reklama

Velký test elektrokol – Scott e-Aspect 29"

Legendární značka, která stála u kolébky MTB, doplněná o elektropohon Bosch, kterými je vybavena většina horských elektrokol vyšší třídy – dejte si tyto dvě věci dohromady a máte Scott e-Aspect 29“.

Foto: Jiří Juřík

První dojem

Na první pohled máte před sebou normálního „horáka", jen ta kola jsou nějaká větší. Nerovnosti vám totiž budou žehlit 29" kola, místo na MTB obvyklých 26". Elektrokolo prozrazuje akumulátor na rámové trubce a motor s převodovkou schovaný za převodníkem.

O pohon kola Scott e-Aspect se stará osvědčená sada Bosch s legislativně omezeným výkonem na 250 W a točivým momentem 50 Nm. Elektromotor je napájen z Lithium-Ion baterie s kapacitou 8 amperhodin. Motor je umístěn na rámové trubce ve středu kola nad středovým složením, což zlepšuje průchodnost kola v terénu a zároveň agregát chrání. Akumulátor pak zaujímá v rámu místo, kde jinak bývá košík na láhev. Toto umístění elektropříslu­šenství je velice výhodné ve vztahu k rozložení hmotností, obě kola jsou totiž rovnoměrně zatížena. Další výhodu poznáte, pokud budete mít defekt, přední i zadní kolo vyjmete pouhým povolením rychloupínáku. U kol, kde je elektromotor vpleten v některém z kol, znamená oprava defektu náročnější operaci.

Startujeme

K ovládání elektrické části kola slouží poměrně robustní jednotka s velkým LCD displejem a dvěma druhy tlačítek. Dvě velká tlačítka, která ovládají intenzitu asistence, naleznete na horní straně. Další, o poznání menší, se nachází po obvodu ovladače a slouží k přepínání modů, funkcí cyklopočítače a rozsvěcení světel na kole. Bohužel tato malá tlačítka si vysloužila naší kritiku, protože se s nimi špatně manipuluje. Jsou opravdu malá a navíc málo vystouplá, v celoprstových rukavicích jsou až nenahmatatelná. Jejich ovládání tak není instinktivní a odvádí pozornost od jízdy.

Co lze naopak velmi pochválit, je dávkování elektroasistence. Na samostatném malém displeji si můžete vybrat jeden ze čtyř základních módů (ECO, TOUR, SPORT a SPEED), u každého z nich lze navíc nastavit tři stupně přípomoci. Máte tedy k dispozici celkem 12 možností. Na velkém LCD displeji se vám pak okamžitě podle navolené kombinace přepočítá potenciální dojezd při daném stavu akumulátoru, jehož kondici indikuje symbol s pěti úrovněmi (čárkami). Zajímavostí ovládací jednotky je možnost jejího oddělení. Přístroj se skládá ze dvou polovin. Dolní tvoří základnu a je pevně připojena k řídítkům, horní část s tlačítky a displeji je oddělitelná jednoduchým otočným pohybem. Vše spolu drží masivní bajonet. Po oddělení se automaticky celý elektrosystém vyp­ne.

Další výbava

Testované kolo, v duchu ryzího MTB, toho na sobě moc nemá. Zapomeňte na blatníky, odrazky či světýlka. Tyto drobnosti prostě Scott e-Aspect nepotřebuje. Jedinou vymožeností oproti holé verzi byl stojánek, který zamezuje poškození elektropohonu při neopatrném odkládání kola.

Přední odpružená vidlice SR Suntour XCR má zdvih 100 mm a uzamykání z řídítek.

O převody se stará devítirychlostní pastorek, který obsluhuje přehazovačku Shimano z vyšší řady XT.

Pocit z jízdy

Jak už jsme napsali v úvodu článku, tento model spojuje osvědčenou značku MTB a jeden s nejpropraco­vanějších systémů elektroasistence. Výsledkem jsou velmi dobré jízdní vlastnosti v terénu – asi tak nějak si elektrokolo do terénu lze představit. Jeho hmotnost je jen něco málo přes 20 kg, to je na elektrokolo poměrně málo. Jedinou výtku lze připsat nedostatečnému množství převodů, které jsou omezeny pouze jedním tácem převodníku, jenž je omezený umístěním motoru ve středu kola. 

Pokud vám tedy dojde energie v akumulátoru, připravte si svaly, protože s jedním a dost velkým převodníkem si do kopců bez elektroasistence a s kolem vážícím přes 20 kg, docela dáte do těla a to přesto, že vám vzadu bude pomáhat devítikolečko.

Dojezd

Máte-li zájem si sami vyzkoušet jednotlivá testovaná elektrokola, můžete si je zapůjčit v půjčovně PREkolo – Půjčovně elektrokol Pražské energetiky.

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE

Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1


Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
poradce@pre.cz

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

 

Osvědčený systém elektrokola Bosch nabízí dost solidní podmínky dojezdu. Pokud zvolíte maximální asistenci, tedy SPEED a třetí, nejvyšší přípomoc, projedete se velmi pohodlně minimálně po 50 km dráze, a to i pokud na ní budou stoupání. Jestliže zvolíte ekonomičtější variantu elektropohonu, můžete v tomto režimu ujet až 140 km, nicméně v tomto případě bude většina práce na vašich nohách a elektropohon bude povětšinou odpočívat.

