reklama

Cyklotrasa podél železné opony dostává v Česku konkrétní podobu

Cyklotrasa podél železné opony se má stát třináctou trasou sítě EuroVelo. Na loňský workshop v maďarské Šoproni navázalo jednání zástupců českých krajů minulý týden na brněnském veletrhu Regiontour. Cyklotrasa podél železné opony (Iron Curtain Trail, ICT) ve své délce přibližně 6800 kilometrů prochází napříč celou Evropou, v blízkosti českých hranic přitom vede bezmála 600 km.

Navrhované logo EuroVelo č. 13 podél bývalé železné opony.
Navrhované logo EuroVelo č. 13 podél bývalé železné opony.
Foto: ECF

V loňském roce server NaKole.cz uveřejnil několik článků o výpravách, které vedly po stopách bývalé železné opony. To jsme ovšem ještě netušili, že na spadnutí je projekt nové evropské trasy právě s tímto tématem. V maďarské Šoproni proběhl v prosinci workshop k udržitelné turistice kolem bývalé železné opony. Pořadatelství se ujala Evropská komise spolu s Evropskou cyklistickou federací (ECF), která koordinuje síť mezinárodních cyklotras EuroVelo. Iniciátorem myšlenky je německý europoslanec za Zelené Michael Cramer. Nejde jen o nostalgickou vzpomínku na období studené války, udržitelná turistika znamená nemalý ekonomický přínos pro regiony. „Naše statistiky ukazují, že cyklisté vydají za den více peněz než automobilisté. Původní zažitá představa, že cyklisté jsou ekonomicky slabší a je lepší se orientovat na rodiny s dětmi, je tedy lichá, říká k tomu europoslanec Cramer.

Tuto skutečnost si uvědomují hlavně v Německu a Rakousku, kde vznikají marketingově silné produkty pro cyklisty. Jde zejména o dálkové trasy podél řek, z nichž nejznámější jsou Dunajská a Labská stezka. „Cestovní ruch pro cyklisty je nutné rozvíjet přeshraničně – přes hranice národní a mezinárodní,“ uvedl dolnorakouský expert na cykloturistiku Christian Weienberger. To potvrdila i Darinka Jug na příkladu Drávské stezky v Chorvatsku „Tři sta kilometrů Drávské stezky leží na území pěti krajů, které musí spolupracovat. Teď je do projektu zapojeno již patnáct organizací.

Vytvoření třinácté trasy EuroVelo podél železné opony bude vyžadovat dlouhodobé úsilí. Vůli podpořit tento proces deklaroval Francesco Ianniello, vedoucí jednotky cestovního ruchu z Generálního ředitelství pro podnikání a průmysl Evropské komise. „Cestovní ruch je pro EU velice důležitý a cyklistika je nejlepší způsob udržitelného cestovního ruchu.

Velká část takzvaného Zeleného pásu Evropy (European Green Belt), kterým by měla stezka železné opony procházet, zahrnuje množství národních parků a území s chráněnou přírodou. Právě tyto oblasti nejsou vždy dostatečně rozvinuté a stezka železné opony jim může poskytnout příležitost k ekonomickému rozvoji. „Je důležité podporovat udržitelný cestovní ruch, aby původní podmínky, pro které do lokalit návštěvníci jezdí, nebyly zničeny,“ uvedl Michael Cramer.

V ČR byl realizován projekt Iron Curtain Greenway (Zelené stezky železné opony) občanským sdružením Oživení. V rámci projektu byla vyznačena část trasy na českém území a byly vytvořeny internetové stránky greenbelt.ozi­veni.cz/cz. Stezka vede zčásti po českém území, zčásti po německém a rakouském, několikrát protíná hranice. Po skončení projektu se kontaktním místem pro českou část ICT stala Nadace Partnerství, která chce výše uvedené internetové stránky zpřístupnit prostřednictvím internetového portálu www.greenways.cz, jehož nové provedení připravuje.

