České dráhy: Jízdné podraží, pro jízdní kola ale zůstává vše při starém

Za necelé tři týdny začne platit nový jízdní řád. České dráhy oznámily zvýšení jízdného, přeprava kol by se ale v příštím roce měla zůstat beze změny. V některých spojích bude stále potřeba si místa pro kola rezervovat.

Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Nový jizdní řád začne platit 11. prosince, ke stejnému termínu se vztahuje i nový ceník. Cena jízdného vzroste v průměru o 5 %, díky různým speciálním nabídkám nebude tento nárůst všude stejný. „V době zahájení platnosti nového jízdního řádu nebudou platit žádné změny pro přepravu jízdních kol," potvrdil na přímou otázku mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Kromě cen přepravného by tak měly zůstat při starém i ceny rezervací a další podmínky. Tato odpověď sice nevylučuje změny v průběhu příštího roku, alespoň v nejbližší době ale zůstává vše při starém.

Již dnes je jasné, že přibudou vlaky, které přepravují jízdní kola. V příští sezóně jich u nás bude jezdit už 5 816, tedy v porovnání s uplynulým rokem o 587 spojů více. Nově se objeví hlavně další vlaky označené v jízdním řádu symbolem kola, do kterých je možné si vzít kolo jako spoluzavazadlo a celou dobu je tak mít na očích. Jde především o regionální a příměstské spoje, které rozšiřují přepravu jízdních kol.

Avizovaná změna ceníku se dotkne jak obyčejných jízdenek, tak i speciálních cenových nabídek ČD. Například při koupi běžné jízdenky pro cestu z Prahy do Ústí nad Labem zaplatíte 142 Kč, tedy o 5 Kč více než doposud.

Mnoho nabídek zůstává beze změny, stejné jako v tomto roce zůstanou například ceny slevových karet IN25 a IN50 nebo ceny většiny síťových jízdenek SONE+ a jízdenek ČD Net. Kompletní přehled změn najdete v tiskové zprávě Českých drah.

Rezervace kol se nemění

Pokud jde o přepravu kol, v příští sezóně by měly zůstat stejné také podmínky povinné rezervace, která se v současné době týká celkem 120 spojů:

  • Vnitrostátní přeprava – kvůli výlukám je dnes povinná rezervace kol pouze na lince mezi Prahou a Českými Budějovicemi, místo pro kola je možné rezervovat až do odjezdu vlaku ze stanice, kde cestující nastupuje.
  • Mezinárodní spoje – pokud rezervační systém spravují jiní dopravci, jeho prodej končí ještě před odjezdem z výchozí stanice vlaku (nejčastěji je to 2 hodiny před vyjetím vlaku na trať). Podobné je to i v případě omezené kapacity pro kola (například do celé soupravy u vlaku Pendolino se vejdou pouze 3 kola).

Ceny rezervací jsou poněkud komplikované, pohybují se od 15 do 200 Kč podle kategorie vlaku, způsobu přepravy a speciálních slev:

Cena Rezervační doklad
200 Kč Místenka k sezení 2. třídy do vlaku SuperCity s rezervací pro jízdní kolo
120 Kč Místenka SC 1. nebo 2. vozové třídy a místenka SC 2. vozové třídy s rezervací pro jízdní kolo přepravované jako spoluzavazadlo pro držitele Inkarty s platnou zákaznickou aplikací IN 25, IN 50 (In junior), IN 100, IN business a IN-senior
35 Kč Místenka 2. vozové třídy s rezervací místa pro jízdní kolo přepravované jako
spoluzavazadlo (tedy stejně jako stojí samostatná místenka pro osobu)
15 Kč Samostatná rezervace místa pro jízdní kolo v úschově během přepravy

Zdroj: ČD TR 10, Tarif Českých drah pro vnitrostátní přepravu cestu­jících a zavazadel, platný od 1. 2. 2012

