reklama

Velký test elektrokol – Stevens Carpo

Strohost, účelnost, perfektní provedení – to je namátkou jen několik vlastností letošní novinky z produkce německé firmy Stevens, která se jmenuje Carpo. Co byste ale od typického Němce nečekali, to jsou nejednoznačnost až přetvářka. I tyto charakterové rysy totiž můžete u Carpa nalézt.

Foto: Jitka Vrtalová

První dojem

„Pořádnej řízek do těžkýho terénu.“ Tak to si asi řekne každý, kdo spatří poprvé Stevens Carpo a jeho opravdu tlusté pláště či odpruženou přední vidlici. A jsme u prvních projevů předstírání. Pláště jsou sice opravdu silné (mají sjezdové rozměry 26×2,35"), ale nikoli s hrubým dezénem, který je typický pro horské kolo. Model Carpo je obutý do městských balonových plášťů Schwalbe Fat Frank, které jsou takřka hladké. Druhý klam pak na vás bude zkoušet pevná vidlice, která se na první pohled snadno zamění za odpruženou. Vše umocňuje matně černý design celého kola, doplněný o nenápadné šedavé nápisy. Celek neruší žádné doplňky, kromě obligátního stojánku, který ale byl doplněn, s ohledem na šetrnější zacházení s kolem v režimu půjčovny.p


Foto: NaKole.cz

Takže, v případě Stevens Carpo na první dojem nedejte a věřte jeho zařazení mezi městská kola.

Startujeme

Elektrokolo Stevens Carpo je poháněno osvědčenou jednotkou od stejně osvědčeného výrobce Bosch s výkonem 250 Wattů. Podobně jako u ostatních kol s tímto typem elektrické přípomoci je elektromotor s převodovkou umístěný do středu kola, tedy k převodníku. Akumulátor pak naleznete uprostřed rámového trojúhelníku. Toto rozdělení komponentů, ale především jejich hmotností, se ukazuje jako nejpříhodnější. Další výhodu poznáte, pokud budete mít defekt, přední i zadní kolo vyjmete pouhým povolením rychloupínáku. U kol, kde je elektromotor vpleten v některém z kol, znamená oprava defektu náročnější operaci.


Foto: NaKole.cz

K řízení elektroniky slouží nová verze ovladačů, která nahradila předchozí model (je jím vybaveno příkladně elektrokolo Apache Tanka Tate nebo Scott e-Aspect 29" a další). Nová řídící jednotka Intuvia se skládá ze dvou částí: hlavní je velký LCD panel s tlačítky umístěný ve středu řídítek, druhou částí pak menší ovládací jednotka se čtyřmi tlačítky, která se nachází u levého gripu a slouží především k nastavování intenzity elektroasistence. K dispozici jsou čtyři úrovně: ECO, TOUR, SPORT a TURBO. Z boku je pak poněkud utajeně umístěno tlačítko s nápisem WALK, po jeho stisknutí se kolo vydá samo na cestu rychlostí chůze, což pomáhá například při tlačení do kopce.


Foto: NaKole.cz

Nová jednotka se ovládá velice příjemně, na druhou stranu je toto řešení trochu extrémní. U staršího modelu byla tlačítka titěrná a obtížně nahmatatelná, u nového typu jsou opravdu veliká a navíc některá také funkčně zdvojená. Rovněž LCD panel je opravdu veliký až obrovský a dobře čitelný. Displej by vzhledem ke svým rozměrům (má úhlopříčku 70 mm a velikost číslic je 18 mm) snesl i zobrazení mapových podkladů GPS, třeba se tudy bude vývoj ubírat. Příjemné je automatické podsvícení displeje, jakmile se setmí nebo když vjedete do podchodu.


Foto: NaKole.cz

Další výbava

Máte-li zájem si sami vyzkoušet jednotlivá testovaná elektrokola, můžete si je za

čit v půjčovně PREkolo – Půjčovně elektrokol Pražské energetiky.

