reklama

Podél železné opony ze Šoproně do Štrasburku

V těchto dnech projíždí Českem propagačníjízda pod názvem Naturathlon 2009. Na trase podél bývalé železné opony připomíná skupina sportovců ze šesti evropských zemí, abychom nezapomínali chránit jedinečné přírodní bohatství, které vzniklo v pásu podél hranic. Redakce NaKole.cz má v pelotonu svého zástupce.

Zástupce pelotonu přebírá v Šopronu memorandum za ochranu zeleného pásu, aby jej předala ve Štrasburku v Evropském parlamentu. Zleva ministr životního prostředí Maďarska Imre Szabó, ministr životního prostředí Rakouska Niki Berlakovich, redakce NaKole.cz
Zástupce pelotonu přebírá v Šopronu memorandum za ochranu zeleného pásu, aby jej předala ve Štrasburku v Evropském parlamentu. Zleva ministr životního prostředí Maďarska Imre Szabó, ministr životního prostředí Rakouska Niki Berlakovich, redakce NaKole.cz
Foto: Naturathlon

Šlapu jako o život a přemýšlím, jak dlouho mi ještě vystačí dech. Německý hromotluk, který jede přede mnou, mi dává znamení. Mám se ho chytit, pomůže mi zvládnout kopec, který je přede mnou. Vůdci skupiny zpomalují. Vědí, že slabší nemají šanci zvládnout vysoké tempo. Do cíle dnešní etapy musíme dorazit všichni společně. Není to závod, je to Naturathlon.

Co je Naturathlon

Letošní rok se tato akce koná už pošesté. Každoročně jej organizuje Německá spolková agentura pro ochranu přírody (Bundesamt für Naturschutz). Letošním hlavním tématem je Green Belt – zelený pás národních parků, rezervací a jedinečných přírodních oblastí, který se táhne ze severu na jih Evropy přes Finsko a Skandinávii, Německo přes Čechy, Rakousko a Maďarsko až do Řecka. Šest zemí (Česko, Německo, Rakousko, Slovensko, Maďarsko a Slovinsko) má své zástupce v pelotonu, který denně ujede průměrně 140 km. Ze Sopronu v blízkosti maďarsko-slovinsko-rakouské hranice směřujeme do Štrasburku, sídla Evropského parlamentu. Europoslancům tu předáme memorandum za ochranu zeleného pásu Evropy.

Není náhodou, že „zelené bohatství“ se zachovalo hlavně v pásu podél bývalé železné opony. Hranice mezi západním a východním blokem na 40 let rozdělily Evropu. Ostnaté dráty, strážnice, pohraničníci s nabitými kulomety. Mnoho vesnic zaniklo, prostor se vylidnil. Uvolněné místo zaplnila divoká příroda. Podél bývalé železné opony tak vede trasa, která spojuje přírodní rezervace na obou stranách hranice. Dvacetileté výročí pádu železné opony je druhým hlavním tématem naší jízdy.

Green Belt v Česku

Součástí evropského projektu Green Belt jsou i dva české národní parky – Šumava a Podyjí. Z celkových dvanácti dnů jsme v Česku strávili asi třetinu. Peloton sledoval po celou dobu naši jižní hranici, od lužních lesů podél řeky Moravy, přes Valtice a Mikulov až do Podyjí. Jen zdálky jsme zahlédli bělavé svahy Pálavy a vzápětí jsme přes známou vinici Šobes vjeli na strmé svahy podél řeky Dyje. Viděli jsme viničné svahy v okolí Znojma, projeli Slavonicemi a přes Českou Kanadu a Lipno směřujeme do nejzápadnějšího výběžku Čech v Aši.

Akce se těší obrovskému zájmu médií – peloton postupně přijeli pozdravit ministři životního prostředí Maďarska, Rakouska a Německa. Na startovní místo v Šoproni přijela dokonce německá kancléřka Angela Merkelová. Večírek se konal na místě, kde se před dvaceti lety podařilo poprvé prolomit železnou oponu. V srpnu 1989 se tu konalo setkání, které se do historie zapsalo jako „Panevropský piknik“. Skupina maďarských disidentů připravila letáky a rozdala je převážně východoněmeckým turistům v okolí Balatonu. Na místě se tak 19. srpna 1989 sešlo několik tisíc lidí, kteří zaútočili na ostnaté dráty. Zhruba šesti stům lidí se podařilo prolomit bránu a utéct překvapeným pohraničníkům do Rakouska. I když následovaly represe a mezinárodní jednání, tato akce zahájila celoevropský pád železné opony.

