reklama

Po stopách železné opony

Za pár týdnů tomu bude už dvacet let, kdy se začaly stříhat dráty „Železné opony“ na českých hranicích. Symbol nesvobody, svého času střežený pohraničníky s kulomety, nášlapnými minami a elektrickými dráty pod proudem. Dnes je ale tato oblast také zeleným pásem, kde se díky vysídlení zachovaly nádherné kousky přírody. Celkem 2 530 km z německého Lübecku do italského Terstu projeli letos cyklocestovatelé František Šesták a František Hejtmánek.

František Šesták
František Šesták
Foto: František hejtmánek

Zpráva o chystané cestě dorazila do redakce NaKole.cz už na jaře tohoto roku. František Šesták si ve svých 68 letech velmi dobře pamatuje síť hustě rozmístěných tabulek se zákazem vstupu do hraničního pásma, které bylo hlídané rotami pohraniční stráže. „V současné době můžeme volně cestovat kdy a kam se nám chce, ale pamětníci už pomalu zapomínají, někteří obhájci té doby docela rádi. Mladá generace volnost pohybu bere už jako samozřejmost a o drátech železné opony většinou toho moc ani neví,“ řekl o motivu svojí cesty František Šesták. Podle vlastních slov se proto rozhodl svojí cestou oslavit a zároveň připomenout dvacetileté výročí pádu železné opony.

František Šesták má za sebou už několik neuvěřitelných cest. Ve svých šedesáti čtyřech letech se vydal po stopách českého poselstva, které se vydalo v roce 1465 pod vedením Lva z Rožmitálu šířit myšlenku sjednocené Evropy. O dva roky později, ve věku 66 let, si „dal“ legendární transamerickou silnici Route 66 a o rok později Panevropskou cyklotrasu Praha-Paříž.

Oběma cyklistickým veteránům bránila celý život v cestování právě železná opona, která po více než 40 let neprostupně oddělovala země východního a západního bloku. Jak sami říkají, dnes jen dohánějí, co v mládí nemohli absolvovat. Právě letošní 20. výročí bylo hlavní motivací a oslavou, realizovanou pro ně charakteristickým způsobem.

František Šesták a František Hejtmánek se 13. srpna 2009 vydali z nádraží Praha – Holešovice vlakem do Hamburku a odtud dál přes Lübeck do Travemünde. Toto přístavní a lázeňské město na břehu Baltu bylo pro naše cykloturisty začátkem jejich cesty po trase bývalé železné opony.

Po území Německa se pohybovali střídavě po obou stranách bývalých hranic NDR a NSR a to tak, aby mohli poznat co nejvíce zajímavých míst dříve rozděleného Německa. Trasa vedla podél kanálu Lübeck – Labe, asi 80 km cyklostezkami u řeky Labe, pohořím Harz, lesnatým a hornatým Durynskem až do Trojmezí v ašském průsmyku. Na bývalých hranicích obou dříve rozdělených států jsou na mnohých místech ponechány ukázky strážních věží, železných plotů, pamětní kameny atd. Oba cykloturisté cestou potkali také mnoho informačních tabulí s dokumentárními fotografiemi a také viditelnou přípravu na oslavy pádu Berlínské zdi.

Čechách od naplánované jízdy převážně po hraničních signálkách upustili už v Českém lese mezi Aší a Chebem a potom v okolí Dyleně. Pro krosová kola, obtěžkaná 20 kilogramovou zátěží, byly rozbité úseky naprosto nesjízdné. Proto, stejně jako v Německu, využívali souběžných cyklotras, opět poblíž hranic z obou stran. Větší část Šumavy projeli z druhé strany Bavorskem. Na české území se vrátili na Bučině a na signálky se vrátili znovu před Českými Velenicemi. Odtud byly už dobře sjízdné až do NP Podyjí a k hranicím Slovenska.

Jízda Slovenskem vedla rovinami po protipovodňových náspech u řeky Moravy. Trasa byla vynikajícím způsobem značená jako Iron Curtain Greenways. Zajímavé zastávky byly na soutoku řek Moravy a Dyje (Trojmezí Česka, Slovenska a Rakouska) a pod Děvínem na soutoku Moravy a Dunaje, kde je velký památník obětem, kteří zahynuli při pokusech o překročení hranic.

Podél Neziderského jezera poznali cyklisté část RakouskaMaďarsko. Maďarsko svými rovinami, kromě nedohledných vinic s bohatou úrodou, nic mimořádného nenabídlo. Značení cyklotras bylo přehledné a dobré.

Zato Slovinsko předkládalo jeden lepší zážitek než druhý. Hory, nížiny, řeky, upravené vesnice a města, příjemní a pohodoví lidé. Celkový hospodářský rozkvět země byl patrný na každém kroku. Do cíle v italském Terstu dorazili oba Františkové 8. září 2009.

