Recenze jízdního kola MyCity Worchester 2009

Jak už název napovídá, MyCity Worchester je městské kolo. Tato novinka z katalogu značky Citybikes je vyráběná v tuzemsku a vyladěná pro český trh. Uvedení řady MyCity na trh naznačuje, že rozvoj městské cyklistiky nenechává chladnými ani české výrobce.

MyCity Worcester - pánské městské kolo přizpůsobené českému prostředí
MyCity Worcester - pánské městské kolo přizpůsobené českému prostředí
Foto: citibikes.cz

Městská cyklistika je v české kotlině na vzestupu. Na to poukazují nejenom závěry odborných konferencí, ale především z rozšiřující se nabídky městských kol na našem trhu. Jak ukázal letošní veletrh Sport Life, městská kola (jejich charakteristické znaky najdete zde) nechyběly v nabídce většiny významných výrobců či dovozců.

Na první pohled

MyCity Worcester je kolo s klasickým pánským rámem, který kolu dodává na první pohled elegantní, tradiční vzhled. Worcester má i svůj ženský protějšek, který se prodává pod značkou Manchester. Na kole zaujmou balonové pláště Big Apple (výrobce Schwalbe), které se výrazně podílejí na komfortu jízdy. Výbava odpovídá městskému kolu, najdeme zde integrovaná světla, stojánek, úplný kryt na řetěz, zvonek, blatníky a masivní nosič. Barva rámu, kávově hnědá a na sedlové trubce doplněná symbolem tudorovských růží, je příjemná na pohled a kolo velmi zatraktivňuje. Současně velmi prakticky maskuje případné zablácení rámu.
Rodiče malých dětí potěší, že kolo je připravené pro instalaci přední i zadní cyklosedačky. Lanka jsou totiž vedena na spodní straně rámové trubky. Zadní nosič zase je zase se svojí nosností 25 kg připraven pojmout cyklosedačku i s dítětem do věku 7 let.

Překvapivě lehké, univerzálně veliké

Na to, že je Worchester městské kolo, držíte v ruce překvapivě lehký kousek (s veškerým příslušenstvím má 17,5 kg). I když u městských kol váha nepatří mezi ostře sledované parametry, v některých českých městech při přenášení do schodů oceníte snadnou manipulaci.
Posez je městsky vzpřímený. Jezdcům s výškou 180 padlo kolo jako ulité, při výšce 160 cm už se při zastavení nedala noha opřít o zem bez naklopení kola. Kolo se dodává jen v jedné velikosti, ale seřiditelný představec společně s velkým rozsahem výšky sedla nabízí solidní možnost přizpůsobení posezu.

Síla skrytá v náboji

V zadním náboji najdete sedmirychlostní hubovou převodovku SRAM zajišťující dostatečný rozsah převodů i pro město typu Prahy. Převod je ovšem vyladěný dost do rychla. Nejrychlejší sedmý stupeň využijete jen při jízdě z kopce, po rovině se podle větru dá jezdit na čtvrý nebo pátý stupeň. Pro Prahu (kde bylo kolo testované) by posun převodů směrem k menším převodům by podle našeho názoru tomuto kolu prospěl.
Při testování nás zajímalo, jak snadná nebo naopak nesnadná bude přezutí kola s nábovou převodovkou. Jak se ukázalo, sejmutí zadního kola bylo překvapivě jednoduché. Nejsložitější byla manipulace s odstraněním krytu řetězu, pak stačilo už jen vytáhnout lanko. Celkově je čas strávený výměnou pláště zadního kola stejný jako u klasické přehazovačky.

Třikrát jištěné brzdy

Kolo je vybavené hned trojicí brzd: Dvěma klasickými V-brzdami a protišlapací brzdou. Torpédo je velmi spolehlivá brzda, pokud ale nemáte s tímto typem brzdění zkušenost, vyplatí se nejprve trochu trénovat.
Pokud jezdíte v provozu, potřebujete mít při čekání na zelenou pedály „našlápnuté“ do správné polohy, abyste mohli rychle vyrazit. To si zde zajistíte jen tak, že se správně našlápnutým pedálem na křižovatku už přijedete – na to musíte myslet předem a ne vždy to vyjde. Kolo je tak trochu nepraktické pro ostrou jízdu mezi auty. Kdo se ale chystá jezdit po cyklostezkách, parky či vedlejšími uličkami, nebude s tím mít problém.

Jízda jako s odpružením

Výrobce balonových plášťů tvrdí, že jejich použití má stejný efekt jako odpružení. O vyrovnání nerovností se postará masivní vzduchový polštář. Po týdenním používání na všech typech povrchů musíme uznat, že na tomto tvrzení něco pravdy je.
Jízda po rovné, drobné dlažbě je skoro k nerozeznání od jízdy po asfaltu. Ani překonání hrubé dlažby není problém, i když tady už je něco znát. Jízdu na Worcesteru po kočičích hlavách je možné srovnat s jízdou po jemné dlažbě na srovnatelném kole bez balonů. Kdo by čekal velký valivý odpor masivních pláštů, ten se plete. Pokud je kolo správně nahuštěné, mají Big Apple překvapivě nízký valivý odpor. Pláště jsou perfektně přizpůsobené městskému prostředí, jejich slabinou jsou nezpevněné, blátivé cesty: tam relativně hladké pláště značně kloužou.
Společně s balonovými plášti se na výrazném komfortu jízdy podílí také příjemné sedlo Velo Gemini s tvarovou pamětí.

