reklama

Nezávislý průzkum mezi cyklisty v Praze

Zhruba jeden z pěti Pražanů občas sedne v hlavním městě na kolo. Podle současných odhadů by si přitom Praha troufla minimálně na dvojnásobek. Jak zpříjemnit život pražským cyklistům, na to se budeme snažit najít odpověď s vámi.

Co je pro cyklisty největší překážkou? Kočičí hlavy...
Co je pro cyklisty největší překážkou? Kočičí hlavy...
Foto: NaKole.cz

Na otázku, jak zvýšit počet cyklistů, kteří jezdí po pražských ulicích, neexistuje jednoznačná odpověď. Jistě velmi účinnou možností je odstranit na každé trase to, co vadí největšímu procentu cyklistů. Jenže co vadí víc? Dlažba nebo kolony? Schodiště, nebo překonání křižovatky na tři fáze zelené? Tak přesně, aby bylo možné rozhodovat, co odstranit spíš, to u nás nikdo neví. A právě proto vznikl podrobný průzkum cyklistických preferencí. Obracíme se na vás, cyklisty časté i příležitostné s prosbou o vyplnění dosti podrobného dotazníku, ze kterého chceme zjistit, jaké typy ulic a které překážky nemáte rádi a nakolik.

K čemu to bude dobré?

Výsledky průzkumu budou mít řadu využití. Kromě jistě zajímavého zjištění, že třeba kočičí hlavy nesnáší 99% cyklistů, je to především vstup pro běžící projekt identifikace a hodnocení míst problematických pro cyklisty, který nese název Jak odstranit bariéry cyklistické dopravy v Praze. Projekt realizuje o.s. Oživení ve spolupráci s webem Prahounakole.cz.  Projekt má za úkol zjistit, kolik cyklistů by po konkrétních trasách jezdilo po odstranění rozličných překážek, a která kritická místa tedy nejvíce brání tomu, aby se po Praze na kole jezdilo více. Výsledkem projektu bude žebříček nejproblémovějších lokalit, návrhy na jejich úpravu a návrh priorit pražské Komisi pro cyklistickou dopravu. Svůj účel ale může tento model splnit opravdu jen v případě, že budeme vědět, kde kolik z vás jezdí rádo a kde nerado, případně vůbec. A proto tento dotazník.

Kdo by měl dotazník vyplňovat?

Dotazník je určený pro všechny pravidelné příležitostné cyklisty, kteří buď po Praze alespoň občas jezdí, nebo jezdí na kole jinde a o jízdě po Praze uvažují. Důležité je, aby dotazníky vyplnil i dostatečný počet méně zdatných cyklistů, proto neváhejte a nabídněte jej k vyplnění členům rodiny nebo přátelům, kteří jezdí na kole Prahou rekreačně či nepravidelně. Čím víc lidí dotazník vyplní, tím důvěryhodnější budou údaje z něj získané.

Jak na to

Dotazník je v textové podobě a má necelé čtyři stránky, na kterých vyjadřujete svůj názor na rozličné městské terény (cyklostezka, klidná ulice, rušná ulice, cyklopruh) nebo překážky (schodiště, přechody, kruhové objezdy, jízda podél parkujících aut). Jeho vyplnění trvá asi dvacet minut.
Dotazník nejsnáze vyplníte na této stránce. Abychom získali co nejvíc odpovědí, nabízíme také alternativní možnosti, jak dotazník vyplnit:

  1. Dopsání odpovědí do dokumentu a zaslání mailem.
  2. Vytištění dotazníku, oskenování vyplněného a zaslání mailem zpět
  3. Vytištění nebo vyzvednutí dotazníku a odeslání poštou.

1) Dopsání odpovědí a odeslání mailem

1. Stáhněte si dotazník buď ve formátu Open Office nebo Microsoft Word. Open Office je lepší, protože v něm jsou zamknuté buňky, které nemáte vyplňovat, orientace v dokumentu je tedy snazší. Dokument Microsoft Wordu je normálně otevřený k editaci.

2. Dotazník vyplníte ve Wordu nebo Writeru podle pokynů v něm uvedených.

3. Vyplněný dotazník zašlete na adresu dotazniky@pra­hounakole.cz (předmět „dotazník“). Z každého e-mailu bude přijatý jeden dotazník.

2) Vytištění dotazníku, oskenování a odeslání mailem

1. Zobrazte si dotazník ve formátu PDF.

2. Vytiskněte ho. Stačí i černobíle, obrázky jsou dostatečně čitelné.

3. Dotazník vyplníte podle pokynů v něm uvedených.

4. Vyplněný dotazník naskenujete. Volte černobílý scan a rozlišení 150–200 DPI, aby výsledné obrázky nebyly příliš velké.

5. Obrázky zašlete na adresu dotazniky@pra­hounakole.cz (předmět „dotazník“'). Můžete zaslat i více vyplněných dotazníků, pokud je například dáte vyplnit i členům rodiny nebo přátelům. V tom případě ale dejte pozor, aby odesílaný mail neměl více než 15 MB, raději přílohy rozdělte do několika mailů.

