Pardubice získaly titul Hlavní město cyklistů 2014

O vítězi soutěže nerozhodla jen dlouhá cyklistická tradice nebo počet kol v ulicích. Rozhodující byl celkový přístup města k řešení dopravy, a to nejen té cyklistické. Nezávislá porota složená z odborníků na cyklistickou dopravu hodnotila například také koncepční materiály, stav infrastruktury nebo kampaně, která města organizují nebo podporují.

Za Pardubice přebrali cenu (zleva): Vojtěch Jirsa - cyklokoordinátor města, Michal Koláček - náměstek primátorky pro oblast dopravy, Jakub Kutílek - odbor hlavního architekta. Zcela vpravo je Jakub Rybka ze společnosti Homeport.
Za Pardubice přebrali cenu (zleva): Vojtěch Jirsa - cyklokoordinátor města, Michal Koláček - náměstek primátorky pro oblast dopravy, Jakub Kutílek - odbor hlavního architekta. Zcela vpravo je Jakub Rybka ze společnosti Homeport.
Foto: Jiří Juřík

Vítězství v soutěži si odneslo město Pardubice, které si už v minulosti vysloužilo přídomek „cyklistická laboratoř“ České republiky. Utkání měst ale přineslo i svá překvapení. Mezi finalisty se kromě rovinatých měst s dlouhou cyklistickou tradicí objevilo také hlavní město kraje Vysočina Jihlava. Společně s Uherským Hradištěm, které se umístilo jako třetí, tak obsadila tato města pomyslné stupně vítězů. Kromě celkového pořadí měst rozdělila porota také dvě zvláštní ceny – za budování infrastruktury a za marketing a propagaci věnovanou cyklodopravě. Ocenění za infrastrukturu dostala Ostrava, cenu za marketing cyklistiky získal Hradec Králové.

Porota hodnotila především kvalitu dopravní politiky města a jednotlivých konkrétních kroků, které dělá pro zvládnutí narůstající dopravy. „Naše města jsou v naprosté většině zahlcená auty, takže většina lidí počítá s kolem maximálně pro vyjížďky na výlety,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek a dodává: „Logicky si pak lidé chtějí odpočinout někde, kde to je hezké. Moderní světová města se snaží vrátit život do měst, kam jízdní kola rozhodně patří.“ Cyklistika je spolu s pěší a veřejnou dopravou považována za stabilizující prvek, který přispívá ke zdravému prostředí ve městech. Konkrétní opatření, která se vybudují, jako jsou například cyklopruhy, cykloobousměrky nebo dopravní zklidnění, jsou důsledkem celé řady předchozích kroků. Mezi hlavní patří přítomnost cyklokoordinátora a schválená koncepce, spojená s konkrétními termíny a úkoly pro pracovníky městského úřadu. Soutěž Hlavní město cyklistů přitom hodnotila všechny tyto podmínky.

Pardubice

Vítězství v soutěži Hlavní město cyklistů 2014 si Pardubice zasloužily hlavně díky svým krokům v posledních třech letech, které město přiblížily na úroveň evropských cyklistických velmocí. Obyvatelé Pardubic mají srovnatelné dopravní chování v porovnání s městy v Německu. Podle výsledků nedávného dopravního výzkumu absolvují 19 % cest na jízdním kole, 35 % pěšky, 17 % veřejnou dopravou a 28 % s využitím osobních automobilů. To znamená, že více než polovina cest po městě je s využitím vlastní síly.

Během posledních let odsouhlasilo město základní koncepční dokumenty, v první řadě generel cyklistické dopravy a na něj navazující akční plán hlavních kroků. Město buduje novou infrastrukturu s ohledem na všechny druhy dopravy a se záměrem posílit tzv. koalici udržitelné dopravy, kterou tvoří pěší, cyklistická a veřejná doprava. „Město dlouhodobě směřuje k rovnoměrnému rozložení dopravy 4krát 25 procent. I když se jedná o dlouhodobý cíl, v současné době jsme k němu už velmi blízko, takže Pardubice mají dobrou výchozí pozici pro jeho dosažení,“ říká náměstek primátorky Pardubic Michal Koláček, který má dopravu ve městě na starosti. Jít osobním příkladem se rozhodla také primátorka města Štěpánka Fraňková, která se společně se svými náměstky a tajemníkem magistrátu zúčastní soutěže Do práce na kole a celý květen bude na radnici dojíždět na kole.

