reklama

Cyklotrasa podél železné opony dostává v Česku konkrétní podobu

Cyklotrasa podél železné opony se má stát třináctou trasou sítě EuroVelo. Na loňský workshop v maďarské Šoproni navázalo jednání zástupců českých krajů minulý týden na brněnském veletrhu Regiontour. Cyklotrasa podél železné opony (Iron Curtain Trail, ICT) ve své délce přibližně 6800 kilometrů prochází napříč celou Evropou, v blízkosti českých hranic přitom vede bezmála 600 km.

Navrhované logo EuroVelo č. 13 podél bývalé železné opony.
Navrhované logo EuroVelo č. 13 podél bývalé železné opony.
Foto: ECF

V loňském roce server NaKole.cz uveřejnil několik článků o výpravách, které vedly po stopách bývalé železné opony. To jsme ovšem ještě netušili, že na spadnutí je projekt nové evropské trasy právě s tímto tématem. V maďarské Šoproni proběhl v prosinci workshop k udržitelné turistice kolem bývalé železné opony. Pořadatelství se ujala Evropská komise spolu s Evropskou cyklistickou federací (ECF), která koordinuje síť mezinárodních cyklotras EuroVelo. Iniciátorem myšlenky je německý europoslanec za Zelené Michael Cramer. Nejde jen o nostalgickou vzpomínku na období studené války, udržitelná turistika znamená nemalý ekonomický přínos pro regiony. „Naše statistiky ukazují, že cyklisté vydají za den více peněz než automobilisté. Původní zažitá představa, že cyklisté jsou ekonomicky slabší a je lepší se orientovat na rodiny s dětmi, je tedy lichá, říká k tomu europoslanec Cramer.

Tuto skutečnost si uvědomují hlavně v Německu a Rakousku, kde vznikají marketingově silné produkty pro cyklisty. Jde zejména o dálkové trasy podél řek, z nichž nejznámější jsou Dunajská a Labská stezka. „Cestovní ruch pro cyklisty je nutné rozvíjet přeshraničně – přes hranice národní a mezinárodní,“ uvedl dolnorakouský expert na cykloturistiku Christian Weienberger. To potvrdila i Darinka Jug na příkladu Drávské stezky v Chorvatsku „Tři sta kilometrů Drávské stezky leží na území pěti krajů, které musí spolupracovat. Teď je do projektu zapojeno již patnáct organizací.

Vytvoření třinácté trasy EuroVelo podél železné opony bude vyžadovat dlouhodobé úsilí. Vůli podpořit tento proces deklaroval Francesco Ianniello, vedoucí jednotky cestovního ruchu z Generálního ředitelství pro podnikání a průmysl Evropské komise. „Cestovní ruch je pro EU velice důležitý a cyklistika je nejlepší způsob udržitelného cestovního ruchu.

Velká část takzvaného Zeleného pásu Evropy (European Green Belt), kterým by měla stezka železné opony procházet, zahrnuje množství národních parků a území s chráněnou přírodou. Právě tyto oblasti nejsou vždy dostatečně rozvinuté a stezka železné opony jim může poskytnout příležitost k ekonomickému rozvoji. „Je důležité podporovat udržitelný cestovní ruch, aby původní podmínky, pro které do lokalit návštěvníci jezdí, nebyly zničeny,“ uvedl Michael Cramer.

V ČR byl realizován projekt Iron Curtain Greenway (Zelené stezky železné opony) občanským sdružením Oživení. V rámci projektu byla vyznačena část trasy na českém území a byly vytvořeny internetové stránky greenbelt.ozi­veni.cz/cz. Stezka vede zčásti po českém území, zčásti po německém a rakouském, několikrát protíná hranice. Po skončení projektu se kontaktním místem pro českou část ICT stala Nadace Partnerství, která chce výše uvedené internetové stránky zpřístupnit prostřednictvím internetového portálu www.greenways.cz, jehož nové provedení připravuje.

