reklama

Pardubice získaly titul Hlavní město cyklistů 2014

O vítězi soutěže nerozhodla jen dlouhá cyklistická tradice nebo počet kol v ulicích. Rozhodující byl celkový přístup města k řešení dopravy, a to nejen té cyklistické. Nezávislá porota složená z odborníků na cyklistickou dopravu hodnotila například také koncepční materiály, stav infrastruktury nebo kampaně, která města organizují nebo podporují.

Za Pardubice přebrali cenu (zleva): Vojtěch Jirsa - cyklokoordinátor města, Michal Koláček - náměstek primátorky pro oblast dopravy, Jakub Kutílek - odbor hlavního architekta. Zcela vpravo je Jakub Rybka ze společnosti Homeport.
Za Pardubice přebrali cenu (zleva): Vojtěch Jirsa - cyklokoordinátor města, Michal Koláček - náměstek primátorky pro oblast dopravy, Jakub Kutílek - odbor hlavního architekta. Zcela vpravo je Jakub Rybka ze společnosti Homeport.
Foto: Jiří Juřík

Vítězství v soutěži si odneslo město Pardubice, které si už v minulosti vysloužilo přídomek „cyklistická laboratoř“ České republiky. Utkání měst ale přineslo i svá překvapení. Mezi finalisty se kromě rovinatých měst s dlouhou cyklistickou tradicí objevilo také hlavní město kraje Vysočina Jihlava. Společně s Uherským Hradištěm, které se umístilo jako třetí, tak obsadila tato města pomyslné stupně vítězů. Kromě celkového pořadí měst rozdělila porota také dvě zvláštní ceny – za budování infrastruktury a za marketing a propagaci věnovanou cyklodopravě. Ocenění za infrastrukturu dostala Ostrava, cenu za marketing cyklistiky získal Hradec Králové.

Porota hodnotila především kvalitu dopravní politiky města a jednotlivých konkrétních kroků, které dělá pro zvládnutí narůstající dopravy. „Naše města jsou v naprosté většině zahlcená auty, takže většina lidí počítá s kolem maximálně pro vyjížďky na výlety,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek a dodává: „Logicky si pak lidé chtějí odpočinout někde, kde to je hezké. Moderní světová města se snaží vrátit život do měst, kam jízdní kola rozhodně patří.“ Cyklistika je spolu s pěší a veřejnou dopravou považována za stabilizující prvek, který přispívá ke zdravému prostředí ve městech. Konkrétní opatření, která se vybudují, jako jsou například cyklopruhy, cykloobousměrky nebo dopravní zklidnění, jsou důsledkem celé řady předchozích kroků. Mezi hlavní patří přítomnost cyklokoordinátora a schválená koncepce, spojená s konkrétními termíny a úkoly pro pracovníky městského úřadu. Soutěž Hlavní město cyklistů přitom hodnotila všechny tyto podmínky.

Pardubice

Vítězství v soutěži Hlavní město cyklistů 2014 si Pardubice zasloužily hlavně díky svým krokům v posledních třech letech, které město přiblížily na úroveň evropských cyklistických velmocí. Obyvatelé Pardubic mají srovnatelné dopravní chování v porovnání s městy v Německu. Podle výsledků nedávného dopravního výzkumu absolvují 19 % cest na jízdním kole, 35 % pěšky, 17 % veřejnou dopravou a 28 % s využitím osobních automobilů. To znamená, že více než polovina cest po městě je s využitím vlastní síly.

Během posledních let odsouhlasilo město základní koncepční dokumenty, v první řadě generel cyklistické dopravy a na něj navazující akční plán hlavních kroků. Město buduje novou infrastrukturu s ohledem na všechny druhy dopravy a se záměrem posílit tzv. koalici udržitelné dopravy, kterou tvoří pěší, cyklistická a veřejná doprava. „Město dlouhodobě směřuje k rovnoměrnému rozložení dopravy 4krát 25 procent. I když se jedná o dlouhodobý cíl, v současné době jsme k němu už velmi blízko, takže Pardubice mají dobrou výchozí pozici pro jeho dosažení,“ říká náměstek primátorky Pardubic Michal Koláček, který má dopravu ve městě na starosti. Jít osobním příkladem se rozhodla také primátorka města Štěpánka Fraňková, která se společně se svými náměstky a tajemníkem magistrátu zúčastní soutěže Do práce na kole a celý květen bude na radnici dojíždět na kole.

Pardubice

Cenu vítězi předal rektor Univerzity Palackého, profesor Jaroslav Miller. Bezprostředně po svém jmenování rektorem vyhlásil svůj záměr dostat studenty v Olomouci na kola podobným způsobem, jako je to k vidění například v britském Oxfordu nebo švédském Linköpingu. „Univerzita Palackého chce dostát své roli instituce, která určuje způsob životního stylu 21. století, jenž je ekologický a zdravý,“ řekl o své představě profesor Miller. Jízdní kolo je podle něj logickou volbou pro studenty, kteří mají omezený rozpočet a neustále potřebují cestovat mezi kolejemi a učebními budovami. „Rádi bychom přesvědčili v první řadě především studenty a zaměstnance univerzity, že pohyb mezi univerzitními budovami na kole je zdravý, přirozený, rychlý a hlavně je zadarmo,“ doplnil pan rektor. V prvním kroku univerzita plánuje pod značkou UP Bike zviditelnit a propojit vše, co se okolo cyklodopravy v Olomouci děje – od kampaně Do práce na kole, cyklojízd a cyklistických závodů až po workshopy a služby pro cyklisty.