3) Vytištění nebo vyzvednutí dotazníku a odeslání poštou

1. Dotazník si stáhnete z webu (zde) a vytisknete.

2. Dotazník vyplníte podle pokynů v něm uvedených.

3. Vyplněný dotazník zašlete poštou na adresu Oživení, Pelléova 7, 160 00 Praha 6.

Co bude dál?

Sběr dotazníků potrvá minimálně do poloviny května. Výsledky průzkumu publikujeme a stanou se vstupem do cyklistického dopravního modelu. Po dokončení práce na modelu, někdy koncem léta, představíme žebříček cyklisticky nejproblémovějších míst v Praze a další výstupy z projektu. Věříme, že naše výsledky pak dokážou ovlivnit plánování cyklistické infrastruktury už na podzim letošního roku.

Dotazníky ke stažení

Zázemí projektu

Projekt „Jak odstranit bariéry cyklistické dopravy v Praze“ zpracovává v roce 2010 občanské sdružení Oživení. Garantem projektu je Vratislav Filler, odborně na něm spolupracují znalci s Centra dopravního výzkumu, Fakulty dopravní ČVUT a Komise RHMP pro cyklistickou dopravu (KCD). Projekt zaštítil radní pro životní prostředí Petr Štěpánek a KCD. Projekt je částečně financován z grantu Ministerstva životního prostředí a z dalších veřejných zdrojů.

Fotogalerie

Co je pro cyklisty největší překážkou? Kočičí hlavy... ...nebo bruslaři na cyklostezkách?
Vratislav Filler, 05.05.2010
Blogy

Maďarsko a Chorvatsko na kole

 ()
Skončila zima nezima. Vypnul jsem lyžařský vlek, naštípal dříví na zimu příští, zabalil vše potřebné, rozloučil se z Gorolemi... „paždziernik dowidzenia"... a usednul natěšený na bicykl. Má mysl je již týdny někde na cestách... První kilometry vedou Moravou V kalendáři je datum 8. května 2014.…
pavelv | 20.04.2017

Paříž

 ()
Paříž je vždycky dobrá volba, asi tak nějak zní věta z jednoho romantického filmu, je to klišé nebo pravda? Každý to vnímá jinak, když se mi naskytla příležitost odjet v polovině února na pár dní do Paříže, neváhala jsem ani chvilku. Vstávání uprostřed noci není příjemné, ale termoska s kávou se na…
HMS | 19.03.2017

Oravareitti - Veverčí stezka na kánoi - Finsko 2016

 ()
Pro oživení poněkud pochmurné atmosféry způsobené cyklistickou mimosezónou si dovoluji uveřejnit ryze vodácký příspěvek. Předem se omlouvám ortodoxním bikerům. Oravareitti Veverčí trasa je systém vodních cest mezi osadami Juva a Sulkava v délce 57 km v srdci jezerní oblasti. Tato stezka je…
šíp | 13.02.2017

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

 ()
Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar Planinu a vydali se na Prokletije. Přišel deštivý večer, někde blízko už musí být albánská hranice, stan se moc stavět nechtělo a vysoko v horách byla salaš. Bača v mohutném kožichu. „Za što ty…
mirekbik | 14.01.2017

Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí

 ()
Bruslařská sezóna 2016/2017 na LipněanebLedová magistrála hlásí a informuje Byly takové doby, kdy se zdejší (tehdy bikerská) komunita nezabývala planetárními problémy, ale konala. Tak se v roce 2009 uskutečnil nákolácký zájezd bez kol na zamrzlé Lipno. Byla to tehdy výborná bruslařská sezona. Letos…
mirekbik | 11.01.2017

O čem se mluví:

NEcyklo Pobavilo, potěšilo 123. před 2 minutami
Trénink a zdraví Co užíváte při namožení svalů? před 6 minutami
NEcyklo LIDL pro cyklisty VII před 11 minutami
Cestování na kole Skládačkou kolem světa dnes v 07:04
NEcyklo Jaro je tady! dnes v 07:01
Technické rady Karimatka dnes v 06:58
NEcyklo Presidentske volby ve Francii 5 dnes v 03:36
Lehokola Homebuilders lehokol 11 včera v 23:39
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

199 cyklistů (26 přihlášených)

Maďarsko a Chorvatsko na kole

Skončila zima nezima. Vypnul jsem lyžařský vlek, naštípal dříví na zimu příští, zabalil vše potřebné,…
pavelv | 20.04.2017

Paříž

Paříž je vždycky dobrá volba, asi tak nějak zní věta z jednoho romantického filmu, je to klišé nebo pravda?…
HMS | 19.03.2017

Oravareitti - Veverčí stezka na kánoi - Finsko 2016

Pro oživení poněkud pochmurné atmosféry způsobené cyklistickou mimosezónou si dovoluji uveřejnit ryze vodácký…
šíp | 13.02.2017