Pardubice získaly titul Hlavní město cyklistů 2014

O vítězi soutěže nerozhodla jen dlouhá cyklistická tradice nebo počet kol v ulicích. Rozhodující byl celkový přístup města k řešení dopravy, a to nejen té cyklistické. Nezávislá porota složená z odborníků na cyklistickou dopravu hodnotila například také koncepční materiály, stav infrastruktury nebo kampaně, která města organizují nebo podporují.

Za Pardubice přebrali cenu (zleva): Vojtěch Jirsa - cyklokoordinátor města, Michal Koláček - náměstek primátorky pro oblast dopravy, Jakub Kutílek - odbor hlavního architekta. Zcela vpravo je Jakub Rybka ze společnosti Homeport.
Za Pardubice přebrali cenu (zleva): Vojtěch Jirsa - cyklokoordinátor města, Michal Koláček - náměstek primátorky pro oblast dopravy, Jakub Kutílek - odbor hlavního architekta. Zcela vpravo je Jakub Rybka ze společnosti Homeport.
Foto: Jiří Juřík

Vítězství v soutěži si odneslo město Pardubice, které si už v minulosti vysloužilo přídomek „cyklistická laboratoř“ České republiky. Utkání měst ale přineslo i svá překvapení. Mezi finalisty se kromě rovinatých měst s dlouhou cyklistickou tradicí objevilo také hlavní město kraje Vysočina Jihlava. Společně s Uherským Hradištěm, které se umístilo jako třetí, tak obsadila tato města pomyslné stupně vítězů. Kromě celkového pořadí měst rozdělila porota také dvě zvláštní ceny – za budování infrastruktury a za marketing a propagaci věnovanou cyklodopravě. Ocenění za infrastrukturu dostala Ostrava, cenu za marketing cyklistiky získal Hradec Králové.

Porota hodnotila především kvalitu dopravní politiky města a jednotlivých konkrétních kroků, které dělá pro zvládnutí narůstající dopravy. „Naše města jsou v naprosté většině zahlcená auty, takže většina lidí počítá s kolem maximálně pro vyjížďky na výlety,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek a dodává: „Logicky si pak lidé chtějí odpočinout někde, kde to je hezké. Moderní světová města se snaží vrátit život do měst, kam jízdní kola rozhodně patří.“ Cyklistika je spolu s pěší a veřejnou dopravou považována za stabilizující prvek, který přispívá ke zdravému prostředí ve městech. Konkrétní opatření, která se vybudují, jako jsou například cyklopruhy, cykloobousměrky nebo dopravní zklidnění, jsou důsledkem celé řady předchozích kroků. Mezi hlavní patří přítomnost cyklokoordinátora a schválená koncepce, spojená s konkrétními termíny a úkoly pro pracovníky městského úřadu. Soutěž Hlavní město cyklistů přitom hodnotila všechny tyto podmínky.

Pardubice

Vítězství v soutěži Hlavní město cyklistů 2014 si Pardubice zasloužily hlavně díky svým krokům v posledních třech letech, které město přiblížily na úroveň evropských cyklistických velmocí. Obyvatelé Pardubic mají srovnatelné dopravní chování v porovnání s městy v Německu. Podle výsledků nedávného dopravního výzkumu absolvují 19 % cest na jízdním kole, 35 % pěšky, 17 % veřejnou dopravou a 28 % s využitím osobních automobilů. To znamená, že více než polovina cest po městě je s využitím vlastní síly.

Během posledních let odsouhlasilo město základní koncepční dokumenty, v první řadě generel cyklistické dopravy a na něj navazující akční plán hlavních kroků. Město buduje novou infrastrukturu s ohledem na všechny druhy dopravy a se záměrem posílit tzv. koalici udržitelné dopravy, kterou tvoří pěší, cyklistická a veřejná doprava. „Město dlouhodobě směřuje k rovnoměrnému rozložení dopravy 4krát 25 procent. I když se jedná o dlouhodobý cíl, v současné době jsme k němu už velmi blízko, takže Pardubice mají dobrou výchozí pozici pro jeho dosažení,“ říká náměstek primátorky Pardubic Michal Koláček, který má dopravu ve městě na starosti. Jít osobním příkladem se rozhodla také primátorka města Štěpánka Fraňková, která se společně se svými náměstky a tajemníkem magistrátu zúčastní soutěže Do práce na kole a celý květen bude na radnici dojíždět na kole.

