Nezávislý průzkum mezi cyklisty v Praze

Zhruba jeden z pěti Pražanů občas sedne v hlavním městě na kolo. Podle současných odhadů by si přitom Praha troufla minimálně na dvojnásobek. Jak zpříjemnit život pražským cyklistům, na to se budeme snažit najít odpověď s vámi.

Co je pro cyklisty největší překážkou? Kočičí hlavy...
Co je pro cyklisty největší překážkou? Kočičí hlavy...
Foto: NaKole.cz

Na otázku, jak zvýšit počet cyklistů, kteří jezdí po pražských ulicích, neexistuje jednoznačná odpověď. Jistě velmi účinnou možností je odstranit na každé trase to, co vadí největšímu procentu cyklistů. Jenže co vadí víc? Dlažba nebo kolony? Schodiště, nebo překonání křižovatky na tři fáze zelené? Tak přesně, aby bylo možné rozhodovat, co odstranit spíš, to u nás nikdo neví. A právě proto vznikl podrobný průzkum cyklistických preferencí. Obracíme se na vás, cyklisty časté i příležitostné s prosbou o vyplnění dosti podrobného dotazníku, ze kterého chceme zjistit, jaké typy ulic a které překážky nemáte rádi a nakolik.

K čemu to bude dobré?

Výsledky průzkumu budou mít řadu využití. Kromě jistě zajímavého zjištění, že třeba kočičí hlavy nesnáší 99% cyklistů, je to především vstup pro běžící projekt identifikace a hodnocení míst problematických pro cyklisty, který nese název Jak odstranit bariéry cyklistické dopravy v Praze. Projekt realizuje o.s. Oživení ve spolupráci s webem Prahounakole.cz.  Projekt má za úkol zjistit, kolik cyklistů by po konkrétních trasách jezdilo po odstranění rozličných překážek, a která kritická místa tedy nejvíce brání tomu, aby se po Praze na kole jezdilo více. Výsledkem projektu bude žebříček nejproblémovějších lokalit, návrhy na jejich úpravu a návrh priorit pražské Komisi pro cyklistickou dopravu. Svůj účel ale může tento model splnit opravdu jen v případě, že budeme vědět, kde kolik z vás jezdí rádo a kde nerado, případně vůbec. A proto tento dotazník.

Kdo by měl dotazník vyplňovat?

Dotazník je určený pro všechny pravidelné příležitostné cyklisty, kteří buď po Praze alespoň občas jezdí, nebo jezdí na kole jinde a o jízdě po Praze uvažují. Důležité je, aby dotazníky vyplnil i dostatečný počet méně zdatných cyklistů, proto neváhejte a nabídněte jej k vyplnění členům rodiny nebo přátelům, kteří jezdí na kole Prahou rekreačně či nepravidelně. Čím víc lidí dotazník vyplní, tím důvěryhodnější budou údaje z něj získané.

Jak na to

Dotazník je v textové podobě a má necelé čtyři stránky, na kterých vyjadřujete svůj názor na rozličné městské terény (cyklostezka, klidná ulice, rušná ulice, cyklopruh) nebo překážky (schodiště, přechody, kruhové objezdy, jízda podél parkujících aut). Jeho vyplnění trvá asi dvacet minut.
Dotazník nejsnáze vyplníte na této stránce. Abychom získali co nejvíc odpovědí, nabízíme také alternativní možnosti, jak dotazník vyplnit:

  1. Dopsání odpovědí do dokumentu a zaslání mailem.
  2. Vytištění dotazníku, oskenování vyplněného a zaslání mailem zpět
  3. Vytištění nebo vyzvednutí dotazníku a odeslání poštou.

1) Dopsání odpovědí a odeslání mailem

1. Stáhněte si dotazník buď ve formátu Open Office nebo Microsoft Word. Open Office je lepší, protože v něm jsou zamknuté buňky, které nemáte vyplňovat, orientace v dokumentu je tedy snazší. Dokument Microsoft Wordu je normálně otevřený k editaci.

2. Dotazník vyplníte ve Wordu nebo Writeru podle pokynů v něm uvedených.

3. Vyplněný dotazník zašlete na adresu [email protected] (předmět „dotazník“). Z každého e-mailu bude přijatý jeden dotazník.

