reklama

Jak s kolem do vlaku v roce 2011

Většina cyklistů u nás má nějakou zkušenost s přepravou jízdního kola vlakem – ať už dobrou či špatnou. V příštím roce vypraví dráhy větší počet vlaků „s kolem a kufrem“, naopak nižší bude počet spojů s povinnou rezervací pro kola. Podívali jsme se, jaké další novinky nás čekají ve vlacích …

Foto: NaKole.cz

„Zájem o cykloturistiku a přepravu kol ve vlaku rok od roku roste,“ tvrdí Jitka Kocyanová, vedoucí oddělení produktů a produktové strategie Českých drah. Z průzkumu, který dráhy prováděly v červenci 2010, vyšlo, že denně u nás vlaky přepraví kolem 7500 kol a o víkendu více než 9000 kol za den. Před novou cyklistickou sezónou tak železnice zavádějí několik novinek, které se dotknou právě cyklistů.

Především roste počet vlaků „s kolem a kufrem“ – zatímco v loňském roce umožňovalo přepravu kol zhruba 4800 vlaků, letos jejich počet vzrostl na 5200 (4078 formou zjednodušené přepravy a 1151 formou úschovy během přepravy).

Výzkum ukázal také na spoje, kde by se přeprava kol měla posílit.  Mezi nejfrekventovanější patří osobní vlaky na trati České Budějovice – Volary, rychlíky na trati Brno – Plzeň a ranní spojení Prahy a Českých Budějovic. Velký zájem o přepravu kol byl potvrzen o víkendových dnech také v některých osobních vlacích v okolí Brna.

Podívejme se tedy, jakými způsoby lze kolo přepravovat a jaké novinky jsou přichystány pro letošní sezónu:

 

Přeprava jízdních kol v roce 2011

Kolo jako spoluzavazadlo


Užitečná pomůcka pro čtení jízdních řádů, zdroj: České dráhy.

Zatím nejrozšířenější je přeprava jízdního kola jako spoluzavazadla (v jízdním řádu jsou vlaky označeny symbolem jízdního kola). Podstatné je, že cestující si sám kolo nakládá, vykládá a také po celou cestu hlídá.

Cena za přepravu kola jako spoluzavazadla je 25 Kč za jeden vlak (pokud se tedy přestupuje, je třeba zaplatit za kolo znovu) nebo 50 Kč na celý den. Celodenní jízdenka se vyplatí cestujícím, kteří alespoň dvakrát přestupují nebo se vrací tentýž den opět vlakem.

Přepravit jízdní kolo jako spoluzavazadlo je možné v omezené míře také ve vlacích, které v jízdním řádu nemají symbol jízdního kola (pouze v osobních vlacích, spěšných vlacích, rychlících a expresech, neplatí to pro vlaky s přepravou spoluzavazadel nebo se službou úschova během přepravy). Nejvýše dvě kola potom mohou být umístěna do prvních nebo posledních dveří soupravy. I v tomto případě činí cena za přepravu v jednom vlaku 25 Kč a cena celodenního dokladu je 50 Kč.

 

Kolo v úschově během přepravy

Ve vlacích, které jsou v jízdním řádu označeny symbolem kufru, je možné si jízdní kolo během přepravy uschovat do vagonu, který je označen stejným symbolem (v žargonu se mu říká „hytlák“). Jízdní kolo před jízdou předávají a po ní vyzvedávají přímo u služebního vagonu průvodčímu, který potom má za kolo zodpovědnost během celé jízdy.

Cena za úschovu jednoho kola v jednom vlaku je 30 Kč, při přestupu do jiného vlaku je třeba znovu zaplatit. Při několika přestupech je lepší koupit si celodenní doklad za 60 Kč, který platí i pro přepravu kola jako spoluzavazadla během případného přestupu mezi více spoji.