Osvětlení

Dynamo v předním náboji má velmi lehký chod, což umožňuje svítit nepřetržitě bez ztráty výkonu. Zadní červené světlo Basta Ray Steady na nosiči svítí velmi jasně. Je vybaveno dosvitem ještě několik minut po zastavení kola, užitečným zejména při jízdě v provozu. Zadní maska je doplněná ještě další, samostatně umístěnou odrazkou.
Přední světlomet od stejného výrobce potěší aktivací už při jízdě rychlostí chůze. Světlomet má čidlo pro automatické spouštění za šera. Součástí světlometu je dvojice LED diod, které i při pomalé jízdě zřetelně blikají. Diody bohužel nesvítí i po zastavení kola.
Kužel světlometu má tvar dvou půlměsíců posazených těsně nad sebou: horní osvětluje ulici až na vzdálenost asi 20 metrů, dolní při dobrém nastavení osvětluje prostor do deseti metrů před kolem; je ovšem dosti úzký. Halo dobře osvětluje nejbližší okolí bicyklu.
Světlomet je slušně jasný. Vyhoví při jízdě v obci i na neosvětlené silnici mimo obec. Světlo nestačilo jen na nezpevněných úzkých pěšinách, které vyžadovaly pomalou jízdu.

Nosič

Nosič je dostatečně robustní a nemá problém s převážením těžších brašen. Výrobce uvádí nosnost 25 kg, údajně především kvůli zatížení zadního ráfku.

Několik námětů pro výrobce na závěr

Pokud měli testovací jezdci k některým komponentům výhrady, byl to především zvonek. Tento nevýrazný „ťukací“ model je použitelný ještě tak na nepříliš vzdálené chodce – řidiče auta jím na svou přítomnost neupozorníte. V hlučném pražském provozu jeho zvuk poměrně snadno zanikne.
Aby kolo bylo dokonalé, uvítali bychom integrovaný zámek. Možnost zamknout kolo během několika vteřin výrazně zvýší pohodlí uživatele. Kdo si u městských kol zvykl tuto „vychytávku“ , jen obtížně se jí vzdává.
Poslední drobná výtka k osazení se týkala na první pocit poněkud tenkých a tvrdých gripů na řídítkách. Ruce ale v průběhu jízdy fixovaly dobře a jezdci si na ně nakonec zvykli.

Celkové hodnocení

Je vidět, že tvůrci MyCity Worcester se snažili vyladit kolo pro české podmínky. Balonové pláště umožňují jízdu po ne vždy dokonalém povrchu, počet převodů solidně zvládne kopce. Kolo si přitom zachovává vyloženě konzervativní vzhled a příjemný komfort. Tím je tento model atraktivní pro pánské uživatele, kteří by pod sebou ve městě měli rádi klasický lichoběžník. Cena těsně přes 14 000 Kč je přitom při daném osazení velmi rozumná.
Kola MyCity jsou úplnou novinkou a při testování byla prvosériovost znát. Některé komponenty nejsou ještě definitivní a v sériově vyráběných kusech budou nahrazeny (stojánek, blatníky).
Celkové hodnocení: Máte před sebou citybike, o kterém stojí za to uvažovat.

Fotogalerie

MyCity Worcester - pánské městské kolo přizpůsobené českému prostředí A jeho ženský protějšek MyCity Manchester
redakce NaKole.cz a Prahounakole.cz, 22.12.2008
Blogy

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

 ()
Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska, Kroměřížska a Zlínska.  Začnu v Holešově, který se pro mě, v tuto chvíli, stal přechodným „domovem." Samotný Holešov vybízí k návštěvě zámku či přilehlého parku. Mimo jiné je zde i židovský hřbitov.…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

 ()
Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro cyklodovolenou část naší země, kde jsme ještě nebyli a to Českou Sibiř. Jako základní kemp byl zvolen Kemp Orion, který se skládal asi z 30ti chatek, sociálek a restaurace. O České Sibiři jsem věděl…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

 ()
Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle, muzeum SNP V Banské Bystrici, Jankov Vršok a některé další, ale mohyla spoluzakladatele Československa M. R. Štefánika na Bradle se mým cestám nějak vyhýbala. V minulém režimu, kdy se…
jarpal | 05.11.2016

Expedice 112 Z Mnichova do Petrohradu

 ()
Prší! Jak jinak. Prší celý týden. Předpověď na víkend je ale poměrně příznivá a tak jsme vyrazili. Tedy zatím jsem vyrazil sám, soused Pepa se připojí. Je 16. června 2016. Vystoupil jsem z Pendolina v Plané u Mariánských Lázní a teď tu stojím pod stromem u nádraží a přemýšlím, co dál. Zdá se, že…
Stanley58 | 12.10.2016

Trasa Praha – Brno za čtyři hodiny

Na kole, po lesních cestách a s blouděním. Myslíte si, že není možné ujet na horském kole trasu Praha – Brno (Navíc přes Rokycany) s blouděním v lesích za čtyři hodiny? Je to možné! Až dočtete, pochopíte. Ale od začátku. Ten začátek je kousek pod Prahou, v Nepomuku. (Znalci jednoho nejmenovaného…
Stanley58 | 05.10.2016

O čem se mluví:

NEcyklo Zaujalo 144 dnes v 00:04
Co vás vytočilo 109 včera v 23:07
Elektrokola Baterie a cokoliv o nich včera v 22:15
NEcyklo Nejlepší vtip XXXVI BEZ CENZURY včera v 20:41
Komentáře k článkům Víte, kde najdete největší kolo? včera v 17:47
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

82 cyklistů (4 přihlášení)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016