2) Vytištění dotazníku, oskenování a odeslání mailem

1. Zobrazte si dotazník ve formátu PDF.

2. Vytiskněte ho. Stačí i černobíle, obrázky jsou dostatečně čitelné.

3. Dotazník vyplníte podle pokynů v něm uvedených.

4. Vyplněný dotazník naskenujete. Volte černobílý scan a rozlišení 150–200 DPI, aby výsledné obrázky nebyly příliš velké.

5. Obrázky zašlete na adresu [email protected] (předmět „dotazník“'). Můžete zaslat i více vyplněných dotazníků, pokud je například dáte vyplnit i členům rodiny nebo přátelům. V tom případě ale dejte pozor, aby odesílaný mail neměl více než 15 MB, raději přílohy rozdělte do několika mailů.

3) Vytištění nebo vyzvednutí dotazníku a odeslání poštou

1. Dotazník si stáhnete z webu (zde) a vytisknete.

2. Dotazník vyplníte podle pokynů v něm uvedených.

3. Vyplněný dotazník zašlete poštou na adresu Oživení, Pelléova 7, 160 00 Praha 6.

Co bude dál?

Sběr dotazníků potrvá minimálně do poloviny května. Výsledky průzkumu publikujeme a stanou se vstupem do cyklistického dopravního modelu. Po dokončení práce na modelu, někdy koncem léta, představíme žebříček cyklisticky nejproblémovějších míst v Praze a další výstupy z projektu. Věříme, že naše výsledky pak dokážou ovlivnit plánování cyklistické infrastruktury už na podzim letošního roku.

Dotazníky ke stažení

Zázemí projektu

Projekt „Jak odstranit bariéry cyklistické dopravy v Praze“ zpracovává v roce 2010 občanské sdružení Oživení. Garantem projektu je Vratislav Filler, odborně na něm spolupracují znalci s Centra dopravního výzkumu, Fakulty dopravní ČVUT a Komise RHMP pro cyklistickou dopravu (KCD). Projekt zaštítil radní pro životní prostředí Petr Štěpánek a KCD. Projekt je částečně financován z grantu Ministerstva životního prostředí a z dalších veřejných zdrojů.

Fotogalerie

Co je pro cyklisty největší překážkou? Kočičí hlavy... ...nebo bruslaři na cyklostezkách?
Vratislav Filler, 05.05.2010
Blogy

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

 ()
Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska, Kroměřížska a Zlínska.  Začnu v Holešově, který se pro mě, v tuto chvíli, stal přechodným „domovem." Samotný Holešov vybízí k návštěvě zámku či přilehlého parku. Mimo jiné je zde i židovský hřbitov.…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

 ()
Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro cyklodovolenou část naší země, kde jsme ještě nebyli a to Českou Sibiř. Jako základní kemp byl zvolen Kemp Orion, který se skládal asi z 30ti chatek, sociálek a restaurace. O České Sibiři jsem věděl…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

 ()
Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle, muzeum SNP V Banské Bystrici, Jankov Vršok a některé další, ale mohyla spoluzakladatele Československa M. R. Štefánika na Bradle se mým cestám nějak vyhýbala. V minulém režimu, kdy se…
jarpal | 05.11.2016

Expedice 112 Z Mnichova do Petrohradu

 ()
Prší! Jak jinak. Prší celý týden. Předpověď na víkend je ale poměrně příznivá a tak jsme vyrazili. Tedy zatím jsem vyrazil sám, soused Pepa se připojí. Je 16. června 2016. Vystoupil jsem z Pendolina v Plané u Mariánských Lázní a teď tu stojím pod stromem u nádraží a přemýšlím, co dál. Zdá se, že…
Stanley58 | 12.10.2016

Trasa Praha – Brno za čtyři hodiny

Na kole, po lesních cestách a s blouděním. Myslíte si, že není možné ujet na horském kole trasu Praha – Brno (Navíc přes Rokycany) s blouděním v lesích za čtyři hodiny? Je to možné! Až dočtete, pochopíte. Ale od začátku. Ten začátek je kousek pod Prahou, v Nepomuku. (Znalci jednoho nejmenovaného…
Stanley58 | 05.10.2016

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás vytočilo 109 dnes v 00:35
Ostatní – cyklo Zaujalo 145 včera v 23:39
NEcyklo Co vás pobavilo nebo potěšilo 115. včera v 23:19
S dětmi na kole Kolo pro děti na Vánoce včera v 18:33
NEcyklo outdoor jidlo včera v 18:00
Technické rady Zapojení kontrolky zadního světla. včera v 17:40
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

58 cyklistů (3 přihlášení)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016