Cesty za hranice

Při cestování do zahraničí se ceny přepravného za kolo mohou lišit. Pro cesty do německého příhraničí tak například slouží jednodenní jízdenka ČD Net+DB. V jejím rámci je možné vzít s sebou kolo jako spoluzavazadlo. Za jednodenní jízdenku přitom zaplatíme 90 Kč za každé kolo.

Rezervace míst pro jízdní kolo

Vlaky označené v jízdním řádu kolem nebo kufrem v kroužku nabízejí možnost volitelné rezervace, kdy má cestující garantované místo pro své kolo.

V minulých letech byla u některých spojů zavedena povinná rezervace. Setkat se s ní můžeme především u vlaků SC Pendolino, a u mezinárodních vlaků kategorie EC, IC a Exp.  „Vlaků s povinnou rezervací u úschovy (kufr ve čtverečku) je v současném jízdním řádu cca 60, loni jich bylo zhruba 90,“ říká o službě mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Hlavním důvodem povinné rezervace je omezená kapacita nebo požadavky zahraničních dopravců (příkladně v sousedním Rakousku jsou povinné rezervace pro kola u všech dálkových vlaků). Povinná rezervace také zůstává u rychlíků na na trase Praha – Tábor – České Budějovice, kde je kvůli probíhajícím opravám zavedena na části trasy náhradní autobusová doprava.

Od prosince loňského roku odstranily České dráhy jednu z nejvíce kritizovaných podmínek povinné rezervace – konec prodeje povinných rezervací 2 hodiny před odjezdem vlaku. Nově je možné kupovat místenky pro úschovu během přepravy až do okamžiku, kdy vlak odjíždí ze stanice. „Prodej dříve končil 2 hodiny před odjezdem vlaku z výchozí stanice. Člověk například v Táboře neměl šanci pořídit rezervaci 10 minut před odjezdem vlaku. Nyní to jde, pokud jsou volná místa k dispozici,“ říká o novince Šťáhlavský. Místenky byly zlevněné a v letošním roce tak cestující zaplatí pouze 15 Kč. To ovšem platí pouze o rezervaci při úschově během přepravy – u přepravy formou spoluzavazadla zaplatíme 35 nebo 70 Kč (podle toho, zda máme slevu Rail plus, tedy pro vlastníky In-karty) a v SC Pendolino se cena rezervace vyšplhá až na 100, resp. 200 Kč.

 

Nejlepší trasa a ceny – jak na to

Krok za krokem…

1. Na stránce www.cd.cz klikněte na odkaz „vyhledání spojení“.

2. Pod formulářem zvolte odkaz „Rozšířené vyhledání“.

3. Ve formuláři zatrhněte volbu „Spojení pro cestující s kolem“.

4. U vyhledaného spoje klikněte na odkaz „spočítat cenu“.

5. Vyplňte ve formuláři parametry (zpáteční jízdenka, věk, průkaz/karta) a kromě ceny dostanete také nabídky možných slevových aplikací.


Často se setkáváme s dotazy, jak najít nejlepší spojení s jízdním kolem bez nutnosti hledat v jízdním řádu složitě všechny možné kombinace.

Na stránkách Českých drah www.cd.cz funguje on-line kalkulátor, který pomůže najít spojení i s několika přestupy, všechny vlaky přitom umožňují přepravu jízdního kola. Pomocí této aplikace lze také rychle zjistit nejvýhodnější cenu. Jak potvrzuje Jitka Kocyanová, může to být užitečný nástroj pro rychlé ověření možnosti slev: „Cena se liší podle toho, zda je to v pracovní den nebo o víkendu, podle počtu společně cestujících lidí, počtu dětí, případný věk do 26 let nebo vlastnictví in-karty. Člověka ani nemusí napadnout, že má nárok na nějakou slevu.

Cenu a trasu lze také potvrdit  v ČD centru na telefonu 840 112 113, případně odesláním dotazu na e-mail [email protected].