Všichni účastníci slavnostního předávání dostali jako malý dárek volnou licenci na zhlédnutí filmu Lidský rozměr. Hodinu a čtvrt dlouhý film shrnuje výsledky 40 let zkušeností a důsledků městského plánování. Dánský architekt Jan Gehl a jeho kolegové tu ukazují, co se stane, když se do centra plánů a výpočtů umístí člověk a jeho potřeby. Film se mimo jiné promítal v Pardubicích, kde sloužil k vysvětlování záměrů města při schvalování nového územního plánu. „Lidský rozměr přispívá do diskuze, která je mimořádně aktuální i u nás: Jak docílit, aby se ve městech žilo lépe?“ říká Jan Noháč ze společnosti Aerofilms, zástupce distributora tohoto dánského filmu v České republice.

Přečtěte si také

Fotogalerie

Za Pardubice přebrali cenu (zleva): Vojtěch Jirsa - cyklokoordinátor města, Michal Koláček - náměstek primátorky pro oblast dopravy, Jakub Kutílek - odbor hlavního architekta. Zcela vpravo je Jakub Rybka ze společnosti Homeport. Pardubice Pardubice Pardubice Hradec Králové Hradec Králové Uherské Hradiště Uherské Hradiště Ostrava Ostrava Ostrava Jihlava
TZ Asociace měst pro cyklisty, 02.05.2014
Do vaší knihovny

Cyklotoulky s dětmi, vozíkem a nočníkem

Markéta Hroudová a Luděk Zigáček
Po cyklostezce ODRA-NISA k moři na Rujanu a Polskem zpět domů
První knižní přiblížení krásné, ale lehce opomíjené dálkové cyklostezky lemující hraniční řeky mezi Německem a Polskem. Tento cestopis…
259 Kč

333 výletů po rozhlednách Čech, Moravy a Slezska

Jiří Štekl
Čtvrté, rozšířené a aktualizované vydání knihy RÁJEM ROZHLEDNOVÝM
po rozhlednách ČR na kole, pěšky, vlakem, lanovkou i tramvají čtvrté, rozšířené a aktualizované vydání knihy Rájem rozhlednovým vložena…
333 Kč
Blogy

Krušné hory - poslední třetina

 ()
Na Klínovec, nejvyšší horu Krušných hor, jsme vyjeli na kolách 5. 8. 2008. První noc v Krušných horách jsme strávili U Meluzíny.   srpen 2008: my 4 + Nick, auto v Perštejně, 5 dnů, 232 km, tudy:Údolíčko - Horní Halže - Klínovec - Boží Dar - Horní Blatná - Luby - Františkovy Lázně - Cheb - Jesenice…
Quatsch | 15.08.2017

Polsko – cesta majáků aneb na Hel za tuleni

„Tati, kdy mě konečně vezmeš k moři?“ ptá se můj syn, a tím tohle všechno vlastně začalo. Kam k moři? Předloni jsem byl na kole na Jadranu (Grada) a v horkách 40+ prohlásil, že k moři už mě nikdo nedostane. Takže musíme na sever – k Baltu. Při plánování cesty z ČR na sever Polska, jsem na netu…
malej-jarda | 13.08.2017

Jižní Morava na kole 2017

 ()
Jižní Morava jako dobrá alternativa pro cyklotrip 2017. Tak dopadlo mé cestování na kole pro letošek. Již každoročně podnikám několika denní výlet, cyklo putování, po vybrané zemi Evropy. Tak jako např. v roce 2015 Maďarsko, Slovinsko nebo v roce 2016 Srbsko, Rumunsko - Banát. A proč Jižní Morava…
Marťas004 | 07.08.2017

Z Bratiskavy kolem Balatonu, přes termální lázně a podél Neziderského jezera

 ()
Když se moji přátelé zmínili, že by chtěli jet kolem Balatonu a k Neziderskému jezeru, zbystřil jsem, protože to byla jedna z cest, která mě lákala. Z původního zájmu se nakonec stala realita a tak jsme na začátku července vyjeli na cestu kolem Balatonu a podél Neziderského jezera. Naše cesta vedla…
Asterix | 04.08.2017

V Moravském krasu na kole

Poznat Moravský kras na kolech. To byl náš cíl, když jsme vyrazili ve třech – rodiče s desetiletým synem. Přes akční pobyty na internetu jsme si měsíc předem zamluvili hotel Stará škola ve Sloupu. Pokud se budete v této oblasti na kolech pohybovat, snad vám pomohou náledující zkušenosti. 15. 7.…
VLB | 03.08.2017

O čem se mluví:

Technické rady Náhrada převodníku Shimano M580 44 zubů. dnes v 13:59
Babiše anebo Baťu? dnes v 13:10
Cestování na kole Jizera - až z Rumburka :-) dnes v 12:49
NEcyklo LIDL pro cyklisty VII dnes v 12:44
Technické rady Na těžko, s přívěsem.. dnes v 12:41
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

212 cyklistů (17 přihlášených)

Krušné hory - poslední třetina

Na Klínovec, nejvyšší horu Krušných hor, jsme vyjeli na kolách 5. 8. 2008. První noc v Krušných horách jsme…
Quatsch | 15.08.2017

Polsko – cesta majáků aneb na Hel za tuleni

„Tati, kdy mě konečně vezmeš k moři?“ ptá se můj syn, a tím tohle všechno vlastně začalo. Kam k moři?…
malej-jarda | 13.08.2017

Jižní Morava na kole 2017

Jižní Morava jako dobrá alternativa pro cyklotrip 2017. Tak dopadlo mé cestování na kole pro letošek. Již…
Marťas004 | 07.08.2017