Vedení trasy podél česko-německých a česko-rakouských hranic pomalu nabývá konkrétní obrysy. Přispěl k tomu mimo jiné i workshop, který se uskutečnil minulý týden na veletrhu Regiontour. Zatím největší kus práce má za sebou Jihomoravský kraj, přes který prochází řada tematických tras. Po signálkách podél bývalé železné opony vedou například trasy Greenways Praha-Vídeň, některé z Moravských vinařských stezek nebo značené trasy KČT číslo 4, 41 či 48. Stezka železné opony tak bude další trasou, která směřuje po cestách podél českých hranic. Kromě jiného se tak v Brně jednalo i o možných úpravách značení při souběžném vedení více značených tras pro cyklisty.

„Mezinárodní síť stezek EuroVelo není v ČR dosud vyznačena jednotným logem. Značení EuroVelo tras bude předmětem dalšího jednání. Jeho cílem je nastavit pravidla na národní úrovni. Budeme muset spolupracovat na krajské úrovni, abychom byli našim sousedům v zahraničí partnery,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. „Kromě trasy EuroVelo 4, 7 a 9 se jednání bude týkat i připravované trasy 13 podél železné opony,“ dodává.

EuroVelo, síť dálkových evropských cyklotras – je tvořena 12 hlavními trasami s celkovou délkou více 66.000 kilometrů, z nichž je v současnosti na 45.000 km již vyznačeno. Trasy EuroVelo jsou vedeny především po existujcích či plánovaných regionálních a národních cyklotrasách. Trasy EuroVelo jsou označeny bílým číslem v kruhu žlutých hvězdiček na tmavě modrém čtvercovém podkladě. O vedení tras na našem území jsme se zmínili v článku EuroVelo přichází do Česka.

Přečtěte si také:

Fotogalerie

Navrhované logo EuroVelo č. 13 podél bývalé železné opony. Michel Cramer předvedl na schůzce v Šoproni označení stezky EuroVelo 13 kolem železné opony, vlevo Francesco Ianniello. Publikace o Stezce železné opony, kterou v angličtině a němčině vydala Evropská komise a průvodce po stezce německého nakladatelství Esterbauer spolu s logem stezky. Kolonáda na Reistně nedaleko Valtic je jednou ze součástí Lichtenštejnského dědictví. Ležela jen pár metrů od ostnatých drátů. V roce 1989 se zjistilo, že velká část soch zmizela, aby ozdobila zahrady stranických funkcionářů a pohraničníků. Po bývalé signálce, která vede kolem kolonády, dnes jezdí tisíce cykloturistů. Z jízdy podél Greenways Praha-Videň a železné opony. Ukázka značení Iron Curtain Greenway na slovenské straně.
redakce NaKole.cz, s využitím TZ cyklokoordinátora Č, 23.01.2010
Vyzkoušejte
Malebná krajina České Kanady (Jiří Juřík)

Česká Kanada na kole

Česko
27.07.2018 - 5 dní
cyklistický
Vlastní doprava
3 980 Kč
 (CK Bondo)

Šumava na kole: Kvilda

Česko, Německo
31.07.2018 - 6 dní
cyklistický
Vlastní doprava
4 940 Kč
Malebná krajina České Kanady (Jiří Juřík)

Česká Kanada na kole

Česko
01.08.2018 - 5 dní
cyklistický
Vlastní doprava
3 980 Kč
 (CK Bondo)

Šumava na kole: Kvilda

Česko, Německo
14.08.2018 - 6 dní
cyklistický
Vlastní doprava
4 940 Kč
 (CK Bondo)

Meklenburská jezera na kole

Německo
21.08.2018 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
10 960 Kč
Do vaší knihovny

