reklama

Nezávislý průzkum mezi cyklisty v Praze

Zhruba jeden z pěti Pražanů občas sedne v hlavním městě na kolo. Podle současných odhadů by si přitom Praha troufla minimálně na dvojnásobek. Jak zpříjemnit život pražským cyklistům, na to se budeme snažit najít odpověď s vámi.

Co je pro cyklisty největší překážkou? Kočičí hlavy...
Co je pro cyklisty největší překážkou? Kočičí hlavy...
Foto: NaKole.cz

Na otázku, jak zvýšit počet cyklistů, kteří jezdí po pražských ulicích, neexistuje jednoznačná odpověď. Jistě velmi účinnou možností je odstranit na každé trase to, co vadí největšímu procentu cyklistů. Jenže co vadí víc? Dlažba nebo kolony? Schodiště, nebo překonání křižovatky na tři fáze zelené? Tak přesně, aby bylo možné rozhodovat, co odstranit spíš, to u nás nikdo neví. A právě proto vznikl podrobný průzkum cyklistických preferencí. Obracíme se na vás, cyklisty časté i příležitostné s prosbou o vyplnění dosti podrobného dotazníku, ze kterého chceme zjistit, jaké typy ulic a které překážky nemáte rádi a nakolik.

K čemu to bude dobré?

Výsledky průzkumu budou mít řadu využití. Kromě jistě zajímavého zjištění, že třeba kočičí hlavy nesnáší 99% cyklistů, je to především vstup pro běžící projekt identifikace a hodnocení míst problematických pro cyklisty, který nese název Jak odstranit bariéry cyklistické dopravy v Praze. Projekt realizuje o.s. Oživení ve spolupráci s webem Prahounakole.cz.  Projekt má za úkol zjistit, kolik cyklistů by po konkrétních trasách jezdilo po odstranění rozličných překážek, a která kritická místa tedy nejvíce brání tomu, aby se po Praze na kole jezdilo více. Výsledkem projektu bude žebříček nejproblémovějších lokalit, návrhy na jejich úpravu a návrh priorit pražské Komisi pro cyklistickou dopravu. Svůj účel ale může tento model splnit opravdu jen v případě, že budeme vědět, kde kolik z vás jezdí rádo a kde nerado, případně vůbec. A proto tento dotazník.

Kdo by měl dotazník vyplňovat?

Dotazník je určený pro všechny pravidelné příležitostné cyklisty, kteří buď po Praze alespoň občas jezdí, nebo jezdí na kole jinde a o jízdě po Praze uvažují. Důležité je, aby dotazníky vyplnil i dostatečný počet méně zdatných cyklistů, proto neváhejte a nabídněte jej k vyplnění členům rodiny nebo přátelům, kteří jezdí na kole Prahou rekreačně či nepravidelně. Čím víc lidí dotazník vyplní, tím důvěryhodnější budou údaje z něj získané.

Jak na to

Dotazník je v textové podobě a má necelé čtyři stránky, na kterých vyjadřujete svůj názor na rozličné městské terény (cyklostezka, klidná ulice, rušná ulice, cyklopruh) nebo překážky (schodiště, přechody, kruhové objezdy, jízda podél parkujících aut). Jeho vyplnění trvá asi dvacet minut.
Dotazník nejsnáze vyplníte na této stránce. Abychom získali co nejvíc odpovědí, nabízíme také alternativní možnosti, jak dotazník vyplnit:

  1. Dopsání odpovědí do dokumentu a zaslání mailem.
  2. Vytištění dotazníku, oskenování vyplněného a zaslání mailem zpět
  3. Vytištění nebo vyzvednutí dotazníku a odeslání poštou.

1) Dopsání odpovědí a odeslání mailem

1. Stáhněte si dotazník buď ve formátu Open Office nebo Microsoft Word. Open Office je lepší, protože v něm jsou zamknuté buňky, které nemáte vyplňovat, orientace v dokumentu je tedy snazší. Dokument Microsoft Wordu je normálně otevřený k editaci.

2. Dotazník vyplníte ve Wordu nebo Writeru podle pokynů v něm uvedených.

3. Vyplněný dotazník zašlete na adresu dotazniky@pra­hounakole.cz (předmět „dotazník“). Z každého e-mailu bude přijatý jeden dotazník.

2) Vytištění dotazníku, oskenování a odeslání mailem

1. Zobrazte si dotazník ve formátu PDF.

2. Vytiskněte ho. Stačí i černobíle, obrázky jsou dostatečně čitelné.

3. Dotazník vyplníte podle pokynů v něm uvedených.

4. Vyplněný dotazník naskenujete. Volte černobílý scan a rozlišení 150–200 DPI, aby výsledné obrázky nebyly příliš velké.

5. Obrázky zašlete na adresu dotazniky@pra­hounakole.cz (předmět „dotazník“'). Můžete zaslat i více vyplněných dotazníků, pokud je například dáte vyplnit i členům rodiny nebo přátelům. V tom případě ale dejte pozor, aby odesílaný mail neměl více než 15 MB, raději přílohy rozdělte do několika mailů.