Pardubice

Cenu vítězi předal rektor Univerzity Palackého, profesor Jaroslav Miller. Bezprostředně po svém jmenování rektorem vyhlásil svůj záměr dostat studenty v Olomouci na kola podobným způsobem, jako je to k vidění například v britském Oxfordu nebo švédském Linköpingu. „Univerzita Palackého chce dostát své roli instituce, která určuje způsob životního stylu 21. století, jenž je ekologický a zdravý,“ řekl o své představě profesor Miller. Jízdní kolo je podle něj logickou volbou pro studenty, kteří mají omezený rozpočet a neustále potřebují cestovat mezi kolejemi a učebními budovami. „Rádi bychom přesvědčili v první řadě především studenty a zaměstnance univerzity, že pohyb mezi univerzitními budovami na kole je zdravý, přirozený, rychlý a hlavně je zadarmo,“ doplnil pan rektor. V prvním kroku univerzita plánuje pod značkou UP Bike zviditelnit a propojit vše, co se okolo cyklodopravy v Olomouci děje – od kampaně Do práce na kole, cyklojízd a cyklistických závodů až po workshopy a služby pro cyklisty.

Všichni účastníci slavnostního předávání dostali jako malý dárek volnou licenci na zhlédnutí filmu Lidský rozměr. Hodinu a čtvrt dlouhý film shrnuje výsledky 40 let zkušeností a důsledků městského plánování. Dánský architekt Jan Gehl a jeho kolegové tu ukazují, co se stane, když se do centra plánů a výpočtů umístí člověk a jeho potřeby. Film se mimo jiné promítal v Pardubicích, kde sloužil k vysvětlování záměrů města při schvalování nového územního plánu. „Lidský rozměr přispívá do diskuze, která je mimořádně aktuální i u nás: Jak docílit, aby se ve městech žilo lépe?“ říká Jan Noháč ze společnosti Aerofilms, zástupce distributora tohoto dánského filmu v České republice.

Přečtěte si také

Fotogalerie

Za Pardubice přebrali cenu (zleva): Vojtěch Jirsa - cyklokoordinátor města, Michal Koláček - náměstek primátorky pro oblast dopravy, Jakub Kutílek - odbor hlavního architekta. Zcela vpravo je Jakub Rybka ze společnosti Homeport. Pardubice Pardubice Pardubice Hradec Králové Hradec Králové Uherské Hradiště Uherské Hradiště Ostrava Ostrava Ostrava Jihlava
TZ Asociace měst pro cyklisty, 02.05.2014
Vyzkoušejte
 (CK Rubikon)
cyklistický
Autobusem
3 400 Kč
 (CK Bondo)

Šumava na kole: Kvilda

Česko
07.10.2016 - 5 dní
cyklistický
Vlastní doprava
2 980 Kč
 (CK Bondo)

České Švýcarsko: Cyklotoulky

Česko
07.10.2016 - 5 dní
cyklistický
Vlastní doprava
2 980 Kč
 (CK Bondo)

Šumava na kole: Kvilda

Česko
12.10.2016 - 5 dní
cyklistický
Vlastní doprava
2 980 Kč
 (CK Bondo)

České Švýcarsko: Cyklotoulky

Česko
12.10.2016 - 5 dní
cyklistický
Vlastní doprava
2 980 Kč
Do vaší knihovny

Rájem rozhlednovým – 77 nejnovějších rozhleden ČR

Nejnovější rozhledny České republiky, dotisk obohacený o 12 nových rozhleden
Rozhledny stále přibývají. Od minulého vydání této knihy jich bylo postaveno dalších 12. Celkem tedy za tři a půl roku přibylo 77 …
249 Kč

