reklama

Velký test elektrokol – Apache Tanka Tate 29"

Pořádný teréňák na 29palcových kolech s indiánským jménem, to vše doplněno o kvalitní elektromotor, to je stručná charakteristika elektrokola Apache Tanka Tate 29". Kolo je určené pro aktivní cyklisty, kteří si libují v terénu, ale z jakýchkoliv důvodů již nemohou spoléhat jen na svoji kondici a potřebují pomoc elektromotoru.

Foto: NaKole.cz

První dojem

Pokud si odmyslíte černý akumulátor na rámu a černý motor ukrytý za převodníkem, máte normální horské kolo s líbivým designem, který v základu kombinuje pouze bílou a černou barvu, to vše doplněno o modré a červené detaily. Geometrie rámu svařeného z duralu má mírný sloping – horní trubka se svažuje směrem vzad, není tedy vodorovná. Na horských kolech to dává jezdci lepší možnost pracovat s výší těžiště a lépe tak v terénu ovládat stroj. Kolo nemá kromě dodatečně nainstalovaného stojánku žádné doplňky, nehraje si tedy na nic jiného než na ryzí MTB, kterým také je.

Startujeme

Apache je vybaven osvědčenou elektrifikací od renomované značky Bosch, kterou využívají i jiní výrobci elektrokol. Motor s výkonem 250 W (legislativně omezeno) je společně s převodovkou umístěn uprostřed v úrovni středového složení, akumulátor najdete na dolní rámové trubce v místě, kde je jinak obvykle košík na láhev. Elektrosada není na první pohled takřka vidět, motor je skryt za převodníkem a akumulátor si lze splést s netradiční lahví nebo s krabičkou na drobnosti. U horských kol má toto uspořádání svoje podstatnění.  


Motor umístěný ve středu přispívá k lepšímu rozložení hmotnosti a také lépe pracuje s energií v baterii. Proto mu stačí až o čtvrtinu nižší kapacita baterie.

Mimochodem, značka Apache byla jedna z prvních, která začala prosazovat středové umístění motoru. Podstatným kladem je rovnoměrné rozložení hmotností, protože nedochází k přetěžování ani zadního, ani předního kola. Další výhodu poznáte, pokud budete mít defekt, přední i zadní kolo vyjmete pouhým povolením rychloupínáku. U kol, kde je elektromotor umístěn v náboji kol, je výměna duše poněkud komplikovanější operace. A konečně, u elektropohonů stejného typu jako má náš testovaný Apache Tanka Tate, je díky spolupráci tlakových senzorů v kombinaci s čidly rychlosti dosaženo téměř okamžité reakce kola na podněty jezdce. Kolo je tak ideální právě do terénu, kde se často mění rychlost a je potřeba, aby kolo bylo velmi dobře ovladatelné.

 


Apache Tanka Tate 29" je dobře ovladatelný v terénu.

K ovládání elektrické části kola slouží poměrně robustní jednotka s velkým LCD displejem a dvěma druhy tlačítek. Dvě opravdu velká, která naleznete na horní straně a jež ovládají intenzitu asistence. Další, o poznání menší, se nachází po obvodu ovladače a slouží k přepínání modů, funkcí cyklopočítače a rozsvěcení světel na kole (u Tanky Tate nefunkční). Bohužel tato malá tlačítka si vysloužila naší kritiku, protože se s nimi špatně manipuluje. Jsou opravdu malá a navíc málo vystouplá, v celoprstových rukavicích jsou až nenahmatatelná. Jejich ovládání tak není instinktivní a odvádí pozornost od jízdy. Co lze naopak velmi pochválit, je dávkování elektroasistence. Jednak si můžete vybrat na samostatném malém displeji jeden ze čtyř základních módů: ECO, TOUR, SPORT a SPEED, u kterých lze navíc nastavit tři stupně přípomoci. Máte tedy k dispozici celkem 12 možností. Na velkém LCD displeji se vám pak okamžitě podle navolené kombinace přepočítá potenciální dojezd při daném stavu akumulátoru, jehož kondici indikuje symbol s pěti úrovněmi (čárkami). Zajímavostí ovládací jednotky je možnost jejího oddělení. Přístroj se skládá ze dvou polovin. Dolní tvoří základnu a je pevně připojena k řídítkům, horní část s tlačítky a displeji je oddělitelná jednoduchým otočným pohybem. Vše spolu drží masivní bajonet. Po oddělení se automaticky celý elektrosystém vypne.

Zbývá jen dodat, že testovaný model elektrokola je součástí katalogu z roku 2012. Pro rok 2013 došlo u elektropohonu Bosch ke značnému zjednodušení ovládání ku prospěchu uživatele-cyklisty.

