Recenze kola Galaxy Orion Cross

Galaxy patří mezi agilní značky na našem trhu, v nabídce má kola segmentu MTB, krosová, silniční, dětská, ale třeba také dirt a BMX. My jsme měli možnost důkladně prozkoušet model Galaxy 09 Orion, který je zařazen do kategorie „Cross High“.

Galaxy 09 Orion Cross
Galaxy 09 Orion Cross
Foto: Cyklošvec

Rám a komponenty

Rám Galaxy Orion je svařen z osvědčeného materiálu Al 7005 triple butted, tedy z trubek, které jsou oproti původnímu rozměru ještě dvakrát zeslabované.
Konstruktéři se rozhodli neexperimentovat se složitými profily trubek a tak nejodvážnější je spodní rámovka, která je přísně biaxiální, tedy u masivní konkávně tvarované hlavové trubky se jedná o ovál postavený na výšku, který se směrem ke středovému pouzdru orientuje vodorovně. Cílem je využít co nejvyšší styčnou plochu pro sváry a tak docílit tuhosti celku.
Zbytek hlavního rámového trojúhelníku, tedy horní a sedlová roura zachovávají osvědčený kruhový profil. Zadní trojúhelník je tvořen kruhovými lehce profilovanými podsedlovými vzpěrami a samotnou vidlicí. Ta je tvořena dvěma rovnými rameny, která jsou uprostřed výrazně vodorovně zúžena, ve snaze umožnit jinak tvrdé duralové slitině určitou možnost pružení. Vše doplňují vcelku obyčejné patky. Vlevo je výměnný držák přehazovačky, vpravo překvapivě chybí pro dnešní dobu tak typická oka na montáž třmenu kotoučové brzdy. Naopak zde nalezneme dvoje závity pro případ, že by někdo chtěl cestovat s blatníky a nosičem, což je na krosovém kole vcelku běžné. Rám má také návarky na umístění dvou držáků na bidon.
Lanka jsou vedena po vzoru horských kol po vrchu horní trubky.

Vybavením patří Orion ve své kategorii mezi elitní stroje. Svědčí o tom řazení v podání nových páček Deore SLX a zejména přehazovačka XT. Tradičně se pak trochu šetří na přesmykači a nábojích, ale upřímně ne zase tak moc, protože Deore je osvědčená kvalita.
Trochu možná překvapí kombinace brzdových páček Avid a japonských čelistí Alivio.
Zajímavé je také použití designově atraktivních ráfků nepříliš známé firmy Rodi. Na nich jsou nasazeny, v tomto segmentu kol, často používané pláště Kenda rozměru 700×37.
Pohodlí nad předním kolem zajišťuje pružinová vidlice Suntour NXC-D s možností aretace v pravé noze.
Ani zbytek komponentů není ošizen. Řídítka, představec a sedlovka je od Ritchey, sedlo je pak gelové WTB.

Jízdní vlastnosti

Rámy krosových kol Galaxy modelové řady 09 jsou dodávány stále pouze ve dvou velikostech a to 19" a 21". Může to být určitou nevýhodou zejména pro menší milovníky delších vyjížděk.
Přesto není nutné hned tento model zatratit. Sedlo umožňuje poměrně značnou možnost posunu vpřed a vzad a samozřejmě je zde i velká možnost výškového nastavení pomocí sedlovky. Mimochodem, její zámek není vybaven rychloupínákem, což beru jako drobnou chybu.
Já měl k dispozici na mě zdánlivě odpovídající devatenáctku, ale přes posunutí sedla vzad, co pera sedla dovolily, jsem byl překvapen poměrně krátkým posedem s rukama posazenýma relativně nízko na úzkých řídítkách. Sám však vím, že první pocit na novém kole je v jezdci „geneticky zakódován“ z kola minulého. Platí to i zde, po několika minutách se cítím jako doma. Pravda, pohodáři by možná uvítali vlašťovky, sportovci pak delší představec, který by jim víc ohnul záda.

Orion mile překvapil svojí ochotou zrychlit, což u krosových kol rozhodně nebývá sledovaná disciplína, ale také celkovou lehkostí jízdy na zpevněném povrchu. Svou úlohu v tom hraje tuhý rám, který nevykazoval viditelné snahy se kroutit a rychlé pláště, které se snadno odvalují zejména na asfaltu. Pravdou je, že Orion patří k té menší části kol této kategorie, která opravdu „jedou“ a to i přes jeho hmotnost, která posune ručku na váze lehce pod hranici 13 kilogramů.

