reklama

Které město u nás je nejpřátelštější k cyklistům?

Vybrat to nejlepší „cykloměsto“ má pomoci soutěž nazvaná Hlavní město cyklistů. Třináctičlenná odborná porota v ní bude posuzovat nejen stav infrastruktury nebo počet cyklistů v ulicích, ale také kvalitu připravených strategií a spolupráci klíčových hráčů, kteří mají vliv na dopravní politiku města.

Velkou popularitu si jízdní kolo získalo v dánské metropoli Kodaň, která začala na opatřeních pracovat už v 70. letech minulého století.
Velkou popularitu si jízdní kolo získalo v dánské metropoli Kodaň, která začala na opatřeních pracovat už v 70. letech minulého století.
Foto: Květoslav Syrový

„Soutěž trvá až do konce března, kdy se lze přihlásit prostřednictvím formuláře na www.cyklomesta­.cz,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek, který společně s dvanácti dalšími porotci bude vybírat „Hlavní město cyklistů ČR roku 2014“. Jednotlivá města budou hodnocena nejen podle počtu cyklistů v ulicích nebo dopravní infrastruktury. O vítězi rozhodne celková kvalita procyklistické politiky města, znalost dopravního chování, konkrétní infrastruktura a úroveň probíhajících kampaní.

Cyklisté v ulicích Pardubic
Pardubice patří k vyhlášeným cykloměstům, jejich obyvatelé na kole absolvují 18 % všech cest. Přesto i zde na mnoha místech chybí vhodná infrastruktura. Foto: Vojtěch Jirsa

„Soutěž hodnotí cyklodopravní klima v jednotlivých městech, a to jak z pohledu dlouhodobých strategií rozvoje cyklodopravy a integrovaného plánování, tak i z pohledu konkrétních opatření zaměřených na podporu a rozvoj cyklodopravy,“ říká o podmínkách soutěže Jaroslav Martinek. Vítěze určí porota, v níž usednou zástupci Centra dopravního výzkumu, odborníků na dopravu a bezpečnost a zástupci státních organizací (ministerstva, Státní zdravotní ústav, Státní fond dopravní infrastruktury) či profesních sdružení (Asociace výrobců a dovozců jízdních kol a velomateriálu – AVDK). Soutěže se může zúčastnit kterékoli město v ČR, stačí pouze vyplnit internetovou přihlášku. Slavnostní vyhodnocení soutěže proběhne koncem dubna v Praze. „Přestože pro vítěze jsou připraveny i věcné ceny, hlavním přínosem soutěže bude pro města vědomí, jak na tom s podporou cyklodopravy jsou a také možnost srovnat se s ostatními českými městy,“ komentuje cíl soutěže Jaroslav Martinek. Zúčastnit se tak mohou i města, kde jízda na kole nemá velkou tradici a která stojí v podpoře cyklodopravy na pomyslné startovní čáře.

Nábřeží Maxipsa Fíka v Kadani
Nábřeží Maxipsa Fíka v Kadani dominuje lávka pro cyklisty, která šplhá vzhůru po skalním masivu. Foto: archiv města Kadaň

Zdařilé počiny nebo dopravní řešení pomůže najít souběžně probíhající Cena Víta Brandy. Soutěž ocení mimořádné realizace, které vznikly v poslední době a které svým řešením obohatily veřejný prostor. Nominace do této soutěže může podat kdokoli, ať už je to město, investor, autor návrhu nebo zástupce veřejnosti. Architekt Vít Branda, jehož jméno soutěž nese, byl spoluautorem Nábřeží Maxipsa Fíka v Kadani. Jeho řešení lávky kopírující skalní masiv je v českých podmínkách výjimečné a bylo nominováno mezi nejlepší evropské stavby posledních dvou let.

Podrobné informace o soutěži jsou k dispozici na www.cyklomesta­.cz.

Fotogalerie

Velkou popularitu si jízdní kolo získalo v dánské metropoli Kodaň, která začala na opatřeních pracovat už v 70. letech minulého století. Pardubice patří k vyhlášeným cykloměstům, jejich obyvatelé na kole absolvují 18 % všech cest. Přesto i zde na mnoha místech chybí vhodná infrastruktura. Nábřeží Maxipsa Fíka v Kadani dominuje lávka pro cyklisty, která šplhá vzhůru po skalním masivu.
TZ Asociace měst pro cyklisty, 10.02.2014
Blogy

Dunajská cyklostezka s dětmi nejen ve vozíku

 ()
Kam vyrazíme v létě na rodinnou dovolenou řešíme většinou už v zimě
PetuVan | včera

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (3.)

 ()
Bělorusko Měli jsme před sebou druhou zemi, Bělorusko. Již jsme v minulosti tento nepříliš známý a málo oblíbený stát na kolech navštívili. Psal se rok 2003 a my přes něj mířili do pobaltských republik. Již tenkrát se nám v Bělorusku líbilo. Zemi „sosen a berjoz" s lehce zvlněnou krajinou plnou…
Peggy | 18.01.2018

Polsko 2014 - 4.část

 ()
13. den (28 km, Jája 20 km)Neměli jsme nastavený budík a vstáváme dost pozdě - skoro v devět. Ono to ale zas tolik nevadí. K autu to máme nějakých sto třicet kilometrů vzdušnou čarou a času dostatek. Na modré obloze se opět začínají objevovat osamocené černé mraky a stále hodně fouká. Odjíždíme až…
Santi | 14.01.2018

Za sluníčkem na Hebridy (2017)

 ()
Celý měsíc kolmo-tlačmo-pěšmo po ostrovech západní Vysočiny, krásné počasí skoro bez deště, žádné úmorné tropy, žádné kousavé midges, úžasná krajina, divoká příroda, daleko od přelidněné civilizace, klid, pohoda,... Byl by hřích tu spěchat a jen nahánět kilometry, nezastavit, neposedět, nevychutnat…
cyklo-poustevnik | 14.01.2018

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (2.)

 ()
... aneb co tam, kurwa, będziecie szukać v tej Rosiji? (část 2) Wieliczka, Krakow a Szlak Orlich gniazd Projíždět jihovýchodním Polskem a nezastavit se v bývalém solném dole Wieliczka nebo v historickém Krakově? Nemožné! Wieliczka byla první na řadě. Vystáli jsme frontu na prohlídku v polském…
Peggy | 10.01.2018

O čem se mluví:

NEcyklo Volíme prezidenta před 4 minutami
Komentáře k blogu Dunajská cyklostezka s dětmi nejen ve vozíku dnes v 03:24
NEcyklo Radování ze sněhu 2017 - 2018 dnes v 01:23
Ostatní – cyklo Zaujalo 182 včera v 23:55
NEcyklo Nejlepší vtip XXXVIII včera v 21:24
Ostatní – cyklo Co vás vytočilo 117. včera v 20:23
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

165 cyklistů (21 přihlášených)

Dunajská cyklostezka s dětmi nejen ve vozíku

Kam vyrazíme v létě na rodinnou dovolenou řešíme většinou už v zimě
PetuVan | včera

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (3.)

Bělorusko Měli jsme před sebou druhou zemi, Bělorusko. Již jsme v minulosti tento nepříliš známý a málo…
Peggy | 18.01.2018

Polsko 2014 - 4.část

13. den (28 km, Jája 20 km)Neměli jsme nastavený budík a vstáváme dost pozdě - skoro v devět. Ono to ale zas…
Santi | 14.01.2018