Jsou snad dětské vozíky tak nebezpečné, že má smysl za jejich použití na veřejné komunikaci ukládat pokutu?

Děti jsou ve vozících při přepravě ve větším bezpečí než na sedačkách. Pád kola zpravidla vozík nepřevrátí, zatímco na sedačce dítě okamžitě padá z poměrně značné výšky. Děti jsou ve vozíku připoutány a kryty pevnou konstrukcí, není tak dokonce ani nezbytné používání přilby. V České republice se pohybuje přibližně 12 000 dětských vozíků za kolo (třetí největší trh v Evropě). Není zaznamenána jediná smrtelná nehoda dítěte ve vozíku. Zato existuje případ, kdy opilý řidič vletěl do rodiny s dětským kolem a vozíkem a nehodu nepřežila dívka na kole, zatímco dítě ve vozíku ano.

Podíváme-li se do okolních zemí, v naprosté většině jsou dětské vozíky za kolo povolené (zpravidla i v šířce do 100 cm, která zaručuje jejich větší stabilitu a možnost umístit vedle sebe dvě děti). Evropský parlament v současnosti projednává legislativu pro provoz dětských vozíků za kolo, která vejde v platnost na jaře. Poté bude Ministerstvo dopravy povinno tato pravidla do zákona zapracovat.

Ministerstvo dopravy tři roky nekoná. Proč?

Přívěsný vozík za kolo
Foto: NaKole.cz

Stav v legislativě kolem dětských vozíků je nicméně sporný. Podle datování výkladu, který mám k dispozici, je tato skutečnost MD známa přinejmenším od března 2008, tedy minimálně už tři roky. To je dosti dlouhá doba na to, aby byla česká legislativa uvedena do souladu s evropskou praxí a dětské vozíky za kolo na pozemních komunikacích povoleny tak, jako je tomu v okolních zemích a civilizované Evropě vůbec.

Ministerstvo dopravy mohlo již dávno iniciovat změnu zákona, která by vozíky jednoznačně legalizovala. Silniční zákon byl od roku 2008 již dvakrát novelizován, z toho jednou (2011) šlo zčásti o cíleně „cyklistickou“ novelu. Ze strany MD je tak patrná zjevná vůle ponechat dětské vozíky v právním vakuu tak dlouho, jak to jen půjde.

Je možné, že důvodem pro nezabývání se vozíky byla obava z toho, že v případě „vrtání“ do této legislativy by mohly být vozíky vlivem parlamentní tvořivosti přímo zakázány. To je ovšem jen domněnka. Stejně tak se můžeme jen domnívat, co vedlo MD k náhlé aktivitě uprostřed okurkové sezóny.

Sklopit uši a jít

Zodpovědnost na současné hysterii je tedy zcela jasně na straně státních orgánů, potažmo MD, které mohlo předpokládat, že k takové situaci jednou dojde a vozíky v klidu legalizovat (a nebo zakázat, i když to bych rozhodně neradil), než kolem toho vypukne taková hysterie. Že takovým postupem mohou být postihovány tisíce lidí, kteří si vozík z nejrůznějších důvodů pořídili, je jen příznakem chaosu v české legislativě a dalším důvodem pro to, brát zákony této země s velkou rezervou.

Jediným čestným řešením celé věci ze strany Ministerstva dopravy by nyní bylo sklopit uši a přislíbit jasné stanovení statutu vozíků za kolo v souladu s praxí EU v nejbližším možném termínu. Ze strany Policie ČR pak očekávám slib, že příslušníci PČR se nebudou do té doby pokoušet o stíhání uživatelů dětských vozíků za kolo tak, jako tomu bylo doposud.

Přečtěte si také

Autor je redaktorem serveru prahounakole.cz.

Vratislav Filler, 12.07.2011
Blogy

Vltavská

 ()
Není to popis cyklotrasy č. 7 od pramene Vltavy do Mělníka - nebo odbráceně.Naše putování na kole mělo být vyvrcholením předcházejících. První putování jsme uskutečnili v roce 2010 a dále od roku 2013 další 3. Původní plán byl vyjet z domova, tj. z Jižního Města s postupnými cíli Rakovník, Plzeň,…
Mirku | 16.09.2016

Osoblažsko (Krnovský výběžek) na kole ve třech

Dovolená třech chlapů na kole má svá specifika, neřeší žádné velké ubytování, žádné zázemí hlavně je důležité aby se člověk pěkně projel, viděl zajímavé věci a zasmál se. Pro letošní týdenní cyklo dovolenou jsme si vybrali ještě komercí nepolíbenou část naší zemičky region Osoblažsko. Je pravdou,…
ondrapisklak | 14.09.2016

S dětmi na kole do Benátek - 6. část - zazvonil zvonec a výletu je konec

 ()
Po prohlídce historického Grazu (Štýrský Hradec) se na obzoru pomalu opět přibližují Alpy. Víťa začíná remcat jako první; prý se mu vůbec nechce do toho velkého průsmyku. A do toho začíná Luděk s tím, že už má toho Rakouska plné zuby, že jsou všechny ty říční cyklostezky na jedno brdo a že už se…
Peggy | 14.09.2016

S dětmi na kole do Benátek - 5. část - jedeme domů - opět přes Alpy

 ()
Den 26 - 28 Alpe Adria A je to tady. Chvíle, kdy musím přiznat, že jsme celou trasu Těchonín - Benátky - Těchonín neabsolvovali jen na kole. Potřebujeme se nějak dostat do Cervignano del Friuli, kde se napojíme na stezku Alpe-Adria, ale všechny silnice vedoucí k moři (i když po nich jedeme od moře…
Peggy | 12.09.2016

S dětmi na kole do Benátek - 4. část - Itálie - dobytí cíle

 ()
Den 19 - 21 ráj podél řeky Adige Vjeli jsme totiž do jižního Tyrolska. Celá oblast po staletí patřila k rakouskému území, k Itálii byla připojena až po první světové válce. Dodnes tu mluví převážná většina obyvatel německy a na cedulích jsou vidět názvy obcí jak v původním německém jazyce, tak i v…
Peggy | 08.09.2016

O čem se mluví:

NEcyklo Co vlastně v Evropě nechceme 2 před okamžikem
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 60 před 3 minutami
NEcyklo Co vás pobavilo nebo potěšilo 108. před 7 minutami
Lehokola Homebuilders lehokol 10 před 15 minutami
Rada při výběru kola Poraďte, prosím, nejlepší kolo cena/kvalita dnes v 08:25
Ostatní – cyklo Kamera dnes v 07:33
Rada při výběru kola Správná velikost dnes v 02:54
Cestování na kole Severní Vietnam na kole včera v 20:34
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

218 cyklistů (24 přihlášených)

Vltavská

Není to popis cyklotrasy č. 7 od pramene Vltavy do Mělníka - nebo odbráceně.Naše putování na kole mělo být…
Mirku | 16.09.2016

Osoblažsko (Krnovský výběžek) na kole ve třech

Dovolená třech chlapů na kole má svá specifika, neřeší žádné velké ubytování, žádné zázemí hlavně je důležité…
ondrapisklak | 14.09.2016

S dětmi na kole do Benátek - 6. část - zazvonil zvonec a výletu je konec

Po prohlídce historického Grazu (Štýrský Hradec) se na obzoru pomalu opět přibližují Alpy. Víťa začíná remcat…
Peggy | 14.09.2016