reklama

Cykloturisté chtějí jezdit po dobře značených trasách, ukázal národní cykloprůzkum

Agentura CzechTourism zveřejnila první výsledky celonárodního cyklo a in-line průzkumu. Odkaz na rozsáhlý dotazník, který mohli cyklisté, bikeři a in-line bruslaři vyplňovat prostřednictvím internetu, visel od poloviny prázdnin také na našem serveru. Jak se chováme a co chceme změnit na českých stezkách a trasách?

Foto: www.ceskojede.cz

Téměř pět tisíc lidí, kteří on-line dotazník vyplnili, se vyslovilo pro lepší značení tras, více stezek s dobrým povrchem pro in-line bruslení a možnost jezdit s terénními koly také po turisticky značených trasách. „Původně jsme se báli, že tak dlouhý dotazník nebude ochotný nikdo vyplnit, cílového počtu tisíce respondentů jsme ale dosáhli už po třech dnech," usmívá se autorka a vedoucí průzkumu Renata Šedová. Podle ní se výstupy použijí především v novém českém projektu Česko jede.

Kolik nás je

Jízdní kolo je u nás nesmírně populární, v České republice je téměř pět milionů cyklistů. Velkou část z nich tvoří sváteční jezdci, aktivních rekreačních cyklistů je přes jeden milion. Právě na tuto skupinu se potom zaměřilo internetové šetření, do kterého byly vybrány čtyři tisíce aktivních cyklistů a in-line bruslařů, kteří jezdí na kole častěji a ve větší míře si hledají informace na Internetu.

Bikeři, tedy ti, co při jízdě na kole vyhledávají terénní stezky, tvoří oproti cykloturistům jen menší část naší cyklistické populace. Celkem čtvrtina českých cykloturistů jezdí také na kolečkových bruslích. To jsou čísla, která ukazují, že cyklistika i in-line bruslení jsou velice oblíbené aktivity rekreace. Česká republika je v této otázce výjimečná mezi ostatními zeměmi EU, kde je podíl rekreačních cyklistů ve vztahu k těm dopravním podstatně nižší.

Chceme lepší značení a kvalitnější dálkové trasy

Z výzkumu vyplynula poměrně jasná poptávka po kvalitním značení v terénu, které bude zahrnovat směrové značení a informační tabule. Za ideální tento nástroj považuje 65 % cykloturistů a 56 % bikerů.  V porovnání s cykloturisty by tak bikeři chtěli používat méně papírové trasy nebo se orientovat podle značení v terénu, ve větší míře ale sází na GPS navigace.

Aktivní cykloturisté by přitom chtěli jezdit ve stejné míře jak po málo frekventovaných komunikacích (44 %), tak po cestách mimo ně (48 %).

V oblíbenosti zahraničních destinací mezi českými aktivními cyklisty převažují destinace v kratší dojezdové vzdálenosti, které u nás mají silnou propagaci a kam jsme se už naučili jezdit. České cykloturisty láká hlavně Dunajská a Labská stezka, nebo cyklistika na Slovensku či v okolí italského jezera Lago di Garda. Zatímco do zahraničí Češi často směřují na dálkové trasy, doma spíše jedou na jedno místo, kde podnikají hvězdicové výlety. V oblíbenosti dominují tradiční a dlouhodobě vyhlášené cykloregiony, jako je Šumava a jižní Čechy. Nejoblíbenějšími značenými trasami jsou v Česku Moravské vinařské stezky a Vltavská stezka. V porovnání se zahraničními dálkovými trasami je navštvila jen menší část aktivních cykloturistů. Z výzkumu tak nepřímo vyplývá také zájem o zajímavé, dobře proznačené dálkové trasy.