 

Změny pro cyklisty ve vlacích:

  • Základní podmínky pro přepravu kola (včetně cen) zůstávají stejné.
  • Zvyšuje se počet spojů, které budou přepravovat kola.
  • Snižuje se cena rezervace pro jízdní kola (pouze pro úschovu během přepravy).
  • Rezervace bude možná až do odjezdu vlaku (pouze u vnitrostátních vlaků s povinnou rezervací).
  • Vlaků s povinnou rezervací jízdních kol bude méně.

Užitečné informace:

 

Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 11.04.2011
Vyzkoušejte
 (CK Frčíme)

Šumava na kole

Česko
17.05.2024 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 900 Kč
 (CK Frčíme)

Šumava na kole

Česko
12.07.2024 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 900 Kč
 (CK Frčíme)

Teplické cyklostezky na pohodu

Česko
20.08.2024 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
10 500 Kč
 (CK Frčíme)

Šumava na kole

Česko
26.08.2024 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 900 Kč
Do vaší knihovny
Blogy

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

Východní Balkán - 8. část - Rumunsko, Maďarsko - ZÁVĚR

 ()
Po probuzení v Transylvánii, nedaleko města Reghin, jsme si na snídani opět dojeli do první vesnice. Oproti Bulharsku jsme tady to kafe do kelímku dostali zdarma. Luděk k tomu obdržel i pivo, takže snídal jogurt a lahváče. Kamarád z Těchonína, když jsem mu poslala fotku, nám tuto stravu pochválil.…
Peggy | 15.12.2023

7. část - Do Rumunska!

 ()
Zastavili jsme hned v další vesnici Zachari Stojanovo, že si tam dáme kafe. Stálo 0,4 leva, takže se cena pořád snižovala. Vypili jsme opět každý dvě. Ani jsme nic kupovat nepotřebovali, jídlo jsme měli, akorát jsme na sluníčko vyskládali usušit pasy a to, co zbylo z lékárničky. Začali jsme si…
Peggy | 01.12.2023

Premiéra na Bohemia Divide

 ()
Bohemia Divide je název jednoho z dnes už asi kultovních cyklistických ultra-závodů bez podpory. 750-800 km napříč Českem od jihu k severu po cestách i necestách, nonstop a bez podpory. Mezi vyznavači tohoto podivného odvětví cyklistiky má závod své věhlasné jméno, pro mě to je ale letos…
JohnyB | 28.10.2023

6. část - Bulharsko – k moři!

 ()
Naše děti už dávno vědí, že když k moři, tak si k němu musí dojet na kole. Těšily se, ale to horko tyhle poslední dny bylo opravdu těžko snesitelné. Dvacátý pátý den mě přestalo bavit i to ranní slunce, které jsem ještě jakžtakž tolerovala, protože osušilo noční rosu a tedy i stany. Na tu blankytně…
Peggy | 18.10.2023

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás vytočilo 152 před 5 minutami
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 145 před 8 minutami
NEcyklo Ukrajina 42 dnes v 09:56
Vyjížďky, srazy, akce Návrhy na jarní sraz 2024 dnes v 06:04
Cestování na kole Zase na cestě dnes v 05:50
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 včera v 23:48
Vyjížďky, srazy, akce Nákolácká Štafeta 2024 včera v 18:35
NEcyklo LIDL pro cyklisty VIII včera v 15:41
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

174 cyklistů (15 přihlášených)

Jižní hranice

„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023,…
Stanley58 | 02.01.2024

Východní Balkán - 8. část - Rumunsko, Maďarsko - ZÁVĚR

Po probuzení v Transylvánii, nedaleko města Reghin, jsme si na snídani opět dojeli do první vesnice. Oproti…
Peggy | 15.12.2023

7. část - Do Rumunska!

Zastavili jsme hned v další vesnici Zachari Stojanovo, že si tam dáme kafe. Stálo 0,4 leva, takže se cena…
Peggy | 01.12.2023