Na koho se obrátit

Nejčastější výtky na adresu Českých drah se týkají zpoždění spojů a nepříliš dobré čistoty ve vlacích. Ombudsman pro kvalitu služeb, který se měl zabývat stížnostmi, ovšem už téměr půl roku není ve funkci. Zeptala jsem se tedy tiskového mluvčího, na koho se může cestující obrátit v případě nespokojenosti nebo nedohody s personálem vlaku. Jak se ukázalo, při cestě vlakem cestující mnoho možností nemá – informační linka Českých drah nemůže určovat personálu, jak má postupovat. Zda vás tedy průvodčí s kolem ve vlaku nechá nebo vás odkáže na vlak následující, o tom rozhoduje jedině on sám.

Pokud máte pocit, že informace od pokladní ve stanici nejsou správné, je možné zeptat se pro kontrolu dozorčího stanice. „Dozorčí stanic ale fungují jen na větších nádražích,“ uznal Petr Šťáhlavský s tím, že cestujícím v takových případech zbývá většinou už jen podat stížnost dodatečně.

Pokud tedy máte pocit, že při jízdě vlakem nejde vše tak, jak by mělo, můžete poslat podnět až dodatečně, nejlépe prostřednictvím internetového formuláře na stránkách www.cd.cz (v pravém horním rohu pod nadpisem „Zákaznická podpora").

Další informace:

Přečtěte si také:

  • Jak s kolem do vlaku v roce 2011 – podmínky přepravy jízdních kol v roce 2011 (11. 4. 2011)
  • Do Pendolina s kolem – jak se cestuje legendárním Pendolinem a vlaky EuroCity. Jízda s Českými drahami může být i komfortní, jen zjistit konečnou cenu bývá trochu oříšek… (1. 8. 2009)
Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 24.11.2011
Blogy

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

 ()
Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska, Kroměřížska a Zlínska.  Začnu v Holešově, který se pro mě, v tuto chvíli, stal přechodným „domovem." Samotný Holešov vybízí k návštěvě zámku či přilehlého parku. Mimo jiné je zde i židovský hřbitov.…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

 ()
Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro cyklodovolenou část naší země, kde jsme ještě nebyli a to Českou Sibiř. Jako základní kemp byl zvolen Kemp Orion, který se skládal asi z 30ti chatek, sociálek a restaurace. O České Sibiři jsem věděl…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

 ()
Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle, muzeum SNP V Banské Bystrici, Jankov Vršok a některé další, ale mohyla spoluzakladatele Československa M. R. Štefánika na Bradle se mým cestám nějak vyhýbala. V minulém režimu, kdy se…
jarpal | 05.11.2016

Expedice 112 Z Mnichova do Petrohradu

 ()
Prší! Jak jinak. Prší celý týden. Předpověď na víkend je ale poměrně příznivá a tak jsme vyrazili. Tedy zatím jsem vyrazil sám, soused Pepa se připojí. Je 16. června 2016. Vystoupil jsem z Pendolina v Plané u Mariánských Lázní a teď tu stojím pod stromem u nádraží a přemýšlím, co dál. Zdá se, že…
Stanley58 | 12.10.2016

Trasa Praha – Brno za čtyři hodiny

Na kole, po lesních cestách a s blouděním. Myslíte si, že není možné ujet na horském kole trasu Praha – Brno (Navíc přes Rokycany) s blouděním v lesích za čtyři hodiny? Je to možné! Až dočtete, pochopíte. Ale od začátku. Ten začátek je kousek pod Prahou, v Nepomuku. (Znalci jednoho nejmenovaného…
Stanley58 | 05.10.2016

O čem se mluví:

NEcyklo Zaujalo 144 před 11 minutami
Co vás vytočilo 109 dnes v 14:20
Vyjížďky, srazy, akce Nepetche XIII. dnes v 13:27
Elektrokola Baterie a cokoliv o nich dnes v 12:23
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

180 cyklistů (20 přihlášených)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016