Vedení trasy podél česko-německých a česko-rakouských hranic pomalu nabývá konkrétní obrysy. Přispěl k tomu mimo jiné i workshop, který se uskutečnil minulý týden na veletrhu Regiontour. Zatím největší kus práce má za sebou Jihomoravský kraj, přes který prochází řada tematických tras. Po signálkách podél bývalé železné opony vedou například trasy Greenways Praha-Vídeň, některé z Moravských vinařských stezek nebo značené trasy KČT číslo 4, 41 či 48. Stezka železné opony tak bude další trasou, která směřuje po cestách podél českých hranic. Kromě jiného se tak v Brně jednalo i o možných úpravách značení při souběžném vedení více značených tras pro cyklisty.

„Mezinárodní síť stezek EuroVelo není v ČR dosud vyznačena jednotným logem. Značení EuroVelo tras bude předmětem dalšího jednání. Jeho cílem je nastavit pravidla na národní úrovni. Budeme muset spolupracovat na krajské úrovni, abychom byli našim sousedům v zahraničí partnery,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. „Kromě trasy EuroVelo 4, 7 a 9 se jednání bude týkat i připravované trasy 13 podél železné opony,“ dodává.

EuroVelo, síť dálkových evropských cyklotras – je tvořena 12 hlavními trasami s celkovou délkou více 66.000 kilometrů, z nichž je v současnosti na 45.000 km již vyznačeno. Trasy EuroVelo jsou vedeny především po existujcích či plánovaných regionálních a národních cyklotrasách. Trasy EuroVelo jsou označeny bílým číslem v kruhu žlutých hvězdiček na tmavě modrém čtvercovém podkladě. O vedení tras na našem území jsme se zmínili v článku EuroVelo přichází do Česka.

Přečtěte si také:

Fotogalerie

Navrhované logo EuroVelo č. 13 podél bývalé železné opony. Michel Cramer předvedl na schůzce v Šoproni označení stezky EuroVelo 13 kolem železné opony, vlevo Francesco Ianniello. Publikace o Stezce železné opony, kterou v angličtině a němčině vydala Evropská komise a průvodce po stezce německého nakladatelství Esterbauer spolu s logem stezky. Kolonáda na Reistně nedaleko Valtic je jednou ze součástí Lichtenštejnského dědictví. Ležela jen pár metrů od ostnatých drátů. V roce 1989 se zjistilo, že velká část soch zmizela, aby ozdobila zahrady stranických funkcionářů a pohraničníků. Po bývalé signálce, která vede kolem kolonády, dnes jezdí tisíce cykloturistů. Z jízdy podél Greenways Praha-Videň a železné opony. Ukázka značení Iron Curtain Greenway na slovenské straně.
redakce NaKole.cz, s využitím TZ cyklokoordinátora Č, 23.01.2010
Vyzkoušejte
 (CK Kudrna)

Šumava na běžkách

Česko
02.02.2018 - 3 dny
zimní
Vlastní doprava
3 000 Kč
 (CK Kudrna)

Šumava na sněžnicích

Česko
01.03.2018 - 4 dny
pěší turistika
Vlastní doprava
3 000 Kč
Malebná krajina České Kanady (Jiří Juřík)

Česká Kanada na kole

Česko
13.06.2018 - 5 dní
cyklistický
Vlastní doprava
3 980 Kč
 (CK Extrem Tour)

Rujána na kole

Německo
16.06.2018 - 8 dní
cyklistický
Autobusem
10 990 Kč
 (CK Bondo)

Šumava na kole: Kvilda

Česko, Německo
13.07.2018 - 6 dní
cyklistický
Vlastní doprava
4 940 Kč
Do vaší knihovny

Cyklistické maso v české kotlině

Milan Silný
Čtvrtá kniha Milana Silného pojednává o nejdelších, nejdobrodružnějších a možná i nejúchylnějších cyklistických akcích v ČR
Ve světě se jezdí spousta extrémních cyklistických akcí. I u nás se jezdí závody, které dávají lidskému životu jiný rozměr, závody, při …
389 Kč

Kalendář – Rájem rozhlednovým 2017

Velký nástěnný kalendář s rozhlednami ve Středních Čechách
Rozhledny Středních Čech Kalendář RÁJEM ROZHLEDNOVÝM 2017 je celobarevný, obsahuje 14 listů velikosti A3 na výšku (30×42 cm), na lesklém…
250 Kč
Blogy

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (3.)