Jízdní vlastnosti odpovídají zaměření a tak kros je naladěn spíš na vedení směru, než na jankování mezi smrčky. Každopádně Orion patří mezi nezáludná a příjemná kola.
Pokud s tímto krosem zabloudíte do terénu, nic není ztraceno. Nakonec před ještě tak deseti, dvanácti lety byla většina horských kol prosta odpružení a když, tak zdvihy tehdejších vidlic příliš našeho Suntoura nepřevyšovaly. NXC pracuje uspokojivě a příjemné je zjištění, že má i funkční tlumení, jinými slovy nekope. Pravda, není to na nějaké velké skoky a tvrdé jízdy dolů kopcem, ale na klasické rychlé cross country trati naše Galaxy příliš bodů neztrácí. Tedy pokud je suchý terén. Na mokru postrádají pláště hrubší vzorek. Zadní část těla udržuje ve slušném pohodlí gelem vyplněné sedlo WTB.
Ale nejsilnější je Orion přeci jen na rozbitých asfaltových a polních cestách. Tam cesta ubíhá překvapivě rychle a bez problémů jsou i táhlá stoupání.
Co dodat. Pokud se počítáte mezi spíš sportovněji řazené jezdce, tak Orion je dobrá volba postavená na velmi solidním základě za slušné peníze.

  • Cena versus výkon
  • Jen dvě velikosti
  • Absence rychloupínáku zámku sedlovky

 

Technická specifikace

Rám: Al 7005 Triple butted
Vidlice: Suntour NXC-D LO, 63 mm
Hlavové složení: Ritchey Logic Zero
Představec: Ritchey
Řídítka: Ritchey
Sedlovka: Ritchey
Sedlo: WTB Speed V Progel
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore
Ovladač řazení: Shimano Deore SLX
Brzdové páčky: Avid FR-5
Brzdy: Shimano Alivio
Kliky a převodníky: Shimano Deore 48–38–28
Pastorky: Sram PG-950 11–32
Pedály: ohrádkové
Náboje: Shimano Deore
Ráfky: Rodi VR 19
Pláště: Kenda K-879 Kwick 700×37
Hmotnost: 12,9 kg s pedály
Cena: 15 990 Kč
Více informací: www.galaxy-bike.cz

Fotogalerie

Galaxy 09 Orion Cross Galaxy 09 Orion Cross Galaxy 09 Orion Cross Galaxy 09 Orion Cross Galaxy 09 Orion Cross Galaxy 09 Orion Cross Galaxy 09 Orion Cross Galaxy 09 Orion Cross
Tomáš Kučera, 17.06.2009
Blogy

Paříž

 ()
Paříž je vždycky dobrá volba, asi tak nějak zní věta z jednoho romantického filmu, je to klišé nebo pravda? Každý to vnímá jinak, když se mi naskytla příležitost odjet v polovině února na pár dní do Paříže, neváhala jsem ani chvilku. Vstávání uprostřed noci není příjemné, ale termoska s kávou se na…
HMS | 19.03.2017

Oravareitti - Veverčí stezka na kánoi - Finsko 2016

 ()
Pro oživení poněkud pochmurné atmosféry způsobené cyklistickou mimosezónou si dovoluji uveřejnit ryze vodácký příspěvek. Předem se omlouvám ortodoxním bikerům. Oravareitti Veverčí trasa je systém vodních cest mezi osadami Juva a Sulkava v délce 57 km v srdci jezerní oblasti. Tato stezka je…
šíp | 13.02.2017

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

 ()
Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar Planinu a vydali se na Prokletije. Přišel deštivý večer, někde blízko už musí být albánská hranice, stan se moc stavět nechtělo a vysoko v horách byla salaš. Bača v mohutném kožichu. „Za što ty…
mirekbik | 14.01.2017

Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí

 ()
Bruslařská sezóna 2016/2017 na LipněanebLedová magistrála hlásí a informuje Byly takové doby, kdy se zdejší (tehdy bikerská) komunita nezabývala planetárními problémy, ale konala. Tak se v roce 2009 uskutečnil nákolácký zájezd bez kol na zamrzlé Lipno. Byla to tehdy výborná bruslařská sezona. Letos…
mirekbik | 11.01.2017

7001

 ()
3. (poslední) část trilogie Prosinec tentokrát mému Hobby Nr. 2 příliš nepřál. Taky proč by přál, když v prosinci se má jezdit na lyžích. Počtem kilometrů jsem se však přiblížila mým rekordům v posledních dvou letech, to mě nenechalo klidnou a magická trojka ze mě učinila na konci roku…
Quatsch | 04.01.2017

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás zaujalo 153 dnes v 00:18
Technické rady Čerpání technických poznatků včera v 23:20
Ostatní – cyklo Blikačka na přilbu včera v 23:13
Technické rady Karimatka včera v 23:08
NEcyklo Pobavilo, potěšilo 122. včera v 23:02
Cestování na kole Počasí včera v 22:56
NEcyklo Presidentské volby ve Francii včera v 22:41
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

123 cyklistů (7 přihlášených)

Paříž

Paříž je vždycky dobrá volba, asi tak nějak zní věta z jednoho romantického filmu, je to klišé nebo pravda?…
HMS | 19.03.2017

Oravareitti - Veverčí stezka na kánoi - Finsko 2016

Pro oživení poněkud pochmurné atmosféry způsobené cyklistickou mimosezónou si dovoluji uveřejnit ryze vodácký…
šíp | 13.02.2017

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar…
mirekbik | 14.01.2017