V kontextu obrovské publicity, kterou má akce v Rakousku nebo Německu, trochu překvapí nezájem českých médií. Na setkání s německým ministrem životního prostředí Sigmarem Gabrielem, které se odehrálo na česko-německých hranicích v Bavorské Rudě (Bayerische Eisenstein), jsme napočítali jedinou novinářku z internetového portálu plzenskonakole­.cz. Zahlédli jsme tu také několik strážců Národního parku Šumava a to bylo vše. Společně s námi jede vlastní televizní štáb, který dokumentuje jízdu den po dni. Video a fotografické záznamy každého dne je možné najít na stránkách Naturathlonu.

Na cestě

Němci nezapřou svou důkladnost. Celý program je připravený do posledního puntíku, každý den dostáváme itinerář, který se večer vyhodnocuje. Jsme rozděleni do skupin, které každý den nominují své „giganty“ – jezdce, kteří absolvují celou trasu na kolech. Zbytek se potom věnuje celý den jiným sportovním aktivitám, ať už je to jízda na koních, lezení po skalách nebo v Německu nesmírně populární chůze s hůlkami Nordic Walking.

Na část Naturathlonu se připojila také prezidentka německé Agentury pro ochranu přírody Beate Jessel. Na cestě Bavorským lesem jsem jí stačila položit i několik otázek:

Vaše agentura organizuje propagační jízdu sportovců pod názvem Naturathlon. Jak stará je jeho historie?

V roce 2004 jsme se rozhodli připravit akci, která by spojovala sportovní aktivity a ochranu přírody a ukázala, že tyto dvě věci lze spojit dohromady. Letos se Naturathlon koná už pošesté.

V České republice mnoho lidí nevěří, že by se mohlo podařit spojit sportovní aktivity a ochrana přírody. Jízda na kole v lese poškozuje kořenový systém, přítomnost lidí zase může rušit hnízdící ptáky a zvířata. Máte nějaký konkrétní příklad takového fungujícího spojení?

Především musím říci, že vždy záleží na místních podmínkách, je obtížné vyjadřovat se k tomu obecně. Záleží na tom, jak a kde jsou vyznačené stezky, které mohou lidé využívat ke sportu. Příkladem toho, že to fungovat může, je Pfunges-Burgweiler Reich v jižní části Německa. Vyznačili tu síť značených tras, které mohou návštěvníci používat. Dlouhodobě ale není možné vylučovat sportovce z přírody.

Podle čeho jste naplánovali trasu, kterou peloton absolvuje?

Naturathlon má letos dvě hlavní témata. První z nich je železná opona – letošní rok si připomeneme dvacetileté výročí jejího pádu. Trasa Naturathlonu odstartovala v maďarské Šoproni, kde se v létě 1989 konal tzv. Panevropský piknik. Sešlo se tu velké množství lidí z bývalého východního Německa, zaútočili na hraniční bránu a okolo šesti set z nich přeběhlo do Rakouska. Šoproň byla prvním místem východního bloku, kde povolila železná opona.
Peloton Naturathlonu kopíruje bývalou železnou oponu a zároveň sleduje „Green Belt“ – zelený pás přírodních rezervací a národních parků. V Německu máme 140 km tohoto zeleného pásu, jeho celková délka je okolo 1200 km a spojuje 23 zemí. Jeho ochrana je mezinárodní záležitostí, a proto je Naturathlon také vyjádřením podpory tomuto zelenému pásu. Cíl trasy je ve Štrasburku, sídle Evropského parlamentu. Peloton veze s sebou memorandum za ochranu zeleného pásu, které cestou podepisuje mnoho lidí.

Děláte vy osobně nějaký sport?

Mám jednoho koně a moc ráda na něm jezdím. Starost o koně mi zabere většinu volného času.

Děkuji za vase odpovědi.

Další informace:

Koordinátor evropského zeleného pásu IUCN
Koordinátor Green Belt pro střední Evropu
Naturathlon 2009

Fotogalerie

Zástupce pelotonu přebírá v Šopronu memorandum za ochranu zeleného pásu, aby jej předala ve Štrasburku v Evropském parlamentu. Zleva ministr životního prostředí Maďarska Imre Szabó, ministr životního prostředí Rakouska Niki Berlakovich, redakce NaKole.cz Peloton před odpočívkou na trase Praha-Vídeň Naturathlon na náměstí ve Slavonicích Green Belt vede ze severu Evropy až k Černému a Jaderskému moři. Před startem etapy na hranicích ve Stožci Na česko-německém pomezí v obci Bayerische Eisenstein jsme se setkali s německým ministrem životního prostředí Sigmarem Gabrielem (druhý zleva) V Bavorské Rudě (Bayerische Eisenstein) V Bavorské Rudě (Bayerische Eisenstein) V Bavorské Rudě (Bayerische Eisenstein) V Bavorské Rudě (Bayerische Eisenstein)
redakce NaKole.cz, 25.08.2009
Vyzkoušejte
 (CK Cyklotur)

