reklama

Cyklisté si stěžují na České dráhy, vlaky jezdí ale stále více

Ačkoli od našich návštěvníků zaznívají časté nářky na problémy s přepravou kol ve vlacích Českých drah a nezřídka nepřátelský přístup jejich pracovníků k cestujícím cyklistům, počet kol přepravených státním dopravcem rok od roku roste.

Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Nedodržování jízdních řádů, nepřátelský personál a nutnost povinné rezervace – to jsou nejčastější výtky cyklistů na adresu Českých drah. Jestli by mi mělo kdy něco znechutit cestování na kole, tak přeprava kola vlakem je horkým kandidátem, ilustruje to za všechny stížnost jednoho z cyklistů na diskusi NaKole.cz. Přesto se objemy přepravených kol každým rokem zvyšují.

České dráhy letos o prázdninách uskutečnily opět po dvou letech týdenní průzkum přepravy jízdních kol. Údaje potvrdily trend rostoucího zájmu o cykloturistiku spojenou s cestováním vlakem. České dráhy letos přepravují jízdní kola ve více než 1 100 vlacích se službou úschova během přepravy (v jízdním řádu symbol kufr) a ve více než 4 700 vlacích formou tzv. zjednodušené přepravy (v jízdním řádu symbol kolo).

České dráhy přepravily za 7 měsíců letošního roku téměř čtvrt milionu jízdních kol. Například jen během jednoho červencového týdne, kdy byl realizován přepravní průzkum, bylo přepraveno více než 73 000 cestujících s jízdním kolem. To představuje denně v průměru kolem 10 500 přeprav. Největší zájem o cestování byl v sobotu, kdy cestovalo s kolem okolo 14 000 cestujících. Nejvíce cyklistů jezdí vlakem ve Středočeském kraji, také díky velkému rozsahu železniční sítě a intenzivnímu osídlení. Denně zde využívá vlak kolem 1 700 cyklistů. Průměrně více než tisíc cyklistů denně jezdí spoji ČD i v Praze, v Jihočeském a Jihomoravském kraji. Z průzkumu dále vyplynulo že dálková železniční doprava nejčastěji přepravuje cyklisty z velkých měst, jako jsou Praha, Brno či Plzeň do cyklisty oblíbených destinací v okolí, jako jsou Český ráj, jižní Čechy nebo vinařské stezky na jižní Moravě.

Ve spolupráci se zahraničními partery mohou cykloturisté cestovat s kolem ve vlaku také např. do Hamburku (Labská cyklostezka), Berlína, Řezna, Lince, Vídně, Bratislavy nebo Budapešti (Dunajská cyklostezka), rakouského Villachu, a v nočních vlacích také do Amsterdamu nebo Curychu.            

Nabízí se tedy otázka, proč cyklisté na jednu stranu nadávají, na druhou ale jezdí vlakem čím dál tím častěji. Pravdou je, že České dráhy stále zlepšují své služby cyklistům, ať už jde o postupné zavádění vlaků s upravenými vagony pro přepravu kol, sjednocení označení vlaků piktogramy, nebo omezování nenáviděných povinných rezervací.


Dnes představená motorová souprava RegioShark má také integrovaný prostor pro kola.
Foto: ČD

Nejnovějším počinem je právě dnes představená vlaková souprava RegioShark, která začne od podzimu vozit cestující na trati Plzeň – Domažlice. Součástí motorové soupravy jsou také vyhrazená místa pro kola, která ve spojení s nízkým nástupem podstatně zvýší komfort cestujících.  V první vlně začne těchto moderních souprav jezdit v ČR celkem 31, kromě Plzeňského kraje budou nasazeny ještě v Karlovarském, Ústeckém a Zlínském kraji. Vzhledem k tomu, že souprava je motorová, bohužel se s ní zřejmě nesetkáme na páteřních trasách, které jsou většinou elektrifikované, ale spíše na vedlejších spojích regionálního významu.

Rostoucí cena benzínu zvýhodňuje cestování vlakem, který navíc nabízí v porovnání s automobilem výhody jednosměrné přepravy. Jinými slovy, ke vlaku se (na rozdíl od auta) není potřeba vracet. 

Důležitým důvodem našeho rozporuplného vztahu k našemu největšímu železničnímu přepravci je i faktická ne­existence konkurence. Chci-li jet s kolem jinak než na něm nebo autem, vesměs vždycky skončím ve vlaku Českých drah… Vztah k monopolnímu dodavateli se tak trochu podobá sňatku z rozumu. Přes možná klopýtnutí se však České dráhy zatím snaží vycházet cyklistům vstříc. 

Přečtěte si také:

Fotogalerie

Nová souprava RegioShark nabízí komfortní cestování (také) pro cyklisty. Nová souprava RegioShark nabízí komfortní cestování (také) pro cyklisty.
Petr Vít, Nakole.cz (s využitím tiskové zprávy dopravce), 21.09.2012
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

 ()
5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku nechali v zádech a najednou to bylo krásné! Zelené kopce, jurty, krávy, koně. Konečně tak, jak jsem si to vysnila. V kamenitém sjezdu, kdy to kluci napálili a my se s Šárkou naopak zpozdily,…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

 ()
4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme peníze na obživu, tak se nedivte, že se nám po jídle nechtělo „civilizaci" hned zase opouštět. Ještě jsme si chtěli někam zajít na kafe (tedy na čaj) a trochu otdychať. Moc možností tu…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

 ()
3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti alespoň malou satisfakci - byl tu jediný McDonald za celou cestu. Tedy - v Almatě jsou celkem asi čtyři a nám stačil jenom jeden, zas takoví fanoušci nejsme :-) ale mám na mysli, že pak nikde…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

O čem se mluví:

Technické rady Výběr radaru na kolo, značka, mobilní app před 6 minutami
Vyjížďky, srazy, akce Návrhy na jarní sraz 2024 dnes v 20:38
Technické rady Technické dotazy a poznatky II dnes v 20:01
Lehokola Tak jsem viděl lehokolo - VII. dnes v 19:53
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část dnes v 19:36
Ostatní – cyklo Stav našich vodníků - 3. dnes v 19:32
Trénink a zdraví Co vás zaujalo 278 dnes v 18:46
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

292 cyklistů (18 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti…
Peggy | 02.05.2024