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE

Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1


Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
[email protected]

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

 

Jak již bylo výše napsáno, elektrokolo Stevens Carpo je na doplňky poměrně chudé. Vlastně je takřka holé, což právě je jedním ze zaváděcích faktů, že jde o ryzí MTB. Kolo určené do města by mělo mít odpovídající výbavu, která by jezdci zajišťovala bezpečnou a komfortní jízdu v civilním oblečení, a to za každého počasí. Ale šedá je teorie a věčně zelený strom života. Obzvláště v řadách městských cyklistů se mnozí chtějí lišit a vozit se na originálním stylovém kole, a právě do těchto řad je Carpo směřováno. Tohle kolo je prostě určeno pro tvrdší nátury, kterým nevadí ani tvrdé kolo.

Z další výbavy lze uvést diskové hydraulické brzdy Shimano bez bližšího označení, ale také bez čidel vypínajících elektroasistenci při brzdění.

Samostatnou kapitolou u elektrokola Stevens Carpo je systém řazení, který zajišťuje technická specialitka od značky NuVinci. Jedná se o převodovku N360, s naprosto originálním konstrukčním řešením, které umožňuje zcela plynulé řazení (popis tohoto systému najdete v článku NuVinci – revoluce v řazení). Zapomeňte tedy na jednotlivé převodové stupně, které znáte z ostatních způsobů řazení. Převodovka se ovládá klasickým otočným gripem, který však nemá aretaci a jeho součástí je originální ukazatel nastavení převodů. Na první pohled směšně dětinský, ale až geniálně jednoduchý a funkční je ukazatel v podobě ohebného proužku, po kterém jako by jel miniaturní panáček na kole. Pokud zařadíte rychlý převod, vše je v rovině, pokud podřadíte do stoupání, proužek se prohne a do kopce pojede i panáček.


Foto: NaKole.cz

Pocit z jízdy

Pocity z jízdy s elektrokolem Stevens Carpo lze posuzovat ze třech úhlů pohledu:

  1. Samotné ovládání kola, které příznivě ovlivňuje rovnoměrné umístění motoru a akumulátoru. Díky rozložení hmotností ani nepocítíte, že jedete na elektrokole s váhou lehce nad 21 kg.
  2. U modelu Carpo má vliv na jízdu jeho tvrdost. Duralové rámy jsou tvrdé samy o sobě, přední vidlice, která není vůbec prohnutá, neutlumí prakticky vůbec nic. Náhradní variantu tlumení nabízí tlusté balonové pláště, které se mohou hustit od 1,5 do 4 Barů. Podhuštěné pláště tedy zajistí solidní tlumení městských nerovností, ovšem za cenu vyššího valivého odporu.
  3. A jsme opět u oné zvláštní převodovky NuVinci, která do pocitu z jízdy na tomto modelu také promlouvá. Na tento systém si uživatel musí chvíli zvykat, neboť jde o zcela jinou zkušenost v porovnání s pevným mechanickým propojením převodník – řetěz – pastorek a kolo. U NuVinci zajišťují převod pružné kuličky a mezi nimi proudící olej. Převodovka u testovaného kola fungovala spolehlivě, ale i tak jsme u dalšího aspektu tohoto řešení, kterým je účinnost, údržba, spolehlivost, poruchovost atd. Předmětem tohoto testu není jen převodovka, proto hledání podrobnějších informací ponecháme vašemu samostudiu.


Foto: NaKole.cz

Dojezd

Na dojezd má největší vliv jednak propracovanost elektrické části, a pak samozřejmě terén a vlastnosti jezdce, tedy kolik váží a jak intenzivně využívá elektrickou přípomoc. Nicméně pohonná jednotka Bosch je špičkou ve své třídě, ostatně jako maximální dojezd (ale při těch nejmírnějších podmínkách) je prodejcem uváděno velice solidní číslo 145 km. Testovací jezdec ujel v ekonomickém režimu (tedy s nejmenší volitelnou přípomocí) sice o něco méně než udávala tato oficiální statistika, nicméně i tak dosáhl slušných 135 km a pořádně se tak na jedno nabití baterie projel. Stejně tak jsme testovali i dojezd kola v situacích, kdy jej jezdec využívá téměř bez vlastního úsilí a motor pomáhá zdolávat kopce díky výrazné pomoci elektromotoru. S kolem Stevens Carpo jsme v kulisách Prahy ujeli s maximální přípomocí TURBO 30 km. Před koncem jízdy jsme střídavě volili TURBO a ECO a DOHROMADY tak najeli svižných 40 km.