333 výletů po rozhlednách Čech, Moravy a Slezska

Jiří Štekl
Čtvrté, rozšířené a aktualizované vydání knihy RÁJEM ROZHLEDNOVÝM
po rozhlednách ČR na kole, pěšky, vlakem, lanovkou i tramvají čtvrté, rozšířené a aktualizované vydání knihy Rájem rozhlednovým vložena…
333 Kč

Rájem rozhlednovým – 70 nejnovějších rozhleden ČR

Jiří Štekl
• 70 nejnovějších rozhleden České republiky • vložena mapa VŠECH rozhleden ČR
Kniha je určena především pro ty zájemce, kteří už vlastní první, druhé nebo třetí vydání této úspěšné knihy a nechtějí si kvůli nově…
199 Kč
Blogy

Poslední cesta

 ()
S Pavlem, s mým úžasným manželem, cestovatelem tělem i duší jsme letos plánovali cestu do Persie, k Perskému zálivu a zpátky, 4 až 5 měsíců na kole. Nedostala jsem neplacené volno, rozhodli jsme se cestu odložit na příští rok a letos vyrazili "jenom" na Balkán, Řecko mělo být otočným bodem. Během…
pavelv | 15.11.2017

Vzpomínka na Krále LP 2013

V návaznosti na známý kultovní článek „Jak jsem jel Krále Šumavy" bych ráda zveřejnila svůj pohled na „věc", jíž bezesporu tato sadomasochistická akce je. Naštěstí se mi zmíněný článek dostal do ruky až po absolvování mého prvního ročníku. Vše v něm popisované je totiž pravda pravdoucí, ale nejsem…
Martynka | 09.11.2017

Nejsou Chřiby jako Chřiby

Chřiby jsou krásné a pro kolo i zajímavé, proto mě docela mrzelo, že jsou pro mě docela z ruky. Nějak před třemi týdny jsem se chtěl alespoň na mapě podívat kde a jaké by se tam daly naplánovat nové trasy a pokud by bylo opravdu hezky tak bych si tam kolem …
Lelek-nakole | 05.11.2017

Expedice 114 - Jizerské hory

Je čtvrtek , 22. června, okolo čtvrt na jedenáct, když vystupujeme se sousedem Pepou v Tanvaldu, z lehce zpožděného rychlíku od Prahy. V tu dobu už máme za sebou pár hodin cesty. Z našeho města X jsme vyrazili časně ráno, přesněji v půl páté. Při tom jsme zavzpomínali, jak jsme jezdili, oba,…
Stanley58 | 29.10.2017

Reportáž psaná na kole 1.

 ()
Jezdím do práce na kole. Pokud máte takového kolegu nebo kolegyni, prosím, ušetřete je soucitných pohledů a poznámek, a to i když prší nebo mrzne. Máme pro to určitě svoje důvody. Třeba se nám nechce řídit, nemáme na autobus, přináší nám to radost z pohybu, z překonání sebe samého nebo jsme nějak…
Martynka | 04.10.2017

O čem se mluví:

NEcyklo Pobavilo- potěšilo 131 před 8 minutami
NEcyklo Co právě čtete II . před 18 minutami
Cestování na kole Jaké to bylo dneska 70. dnes v 17:55
Ostatní – cyklo Kamera dnes v 16:56
NEcyklo Zaujalo 175 dnes v 16:52
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

203 cyklistů (18 přihlášených)

Poslední cesta

S Pavlem, s mým úžasným manželem, cestovatelem tělem i duší jsme letos plánovali cestu do Persie, k Perskému…
pavelv | 15.11.2017

Vzpomínka na Krále LP 2013

V návaznosti na známý kultovní článek „Jak jsem jel Krále Šumavy" bych ráda zveřejnila svůj pohled na „věc",…
Martynka | 09.11.2017

Nejsou Chřiby jako Chřiby

Chřiby jsou krásné a pro kolo i zajímavé, proto mě docela mrzelo, že jsou pro mě docela z ruky.…
Lelek-nakole | 05.11.2017