Pardubice

Cenu vítězi předal rektor Univerzity Palackého, profesor Jaroslav Miller. Bezprostředně po svém jmenování rektorem vyhlásil svůj záměr dostat studenty v Olomouci na kola podobným způsobem, jako je to k vidění například v britském Oxfordu nebo švédském Linköpingu. „Univerzita Palackého chce dostát své roli instituce, která určuje způsob životního stylu 21. století, jenž je ekologický a zdravý,“ řekl o své představě profesor Miller. Jízdní kolo je podle něj logickou volbou pro studenty, kteří mají omezený rozpočet a neustále potřebují cestovat mezi kolejemi a učebními budovami. „Rádi bychom přesvědčili v první řadě především studenty a zaměstnance univerzity, že pohyb mezi univerzitními budovami na kole je zdravý, přirozený, rychlý a hlavně je zadarmo,“ doplnil pan rektor. V prvním kroku univerzita plánuje pod značkou UP Bike zviditelnit a propojit vše, co se okolo cyklodopravy v Olomouci děje – od kampaně Do práce na kole, cyklojízd a cyklistických závodů až po workshopy a služby pro cyklisty.

Všichni účastníci slavnostního předávání dostali jako malý dárek volnou licenci na zhlédnutí filmu Lidský rozměr. Hodinu a čtvrt dlouhý film shrnuje výsledky 40 let zkušeností a důsledků městského plánování. Dánský architekt Jan Gehl a jeho kolegové tu ukazují, co se stane, když se do centra plánů a výpočtů umístí člověk a jeho potřeby. Film se mimo jiné promítal v Pardubicích, kde sloužil k vysvětlování záměrů města při schvalování nového územního plánu. „Lidský rozměr přispívá do diskuze, která je mimořádně aktuální i u nás: Jak docílit, aby se ve městech žilo lépe?“ říká Jan Noháč ze společnosti Aerofilms, zástupce distributora tohoto dánského filmu v České republice.

Přečtěte si také

Fotogalerie

Za Pardubice přebrali cenu (zleva): Vojtěch Jirsa - cyklokoordinátor města, Michal Koláček - náměstek primátorky pro oblast dopravy, Jakub Kutílek - odbor hlavního architekta. Zcela vpravo je Jakub Rybka ze společnosti Homeport. Pardubice Pardubice Pardubice Hradec Králové Hradec Králové Uherské Hradiště Uherské Hradiště Ostrava Ostrava Ostrava Jihlava
TZ Asociace měst pro cyklisty, 02.05.2014
Vyzkoušejte
 (CK Bondo)

Šumava na kole: Kvilda

Česko
29.07.2016 - 5 dní
cyklistický
Vlastní doprava
2 980 Kč
 (CK Bondo)

České Švýcarsko: Cyklotoulky

Česko
29.07.2016 - 5 dní
cyklistický
Vlastní doprava
2 980 Kč
 (CK Bondo)

Šumava na kole: Kvilda

Česko
03.08.2016 - 5 dní
cyklistický
Vlastní doprava
2 980 Kč
 (CK Bondo)

České Švýcarsko: Cyklotoulky

Česko
03.08.2016 - 5 dní
cyklistický
Vlastní doprava
2 980 Kč
Luhačovice (Václav Vrtal, NaKole.cz)

Luhačovice a okolí na kole

Česko
17.08.2016 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
3 460 Kč
Do vaší knihovny

Rozhlednovým rájem, nejnovější rozhledny 2013-2015

Jiří Štekl
Výjimečně zdařilý průvodce nejnovějšími českými rozhlednami pro všechny výletníky
62 + 3 + 4 … co to je za záhadná čísla? Kniha 62 + 3 vyšla letos na jaře a byla během krátké doby vyprodaná. V knize bylo představeno 62…
249 Kč