Další výbava

Stejně jako správný Apač i Tanka Tate chodí, tedy jezdí skoro nahý. Kolo nemá žádné doplňky, pouze stojánek, který při odložení stroje zamezuje poškození elektročástí. Možná za to může jeho dodatečná instalace, ale stojánek u testovaného kola byl nevhodně zvolen. Rám kola neumožnil jeho správné upevnění a povoloval se, ale kolo spolehlivě udržel.

Dalším, pro MTB poněkud netypickým doplňkem je kovový kryt převodníku, který zamezuje ušpinění či vtažení nohavice do řetězu. Tento kryt je součástí celku motor – převodovka. Zřejmě z konstrukčního hlediska je zde pouze jeden, velký převodník, což je na horské kolo opravdu málo. Bratr tohoto modelu od stejné značky, který není osazený elektrickou přípomocí, je přitom vybavený trojtácem. Elektromotor umístěný ve středovém složení však s převodníkem zřejmě nejde skloubit, proto konstruktéři ponechali řazení pouze vzadu.

Kolo bylo vybaveno přední odpruženou vidlicí s dálkově uzamykatelným pružením, která solidně pracovala.

Osazení kola je směsí několika sad od Shimana, například přehazovačka je SLX, řazení sady Alivio pomáhá ovládat devítikolečko. Od značky Shimano jsou také hydraulické diskové brzdy BR. Páčky brzd nemají čidlo, proto při brzdění neodpojují elektromotor. Celek funguje spolehlivě, pouze u kola za bezmála 50 tisíc korun bychom čekali komponenty z vyšších řad.

Pocit z jízdy

Tanka Tate je opravdu dospělý a velký bojovník, kamarádit se s ním proto budou jen velcí cyklisté. Velikost rámu je buď 19 nebo 21 palců. My jsme měli k dispozici větší variantu, která byla pro jezdce s výškou pod 180 cm opravdu velká a dlouhá. Například sedlo po  nastavení výšky bylo stále pod úrovní řidítek.

Zajímavou zkušeností je rozmáhající se velikost kol 29" v kategorii horských kol. Tato kola s větším průměrem usnadňují přejezd nerovností, jako jsou kořeny, nižší obrubníky apod. Nevýhodou devětadvacítek je o něco menší mrštnost.

Testované kolo jelo jako dobře rozjetý parník. Elektro asistence pracuje spolehlivě a bez prodlevy. Problém nastane, pokud vám na trase dojde akumulátor. Díky jedinému, velkému převodníku budete mít ve stoupáních co dělat, abyste je vyjeli.

Dojezd

Jednotka Bosch patří mezi nejpropracovanější elektrosady na trhu. S energií zachází velmi efektivně, výsledkem je potom dlouhý dojezd. Testovali jsme za poměrně chladného, až mrazivého počasí, které funkci akumulátoru neprospívá. V terénu jsme s kolem ujeli 70 km, a to při intenzivní asistenci. Ovladač byl nastaven na SPORT 3. Na rovině a při šetrnějším způsobu jízdy (ECO 1 až 3) jsme s kolem ujeli 84 km. Jak už je ale pravidlem, jezdec si musí dávat pozor na indikaci potenciálního dojezdu, která  závěru rychle klesá. Při jedné z testovacích jízd kolo slibovalo ujet ještě 6 km, ale najednou se vypnulo, samozřejmě pod posledním stoupáním.

Dobíjení

Máte-li zájem si sami vyzkoušet jednotlivá testovaná elektrokola, můžete si je zapůjčit v půjčovně PREkolo – Půjčovně elektrokol Pražské energetiky.

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE

Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1


Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
poradce@pre.cz

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

 

Akumulátor je umístěn uvnitř rámového trojúhelníku a je zajištěn zámkem. Při dobíjení je potřeba akumulátor vyjmout, což jde snadno, stačí jej jen odemknout a vysunout. Dolní část akumulátoru zapadá do lůžka s konektory, vršek je věnován zámku. Na boku je ukazatel stavu s pěti LED diodami a tlačítkem, kterým se kolo zapíná či vypíná. Příjemným doplňkem je tkaný popruh, ulehčující přenášení akumulátoru.

K nabíjení slouží nabíječka, která se k akumulátoru připojuje speciálním kabelem. Ten je dostatečně dlouhý, tak jako silový přívodní kabel. Na druhou stranu, se rádi do sebe zamotávají. Stav a průběh nabíjení indikují LED diody na akumulátoru. Nabíjení zcela vybité baterie trvá zhruba 6 hodin. Pokud s napůl vybitou baterkou dojede majitel na hodinovou přestávku (např. při zastávce v restauraci), během 60 minut se stav baterie změní na 63 % maximální kapacity baterie.

