reklama

Cyklopřívěsy: hrozí nám mezinárodní ostuda?

Zatímco venku mrzne až praští, český Parlament se rozhoduje, zda zavést do zákona přívěsné vozíky a tyče za kola. O definitivní podobě silničního zákona čeští poslanci zřejmě rozhodnou už příští čtvrtek 8. února 2012.

Cykloturistika s dětmi získala na oblibě a v počtu cyklopřívěsů jsme v Evropě na špičce.
Cykloturistika s dětmi získala na oblibě a v počtu cyklopřívěsů jsme v Evropě na špičce.
Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Přestože vozíky jsou legální v naprosté většině evropských zemí a v ČR se prodávají už téměř deset let, někteří poslanci v nich vidí především ohrožování dětí.

„Já se osobně domnívám, že dítě do takovéhoto vozíku nebo vůbec na kolo jako takové nepatří,“ řekl v průběhu diskuse o novele zákona poslanec Rom Kostřica. Řešení pana Kostřicy je jednoduché – rodina jednoduše omezí sportovní aktivity na dobu, až dítě bude velké. To, že mnoho rodin používá vozíky k přesunům z místa na místo, tedy ne k výletům ale například k pravidelným cestám na nákup nebo do školek, pan Kostřica zřejmě nevidí.

Evropa
Takto vypadá stav v ostatních evropských zemích.
Zdroj: www.cyklostra­tegie.cz

Jiní poslanci jsou liberálnější a navrhují pouze, aby provoz cyklopřívěsů byl omezený na silnice nižších tříd. Příští čtvrtek bude parlament mimo jiné hlasovat o pozměňovacím návrhu Jiřího Petrů, který zakazuje provoz vozíků na silnicích I. a II. tříd. Na první pohled vypadá tento návrh rozumně – zakážeme vozíkům jezdit na frekventovaných silnicích, ochráníme tím děti. V důsledku by takové pravidlo ale vyvolalo řadu nepříjemných důsledků a rodiče s dětmi postavilo před absurdní rozhodování:

Zákazová značka

  • Mnoho cyklotras (odhadem jde o 4 700 km) vede po silnicích I. a II. tříd. Přijetí návrhu by mimo jiné znamenalo, že tato síť by se stala nespojitou pro rodiče s dětmi. Část cyklotras bude nepoužitelných pro přívěsné vozíky a přívěsné tyče. Dopad na rozvoj cestovního ruchu je asi každému jasný.
  • Cyklista na křižovatce nepozná, že vjíždí na silnici I. nebo II. třídy. Každá taková křižovatka proto musí být označená zvláštní značkou. Na hraničních přechodech (zvlášť ty vyhrazené pro pěší a cyklisty) budou stát značky, které budou cizince upozorňovat na zvláštní pravidla pro přívěsy. U všech našich sousedů je totiž provoz vozíků již legální, a to všude tam, kam mohou kola. Při ceně 3–5 000 Kč za jednu značku půjdou celkové náklady do desítek milionů.
  • Představme si situaci rodiče s dítětem na přívěsné tyči. Pokud přijede na silnici II. třídy, bude mít možnost po ní legálně pokračovat například tak, že odpojí dítě a nechá ho jet samostatně. Druhou možností je z kola slézt a pokračovat jako pěší po krajnici.
  • Stejně tak dopadne rodič, který bude mít připojený vozík za jízdní kolo s malým dítětem. Na frekventované silnici by jej čekala možnost odpojit obě části soupravy a pokračovat jako pěší, v jedné ruce s kolem, v ruce druhé potom s cyklokočárkem. 

Když si navíc uvědomíme, že řada silnic I. a II. třídy je přehlednějších než úzké a klikaté „trojky“, měla by tato na první pohled líbivá změna přesně opačný dopad.  

Situaci teď mají v rukou poslanci. Zatím to vypadá, že otázka vozíků rozděluje sněmovnu na dvě poloviny. Cyklopřívěsy podporují autority, jakými jsou například Ministr zdravotnictví Leoš Heger nebo profesor Pavel Pafko. „Jsem přesvědčen, že v přívěsném vozíku je jízda pro dítě bezpečnější, než když jede samostatně na kole nebo když jede v sedačce," shrnul Pafko své vystoupení na odborném semináři, který pro poslance organizoval Hospodářský výbor sněmovny. Na druhou stranu, z poslaneckých lavic zaznívají často velmi kritické hlasy, podle kterých je pro děti jízda na kole v podstatě trápením.