Rádi si děláme věci po svém

Kdo jsou…

Aktivní cykloturisté

– jezdí na vyjížďky a cyklovýlety převážně po zpevněných cestách (cyklostezky, silnice, cesty)
 – jezdí na kole v hlavní sezóně alespoň 1× za 2 týdny
 – ujedou více než 500 km ročně
 – vyhledávají často informace na specializovaných serverech

Aktivní bikeři

– jezdí na náročné terénní trasy (singltreky, lesní cesty)
 – jezdí na kole v hlavní sezóně alespoň 1× za 2 týdny
 – ujedou více než 500 km ročně
 – vyhledávají často informace na specializovaných serverech

Aktivní in-line bruslaři

– jezdí na bruslích v hlavní sezóně alespoň 1× za 2 týdny
 – vyhledávají často informace na specializovaných serverech

Přestože zástupci všech tří skupin, kterými se výzkum zabýval (tedy cykloturisté, bikeři a in-line bruslaři) vyjíždějí na výlety nejčastěji osamoceně, in-line bruslení a cykloturistika jsou ve velké míře i společenskou záležitostí. Aktivní cykloturisté si rádi plánují své výlety sami, organizované akce vyhledává jen menší část z nich. Zájezd s cestovní kanceláří do zahraničí plánuje v této nebo příští sezóně 16 % respondentů.

I když neochotou k organizovaným akcím se netají většina dotázaných, cykloturisté oceňují pomoc s přípravou výletů a nejrůznější doplňkové služby, především pravidelné cyklobusové linky, servis kol, přepravu zavazadel nebo uvolnění po jízdě formou nejrůznějších wellness aktivit. Zájem o cyklobalíčky, které by zahrnovaly rezervaci, ubytování, stravování, případně přepravu zavazadel, služby průvodce, servisu kol a doprovodný program, vyjádřilo celkem 49 % lidí.  I když si tedy rádi plánujeme věci po svém, oceníme pomoc s přípravou i služby na místě. A mezi českými regiony se už také objevují první vlaštovky, které tyto na míru ušité balíčky nabízejí.

Bikeři chtějí sdílet turistické cesty, in-linisté více stezek v přírodě

Zatímco u aktivních cyklistů, a to jak cykloturistů, tak terénních cyklistů (bikerů), převažují muži, u aktivních in-line bruslařů je rozdělení mezi pohlavími přibližně vyrovnané. In-line bruslaři přitom žijí hlavně ve větších městech, kde mají vhodnou infrastrukturu. Většina z nich (90 %) si jde zajezdit na kolečkových bruslích jen na 1–2 hodiny, což může souviset s tím, že často jezdí jen po oválech, přestože většina z nich (80 %)  by si přála jezdit raději po stezkách v přírodě. V tom jim nejvíce brání nekvalitní povrch (76 %) a neuklizené stezky (53 %). „Jen se nám potvrdilo, jak důležité jsou pro bruslaře kvalitní povrch i čistění stezek," říká vedoucí průzkumu Renata Šedová. 

Bikeři se zase vyslovili pro bezkonfliktní užívání stávajících turistických tras pro pěší. I když to mezi některými může vyvolávat obavy, podle předsedy České Mountainbikové Asociace Václava Volrába k nim není důvod. „Již dnes využívá tyto cesty velká část bikerů a zatím nevím o žádném zranění," řekl Volráb. ČEMBA již také vydala své desatero, ve kterém mimo jiné nabádá cyklisty ke vzájemné toleranci.

 

Další výsledky budou na Bike Brno

Další výsledky Prvního národního cyklo a in-line průzkumu budou zveřejněny na veletrhu BIKE Brno 10. – 11. 11. 2011 a na konferenci Fórum cestovního ruchu pořádané agenturou CzechTourism 22. 11. 2011 v Pardubicích. Vyhodnocení budeme sledovat a o výsledcích se brzy dočtete také NaKole.cz.

Další informace:

Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 19.10.2011
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

O čem se mluví:

Ve městě na kole Pujčení kola v Paříži dnes v 01:10
Cestování na kole Karel znovu na cestě dnes v 00:33
Vyjížďky, srazy, akce Slovenský lehozraz včera v 23:57
Cestování na kole Směr Provence na e-kole včera v 23:47
Trénink a zdraví Co vás zaujalo 278 včera v 23:15
Vyjížďky, srazy, akce Návrhy na jarní sraz 2024 včera v 21:03
Komentáře k článkům Francie na kole – Nice a Azurové pobřeží včera v 19:11
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

205 cyklistů (5 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly…
Peggy | 24.04.2024

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024