Foto: NaKole.cz

Dobíjení

Akumulátor je v rámu jištěn zámkem a při dobíjení se musí vyjmout, což jde lehce, stejně jako zpětné nasazení. Na boku akumulátoru je stupnice s pěti LED a tlačítkem, kterým se kolo zapíná. Další možnost zapnutí je pak na hlavním LCD panelu, který je z bezpečnostních důvodů odnímatelný. Na boku LCD panelu je skryt USB konektor, který slouží k nabíjení této jednotky.

K nabíjení hlavního akumulátoru je určena externí nabíječka, která je opatřena speciálním konektorem, ten je shodný s konektorem v lůžku na rámu kola. K dostatečnému nabití zcela vybitého akumulátoru dojde za necelé tři hodiny. K úplnému pak po zhruba šesti hodinách, kdy bude trvale svítit všech pět diod na boku akumulátoru.


Foto: NaKole.cz

Celkový dojem

Elektrokolo Stevens Carpo je poněkud jiný případ městského kola, který si jistě oblíbí silné individuality, které chtějí jezdit po městě na něčem neobvyklém, a to jak po stránce designu, tak i technických vymožeností. Jeho majitele si můžeme představit jako někoho, komu v garáži stojí motocykl chopper a právě přišel o řidičský průkaz, takže hledá adekvátní náhradu ve světě kol. S tímto kolem se musíte naučit žít, počínaje neobvyklým řazením, přes hladké pláště až po tvrdou vidlici. Ačkoliv je opravdu mrštné, zapomeňte na jízdu terénem, bohatě vám budou stačit dlažební kostky.


Foto: NaKole.cz

Carpo se netváří jako tvrďák, on doopravdy je tvrďák pro tvrdé chlapy. Ovšem pozor, v nabídce je i varianta matně bílá, pro koho asi bude určená?

  • Kvalitní zpracování.
  • Na elektrokolo snadné ovládání.
  • Vybavení technickými finesami.
  • Na městské kolo nedostatečné vybavení.
  • Tvrdý rám a vidlice.
  • Vyšší cena.

Technická specifikace

Název: Stevens Carpo
Typ: městské
Velikost rámu: 20,0"
Velikosti ráfků: 26,0"
Dojezd uváděný výrobcem: Až 145 km
Elektromotor: středový pohon Bosch 250 W
Baterie: Lithium-Ion 36V / 8,3 Ah (300 Wh)
Uváděná hmotnost: 21,2 kg (včetně baterie)
Hmotnost testovaného modelu: 22,1 kg
Z toho hmotnost baterie: 2,5 kg
Nosnost: 130 kg
Orientační cena: 63 000 Kč s DPH
Dojezd – kopcovitý terén: 40 km
Dojezd – po rovině: 135 km

 

Přečtěte si také:

Fotogalerie

redakce NaKole.cz, 14.11.2013
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

 ()
5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku nechali v zádech a najednou to bylo krásné! Zelené kopce, jurty, krávy, koně. Konečně tak, jak jsem si to vysnila. V kamenitém sjezdu, kdy to kluci napálili a my se s Šárkou naopak zpozdily,…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

 ()
4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme peníze na obživu, tak se nedivte, že se nám po jídle nechtělo „civilizaci" hned zase opouštět. Ještě jsme si chtěli někam zajít na kafe (tedy na čaj) a trochu otdychať. Moc možností tu…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

 ()
3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti alespoň malou satisfakci - byl tu jediný McDonald za celou cestu. Tedy - v Almatě jsou celkem asi čtyři a nám stačil jenom jeden, zas takoví fanoušci nejsme :-) ale mám na mysli, že pak nikde…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

O čem se mluví:

Technické rady Výběr radaru na kolo, značka, mobilní app před minutou
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 146. před 15 minutami
NEcyklo Ukrajina 43 včera v 23:37
Lehokola Tak jsem viděl lehokolo - VII. včera v 18:55
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část včera v 18:49
NEcyklo Nejlepší vtip 54 včera v 15:35
Trénink a zdraví Co vás zaujalo 278 včera v 15:31
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

233 cyklistů (6 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti…
Peggy | 02.05.2024