Ze života cyklotrempa

Jan Vlasák
Kniha, oceněná za originalitu v soutěži GO KAMERA
Tímto titulem završujeme souborné vydání všech povídání z cest Honzy Vlasáka. Tři cykloturistické a jedna horolezecká kniha dostaly…
299 Kč
Blogy

Ryze horský vs. ryze městský cyklo výlet

 ()
Co je lepší? Zvažte sami! Já už mám ale jasno! Tento krásný víkend je jak stvořený pro pořádný cyklo výlet. A proto dále nad ničím nepřemýšlím a usedám na kolo. V sobotu (27. 8. 2016) jsem si naplánoval „ryze horský“ výlet. A to již tradičně z Kopřivnice, přes Frýdlant nad Ostravicí (Malenovice)…
Marťas004 | 29.08.2016

Na kole podél Jizery

 ()
První den. Tak zase sedím ve vlaku s kolem a tentokrát se chystám projet podél řeky Jizery z Kořenova v Jizerských horách, až k soutoku Jizery s Labem u Káraného. Využil jsem toho, že konečně nadešlo pár dnů bez deště. Cesta ve vlaku ubíhala dobře, při přestupu v Liberci jsem měl štěstí, že vlak…
vlakr | 21.08.2016

Dovolená v Novohradských horách – na kole s 9 letým klukem

Následující blog není pokusem o beletrii, ale souhrn zkušeností ze sedmidenního puťáku na kolech. Snad pomůže někomu, kdo by chtěl absolvovat něco podobného...Záměr: Vyjedeme z domova, projedeme Novohradské hory a oklikou podél Vltavy se vrátíme zpět. Máme na to sedm dnů. Chceme se projet krásnou…
VLB | 16.08.2016

Jižní hranice 2016

 ()
Pátek 15.7.Ráno dobaluji zbytek věcí a odjíždím na nádraží. Jsem trochu nevyspalý, protože jsem se ve dvě hodiny probudil a rozhodl se namontovat přední nosič, aby všechny věci nebyly jen vzadu. Dobře jsem udělal, docela se zlepšily jízdní vlastnosti, hlavně do kopce už se kolo nemá tendenci zvedat…
malej-jarda | 14.08.2016

Do Děčína

 ()
Autem jezdíme severní cestou přes Liberec nebo jižní přes Mnichovo Hradiště a Českou Lípu.Na kole jsem přijela do Děčína sama nebo s někým několikrát:- z Krušných hor přes Děčínský Sněžník- z Krásné Lípy Kyjovským údolím a údolím Kirnitzschtal- z českého Nordkapu přes Sebnitz - z Jedlové přes Bad…
Quatsch | 13.08.2016

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Tak jaké to bylo dneska 58 dnes v 07:10
Bezpečnost na kole Nepsaná pravidla dnes v 00:01
Lehokola Sraz leholol 2016 ve Vsetíně včera v 22:39
NEcyklo Nejlepší vtip XXXV včera v 22:29
CO VÁS ZAUJALO 134 včera v 21:45
Islamizaci nechceme (II.) včera v 21:32
Trénink a zdraví Ionťáky, sachariďák včera v 17:47
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

184 cyklistů (20 přihlášených)

Ryze horský vs. ryze městský cyklo výlet

Co je lepší? Zvažte sami! Já už mám ale jasno! Tento krásný víkend je jak stvořený pro pořádný cyklo výlet.…
Marťas004 | 29.08.2016

Na kole podél Jizery

První den. Tak zase sedím ve vlaku s kolem a tentokrát se chystám projet podél řeky Jizery z Kořenova v…
vlakr | 21.08.2016

Dovolená v Novohradských horách – na kole s 9 letým klukem

Následující blog není pokusem o beletrii, ale souhrn zkušeností ze sedmidenního puťáku na kolech. Snad pomůže…
VLB | 16.08.2016