reklama

Evropská „Cyklostezka“

V létě 2004 byla v Praze 6 podél Evropské ulice vybudována 2,5 km dlouhá dělená pěší a cyklistická stezka, kterou pražská radnice hrdě prezentovala v rámci Evropského týdne mobility jako důkaz podpory cyklistické dopravy. Pojďme se tedy na Evropskou podívat...

Cyklostezka na Evropské
Cyklostezka na Evropské
Foto: Štěpán Boháč

Cyklistická stezka podél Evropské je velmi potřebná, ale v daném případě funkční stezka nevznikla. Projektant se neřídil příslušnými normami, ale ani zdravým rozumem.

Materiálové rozlišení povrchů a oddělení stezky taktilním pásem je provedeno jasně a srozumitelně, byť by bylo žádoucí použít dlažbu bez zkosených hran, která při jízdě klade menší odpor (viz přednádraží v Olomouci). Avšak pruh pro cyklisty šířky 1,50 m odpovídá jednosměrnému provozu, zatímco zde je uvažován jako obousměrný!

Dělení stezky na pěší a cyklistický pás při takto stísněných podmínkách (šířka 2,80 m) není funkční, protože na pěším pásu šířky 1,00 m se nevyhnou ani dva chodci a nutně musí vstoupit do cyklistického pásu. Zrovna tak šířka 1,50 m nestačí pro míjení se protijedoucích cyklistů (navíc když keře přerůstají do stezky).

Správným řešením by zde byl smíšený provoz v celé šířce, tím spíše že zde vchody do domů neústí přímo na chodník. Pro zdůraznění pravostranného provozu je vhodné zvýraznit střední dělící čáru.

Druhou možností je řešit pruh pro cyklisty jako jednosměrný šířky 1,00 m, takže by na chodce zbylo již použitelných 1,50 m, a zřídit opět jednosměrný pruh v opačném směru po druhé straně Evropské.

Vedení obousměrné cyklostezky po jedné straně komunikace je obecně nevhodné řešení, protože na křižovatkách vznikají nebezpečné kolizní situace, protože řidič neočekává cyklistu jedoucího v opačném směru než auta na komunikaci.

Dalším rizikovým faktorem jsou rozhledové poměry. Cyklista jedoucí ve směru záběru nemá díky vysokým keřům šanci včas uvidět auto přijíždějící zleva z Arabské a naopak. Situace je o to horší, že cyklista jede z kopce.

Samostatnou kapitolou je vodorovné dopravní značení. Cyklista by na přechodu měl teoreticky sesednout a převést kolo pěšky.

Již tradičním pražským folklórem je umísťování sloupů veřejného osvětlení, dopravních značek, označníků zastávek apod. do cyklistického pásu, pokud možno na jeho osu. Nebo je snad účelem důrazněji oddělit směry cyklistického provozu?

A aby toho nebylo málo, projíždí stezka přímo autobusovou zastávkou. Cestující tak z autobusu vystupují přímo do cyklistického pásu.

Je neuvěřitelné, že takovýto paskvil vyprojektoval autorizovaný dopravní inženýr, a následně byl projednán a schválen…

Fotogalerie

Cyklostezka na Evropské Pruh pro cyklisty šířky 1,50 m odpovídá jednosměrnému provozu, zatímco zde je uvažován jako obousměrný! Cyklista by zde měl teoreticky sesednout a převést kolo pěšky Sloupy veřejného osvětlení a označníky zastávek v cyklistickém pásu Cestující z autobusu vystupují přímo do cyklistického pásu
Štěpán Boháč, 18.05.2005
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

 ()
3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti alespoň malou satisfakci - byl tu jediný McDonald za celou cestu. Tedy - v Almatě jsou celkem asi čtyři a nám stačil jenom jeden, zas takoví fanoušci nejsme :-) ale mám na mysli, že pak nikde…
Peggy | včera

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

O čem se mluví:

Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část dnes v 15:26
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy dnes v 15:19
NEcyklo Ukrajina 43 dnes v 14:06
Cestování na kole Karel znovu na cestě dnes v 13:44
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 146. dnes v 12:29
Vyjížďky, srazy, akce Návrhy na jarní sraz 2024 dnes v 10:31
Cestování na kole Směr Provence na e-kole dnes v 10:24
Ve městě na kole Pujčení kola v Paříži dnes v 06:45
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

224 cyklistů (10 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti…
Peggy | včera

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly…
Peggy | 24.04.2024