Šťastná to země

Rosťa Gregor
Koloputování okolo Československa a jiné příběhy
„Co je to štěstí? Mít radost na duši a neubližovat tím druhým. Může tak být, milý čtenáři? Moje duše se raduje na cestách. A taky se …
279 Kč
Blogy

Cyklovýlet na Slovensko

 ()
Kopřivnice, Velké Karlovice, Stratenec (památník), Bytča, Žilina, vodní dílo, hrad Strečno, chata pod Suchým (NP Malá Fatra 1075 m.n.m.), Púchov = 284 km (so+ne) Zdravím všechny cyklistické nadšence a rád bych, alespoň krátce, popsal další trasu, „mezinárodní trasu", kam třeba vyrazit a co určitě…
Marťas004 | 24.05.2016

Po rozhlednách na Praděd a zpátky

 ()
Po rozhlednách na Praděd a zpátky (7.5. - 14.5.2016) 1. Den Jablonec - Černý Důl, Turnovská boudaUjeto: 98 kmNastoupáno: 2218mRozhledny: Petřín nad Jabloncem, Křížek Dobrá Voda, Kopanina, Kozákov, Žalý Sraz máme s Jardou na Petříně v devět. Vyrážíme směrem zpátky ke mě domů, k rozhledně na Dobré…
vlli2 | 17.05.2016

Na kole z Brna až do Černé Hory

 ()
Brno - Bratislava - Budapešť - Moháč - Osijek - Valjevo - Podgorica - Budva Plán výletu se zrodil průběhem léta 2015 při utopické představě fotek kol u moře. S určitými obavami, ale jistým pocitem dobrodružství, bylo nakonec rozhodnuto pokusit se dojet k moři do Černé Hory. Jeli jsme já a můj…
bedda.cross | 08.05.2016

Zrovna v sezoně?

Tak nám zavřeli cyklostezku z Děčína do Hřenska, nejnavštěvovanější stezku v Čechách. Zbývá možnost lodí - bere až 30 kol - a v Hřensku přívozem do Německa,pak už stezka funguje nebo podjet most kolem nové knihovny dál a po frekventované vcelku nepříjemné silnici do Hřenska, přívozem do Německa...…
hančule | 03.05.2016

Velikonoční Lužice 2016

 ()
Už v okamžiku, kdy bylo jasné, že Velký pátek bude státním svátkem, začal jsem přemýšlet jak využiji volných dnů k nějaké cestě po Horní Lužici. Kdybych si vzal na Zelený čtvrtek dovolenou, bylo by to krásných pět dní v kuse. Oblast mezi Sprévou a Nisou byla pro mě Terra incognita, tak jsem to…
petrp | 28.04.2016

O čem se mluví:

Cestování na kole Legálně v Německu a v Dánsku včera v 23:57
Ostatní – cyklo Co Vás vytočilo 103 včera v 23:42
Vyjížďky, srazy, akce Dámská jízda na Třeboňsku - cyklovíkend pro ženy včera v 22:36
NEcyklo Klíšťata útočí včera v 21:43
Ve městě na kole Vytah pro kola v metru včera v 21:41
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

132 cyklistů (7 přihlášených)

Cyklovýlet na Slovensko

Kopřivnice, Velké Karlovice, Stratenec (památník), Bytča, Žilina, vodní dílo, hrad Strečno, chata pod Suchým …
Marťas004 | 24.05.2016

Po rozhlednách na Praděd a zpátky

Po rozhlednách na Praděd a zpátky (7.5. - 14.5.2016) 1. Den Jablonec - Černý Důl, Turnovská boudaUjeto: 98…
vlli2 | 17.05.2016

Na kole z Brna až do Černé Hory

Brno - Bratislava - Budapešť - Moháč - Osijek - Valjevo - Podgorica - Budva Plán výletu se zrodil průběhem…
bedda.cross | 08.05.2016