Celkový dojem

Apache Tanka Tate je kolo určené pro aktivní cyklisty, kteří si libují v terénu, ale z jakýchkoliv důvodů již nemohou spoléhat jen na svoji kondici a potřebují pomoc elektromotoru. Kolo rovněž oceníte v terénu města, kde budete snadno přejíždět koleje, kočičí hlavy či najíždět na obrubníky. Po doplnění kola o blatníky a nosič se z indiána stane výkonný nomád, s kterým bude radost vydat se dlouhé cesty.

 

  • Solidní a dobře vyladěné kolo pro daný účel.
  • kvalitní elektrosada
  • snadné zdolávání terénních překážek
  • solidní dojezd
  • Uložení baterie v plastovém držáku v nosiči.
  • – v nabídce jsou pouze dvě velikosti rámů, které jsou velké
  • absence menších převodníků
  • komponenty jsou namíchány z nižších sad
  • obtížnější manipulace s malými tlačítky na ovladači

 

Technická specifikace

Název: APACHE Tanka Tate 29"
Typ: horské
Velikost rámu: 20,9"
Velikosti ráfků: 29,0"
Dojezd uváděný výrobcem: Až 100 km
Elektromotor: středový pohon Bosch 250 W
Baterie: Lithium-Ion 36V / 8 Ah (288 Wh)
Uváděná hmotnost: 18,9 kg (včetně baterie)
Hmotnost testovaného modelu: 20,8 kg
Z toho hmotnost baterie: 2,5 kg
Nosnost: 125 kg
Orientační cena: 50 000 Kč s DPH
Dojezd – kopcovitý terén: 70 km
Dojezd – po rovině: 84 km

Přečtěte si také:

Fotogalerie

redakce NaKole.cz, 03.06.2013
Blogy

Galdhøpiggen 2017

 ()
Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když loď si razí cestu k cíli. Naším cílem byl Galdhøpiggen. Po 502 km na kole jsme si postavili stan ve vřesovišti na břehu řeky Visa kousek před Spiterstulenem, který je 1100 m n. m. V pondělí…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z Vrchlabí do Hřenska. Do Vrchlabí jsem se vypravil vlakem v pondělí 12.6. Cesta byla pestrá, protože cestovalo hodně školáků na školních výletech. Byl jsem jenom pozorovatel a moc jsem se…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

 ()
Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava), jsme se s kamarádem Radimem rozhodli, že zkusíme něco lehce delšího, než 3 - 4 denní výlet. A tak se v našich hlavách, a pak i v mapě zrodil cyklovýlet po Maďarsku. Den 1., 3. 6. 2017, sobota…
fractal | 14.06.2017

Jak jsem nedokončil Půlželezňák

 ()
Jelikož moje videa zatím úspěchy neslaví, zkusím opět napsat nějakou pohádku a uvidím, zda to dopadne lépe... Pohádka Bylo nebylo jedno lehokolo a to chtělo jezdit na triatlony... dobře, tak ne, lehokolu by stačilo jezdit po silnici, to spíš lehokolista nepochopil, proč mu v dětství zakázali běhat…
Jrr | 29.05.2017

Pěší zóny na Praze 1

Někteří z Vás jste možná už tuto kauzu zaznameli. Jedná se o to, že Radní Prahy 1 chtějí zakázat jízdní kola a koloběžky v pěších zónách od 10:00 - 18:00. Cyklisté celou dobu nevadili, bohužel se po zákazu segwaye podnikatelé přeorientovali na elektrické koloběžky. Problém můžou být i velké skupiny…
Simi184 | 05.05.2017

O čem se mluví:

Silniční kola délka představce dnes v 17:24
Elektrokola motor bosch nebo ev bike dnes v 16:49
Komentáře k blogu Maďarsko cyklistům (ne)přející dnes v 16:46
Cestování na kole přejezd Česka dnes v 16:39
NEcyklo CO VÁS ZAUJALO 160 dnes v 16:15
Komentáře k článkům Velo-City 2017: Jak být bohatý a šťastný dnes v 14:57
NEcyklo Nejlepší vtip XXXVIII dnes v 14:31
Ostatní – cyklo Jezdí někdo na tadnemu? dnes v 13:54
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

288 cyklistů (26 přihlášených)

Galdhøpiggen 2017

Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava),…
fractal | 14.06.2017