3) Vytištění nebo vyzvednutí dotazníku a odeslání poštou

1. Dotazník si stáhnete z webu (zde) a vytisknete.

2. Dotazník vyplníte podle pokynů v něm uvedených.

3. Vyplněný dotazník zašlete poštou na adresu Oživení, Pelléova 7, 160 00 Praha 6.

Co bude dál?

Sběr dotazníků potrvá minimálně do poloviny května. Výsledky průzkumu publikujeme a stanou se vstupem do cyklistického dopravního modelu. Po dokončení práce na modelu, někdy koncem léta, představíme žebříček cyklisticky nejproblémovějších míst v Praze a další výstupy z projektu. Věříme, že naše výsledky pak dokážou ovlivnit plánování cyklistické infrastruktury už na podzim letošního roku.

Dotazníky ke stažení

Zázemí projektu

Projekt „Jak odstranit bariéry cyklistické dopravy v Praze“ zpracovává v roce 2010 občanské sdružení Oživení. Garantem projektu je Vratislav Filler, odborně na něm spolupracují znalci s Centra dopravního výzkumu, Fakulty dopravní ČVUT a Komise RHMP pro cyklistickou dopravu (KCD). Projekt zaštítil radní pro životní prostředí Petr Štěpánek a KCD. Projekt je částečně financován z grantu Ministerstva životního prostředí a z dalších veřejných zdrojů.

Fotogalerie

Co je pro cyklisty největší překážkou? Kočičí hlavy... ...nebo bruslaři na cyklostezkách?
Vratislav Filler, 05.05.2010
Blogy

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (4.)

 ()
Do Ruska Dvacátý pátý den cesty jsme navečer přijeli na ruské hranice. Měli jsme za sebou přesně 2000 ujetých kilometrů, z toho přes Bělorusko jich bylo 900.Věděli jsme, že mezi Ruskem a Běloruskem by měly hranice být otevřené, což umožnila vzájemná dohoda, resp. konfederační rusko-běloruské…
Peggy | 15.02.2018

Bilance roku 2017

Nikdy jsem nepatřil k polykačům kilometrů, spíše než cyklista se prezentuji jako cykloturista, ale loňské kilometry, řekl bych, zavání skoro ostudou. Tak málo už jsem dlouho nenajel. A protože si vedu podrobnou knihu jízd v excelu, tak se s vámi mohu podělit o tu bídu. Ale prosím…
Stanley58 | 11.02.2018

Dunajská cyklostezka s dětmi nejen ve vozíku (2/2)

 ()
Den šestý: kemp - Linz 27 km (M 7,5 km) Ranní obloha pod mrakem, hurá! Roman kontroluje kola a zjišťuje hnutou brzdu na Májině kole. Jak dlouho asi takhle šlape, nevíme. Důležitý bod každého rána, doteď zanedbávaný a omezený na zjištění defektů - kontrola funkčnosti kol! U elektrárny před…
PetuVan | 23.01.2018

Dunajská cyklostezka s dětmi nejen ve vozíku (1/2)

 ()
Po krátké přestávce jsme se vrátili k dovolené s bicyklem. Muž se po letech vybabral z bolestí zad, chtěli jsme něco akčnějšího. Jenže Jáchym (2r) byl lenoch, chodit se mu nechtělo a na delší nošení byl celkem těžký. Z cest do školky jsme měli ověřenou jeho "snášenlivost" vozíku. Mája po 4.…
PetuVan | 23.01.2018

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (3.)

 ()
Bělorusko Měli jsme před sebou druhou zemi, Bělorusko. Již jsme v minulosti tento nepříliš známý a málo oblíbený stát na kolech navštívili. Psal se rok 2003 a my přes něj mířili do pobaltských republik. Již tenkrát se nám v Bělorusku líbilo. Zemi „sosen a berjoz" s lehce zvlněnou krajinou plnou…
Peggy | 18.01.2018

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska? 70 dnes v 07:45
Elektrokola baterie lion 36v kde koupit dnes v 06:55
Vyjížďky, srazy, akce Oslavanská 50 Memoriál Tondy Šaláta 2018 dnes v 01:45
NEcyklo Zaujalo 184. včera v 21:41
Nejlepší vtip XXXVIII včera v 21:09
Nevzdáváme, hubneme! včera v 20:36
Cestování na kole Polsko? včera v 20:33
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

201 cyklistů (16 přihlášených)

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (4.)

Do Ruska Dvacátý pátý den cesty jsme navečer přijeli na ruské hranice. Měli jsme za sebou přesně 2000 ujetých…
Peggy | 15.02.2018

Bilance roku 2017

Nikdy jsem nepatřil k polykačům kilometrů, spíše než cyklista se prezentuji jako cykloturista, …
Stanley58 | 11.02.2018

Dunajská cyklostezka s dětmi nejen ve vozíku (2/2)

Den šestý: kemp - Linz 27 km (M 7,5 km) Ranní obloha pod mrakem, hurá! Roman kontroluje kola a zjišťuje…
PetuVan | 23.01.2018