reklama

Praha slibuje nové stezky pro cyklisty

Do konce letošního roku přibudou v Praze možnosti pro výlety na kole i pro každodenní cesty do práce. Pražský magistrát slibuje investovat do výstavby cyklostezek 30 milionů Kč, dalších 35 milionů je určeno na údržbu. Do konce letošního roku by mělo být zprovozněno 11 km nových cyklostezek. (aktualizováno 7. března 2011)

Foto: Jitka Vrtalová

Že Praha chce cyklistickou dopravu i nadále podporovat, nám potvrdil náměstek pražského primátora Karel Březina. „Město vyčlenilo z rozpočtu 30 milionů Kč na investice, dalších 35 milionů půjde na údržbu a opatření pro lepší začlenění cyklistů do provozu na silnicích,“ řekl k této otázce Březina.


Foto: NaKole.cz

Objevují se ale také názory, že tato investice není dostatečná. „To číslo je směšně malé,“ řekl v pořadu ČT „Nedej se“ bývalý pražský radní Petr Štěpánek, který měl ve svém resortu cyklistiku v uplynulém volebním období. „Pokud chce Praha dostát závazkům, které vyplývají z koncepce rozvoje cyklodopravy, měla by se investovaná částka pohybovat okolo 100–150 milionů korun,“ upřesňuje to specialista na cyklistickou dopravu Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat. 

Pokud pražský magistrát splní svůj slib, cyklisté se v příštím roce mohou těšit na otevření několika nových úseků cyklostezek a další prvky cyklistické infrastruktury. Celkem se jedná o 11 km cyklostezek a 2,3 km opatření pro začlenění cyklistů do provozu (cyklopruhy, piktogramové koridory pro cyklisty, předsunuté stopčáry, cykloobousměrky apod). Kromě toho by se v letošním roce mělo v Praze objevit na 300 nových cyklostojanů.

Seznam akcí, do kterých chce město investovat, obsahuje celkem jedenáct položek. Pokud se však podíváme na jejich finanční náročnost, na první pohled je zřejmé, že pouze městský rozpočet stačit nebude. S nejvyšší prioritou může počítat nanejvýš několik stezek. Podle městského cyklokoordinátora Pavla Poláka by do konce letošního listopadu měly být dokončeny následující úseky:  

  • Nájezdové rampy na lávku přes Vltavu (Komořany – Lahovice) – v rámci výstavby silničního okruhu Prahy byla vybudována zavěšená lávka pro cyklisty, která tvoří součást přemostění Vltavy. Lávka je již postavená, chybí pouze vybudování nájezdových ramp a její kolaudace. Tím by se propojily dvě důležité páteřní trasy A1 (podél Berounky) a A2 (podél Vltavy).
  • Cyklostezka Barrandovský most – Malá Chuchle (1,67 km) – převedení páteřní trasy A1 ze silnice na novou cyklostezku. Na ní by navázal úsek z Malé Chuchle podél Vltavy a Berounky, který je v provozu již několik let.
  • Cyklostezka Zbraslav – Jarov (3,12 km) – prodloužení oblíbené, 12 km dlouhé „Modřanské“ stezky (v celopražském systému značení má číslo A2), která vede z centra Prahy přes Podolí na Zbraslav.

Praha při vybudování těchto úseků spoléhá na prostředky z evropských fondů, díky kterým se již v minulosti podařilo postavit například cyklostezku ve Vysočanech.

Další přípravované projekty jsou:

  • Na Slupi – Výtoň (0,5 km)
  • Ankarská – přejezd (0,2km)
  • Cyklotrasa Papírenská – plavební kanál (1,8 km)
  • Roztocká ulice – Sedlec (0,2 km)
  • Troja – Ďáblice (1,77 km)
  • Modřany – Cholupice (etapa Mariánská-Durychova) (0,86 km)
  • Kačerov-Spořilov-Záběhlice (3,2 km)
  • Perucká-Vršovice-Nusle-Michle (3,76 km)


Do tunelu pod Vítkovem, který město opravilo v roce 2009, dosud cyklisté nesmějí. Podle městského koorinátora za to může SŽDC, která zatím městu nepředala vybudovanou přívodní stezku.
Foto: NaKole.cz

V české metropoli používá jízdní kolo 282 tisíc lidí (v roce 2008 to bylo 244 tisíc), z toho 141 tisíc lidí jezdí pravidelně, více než jednou týdně (v roce 2008 131 tisíc). Pozitivním trendem také je snižující se počet nehod cyklistů na území Prahy. Podle Pavla Poláka to souvisí se stále větší oblibou jízdního kola: „Obecně platí, že pokud je cyklistů více, ostatní řidiči si na ně postupně zvyknou a ví, jak se k nim mají chovat, to se potvrzuje i v Praze.“ Zatím poslední smrtelná nehoda cyklisty se v hlavním městě stala v roce 2007.

Jak informoval Karel Březina, dalším krokem bude ustanovení komise pro cyklistickou dopravu. Tato komise fungovala při radě hlavního města od roku 2007. Její činnost ukončily loňské volby, nová dosud nebyla ustanovena. Komise by měla dohlížet na plnění koncepčního materiálu, který počítá s navýšením podílu cyklistů na 5 % a který odsouhlasila bývalá Rada hl. m. Prahy.  

 

Přečtěte si také:

Fotogalerie

Jitka Vrtalová, 05.03.2011
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

 ()
3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti alespoň malou satisfakci - byl tu jediný McDonald za celou cestu. Tedy - v Almatě jsou celkem asi čtyři a nám stačil jenom jeden, zas takoví fanoušci nejsme :-) ale mám na mysli, že pak nikde…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 43 dnes v 00:04
Cestování na kole Karel znovu na cestě včera v 22:43
Směr Provence na e-kole včera v 22:04
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část včera v 21:51
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy včera v 20:45
Technické rady Technické dotazy a poznatky II včera v 18:58
Cestování na kole Sevilla a jižní španělsko vůbec 2024/4 včera v 18:17
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

234 cyklistů (2 přihlášení)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly…
Peggy | 24.04.2024