 ()
Bělorusko Měli jsme před sebou druhou zemi, Bělorusko. Již jsme v minulosti tento nepříliš známý a málo oblíbený stát na kolech navštívili. Psal se rok 2003 a my přes něj mířili do pobaltských republik. Již tenkrát se nám v Bělorusku líbilo. Zemi „sosen a berjoz" s lehce zvlněnou krajinou plnou…
Peggy | 18.01.2018

Polsko 2014 - 4.část

 ()
13. den (28 km, Jája 20 km)Neměli jsme nastavený budík a vstáváme dost pozdě - skoro v devět. Ono to ale zas tolik nevadí. K autu to máme nějakých sto třicet kilometrů vzdušnou čarou a času dostatek. Na modré obloze se opět začínají objevovat osamocené černé mraky a stále hodně fouká. Odjíždíme až…
Santi | 14.01.2018

Za sluníčkem na Hebridy (2017)

 ()
Celý měsíc kolmo-tlačmo-pěšmo po ostrovech západní Vysočiny, krásné počasí skoro bez deště, žádné úmorné tropy, žádné kousavé midges, úžasná krajina, divoká příroda, daleko od přelidněné civilizace, klid, pohoda,... Byl by hřích tu spěchat a jen nahánět kilometry, nezastavit, neposedět, nevychutnat…
cyklo-poustevnik | 14.01.2018

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (2.)

 ()
... aneb co tam, kurwa, będziecie szukać v tej Rosiji? (část 2) Wieliczka, Krakow a Szlak Orlich gniazd Projíždět jihovýchodním Polskem a nezastavit se v bývalém solném dole Wieliczka nebo v historickém Krakově? Nemožné! Wieliczka byla první na řadě. Vystáli jsme frontu na prohlídku v polském…
Peggy | 10.01.2018

Polsko 2014 - 3.část

 ()
8. den (52 km, Jája 27 km)O půlnoci nás probudil liják a od té doby pršelo až do sedmi ráno. Jakmile déšť ustal, vstáváme. Obloha je jednolitě šedá a od moře k nám doléhá silné hučení.Voda na čaj se nechce vařit, je čas vyměnit baterii ve dřívkáči. Tím údržba nekončí. Šárka hlásí trochu odlepenou…
Santi | 08.01.2018

O čem se mluví:

NEcyklo Volíme prezidenta před minutou
Ostatní – cyklo Zaujalo 182 dnes v 12:18
Komentáře k blogu Za sluníčkem na Hebridy (2017) dnes v 12:02
NEcyklo Radování ze sněhu 2017 - 2018 dnes v 09:10
NEcyklo OT: LAN kabel dnes v 07:52
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

240 cyklistů (18 přihlášených)

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (3.)

Bělorusko Měli jsme před sebou druhou zemi, Bělorusko. Již jsme v minulosti tento nepříliš známý a málo…
Peggy | 18.01.2018

Polsko 2014 - 4.část

13. den (28 km, Jája 20 km)Neměli jsme nastavený budík a vstáváme dost pozdě - skoro v devět. Ono to ale zas…
Santi | 14.01.2018

Za sluníčkem na Hebridy (2017)

Celý měsíc kolmo-tlačmo-pěšmo po ostrovech západní Vysočiny, krásné počasí skoro bez deště, žádné úmorné…
cyklo-poustevnik | 14.01.2018