Dobíjení

K dobíjení akumulátoru elektrokola Scott e-Aspect 29" jej musíte vyjmout z držáku rámu, vše zabezpečuje klíček, který zamezuje odcizení akumulátoru. Na akumulátoru rovněž naleznete na levém boku tlačítko a u něj pět diod, které signalizují stav jeho kapacity. K nabíjení slouží klasický adapter, který je prostě „klasický", tedy jedna šňůra ze zásuvky, druhá je pak zakončena speciálním konektorem, který se zasouvá do samotného akumulátoru. Středový motor pracuje velmi efektivně, kolo proto k solidnímu výkonu potřebuje baterii s relativně nižší kapacitou 8 Ah. Doba dobíjení akumulátoru je proto kratší než u ostatních modelů a k plnému nabití vám budou stačit necelé tři hodiny.

Celkový dojem

Jak již bylo v úvodu naznačeno, v případě elektrokola Scott e-Aspect 29" se opravdu jedná o plnohodnotný a příjemný stroj, který spojuje několik nových fenoménů. Předně jde o opravdové horské kolo, které dále využívá většího průměru kol, tedy 29". Osazení pochází z vyšší řady, celkově je Scott e-Aspect 29" špičkový stroj, a tomu odpovídá samozřejmě také cena.

 

  • bezpečná jízda
  • kvalitní osazení
  • vysoká cena
  • jen jeden převodník

Technická specifikace

Název: SCOTT E-Aspect 29
Typ: horské
Velikost rámu: L
Velikosti ráfků: 29,0"
Dojezd uváděný výrobcem: Až 145 km
Elektromotor: středový pohon Bosch 250 W
Baterie: Lithium-Ion 36V / 8 Ah (288 Wh)
Uváděná hmotnost: 20,8 kg (včetně baterie)
Nosnost: 120 kg
Orientační cena: 67 000 Kč s DPH
Dojezd – kopcovitý terén: 50 km
Dojezd – po rovině: 137 km

Přečtěte si také:

Fotogalerie

redakce NaKole.cz, 26.08.2013
Blogy

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (4.)

 ()
Do Ruska Dvacátý pátý den cesty jsme navečer přijeli na ruské hranice. Měli jsme za sebou přesně 2000 ujetých kilometrů, z toho přes Bělorusko jich bylo 900.Věděli jsme, že mezi Ruskem a Běloruskem by měly hranice být otevřené, což umožnila vzájemná dohoda, resp. konfederační rusko-běloruské…
Peggy | 15.02.2018

Bilance roku 2017

Nikdy jsem nepatřil k polykačům kilometrů, spíše než cyklista se prezentuji jako cykloturista, ale loňské kilometry, řekl bych, zavání skoro ostudou. Tak málo už jsem dlouho nenajel. A protože si vedu podrobnou knihu jízd v excelu, tak se s vámi mohu podělit o tu bídu. Ale prosím…
Stanley58 | 11.02.2018

Dunajská cyklostezka s dětmi nejen ve vozíku (2/2)

 ()
Den šestý: kemp - Linz 27 km (M 7,5 km) Ranní obloha pod mrakem, hurá! Roman kontroluje kola a zjišťuje hnutou brzdu na Májině kole. Jak dlouho asi takhle šlape, nevíme. Důležitý bod každého rána, doteď zanedbávaný a omezený na zjištění defektů - kontrola funkčnosti kol! U elektrárny před…
PetuVan | 23.01.2018

Dunajská cyklostezka s dětmi nejen ve vozíku (1/2)

 ()
Po krátké přestávce jsme se vrátili k dovolené s bicyklem. Muž se po letech vybabral z bolestí zad, chtěli jsme něco akčnějšího. Jenže Jáchym (2r) byl lenoch, chodit se mu nechtělo a na delší nošení byl celkem těžký. Z cest do školky jsme měli ověřenou jeho "snášenlivost" vozíku. Mája po 4.…
PetuVan | 23.01.2018

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (3.)

 ()
Bělorusko Měli jsme před sebou druhou zemi, Bělorusko. Již jsme v minulosti tento nepříliš známý a málo oblíbený stát na kolech navštívili. Psal se rok 2003 a my přes něj mířili do pobaltských republik. Již tenkrát se nám v Bělorusku líbilo. Zemi „sosen a berjoz" s lehce zvlněnou krajinou plnou…
Peggy | 18.01.2018

O čem se mluví:

NEcyklo Nevzdáváme, hubneme! před 13 minutami
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska? 70 před 19 minutami
NEcyklo Zaujalo 184. dnes v 20:27
Lehokola Oblečení do deště dnes v 19:47
Technické rady Bude tohle dobře řadit? :-) dnes v 19:05
Elektrokola Baterie Li-Ion 36 V kde koupit dnes v 18:21
Lehokola Kola Štercl dnes v 11:19
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

225 cyklistů (19 přihlášených)

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (4.)

Do Ruska Dvacátý pátý den cesty jsme navečer přijeli na ruské hranice. Měli jsme za sebou přesně 2000 ujetých…
Peggy | 15.02.2018

Bilance roku 2017

Nikdy jsem nepatřil k polykačům kilometrů, spíše než cyklista se prezentuji jako cykloturista, …
Stanley58 | 11.02.2018

Dunajská cyklostezka s dětmi nejen ve vozíku (2/2)

Den šestý: kemp - Linz 27 km (M 7,5 km) Ranní obloha pod mrakem, hurá! Roman kontroluje kola a zjišťuje…
PetuVan | 23.01.2018