Belgie – Flandry na kole

Belgie
25.07.2017 - 7 dní
cyklistický
Autobusem
8 620 Kč
 (CK Hoška Tour)

Bavorské zrušené železnice na kole

Česko, Německo
02.08.2017 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
5 450 Kč
 (Österreich Werbung, CK Kudrna)

Dunajská cyklostezka – kemp

Rakousko, Německo
02.08.2017 - 5 dní
In-line skating
Autobusem
4 900 Kč
 (CK Eurocykl Herdegen)
cyklistický
Autobusem
10 900 Kč
 (CK Hoška Tour)

Okolo Bodamského jezera

Německo, Švýcarsko
09.08.2017 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
8 150 Kč
Do vaší knihovny

333 výletů po rozhlednách Čech, Moravy a Slezska

Jiří Štekl
Čtvrté, rozšířené a aktualizované vydání knihy RÁJEM ROZHLEDNOVÝM
po rozhlednách ČR na kole, pěšky, vlakem, lanovkou i tramvají čtvrté, rozšířené a aktualizované vydání knihy Rájem rozhlednovým vložena…
333 Kč

Šťastná to země

Rosťa Gregor
Koloputování okolo Československa a jiné příběhy
„Co je to štěstí? Mít radost na duši a neubližovat tím druhým. Může tak být, milý čtenáři? Moje duše se raduje na cestách. A taky se …
279 Kč
Blogy

Dámská proti proudu Ohře a podle tří řek

 ()
Dámská měla být čtyřčlenná, podle čtyř řek a ke třem soutokům, ale nemoci nechodí po horách, ale po lidech, takže jsme zůstaly ve stejné sestavě jako vloni, ve třech a vynechaly jsme i čtvrtou řeku a minuly i dva soutoky. Často jsem slyšela o úžasné cyklostezce podél Vltavy i Labe, tak proč ji…
HMS | 20.07.2017

Rumunský Maramureš a kláštery

 ()
Nastal čas pozrieť si nové miesta a lokality – čas dovolenkový. Na tento rok pôvodne plánovaná návšteva Balkánu bola – pre narušenie pôvodného termínu odjazdu – odložená z dôvodu vysokých horúčav v neskoršom čase a nahradená cestou po kláštoroch a maľovaných drevených kostoloch rumunského…
bi-cyklista | 20.07.2017

Podél Ohře na kole

 ()
Tak začal první prázdninový měsíc a ještě jsem v červenci nebyl na žádném vícedenním cyklovýletě. Využil jsem toho, že vnoučata přijedou na prázdniny až další týden a od 9.7. jsem vyrazil zdolat na kole řeku Ohře. Byla to neděle a vlakem cestovalo dost cyklistů. Do Ústí nad Labem bylo v oddělení 10…
vlakr | 15.07.2017

Na Výsluní

 ()
Díky našim svatým víru zvěstovatelům a náboženskému reformátorovi, kterého si církev svatá sama upálila, jsme získali darem několik krásných volných dnů, které člověk může využít dle svého přání a podle svých představ. Naše představa byla odpočinout si aktivně, ale v klídku, nejlépe někde v lesích…
Lanna | 11.07.2017

S kolem po kolejích ostrovního království, aneb jak Čert zpozdil Pendolino

 ()
Dobrá zpráva na začátek - za převoz kol se na britských železnicích neplatí, stejně tak je zdarma i jejich rezervace. Uvážíme-li však prostředí kde vedle sebe funguje víc jak 20 vlakových společností - každá se svými specifickými pravidly a podmínkami ohledně převozu bicyklů, plus to že na…
cyklo-poustevnik | 08.07.2017

O čem se mluví:

Fotohádanky Fotohádanky 2017 dnes v 00:21
Cestování na kole Kam v okolí Attersee (Salzburg) dnes v 00:01
Technické rady Stavba tříkolky ze starého kola včera v 23:59
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 66. včera v 23:19
NEcyklo Co vás zaujalo 163 včera v 23:11
Lehokola Homebuilders lehokol 12 včera v 23:06
Nejlepší vtip 38 včera v 22:54
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

180 cyklistů (7 přihlášených)

Dámská proti proudu Ohře a podle tří řek

Dámská měla být čtyřčlenná, podle čtyř řek a ke třem soutokům, ale nemoci nechodí po horách, ale po lidech,…
HMS | 20.07.2017

Rumunský Maramureš a kláštery

Nastal čas pozrieť si nové miesta a lokality – čas dovolenkový. Na tento rok pôvodne plánovaná návšteva…
bi-cyklista | 20.07.2017

Podél Ohře na kole

Tak začal první prázdninový měsíc a ještě jsem v červenci nebyl na žádném vícedenním cyklovýletě. Využil jsem…
vlakr | 15.07.2017