Rekapitulace cesty:

  • Vzdálenost 2.530 km ujeli ve 24 etapách, tj. denní průměr 105,4 km, průměrná rychlost 16,8 km/hod.
  • Nejdelší etapa 137 km ve Slovinsku.
  • V sedlech seděli 154 hodin.
  • Za celou cestu neměli jediný defekt ani žádné technické, zdravotní či jiné problémy.
  • Kromě jednoho dne přívalových deštů v Maďarsku, jeli většinou v teplém, slunečném počasí.
  • Nocovali v kempech ve vlastních stanech.
  • František Šesták celou cestu absolvoval na kole Galaxy Meteor Cross.

Další informace

Osobní stránky F. Šestáka
Aktuality a fotogalerie
TV reportáž o F. Šestákovi
Maják – neprošli – reportáž o jednom zmařeném pokusu překročení státních hranic

Fotogalerie

František Šesták František Šesták Oba cestovatelé v italském Terstu. Na tomto kole absolvoval cestovatel František Šesták celou svoji cestu. Jeho původní kolo, se kterým absolvoval všechny předchozí expedice, mu ukradli ve Štrasburku. Památník v maďarském městě Sopron, kde se 19. srpna 1989 poprvé ukázala trhlina v železné oponě. Takto vypadá povrch naprosté většiny signálek v bývalém NDR. Lepší varianta signálky v NDR.
Kuba Otmar, 18.10.2009
Vyzkoušejte
Labská cyklostezka – Míšeň (CK Victoria)

Labská cyklostezka

Německo
14.05.2024 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 990 Kč
 (CK Frčíme)

Šumava na kole

Česko
17.05.2024 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 900 Kč
 (CK Victoria)

Kolem jezer Solné komory

Rakousko
27.05.2024 - 4 dny
cyklistický
Autobusem
6 990 Kč
 (CK Victoria)
cyklistický
Autobusem
5 990 Kč
 (CK Mamut tour)

Alpe Adria na kole

Itálie, Rakousko
03.06.2024 - 7 dní
cyklistický
Autobusem
15 750 Kč
Do vaší knihovny
Blogy

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

Východní Balkán - 8. část - Rumunsko, Maďarsko - ZÁVĚR

 ()
Po probuzení v Transylvánii, nedaleko města Reghin, jsme si na snídani opět dojeli do první vesnice. Oproti Bulharsku jsme tady to kafe do kelímku dostali zdarma. Luděk k tomu obdržel i pivo, takže snídal jogurt a lahváče. Kamarád z Těchonína, když jsem mu poslala fotku, nám tuto stravu pochválil.…
Peggy | 15.12.2023

7. část - Do Rumunska!

 ()
Zastavili jsme hned v další vesnici Zachari Stojanovo, že si tam dáme kafe. Stálo 0,4 leva, takže se cena pořád snižovala. Vypili jsme opět každý dvě. Ani jsme nic kupovat nepotřebovali, jídlo jsme měli, akorát jsme na sluníčko vyskládali usušit pasy a to, co zbylo z lékárničky. Začali jsme si…
Peggy | 01.12.2023

Premiéra na Bohemia Divide

 ()
Bohemia Divide je název jednoho z dnes už asi kultovních cyklistických ultra-závodů bez podpory. 750-800 km napříč Českem od jihu k severu po cestách i necestách, nonstop a bez podpory. Mezi vyznavači tohoto podivného odvětví cyklistiky má závod své věhlasné jméno, pro mě to je ale letos…
JohnyB | 28.10.2023

6. část - Bulharsko – k moři!

 ()
Naše děti už dávno vědí, že když k moři, tak si k němu musí dojet na kole. Těšily se, ale to horko tyhle poslední dny bylo opravdu těžko snesitelné. Dvacátý pátý den mě přestalo bavit i to ranní slunce, které jsem ještě jakžtakž tolerovala, protože osušilo noční rosu a tedy i stany. Na tu blankytně…
Peggy | 18.10.2023

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 42 před 13 minutami
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 145 dnes v 09:45
NEcyklo Co vás vytočilo 152 dnes v 08:42
Vyjížďky, srazy, akce Návrhy na jarní sraz 2024 dnes v 06:04
Cestování na kole Zase na cestě dnes v 05:50
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 včera v 23:48
Vyjížďky, srazy, akce Nákolácká Štafeta 2024 včera v 18:35
NEcyklo LIDL pro cyklisty VIII včera v 15:41
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

176 cyklistů (11 přihlášených)

Jižní hranice

„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023,…
Stanley58 | 02.01.2024

Východní Balkán - 8. část - Rumunsko, Maďarsko - ZÁVĚR

Po probuzení v Transylvánii, nedaleko města Reghin, jsme si na snídani opět dojeli do první vesnice. Oproti…
Peggy | 15.12.2023

7. část - Do Rumunska!

Zastavili jsme hned v další vesnici Zachari Stojanovo, že si tam dáme kafe. Stálo 0,4 leva, takže se cena…
Peggy | 01.12.2023