Jen málokdo z poslanců si uvědomuje, že tento zákon se dotýká i zasahování do práv a zodpovědností rodičů za své děti. Za vše hovoří výrok poslankyně Dagmar Navrátilové: „Každý rodič má zodpovědnost za své dítě, ale tu nemůžeme přikázat zákonem. Rodiče mají sami rozhodnout a my jim nemůžeme přikazovat, co mají a co nemají dělat.“ 

Co nás tedy čeká, pokud se Poslanecká sněmovna rozhodne provoz vozíků omezit? V praxi se zřejmě mnoho nezmění a dá se čekat, že rodiče se u nás budou chovat stejně jako doposud. To znamená ignorovat oficiální výklad zákona a jezdit všude za tiché tolerance ze strany policie. A pak nás čeká mezinárodní ostuda.

Důležité dokumenty:

Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 03.02.2012
Blogy

Reportáž psaná na kole 1.

 ()
Jezdím do práce na kole. Pokud máte takového kolegu nebo kolegyni, prosím, ušetřete je soucitných pohledů a poznámek, a to i když prší nebo mrzne. Máme pro to určitě svoje důvody. Třeba se nám nechce řídit, nemáme na autobus, přináší nám to radost z pohybu, z překonání sebe samého nebo jsme nějak…
Martynka | 04.10.2017

Malý gurmánský výlet po jižním Walesu

 ()
Suchá předpověď počasí na poslední srpnový víkend, pondělí volné (bank holiday), příznivě načasované odpolední odlivy slibující zajímavé možnosti večerních jídelníčků,... - ideální podmínky na prodloužený víkendový výraz do míst kde už to sice dobře znám, kam se však stále rád vracívám, kde pořád…
cyklo-poustevnik | 30.09.2017

Vodňansko

 ()
Do Vodňan jsem za svých více jak 50 let života prvně zabloudila loni v létě cestou na poutní místo Lomec, kde je unikátní oltář tzv. baldachýnového typu. Jde o zmenšenou napodobeninou Berniniho papežského oltáře z chrámu sv. Petra v Římě, a na světě jsou pouze tři - v Římě, ve španělském městě…
radka | 21.09.2017

Vysoké Tatry – Nízké Tatry – pěšky i na kole

 ()
Bez plánu, kam letos vyrazit jsme na poslední chvíli oprášili předloňské prozkoumávání Nízkých Tater v okolí Ďumbieru. Ubytování sháníme na poslední chvíli a nikde není volno. Nakonec nacházíme volný apartmán v Pribylině, Západní Tatry - Roháče tu končí, Vysoké Tatry začínají a Nízké jsou také na…
HMS | 12.09.2017

Dovolená na kole s 10 letým klukem: Veselí n.Luž.- Pálava– Veselí

 ()
Plán Vyjedeme z domova z Veselí nad Lužnicí přes Jindřichův Hradec, Českou Kanadu, Dačice, Jemnici, Vranov, podél hranic Podyjím, Šobes, Šatov, Hevlín, Mikulov, Valtice, Lednici, objedeme Pálavu a vrátíme se o něco severněji přes přehradu Nové Mlýny, Pohořelice, Moravský Krumlov, kolem Dalešické…
VLB | 01.09.2017

O čem se mluví:

NEcyklo Volby 2017 dnes v 00:01
Lehokola Tak jsem viděl(a) lehokolo V. včera v 23:55
NEcyklo překvapení se nekonalo včera v 23:49
Elektrokola bbshd-1000W včera v 22:36
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

110 cyklistů (4 přihlášení)

Reportáž psaná na kole 1.

Jezdím do práce na kole. Pokud máte takového kolegu nebo kolegyni, prosím, ušetřete je soucitných pohledů a…
Martynka | 04.10.2017

Malý gurmánský výlet po jižním Walesu

Suchá předpověď počasí na poslední srpnový víkend, pondělí volné (bank holiday), příznivě načasované…
cyklo-poustevnik | 30.09.2017

Vodňansko

Do Vodňan jsem za svých více jak 50 let života prvně zabloudila loni v létě cestou na poutní místo Lomec, kde…
radka | 21.09.2017